8 فستیوال شگفت‌انگیز تایلند

نوشته شده توسط : پونه مولایی در یکشنبه 25 آگوست 2019
Loading...

“تایلند سرزمینی باعلاقه دیوانه‌وار به جشن”. این موضوع اصلاً تعجب‌آور نیست و همان‌طور که فکر می‌کنید تفریح کردن و معاشرت به همان اندازه غذاهای تند برای تایلندی‌ها مهم است. در سراسر تایلند، کوچه و پس‌کوچه‌های این کشور مراسم‌های بزرگی برگزار می‌شود که اغلب سنتی ست و نمونه‌ای در جهان ندارد.

در هر زمان از سال و در هر مکان از این کشور زیبا یک جشن در حال برگزاری است. شاید هنگام مشاهده تقویم تایلندی‌ها فقط با تاریخ جشنواره‌ها مواجه شویم.

اغلب این مراسم‌ها در معابد آن‌ها برگزار می‌شود. اکثر آن‌ها ریشه سنتی و مذهبی دارد اما به‌قدری فراگیر و زیباست که مردم جهان را به تماشای خود به اینجا می‌کشد.

تایلند شهربازی طبیعی جهان

تایلند را به چه چیزی باید شناخت؟ جزایر شگفت‌انگیز تایلند، غذاهای خیابانی تایلند، آبشارهای خروشان تایلند، سوغاتی‌های فوق‌العاده تایلند، سرزمین هزاران معبد!

دلیل دوست داشتند و فوق‌العاده بودند این کشور بسیار زیاد است و در یک مطلب نمی‌گنجد.

جشنواره‌های تایلند

اگر در تور تایلند هستید، نزدیک‌ترین جشن را به تاریخ حضورتان انتخاب کنید و از بودن در آن نهایت لذت را ببرید.

۱- جشنواره ماه نیمه

جشنواره ماه نیمه که یکی از معروف‌ترین رویدادهای بین‌المللی است و به سنبل آزادی، آزادی بیان، عشق و وحدت شناخته می‌شود که در دو هفته (یک هفته قبل و یک هفته بعد از ماه نیمه) برپا می‌گردد.

 این جشنواره در یکی از جزیره‌های گرمسیری و بارانی تایلند برگزار می‌شود و هزاران گردشگر برای حضور در آن راهی  می‌شوند.

جزیره کو پانگان یکی از مهم‌ترین جزایر معروف بزم و شادی در تایلند است که مراسم‌های گوناگونی در آن برگزار می‌شود.

در مورد کو پانگان باید گفت که این جزیره فرودگاه ندارد و برای ورود به آن باید بلیط کشتی تهیه کنید. در سراسر آن اما هتل‌های مناسبی دیده می‌شود.

۲- جشنواره گیاهخواران پوکت

این مراسم در ماه اکتبر، بر اساس سنت‌ها و تفکرات چینی که  توصیه به پرهیز از گوشت کرده به مدت ۹ روز در جزیره پوکت برگزار می‌شود. به اعتقاد مردم محلی رژیم گیاهخواری باعث از بین رفتن تمام امراض و بیماری‌ها می‌شود که به دنبال این اعتقاد این مراسم آغازشده است.

سالانه هزاران گردشگر چینی و آسیایی در اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر در جزیره پوکت گرد هم می‌آیند. این مراسم در اطراف معابد بزرگ شهر برپا می‌شود که فانوس‌های بزرگی بر فراز آن روشن‌شده است.

البته ناگفته نماند این جشن یک‌روند عادی را طی نمی‌کند و مراسم بعضاً با خشونت توأم می‌شود. سال گذشته این رویداد همراه با نمایش صحنه‌های دل‌خراش و زننده بود که باعث اعتراض مردم تایلند جهت اعمال آن در انظار عمومی شد.

راه رفتن بر روی آتش، سوراخ کردن بدن و صورت با ابزاری شبیه به چاقو، سیخ کباب، میله فلزی، زنجیره‌های آهنی و غیره که صحنه‌های غیرانسانی و زشتی را رقم زد.

اما جدایی از همه این‌ها، غرفه‌های خوراکی‌های رنگی و متنوع ای در جایگاه مراسم دیده می‌شود. انواع سبزیجات، میوه، نوشیدنی، نودل و غذاهای سنتی ازجمله خوراکی‌های این رویداد است.

۳- سال نوی چینی

یکی از مهم‌ترین اعیاد مردم چین است که تقریباً بیشتر کشورهای جهان هم آن را جشن می‌گیرند.  به دلیل نزدیکی فرهنگ مابین چین و تایلند این عید پرشور در این سرزمین هم برگزار می‌شود.

سال نوی چینی مصادف با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال می‌باشد که به سال قمری معروف است. زمان شروع آن بهمن‌ماه می‌باشد.

مردم چینی طبق افسانه‌ها معتقد هستند که در زمان‌های دور موجود افسانه‌ای به نام نیان وجود داشته و تغذیه آن کودکان بوده است. یک سال روستایان قصد می‌کنند که از این جانور پنهان شوند اما پیرمردی تصمیم می‌گیرد در زمان فرار مردم، بماند و انتقام بگیرد.

پیرمرد کاغذهای قرمز را همراه با ترقه به آتش می‌زند تا باعث فرار نیان شود.  و بعد از بازگشت مردم به شهر هیچ اثری از آن مرد و موجود را نمی‌یابند و بر این باور می‌رسند که آن پیرمرد خدا بوده است.

به همین خاطر هنگام سال نو آن‌ها لباس قرمز بر تن می‌کنند و فانوس‌های روشن را به آسمان می‌فرستند. همچنین با انداختن ترقه و ایجاد صداهای بلند نیان را می‌ترسانند تا از شهر و کاشان آن‌ها دور بماند.

۴- جشنواره آب

یکی از بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین جشن‌ها در تایلند و البته شاید در جهان!

جشنواره آب مصادف است با سال نوی تایلندی “سونگکران” است که هرساله در ماه آپریل برگزار می‌شود. در این زمان از سال که با فصل بارندگی توأم می‌شود مردم به استقبال آب می‌روند چون معتقدند آب بداقبالی را از آن‌ها می‌شوید.

این مراسم سه‌روزه همراه با جشن، رقص، آواز و برنامه‌های مفرح دیگری است. شرکت‌کنندگان یکدیگر را با هر وسیله ممکن خیس آب می‌کنند حتی اگر آن وسیله خرطوم فیل باشد!

۵- جشنواره روح

در این مراسم که به مدت سه روز برپا می‌شود، مردم با گذاشتن ماسک‌های رنگی در مکان مراسم حضور پیدا می‌کنند. این جشن تلفیقی از آئین‌های سنتی، مذهبی و صنایع‌دستی است.

این رویداد همراه با پایکوبی و جشن‌های بودائی است که گردشگران بسیاری در مکان‌های مخصوص جمع می‌شوند. شور و هیجان مراسم باوجوداین سیل جمعیت چندین برابر بالا می‌رود.

۶- جشنواره فانوس

جشنواره فانوس در ماه نوامبر و در کنار رودخانه پنگ برگزار می‌شود که منظره هزاران فانوس به پرواز درآمده بر فراز رودخانه بسیار خیره‌کننده است.

فستیوال جذاب و مهیج آتش بازی پاتایا یکی از برترین جشن‌های تایلند است.

۷- جشنواره موسیقی و هنر Wonderfruit

یک مراسم بزرگ؛ در حد فستیوال‌های موسیقی که در آمریکا و انگلستان برگزار می‌شود.

 هرساله در ماه دسامبر این رویداد برپا می‌گردد که از هنرمندان نامی در اروپایی و آمریکایی در این فستیوال دعوت می‌شود. البته هنرمندان محلی هم در کنداکتور این برنامه هم فرصت هنرنمایی دارند.

پس اگر امکان حضور در فستیوال‌های بزرگ دنیا را ندارید به پاتایا رفته و چندین ساعت غرق در موسیقی و هنر شوید.

۸- جشنواره شمع

ترکیبی از هنر و فرهنگ در این جشن آمیخته است که آن را به یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌های شهر ایسان تبدیل کرده است.

حداکثر ۱۰ مجسمه بزرگ مومی شکل توسط هنرمندان بین‌المللی در مراسم به نمایش درمی‌آید که آمیزشی از سنت‌ها و هنرهای انتزاعی مدرن این هنرمندان است. این مجسمه‌ها بر روی ارابه همراه با آواز سنتی  و پایکوبی به محل موردنظر آورده می‌شود.

در اصل این یک جشن سنتی ست و جز تعطیلات بودائی محسوب می‌شود که راهبان این مذهب از برگزارکنندگان اصلی آن هستند.

 

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید