غذاهای چین | معرفی جامع و کامل

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 28 نوامبر 2023
Loading...

اگر چیزی به نام غذاهای عجیب و غریب وجود داشته باشد، کشور چین بی‌تردید پیروز این میدان است؛ اما این برتری برای همه خوشایند نیست. هستند کسانی که با دیدن غذاهای چینی قید سفر به این سرزمین شگفت‌انگیز را می‌زنند. از این رو ما می‌خواهیم یک بار برای همیشه دیدگاه آن دسته از افراد را تغییر داده و از لذیذترین غذاهای چینی پرده‌برداری کنیم.

تمدن هزارساله چین بر روی فرهنگ غذایی این کشور تأثیر بسیاری گذاشته تا جایی که بعد از گذشت قرن‌‎ها ساکنین این سرزمین کهن سبک غذایی خود را حفظ کرده و روی زمین نشستن و غذا خوردن با چاپستیک را به قاشق و چنگال‌های مدرن ترجیح می‌دهند. بسیاری از غذاهای چینی همچنان با روش قدیمی طبخ شده و طرفداران زیادی در بین چینی‌ها و میهمانان این کشور دارند. پس اگر می‌خواهید با تمدن این سرزمین کهن بیشتر آشنا شوید، علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری تست غذاهای خوش‌طعم را به برنامه تور چین اضافه کنید.

معرفی غذاهای چینی

چین کشور شگفتی‌هاست، غذاهای چینی نیز از این قائده مستثنی نبوده و جز عجیب‌ترین غذاهای جهان به‌شمار می‌آیند. در این مطلب با ۷ تا از لذیذترین غذاهای چینی آشنا می‌شویم.

اسپرینگ رول

اسپرینگ رول از آن دسته غذاهای چینی است که باید آن را امتحان کنید. این رول های جذاب خمیرهای جذاب و برشته‌ای هستند که به دور مواد مختلف مانند هویج، جوانه لوبیا، میگو، گوشت گوساله و اردک پیچیده می‌شوند. مواد داخل رول‌ها کاملا به سلیقه سرآشپز انتخاب می‌شوند بنابراین اسپرینگ رول می‌تواند به صورت اختصاصی برای گیاهخواران نیز تهیه شود. اسپرینگ رول ها را می‌توان با انواع سس از جمله سس آلو، سس سیر چیلی، سرکه یا سس سویا ساده سرو کرد.

سوپ وانتون | Wonton Soup

این غذای چینی شباهت زیادی به دامپلینگ‌ها دارد؛ اما با همه این شباهت یک غذای خاص و متفاوت از دامپلینگ‌ها محسوب می‌شود و کاربرد متفاوتی در مقایسه با سایر غذاها دارد. در واقع وونتون یک غذایی است که به منظور استفاده در یک سوپ خاص آماده می‌شود؛ به این معنی که از آن‌ها به صورت جداگانه به عنوان یک وعده غذایی استفاده نمی‌شود. زمانی که وونتون آب پز و‌ آماده شد درون سوپ قرار می‌گیرد و طبخ سوپ تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که وونتون از هم باز نشود. این کار باعث می‌شود که طعم سوپ و وونتون با هم آمیخته شده و یک غذای خاص و متفاوت از دامپلینگ طبخ شود.

برای تهیه وونتون روش دیگری نیز وجود دارد؛ در این روش وونتون سرخ می‌شود. تفاوت این نوع وونتون با مدل آب‌پز شده این است که وونتون‌های سرخ شده در داخل سوپ استفاده نمی‌شوند و به عنوان یک غذای ترد و کریسپی سرو می‌شوند. انواع گوشت به علاوه سبزیجات معطر و ادویه‌های مخصوص مواد اصلی تشکیل دهنده این غذای چینی لذیذ هستند که با ذائقه درصد زیادی از مردم دنیا هماهنگی دارد؛ به طوری که کمتر کسی را می‌توان یافت که در سفر به چین این غذا را امتحان نکرده باشد.

نام غذا

روش طبخ

مواد تشکیل دهنده

سطح قیمتی

وونتون یا وانتون

آب‌پز کردن/سرخ کردن

انواع گوشت

سبزیجات معطر

ادویه

ارزان

 

چیکن کونگ پائو | Kung Pao Chicken

یکی از معروف ترین غذاهای چینی در سطح بین المللی، مرغ Kungpao است که با سرخ کردن تکه های مرغ خرد شده با پیازچه، زنجبیل، دانه فلفل، چیلی و بادام زمینی سرخ شده درست می شود.

داستان‌های متفاوتی درباره منشأ این غذای محبوب وجود دارد، اما به عقیده بسیاری چیکن کونگ پائو

از یک فرماندار سابق سیچوان در دهه ۱۸۰۰ به نام دینگ بائوزنگ با اسم مستعار او دینگ گونگ‌بائو الهام گرفته شده است با این وصف این مرغ خوش خوراک به عنوان کونگپائو شناخته شد.

طبق گفته‌ها دینگ یک غذای مرغ سرخ شده ترش و شور از استان شاندونگ چین را دوست داشت. پس از نقل مکان به سیچوان، از سرآشپزش خواست تا مقداری فلفل و بادام زمینی محلی به غذا اضافه کند.

ماپو توفو از غذاهای چینی معروف است. یک ماپو توفوی به یاد ماندنی حاوی یک قایق زینگ است که با ادویه‌ها و فلفل‌های مختلف طعم دار شده است.

طبق تجربه محلی‌ها ماپوتوفوی اصیل با دانه فلفل هانیوان و خمیر فلفل چیلی لوبیا در منطقه پیدو سیچوان تهیه می‌شود. معمولا خمیرمایه اصلی این غذا گوشت چرخ کرده یا گوشت گاو می‌باشد اما از آنجایی که امروزه غذای سیچوان بسیار محبوب است، رستوران ها اغلب نسخه های خلاقانه ماپو توفو را با انواع مختلف گوشت سرو می کنند.

بیشتر بخوانید

شهر ممنوعه چین کجاست؟ معرفی جامع

اردک بو داده | Roasted Duke

اردک بو داده از مشهورترین غذاهای چینی است که به عنوان پیشنهاد ویژه در تمامی رستوران‌های پکن سرو می‌شود. این غذای بسیار خوش‌طعم از گوشت اردک نازک و ترد که داخل آن با مواد مخصوص پر شده تهیه می‌‌شود. رستوران‌های پکن، اردک بو داده شده را همراه با سس لوبیا سرو می‌کنند که طعم غذا را بیش از بیش دلچسب می‌کند. شما بایستی تکه‌ای از گوشت را برداشته و پس از آغشته کردن به سس لوبیا سرو کنید. این غذا به‌اندازه‌ای لذیذ است که از سفارش آن پشیمان نخواهید شد.

نودل های چینی | noodles

در پس نودل‌ها به عنوان معروفترین غذاهای چینی داستانی عاشقانه نهفته است. افسانه‌ها حاکی از آن است که نودل سال‌ها پیش توسط یک همسر دوست داشتنی اختراع شد. همسر این بانوی عاشق در جزیره ای درس می خواند، بنابراین زن باید از روی پل عبور می کرد تا ناهار روزانه اش را به او برساند. از آنجا که در طی این مسیر غذا سرد می‌شد تصمیم گرفت قابلمه آب را همراه با مواد خام حمل کند و در  آنجا غذا را بپزد. در این ایده خلاقانه آب داغ رشته‌های برنج را گرم نگاه می‌داشت. بنابراین همسر این زن می‌توانست یک سوپ داغ آماده را میل کند.

امروزه، بسیاری از نودل‌فروشی‌ها، سبک خاص خود را از رشته‌های برنجی برنج ارائه می‌کنند که انتخابی از مواد اولیه و پایه سوپ را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید

آداب غذا خوردن در چین

باربکیوی چینی | Chinese Barbecue

باربیکو‌ها در همه جای دنیا طرفداران پروپاقرص خود را دارند. باربکیوی چینی نیز از قافله عقب نمانده و توانسته جایگاهی ویژه در بین غذاهای چینی به خود اختصاص دهد. ترکیب این خوراک خوش طعم را گوشت‌های به سیخ کشیده شده همراه با چاشنی‌های مخصوص تشکیل می‌دهند. باربکیوی چینی‌ را می‌توانید در تمامی رستوران‌ها به عنوان غذای اصلی سفارش دهید. یا هنگام گشت‌وگذار در میان خیابان‌های همیشه زنده چین، طعم این غذا را از دکه‌های غذای خیابانی امتحان کنید. نکته جالب در مورد این غذا این است که شما می‌توانید قبل از دودی کردن گوشت ادویه‌های مورد علاقه‌تان را انتخاب کرده و به آن اضافه کنید. بدین ترتیب غذایی لذیذ مطابق با ذائقه خود میل خواهید کرد.

غذای چینی دامپلینگ | Dumpling

دامپینگ از غذاهای سنتی چین است که هزاران سال قدمت داشته و امروزه علاوه بر چین در سایر نقاط دنیا نیز به روش‌های مختلف با نام پیراشکی پخت می‌شود. دامپینگ‌های چینی بسیار متنوع هستند. برای تهیه این غذای پرطرفدار تکه‌های گوشت مرغ، گاو، میگو یا سبزیجات را پخته و در خمیرهای نازک می‌پیچند، سپس به صورت لقمه‌های کوچک بر سر میز آورده و سرو می‌کنند. دامپینگ‌ها به‌اندازه‌ای محبوب هستند که به عنوان یکی از غذای مخصوص شب سال نو چینی به شمار می‌رود. در سفر به چین تست این غذای اصیل و خوش‌طعم را در برنامه‌های غذایی خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید

۲۰ نکته قبل از سفر به چین

جلی فیش | Jellyfish

با یک غذای دریایی خوشمزه موافقید؟ جلی فیش یا همان عروس دریایی از پرطرفدارترین غذاهای چینی است که با روشی ویژه پخت می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا پیاز را با روغن کنجد تفت داده سپس عروس دریایی برش داده شده را به همراه سایر مواد به آن اضافه می‌کنند. در انتها نودل پخته شده را با مواد ترکیب کرده و با تزئینات ویژه برای سرو بر سر میز می‌آورند. این غذای مخصوص را می‌توان در بیشتر رستوران‌های چینی به عنوان غذای اصلی سفارش داد.

دمپلینگ

دمپلینگ یا دامپلینگ یکی از غذاهای محبوبی است که به دلیل برخورداری از طعم و روش پخت خاص، تنها در چند نقطه دنیا طبخ می‌شود که بهترین مکان پخت آن متعلق به چین است. دمپلینگ بهترین گزینه برای افرادی است که می‌خواهند با ذائقه غذایی چینی‌ها آشنا شوند. این غذا از محبوبیت بسیار زیادی در بین چینی‌ها برخوردار است و به عنوان غذای شب سال نو در این کشور شناخته می‌شود؛ ارزش تاریخی و سنتی این غذا در کنار طعم خاص و دلنشین باعث به وجود آمدن این محبوبیت شده است.

دمپلینگ معمولا به صورت بخارپز طبخ می‌شود اما برخی از مدل‌های آن را نیز می‌توان آب‌پز کرده و حتی سرخ کرد. در لایه میانی دامپلینگ معمولا از انواع مختلف گوشت به همراه سبزیجات و ادویه‌های معطر استفاده می‌شود. چینی‌ها در پخت این غذا وسواس زیادی به خرج داده و مدت زمان زیادیی برای پخت آن اختصاص می‌دهند. دمپلینگ یکی از غذاهای اصیل و سنتی در چین است که هر گردشگر در سفر به این کشور باید برای یک بار آن را امتحان کند تا به خوبی با ذائقه مردم چین آشنا شود.

نام غذا

روش طبخ

مواد تشکیل دهنده

سطح قیمتی

دمپلینگ یا دامپلینگ

بخار پز کردن/ آب‌پز کردن/ سرخ کردن

انواع گوشت

سبزیجات معطر

ادویه

ارزان

 

ژاجیانگ | Zha jiang mian

چین سرزمین نودل‌های مختلف است. در بیشتر غذاهای خوش‌طعم چینی ردپایی از این رشته‌هایی محبوب را می‌توان پیدا کرد. ژاجیانگ از غذاهای چینی است که با نودل درست شده و شهرت ویژه‌ای در بین رستوران‌های این کشور دارد. این غذا در شهر پکن چنان پرطرفدار است که به آن نودل پکنی هم می‌گویند. ژاجیانگ از ترکیب سه ماده ساده گوشت، نودل و سبزیجات تهیه می‌شود؛ اما ادویه‌های چینی طعمی بی‌نظیر به آن می‌بخشند. نودل پکنی با داشتن مواد غذایی مقوی، به عنوان وعده غذایی کامل سرو شده و قیمتی مقرون‌به‌صرفه دارد.

بیشتر بخوانید

۱۵ سوغات کشور چین

کائو رو

این غذا را هم می‌توان از جمله غذاهای محبوب خیابانی در چین دانست و هم در دسته غذاهایی قرار دارد که به عنوان غذای اصلی در میهمانی‌ها سرو می‌شود. در صورتی که کائو رو را از چرخ‌دستی‌های محلی در خیابان‌های چین خریده و میل کنید، طعم سنتی و خاص آن را تجربه می‌کنید.

کائورو غذایی است که شباهت زیادی به کباب تابه‌ای ایرانی دارد با این تفاوت در طبخ کائو رو گوشت در داخل سیخ‌های چوبی قرار می‌گیرد. گوشت گوسفند و گاو اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده این غذا است که در برخی موارد از گوشت چرخ‌کرده مرغ نیز برای طبخ آن استفاده می‌شود. یکی از نکات مهم در مورد طبخ کائو رو این است که این غذا حتما باید بر روی ذغال کباب شود تا طعم لذیذ و خوبی پیدا کند؛ به همین دلیل یه هیچ‌وجه چینی‌ها این غذا را بر روی گاز طبخ نمی‌کنند.

نام غذا

روش طبخ

مواد تشکیل دهنده

سطح قیمتی

کائو رو

کباب کردن بر روی زغال

گوشت گاو یا گوسفند

ارزان

چومین | Chow Mein

چومین از دیگر غذاهای چینی است که محبوبیت خود را مدیون رشته‌های نودل می‌باشد. این غذا ترکیبی از نودل سرخ شده، انواع گوشت، کرفس، پیاز و فلفل دارد. برای تهیه این غذا ابتدا رشته‌های نودل را نرم کرده، سپس مواد دیگر مانند گوشت و پیاز را در ظرف جداگانه تفت داده و در انتها نودل‌های نرم شده را سرخ کرده و با سایر مواد ترکیب می‌کنند. این غذای لذیذ در ظرف‌های مخصوص چینی و با چاپستیک سرو می‌شود.

سیب زمینی سرخ شده | تو دو سی

این غذای چینی از انواع سبزیجات به همراه سیب زمینی رنده شده تهیه می‌شود. همانطور که می‌دانید چینی‌ها به ندرت از سرخ کردن برای تهیه غذاهای خود استفاده می‌کنند، بنابراین سیب زمینی سرخ شده یا تو دوسی از معدود غذاهای سرخ کردنی در این کشور است.

بهترین غذاهای چینی کدامند؟

نودل‌ها غذاهایی ساده اما پرطرفدار در چین هستند. این رشته‌های باریک با انواع مختلف ادویه طعم دار شده و با مواد متنوع از جمله گوشت یا سبزیجات ترکیب می‌شوند. تنوع در پخت نودا باعث شده تا به بهترین غذاها در چین تبدیل شده و طرفداران بسیاری در سراسر دنیا داشته باشند.

سوالات متداول

غذاهای محبوب چینی کدامند؟

مرغ کونگ پائو، گوشت خوک ترش و شیرین، اردک کباب پکن، ماپو توفو، Chow Mein، هات پات، چینی، اسپرینگ رول و سوپ ونتون از غذاهای محبوب چینی هستند.

۳ دسر اصلی چینی کدامند؟

سیب زمینی، دونات و بستنی یه دسر اصلی در چین هستند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور چین از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور چین
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید