هالووین | تجربه‌ای متفاوت از ترس و وحشت

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 8 نوامبر 2022
Loading...

پیر و جوان، کودک و بزرگسال، از آسیا تا اروپا، هالووین جشنی ست که تمام دنیا را درگیر خود می‌کند! پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب، ترساندن یکدیگر و تزیین کدو تنبل‌ها از نمادهای این جشن چند هزار ساله هستند.  شما چه تصوری از ها‌لوو‌ین دارید؟ می‌دانید که پشت این همه شور هیجان چه داستانی نهفته است؟ در اینجا می‌خواهیم با تاریخچه، نمادها و مراسم‌های یکی از معروفترین و بزرگترین جشن‌های دنیا آشنا شویم.

هالووین از پرطرفدارترین فستیوال‌های دنیاست که ترکیبی از فضای شادی، اشتیاق واسترس را با هم دارد. این جشن بزرگ را می‌توان انعکاسی از فرهنگ‌ مناطق مختلف دانست که “ترس” در تمامی آن‌ها مشترک است. شرکت کنندگان در فستیوال با پوشیدن لباس‌های نمادین ترسناک سعی می‌کنند یکدیگر را ترسانده و در عین حال با برگزاری مراسم موسیقی و رقص شبی خاطره‌انگیز را برای خود به ثبت رسانند. البته ها‌لوو‌ین آداب و رسوم خاص خود را نیز دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

معنی هالووین / Halloween

ها‌لوو‌ین در لغت به معنای شب قدیسان است که بیشتر مراسمات خود را از فرهنگ و آیین مسیحیت گرفته، جشن ها‌لوو‌ین به عنوان یک فستیوال جهانی قرن‌هاست که در تمام دنیا از آسیا گرفته تا اروپا برگزار می‌شود. هر چند که این فستیوال نسبت به آیین پیشین خود تغییرات بسیاری داشته اما ماهیت اصلی خود یعنی پوشیدن لباس‌های ترسناک و استفاده از کدو تنبل به اشکال مختلف را همچنان حفظ کرده است. ها‌لوو‌ین به جشن ارواح هم شهرت دارد چرا که در شب برگزاری این فستیوال خیابان‌ها، کوچه‌ها و خانه‌ها با نمادهای ترسناک از جمله جمجمه انسان، کدو تنبل‌ها که به صورت وحشتناک تزیین شده‌اند، عروسک‌های شیطانی، تارهای عنکبوت مصنوعی و هر چیز دیگری که  نمادی از ارواح شیطانی و جادوگران بدجنس هستند تزیین می‌شوند.

هر چند که هالووین‌های امروزی بیشتر جنبه سرگرمی داشته و لباس‌های نمادین جای پوشش ارواح را گرفته‌اند اما این فستیوال همچنان نام خود را به عنوان معروفترین و پرطرفدارترین جشن سال بعد از کریسمس حفظ کرده است.

تاریخچه ها‌لوو‌ین

حدود دو هزار سال پیش همزمان با اتمام برداشت محصول در پاییز جشنی به نام سلتیک در کشورهای ایرلند، انگلستان و شمال فرانسه برگزار می‌شد. در این مراسم که به نوعی پایان پاییز و آغاز فصل سرما نیز اعلام می‌شد افراد با پوشیدن لباس‌های ترسناک و در دست داشتن آتش ارواح را از شهر یا روستای خود دور می‌کردند. در قرن هشتم میلادی بود که پاپ گرگوری سوم (Gregory III) به هالووین رسمیت داده و روز ۳۱ اکتبر را به افتخار تمام مقدسات تعطیل اعلام کرد. از آن زمان تا کنون هر ساله با غروب آفتاب در ۳۱ اکتبر جشن ها‌لوو‌ین آغاز و تا پاسی از شب ادامه دارد. در بیشتر کشورها روز بعد از ها‌لوو‌ین هوا سرد شده و مردم لباس‌های زمستانی خود را بیرون می‌آورند.

در شب جشن علاوه بر برگزاری میهمانی‌ها با لباس مبدل، بزرگترها برای تقسیم عشق و دوستی با محبت و جادو به بچه‌ها شکلات هدیه می‌دهند.

آشنایی با علامت ها و نمادهای ها‌لوو‌ین

هر چند که نمادها و آیین‌های هالووینی از دو هزار سال قبل تا امروز تغییرات بسیاری داشته است اما چند نماد همچنان قدمت خود را حفظ کرده و در تمام مراسمات حضور دارند. در ادامه نمادهای هالووینی را معرفی می‌کنیم:

  • نماد شیطان: شیطان نماد بی چون و چرای شب هالووین است که برای ترساندن از آن استفاده می‌شود. در شب فستیوال عروسک‌های وحشتناک شیطانی بر روی درختان، دیوارها ویا درب خانه‌ها دیده می‌شوند.
  • نماد کدو تنبل: کدو تنبل‌ها نمادهای بی چون و چرای ها‌لوو‌ین هستند. در این مراسم کدوها به حالت شیطانی تزیین شده و روشن کردن شمع در آن‌ها ترسناک‌ترشان می‌کند.
  • نماد فرشته: خوبی و بدی با هم معنا پیدا می‌کنند. پس حضور فرشته‌ها در مقابل شیطان‌ها از دیگر نمادهای هالووینی ست که همچنان برای تزین استفاده می‎‌شود.
  • نماد شلغم: دو کشور ایرلند و اسکاتلند در شب ها‌لوو‌ین شلغم را هم مانند کدو به صورت وحشتناک تزیین کرده و برای ترساندن استفاده می‌کنند.
  • نماد جمجمه: ماکت‎های جمجمه به عنوان یادآوری مرگ و موقت بودن زندگی از دیگر نمادهایی خستند که در شب‌های هالووینی دیده می‌شوند.
  • نمادهای پاییزی: به دلیل برگزاری ها‌لوو‌ین در پاییز همیشه عناصر این فصل مانند برگ‌های زرد و نارنجی، مترسک‌ها و ذرت در کنار سایر تزیینات ترسناک قرار داده می‌شوند.

اجرای جشن ها‌لوو‌ین

آیین یا بازی‌های شب هالووین درهریک از کشورها متفاوت است. در اینجا چند بازی را که ریشه تاریخی دارند معرفی می‌کنیم:

  • بازی دوکینگ (dooking): سیب در فستیوال‌های هالوینی به عنوان جاودانگی شناخته می‌شود. در بازی دوکینگ چند سیب در داخل ظرف پر از آب انداخته و شرکت کنندگان در بازی که بیشتر بچه‌ها هستند باید بدون کمک دست سیب‌ها را گار بزنند.
  • بازی پرتاب پوست سیب: بازی پوست سیب بسیار جالب و البته با کمی خرافات همراه است. در این بازی سیب را با یک دست پوست کنده و سپس پوست‌ها را از پشت سر خود زمین می‌اندازند. پوست‌های زمین افتاده حرف اول اسم همسر آینده شخص را نشان می‌دهند.
  • فندوق کبابی و بلوط: در این بازی فندوق و بلوط را از دور در آتش می‌اندازند اگر فندوق‌ها یا بلوط‌ها آرام کباب شوند که نشانه دهنده رسیدن به آرزوهاست اما اگر با سروصدا بسوزند نشان دهنده اتفاقات بد هستند.
  • فوت کردن آتش: فوت کردن آتش را بیشتر پیشگوها در شب هالووین انجام داده و با شکل شعله‌های آتش آینده را پیش بینی می‌کنند.
  • رفتن به مکان‌های خالی از سکنه: بیشتر افراد در شب هالوین خانه‌های خود را به صورت خانه‌های متروکه و خال از سکنه تزیین می‌کنند. بدین ترتیب با تم فستیوال هماهنگ شده و دیگران را می‌ترسانند.

غذاهای ها‌لوو‌ین

آجیل و سیب را می‌توان از غذاهای اصلی در شب هالوین دانست. اما علاوه بر این افراد غذاهای دیگر را ترسناک و کاملا هالوینی تزیین کرده و بر سر میز می‌گذارند. اغلب غذاها با اسکلت یا اعضای بدن قطع شده انسان تزیین می‌شوند. بسیاری از خانواده‌ها در شب هالوین گوشت استفاده نکرده و از سبزیجات برای پخت غذا استفاده می‌کنند.

ها‌لوو‌ین کی است؟

هالووین به عنوان جشنی جهانی هر ساله در ۳۱ اکتبر برگزار می‌شود. جالب است بدانید که برای برگزاری این جشن از ماه‌ها قبل برنامه ریزی می‌شود. قانون پوشیدن لباس‌های مخصوص تولیدکنندگان را به تکاپوی طراحی و دوخت منحصربه‌فردترین لباس‌ها می‌اندازد. هزاران شکلات با طعم‌های مختلف با بسته‌بندی‌های مخصوص تولید و به فروش می‌رسند و نمادهای هالووینی مانند عنکبوت‌ها، کدوها، عروسک‌های شیطان و فرشته در مغازه‌های مخصوص به معرض نمایش گذاشته شده و برای تزیین خانه‌ها و خیابان‌ها به فروش می‌رسند.

حقایقی جالب درباره جشن ها‌لوو‌ین

  • می‌دانستید جشت هالووین به نوعی ادقام عقیده بت پرستی و مسیحیت با یکدیگر است؟
  • برای طراحی لباس‌های هالوینی بیشتر از رنگ‌های سفید، سیاه، نارنجی، قرمز و بنفش استفاده می‌شود.
  • در جشن سلتیک یا همان هالوین قدیمی در شب برگزاری فستیوال از استخوان انسان و حیوان برای تزیینات لباس‌های خود استفاده می‌کردند.
  • پاپ گریگوری اولین شخصی بود که برای شهدای مسیحیت به مراسم هالوین شکل رسمی داد.
  • شاید کمی ترسناک باشد اما در زمان‌های بسیار دور در جشت سلتیک حیوانات یا انسان‌ها را برای قربانی کردن در آتش می‌انداختند.
  • جشن هالوین جز معدود فستیوال‌هایی که در اغلب کشورهای دنیا در یک روز برگزار می‌شود.
  • کشیده شدن برخی از جشن‌ها به خشونت، دور ریخته شدن مقدار زیادی شکلات و بالا رفتن آمار خراب کاری‌ها از معایب فستیوال هالوین هستند.
  • جشن هالوین پس از کریسمس پر سودترین فستیوال آمریکا به شمار می‌رود.

هالوین در کدام کشورها برگزار می‌شود؟

با اطمینان می‌توان گفت که جشن هالووین از آن دسته فستیوال‌هایی ست که توسط فرهنگ‌های مختلف در بیشتر کشورها برگزار می‌شود. در ادامه تعدادی از کشورهایی را که هالوین را برگزار می‎‌کنند معرفی می‌کنیم:

  • اسکاتلند
  • فرانسه
  • ایتالیا
  • اسپانیا
  • آمریکا
  • ژاپن
  • سنگاپور

بیشتر بخوانید …

فستیوال لاس فالاس اسپانیا

هیجان‌انگیزترین فستیوال‌های اروپا

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید