چگونه بلیط هواپیما خود را بخوانیم؟

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 9 فوریه 2023
Loading...

تا چند کیلو بار را می‌توانم در پرواز همراه داشته باشم؟ شماره پرواز من چند است؟ اگر جواب این سوال‌ها را نمی‌دانید نیازی نیست با آژانس‌های هواپیمایی تماس بگیرید. فقط کافیست نگاهی کوتاه به بلیط هواپیما خود بیندازید. تمامی اطلاعات پرواز شما در آن ثبت شده است. اما از آنجا که بیشتر این اطلاعات به صورت اختصار نوشته شده‌اند ممکن است در نگاه اول کمی گیچ‌کننده به نظر رسند. در این مطلب یاد می‌گیریم چگونه بلیط هواپیما را بخوانیم.

بلیط هواپیما زبان مخصوص به خود را دارد. بیشتر نوشته‌های روی بلیط علامت‌های اختصاری هستند که اطلاعات پرواز را نشان می‌دهند بنابراین دانستنشان بسیار ضروری است. این اطلاعات در بیشتر پروازهای داخلی به زبان فارسی نوشته شده‌اند اما در ایرلاین‌های خارجی فقط و فقط دانستن معنای علامت اختصاری بلیط در رمزگشایی این اطلاعات به کمکتان می‌آید. بنابراین بهتر است یک بار برای همیشه این مشکل را حل کرده و در خواندن بلیط هواپیما حرفه‌ای شوید.

نوشته‌های روی بلیط هواپیما

نوشته‌های درج شده بر روی بلیط  هواپیما به دو بخش تقسیم‌بندی می‌شوند. در یک قسمت اطلاعات پاسپورت قرار دارد و قسمت دیگر اطاعات پرواز مانند شماره پرواز، تاریخ پرواز، مقدار بار مجاز و … را شامل می‌شود.

اطلاعات پاسپورت

Passengers / Name: در این قسمت اطلاعات مربوط به نام و نام خانوادگی مسافر درج می‌شود که در برخی بلیط‌ها با Name و در برخی دیگر با Passengers مشخص شده است. در بلیط‌های داخلی مانند هواپیمایی ماهان، هواپیمایی ایران ایر و … نام مسافر به تایپ فارسی نوشته شده و کاملا مشخص است اما در ایرلاین‌های خارجی مانند هواپیمایی امارات، هواپیمایی لوفت هانزا و … اسم مسافر که بر روی بلیط درج شده است باید دقیقا مطابق با نام و نام خانوادگی در پاسپورت نوشته شود. از این رو بعد از دریافت بلیط نام خود را با دقت چک کرده و در صورت هرگونه مغایرت با پاسپورت از آژانس هواپیمایی خود بخواهید آن را اصلاح کند.

Passport No: در این قسمت شماره پاسپورت نوشته می‌شود که مانند نام و نام‌خانودگی باید کاملا با پاسپورت مطابقت داشته باشد. توجه کنید که اطلاعات مربوط به پاسپورت معمولا در گوشه بالا و سمت چپ بلیط نوشته می‌شود.

اطلاعات بلیط و پرواز

 

From

 در مقابل این کلمه مبدا پرواز نوشته شده است. به عنوان مثال اگر مبدا بلیط هواپیما تهران باشد در این قسمت تهران با کد ۳ حرفی یاتا (از کدهای فرودگاهی) درج می‌شود.

To

 شهر و فرودگاه مقصد با کد ۳ حرفی یا تا در این قسمت نوشته شده است.

Terminal

 معمولا هر فرودگاه چند ترمینال دارد. شماره ترمینالی که هواپیمای شما در مقصد در آن فرود می‌آید در این قسمت نوشته می‌‍شود. در صورتیکه قرار است ورود خود را به شخصی اعلام کنید و در فرودگاه استقبال کننده دارید بایستی شماره ترمینال را به او اطلاع دهید.

Date

تاریخ پرواز را مقابل این کلمه می‌توانید ببینید. در بلیط‌های داخلی تاریخ به شمسی و در بلیط‌های خارجی تاریخ به میلادی نوشته شده است. بعد از دریافت بلیط تاریخ پرواز را با دقت چک کرده و به خاطر بسپارید.

Dep

ساعت پرواز از مهمترین اطلاعات بلیط هواپیما هستند که در این قسمت نوشته می‌شود. توجه کنید که این ساعت با توجه به وقت محلی مبدا پرواز نوشته می‌شود. حتما ۳ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.

Arrival

یکی دیگر اطلاعات مهم در پرواز ساعت رسیدن به مقصد است که آن را در این قسمت می‌توان دید. دقت کنید همانطور که ساعت حرکت به وقت محلی مبدا است ساعت فرود هم به وقت محلی مقصد نوشته می‌شود. بدین ترتیب در مقاصد دورتر مانند کانادا می‌توانید متوجه شوید که در چه ساعتی از شبانه روز به مقصد می‌رسید.

 

Marketed by 

اینکه پرواز شما با کدام شرکت هواپیمایی یا ایرلاین انجام می‌شود در این قسمت قابل مشاهده است. به عنوان مثال بلیط را از هواپیمایی قشم ایر یا هوپیمایی ایرعربیا و … یا سایر ایرلاین‌ها خریداری کرده‌اید.

Air Craft

هواپیماها از نظر اندازه و همچنین امکاناتی که ارائه می‌دهند. مدل‌های مختلف دارند. مثلا هواپیمای مدل ایرباس، بویینگ و … . مدل هواپیما با کیفیت و امکانات پرواز ارتباط مستقیم دارد. نوع هواپیما در این قسمت نوشته شده است.

Class of Service

احتمالا راجع به کلاس‌های پروازی شنیده‌اید. صندلی‌های هواپیما چندین کلاس پروازی مختلف از جمله اکونومی، پرمیوم اکونومی، بیزینس و فرست کلاس دارند. قیمت هر کدام از این کلاس‌های پروازی با توجه به خدمات خاصی که ارائه می‌دهند متفاوت است. شما قبل از خرید بلیط هواپیما می‌توانید نوع صندلی خود را انتخاب کنید. کلاس پروازی انتخاب شده در این قسمت از بلیط نوشته شده است.

Bag

 در این قسمت میزان بار مجاز در پرواز نوشته شده است. هر پرواز قوانین مخصوص به خود را برای حمل بار توسط مسافر دارد. در واقع چنانچه بار مسافر از مقدار نوشته شده در بلیط بیشتر باشد مسافر بایستی مبلغی را به عنوان جریمه اضافه بار به شرکت هواپیمایی پرداخت کند. از این رو حتما قبل از پرواز میزان بار مجازی را که می‎‌توانید همراه داشته باشید چک کنید.

E Ticket

E Ticket شماره بلیط هر مسافر است که برای گرفتن کارت پرواز به آن احتیاج دارید. در سال‌های قبل، هنگام مراجعه به گیت مخصوص پرواز بایستی شماره بلیط را به مامور پرواز اعلام کرده و کارت پرواز را دریافت می‌کردید. اما در حال حاضر بلیط‌ها به صورت اینترنتی صادر می‌شود و گرفتن کارت پرواز در مسیرهای داخلی با ارائه کارت ملی و در مسیرهای خارجی با ارائه پاسپورت امکان‌پذیر است.

Flight

هر پرواز یک شماره دارد که از طریق آن می‌توان بعد از ورود به فرودگاه، گیت دریافت کارت پرواز را پیدا کرد که اصطلاحا به آن شماره پرواز می‌گویند و در این قسمت نوشته می‌شود. همچنین تمام اطلاعات شامل تغییر ساعت پرواز، ساعت فرود و … از طریق این شماره بر روی تابلو فرودگاه نمایش داده می‌شود.

PNR

PNR مخفف کلمه Passenger Name Record به معنای ثبت نام مسافر می‌باشد. در واقع تمامی اطلاعات مسافر در کد PNR ثبت شده و قابل پیگیری است. به عنوان مثال در صورتی که بخواهید بلیط هواپیما را مجددا پرینت بگیرید یا بلیطتتان را کنسل کرده یا تغییر تاریخ بدهید بایستی این کد را ارائه دهید.

پس از دریافت بلیط هواپیما تمام اطلاعات مربوط به پاسپورت و پرواز با دقت چک کرده و در صورت هرگونه مغایرت آن را قبل از پرواز به شرکت هواپیمایی یا آژانس هواپیمایی خود اطلاع دهید.

شماره پرواز چیست؟

شماره پرواز در بلیط خارجی و داخلی معمولا در زیر لوگو ایرلاین نوشته می‌شود. این شماره پرواز نشان می‌دهد که پس از ورود به فرودگاه در صورتی که چند پرواز در یک ساعت انجام می‌شود برای دریافت کارت پرواز باید به کدام گیت مراجعه کنید. دقت داشته باشید که شماره بلیط با شماره پرواز فرق می‌کند. شماره پرواز بر روی بردهای فرودگاه نیز جهت راهنمایی  مسافران نمایش داده می‌شوند.

کد رزرو بلیط هواپیما چیست؟

کد رزرو بلیط هواپیما همان PNR است که در پاراگراف‌های قبل درباره آن توضیح دادیم. این به مسافران کمک می‌کند تا بتوانند تمامی مراحل بلیط خود را پیگیری و یا در صورت نیاز با استفاده از آن تغییر تاریخ بلیط را انجام دهند. در رتمامی اطلاعات مسافر در کد رزرو بلیط هواپیما یا PNR ثبت و ذخیره شده است.

سوالات متداول

معنی SEAT در بلیط هواپیما چیست؟

SEAT صندلی‌های هواپیما هستند که معمولا به ۳ دسته کنار پنجره، کنار خروجی اضطراری و استاندارد تقسیم بندی می‌شوند

ایرلاین در خرید بلیط هواپیما به چه معناست؟

ایرلاین همان شرکت هواپیمایی ست که بلیط را از آن خریداری کرده‌اید.

مطالب مرتبط

با انواع بلیط هواپیما آشنا شوید

هنگام خرید اینترنتی بلیط هواپیما به این نکات توجه کنید

در مورد انواع بلیط هواپیما چه می‌دانیم؟

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید