با انواع بلیط هواپیما آشنا شوید

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 9 ژانویه 2023
Loading...

بلیط One Way یا Return؟ بلیط چارتر یا سیستم؟ پروازهای دارای توقف، همه و همه اصطلاحاتی هستند که هنگام خرید بلیط هواپیما با آن مواجه خواهید شد. دانستن معنی این اصطلاحات به شما کمک می‌کند بهترین انتخاب را در خرید بلیط داشته باشید. در ادامه با انواع بلیط هواپیما آشنا خواهیم شد.

سرعت بالا، صرفه‌جویی در زمان و راحتی در سفر باعث شده تا هواپیما انتخاب اول افراد برای سفر باشد. اما بسیاری از مسافران هنگام خرید بلیط هواپیما از آژانس‌های هواپیمایی یا خرید اینترنتی بلیط هواپیما، به دلیل آشنا نبودن با اصطلاحات پروازی دچار مشکل می‌شوند، بلیط‌های هواپیما در تمام ایرلاین‌ها انواع مختلف دارند، آشنایی با بلیط‌ها و شرایط آن‌ها به مسافران کمک می‌کند با توجه به شرایط خود مناسب‌ترین بلیط را خریداری کنند.

انواع بلیط هواپیما

بلیط‌های هواپیما در ایران به دو نوع چارتر و سیستم تقسیم‌بندی می‌‍شوند.

بلیط چارتری

احتمالا بارها و بارها هنگام خرید بلیط هواپیما اسم بلیط چارتر به گوشتان خورده است. اما بلیط چارتر چیست و چه تفاوتی با بلیط‌های دیگر دارد؟ هنگامی که یک آژانس هواپیمایی تعداد یا کل صندلی‌های یک هواپیما را در یک مقصد خاص پیش خرید می‌کند، بلیط‌ها چارتر نام گرفته و به آژانس خریدار نیز چارترکننده می‌گویند، بنابراین مسئولیت فروش و تعیین قیمت بلیط‌های چارتر شده با آژانس هواپیمایی می‌باشد.

آژانس‌های هواپیمایی چارترکننده با توجه به زمان سفر و تقاضای مسافران نرخ بلیط‌ها را تعیین می‌کنند و در اغلب موارد نرخ بلیط‌های چارتر، ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی است. این بلیط‌ها در عین ارزان بودن قوانین خاص خود را دارند. به عنوان مثال با توجه به اینکه بلیط هواپیما چارتر برای مسیر و تاریخ خاص از طرف آژانس هواپیمایی رزرو شده است، در اغلب مواقع غیر قابل کنسلی و تغییر تاریخ می‌باشند. بنابراین درصورتی که کاملا از تاریخ سفر خود مطمئن هستید بلیط هواپیما را به صورت چارتر خریداری کنید.

البته ذکر این نکته ضروریست که بلیط‌های چارتر فقط در مسیرهای خاص فروخته می‌شوند و مسیرهایی مانند کانادا و امریکا بلیط چارتر ندارند.

بلیط سیستمی

به بلیط‌هایی که به صورت مستقیم از طرف ایرلاین برنامه‌ریزی و نرخ‌گذاری می‌شوند، بلیط سیستم می‌گویند. نرخ‌های بلیط‌ سیستم اکثر مواقع بالاتر از بلیط چارتر هستند اما این بلیط‌ها مزییت‌های بیشتری نسبت به بلیط چارتر دارند. بلیط‌های سیستم محدودیت زمانی ندارند و با توجه به روزها و ساعات پروازی هر ایرلاین به فروش می‌رسند. این بلیط‌ها نرخ مصوب دارند و قابل تغییر تاریخ می‌باشند. مزیت دیگر بلیط‌های سیستم متنوع بودن آ‌ن‌هاست که انتخاب‌های زیادی را پیش‌رو مسافر قرار می‎دهند، در ادامه با انواع بلیط‌های سیستم آشنا می‌شویم:

 

بلیط یکطرفه (One Way)

بلیط‌های یکرفه بلیط‌هایی هستند که فقط در مسیر رفت و بدون برگشت صادر می‌شوند. بلیط یکطرفه را در مسیرهای داخلی می‌توان خریداری کرد. اما خرید بلیط یکطرفه (One Way) در مسیرهای خارجی شرایط خاص خود را دارد. مسافرانی که دارای ویزای دانشجویی، ویزای کار، ویزای اقامت، ویزای مولتی و یا دیپلمات باشند مجاز هستند بلیط یک‌طرفه را به مقاصد خارج از ایران خریداری کنند.

البته مسافران ایرانی می‌توانند بلیط یکرفه را به مقاصد نزدیک مانند ترکیه و ارمنستان خریداری کنند.

بلیط دوطرفه (Return)

بلیط دوطرفه به صورت رفت و برگشت صادر می‌شود، در این بلیط‌ها تاریخ رفت و برگشت مشخص است، البته تاریخ  پرواز را می‌توان با پرداخت جریمه (در برخی از ایرلاین‌ها بدون جریمه) تغییر داد. با توجه به اینکه ایرانی‌ها برای سفر به بیشتر نقاط دنیا احتیاج به دریافت ویزا دارند، مسافرینی که ویزای کشور مقصد را دریافت کرده‌اند می‌توانند بلیط رفت و برگشت را با توجه به مدت اعتبار ویزا خریداری کنند.

بلیط یک توقفه (Stop Over)

مسافران می‌توانند بلیط خود را از طریق شرکت‌های هواپیمایی مختلف رزرو کنند. به عنوان مثال بلیط هواپیما تهران – وین – تهران را می‌توان با هواپیمایی اتریشی خریداری کرد. در این پرواز هواپیما به صورت مستقیم از تهران به مقصد وین پرواز را انجام می‌دهد. اما در برخی از مواقع پرواز مستقیم به کشور مقصد امکان‌پذیر نمی‌یاشد، به عنوان مثال پرواز تهران به ونکور با بلیط قطری به صورت مستقیم انجام نمی‌شود و هواپیما یک توقف در فرودگاه شهر دوحه خواهد داشت.

بلیط دو یا چند توقفه

در بلیط هواپیما دو یا چند توقفه، پرواز تا رسیدن به مقصد در بیش از یک کشور توقف دارد. به عنوان مثال پرواز تهران به ونکور با هواپیمایی ترکیش یک توقف در استانبول و یک وقف در تورنتو خواهد داشت. قبل از خرید پروازهای یک یا چند توقفه به ساعت پرواز بعدی و مدت زمان توقف دقت کنید. این پروازها در اغلب مواقع ارزان‌تر از پروازهای مستقیم و بدون توقف هستند.

بلیط با توقف اجباری  (Lay Over)

پروازهایی هستند که در مسیرهای طولانی، هواپیما برای سوختگیری، تعویض پرواز یا دلیل اجباری دیگری مجبور به توقف در فرودگاه می‌شود.

بلیط رفت و برگشت با مقصد متغیر

بلیط رفت و برگشت متغیر بلیط‍‌هایی هستند که مسافر از مبدا به مقصد می‌رود اما پرواز برگشت به مبدا از مکان دیگر انجام می‌شود. مثلا پرواز رفت در مسیر تهران –  تورنتو است و پرواز برگشت در مسیر مونترال –  تهران انجام می‌شود.

بلیط با چند کلاس پروازی

این نوع بلیط هواپیما ویژه پروازهای یک یا چند توقفه است. مسافر می‌تواند در طول پروازها کلاس‌های مختلف پروازی را رزرو کند.  مثلا در پرواز اول صندلی اکونومی و در پرواز دوم صندلی بیزینس را خریداری کند.

بلیط سفر بدون برنامه رفت و برگشت را چه می‌گویند؟

بلیط سفر بدون برنامه برای برگشت یا بلیط بدون برگشت همان بلیط یکطرفه است. در واقع با خرید این نوع بلیط مسافر هیچ برنامه مشخصی برای برگشت ندارد. خرید بلیط یک طرفه محدودیت داشته و در تمامی مسیرها امکان پذیر نیست. به عنوان مثال شما در صورت نداشتن اقامت دائم یا موقت دبی نمی‌توانید بلیط بدون برگشت خریداری کنید. اما در مسیر تهران به ترکیه خرید بلیط سفر بدون برنامه برگشت امکان پذیر است. همکاران ما در واحد فروش بلط خارجی مشاوره لازم را در این خصوص ارائه می‌دهند.

سوالات متداول

کلاس بیزینس هواپیما چه امکاناتی دارد؟

امکانات کلاس بیزینس هواپیما در هر ایرلاین متفاوت است. اما در مجموع فضای بیزینس خصوصی‌تر، صندلی‌ها راحت‌تر و مسافران برای انتخاب منو غذا و سرگرمی‌ها از اختیار بیشتری برخوردار هستند.

در انواع بلیط هواپیما اکونومی چه معنایی دارد؟

در تمامی ایرلاین‌های داخلی و خارجی اکونومی اقتصادی‌ترین و البته رایج ترین نوع بلیط به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید …

شرایط خرید بلیط هواپیما برای کودکان

خرید بلیط هواپیما در تور اروپا

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید