انواع کلاس های پروازی در هواپیما

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 2 جولای 2024
Loading...

تعیین مبدا، مقصد و ساعت پرواز مواردی هستند که مسافران برای خرید بلیط هواپیما باید در نظر بگیرند اما در این میان نباید کلاس‌ های پروازی را فراموش کرد! صندلی‌های هواپیما کلاس‌بندی‌های متفاوتی دارند که قیمت هرکدام با توجه به شرایط خاص خود با دیگری فرق می‌کند، مسافران می‌توانند بااطلاع از  کلاس‌ های پروازی، صندلی دلخواه خود را انتخاب کنند. در اکثر ایرلاین ها صندلی ها به ۴ دسته‌ی اکو نومی، کامفورت، بیزینس، و فرست کلاس تقسیم‌بندی شده‌اند، در ادامه‌ی مطلب، کلاس ‌های پروازی را با امکاناتی که دارند معرفی می‌کنیم.

معرفی انواع کلاس پروازی

کلاس ‌های پروازی انواع مختلفی دارند که با کد مشخص می‌شوند. اما متداول‌ترین کلاس‌ های پروازی که هر یک خدمات ویژه‌ای را در طول پرواز ارائه می‌دهند، ۵ کلاس پروازی زیر هستند:

  • کلاس اقتصادی (Economy Class)
  • کلاس اکونومی (Premium Economy Class)
  • کامفورت کلاس (Comfort Class)
  • بیزینس کلاس (Business Class)
  • فرست کلاس (First Class)

*یادآورمی‌شویم که امکانات و خدماتی که هر ایرلاین در کلاس‌ های پروازی مختلف ارائه می‌دهد با توجه به قوانین تعریف شده در آن ایرلاین متفاوت است. به همین دلیل خدماتی که برای هر کلاس پروازی تعریف شده‌اند حالت کلی دارند.

کلاس اقتصادی (Economy Class)

پرطرفدارترین کلاس پروازی در ایرلاین‌ها، کلاس اقتصادی یا اکونومی است که بیشترین صندلی‌ها را در هواپیماها به خود اختصاص داده‌اند. صندلی‌های اکونومی معمولا در ردیف‌های ۲ یا ۳ تایی کنار هم چیده شده‌اند. امکانات هر صندلی در کلاس اکونومی به نوع هواپیما و مسیر پروازی آن بستگی دارد. به عنوان مثال در برخی از شرکت‌های هواپیمایی برای هر صندلی اکونومی یک مانیتور جدا در نظر گرفته شده است. در برخی از هواپیما نیز یک مانیتور در سالن وجود دارد که برنامه‌ی انتخاب‌شده‌ای را پخش می‌کند. یا ممکن است در برخی از ایرلاین‌ها خدمات پذیرایی شامل وعده‌های غذایی به صورت رایگان ارائه شود اما در برخی دیگر هزینه جداگانه از مسافر دریافت شود. به‌طور کلی امکانات در صندلی‌های اکونومی به نوع هواپیما بستگی دارد.

امکانات کلاس اکونومی در هواپیما

  • صندلی های استاندارد با فاصله مناسب
  • خدمات ابتدایی مثل وعده های غذایی ساده
  • صندلی‌های ارزان‌تر نسبت به سایر کلاس ‌های پروازی

کلاس پرمیوم اکونومی (Premium Economy Class)

پرمیموم اکونومی دسته‌ای دیگر از کلاس ‌های پروازی هستند که نسبت به اکونومی صندلی‌های راحت‌تر و بزرگتری دارند. این صندلی‌ها حتی برای پروازهای طولانی مدت هم استانداردهای لازم را دارند. کلاس پرمیموم پذیرایی مفصل‌تری نسبت به کلاس اکونومی دارد. هر چند امکاناتی که در این کلاس پروازی ارائه می‌شود نسبت به کلاس‌های بیزینس و فرست کلاس سطح پایین‌تری دارند اما صندلی‌های راحت، پذیرایی باکیفیت‌تر و قیمت مقرون به صرفه‌تر باعث شده تا پرمیوم اکونومی به کلاس پروازی محبوب در پروازهای نسبتا طولانی‌تر تبدیل شود.

امکانات کلاس پرمیموم اکونومی در هواپیما

  • صندلی های بزرگتر با فاصله بیشتر
  • ارائه خدمات بهتر در زمینه غذا و پذیرایی
  • داری مجوز حمل بار بیشتر نسبت به کلاس اکونومی
  • قیمت مقرون به صرفه‌تر نسبت به کلاس‌های پروازی بیزینس و فرست کلاس

بیشتر بخوانید

بلیط چارتری و سیستمی چه تفاوتی دارند؟

کامفورت کلاس (Comfort Class)

کلاس کامفورت در چند سال اخیر به هواپیمایی‌های لوفتهانزا، ایرفرانس، کی ال ام و بریتیش اضافه‌شده است، امکانات آن از اکونومی بیشتر و از بیزینس کمتر است. صندلی‌های این قسمت مانند بیزینس به صورت کامل تخت شو نیستند اما فضای بیشتری نسبت به اکونومی دارند. منو غذایی هم در این قسمت برای مسافرین نسبت به اکونومی از تنوع بیشتری برخوردار است. ترانسفر این مسافران به سمت هواپیما مانند مسافران اکونومی انجام می‌شود.

امکانات کلاس کامفورت در هواپیما

  • صندلی های بزرگتر با فاصله بیشتر (صندلی‌های نیمه تخت شو)
  • ارائه خدمات بهتر در زمینه غذا و پذیرایی
  • قیمت مقرون به صرفه‌تر نسبت به کلاس‌های پروالزی بیزینس و فرست کلاس

بیزینس کلاس (Business Class)

صندلی‌های بیزینس کلاس معمولاً در دو ردیف جلویی هواپیما قرار می‌گیرند، مسافران این قسمت فضای جانبی بیشتری را در اختیار دارند و می‌توانند دراز بکشند و در مجموع آزادانه تر رفتار کنند. کترینگ غذایی این قسمت هم متفاوت است وغذاها به صورت گرم و در ظرف‌های مخصوص سرو می‌شود. خدمات پذیرش جدا در فرودگاه و هم‌چنین انتقال با ماشین‌های مخصوص به هواپیما برای خریداران صندلی بیزینس وجود دارد، همچنین مسافران می‌توانند از ایرلاین بخواهند که ترانسفر مخصوص برای انتقال آن‌ها از منزل تا فرودگاه و بالعکس در اختیار آن‌ها قرار دهد.

امکانات کلاس بیزینس در هواپیما

  • در کلاس پروازی بیزینس، صندلی‌ها به شکل تاشو طراحی شده‌اند که به مسافران این امکان را می‌دهد در طول پرواز به راحتی استراحت کنند. فاصله بین صندلی ها نیز بیشتر است.
  • در بیزینس کلاس منوی غذایی با گزینه های متنوع و امکان سفارش نوشیدنی های سرد و گرم در طول پرواز وجود دارد.
  • کابین قسمت بیزینس کلاس دارای مبلمان برای استراحت مسافران است.
  • مسافران کلاس بیزینس از درهای ویژه ای برای ورود و خروج استفاده می کنند و نیاز نیست در صفوف طولانی در فرودگاه ها برای دتریافت کارت پرواز و غیرع منتظر نوبت بمانند.
  • تحول بار سریعتر از دیگر مزیت‌های خرید بلیط بیزینس کلاس است. هنگام تحویل بار، مسافران کلاس بیزینس از اولویت بالاتری برخوردار هستند و بارهایشان زودتر تحویل داده می‌شود.
  • مسافران کلاس بیزینس فضای خصوصی بیشتری را در اختیار دارند و امکان انجام کارهای شخصی و استفاده از لوازم الکترونیکی برایشان فراهم شده است.

بیشتر بخوانید

چگونه بلیط هواپیما خود را بخوانیم؟

فرست کلاس (First Class)

فرست کلاس گران‌ترین و لوکس‌ترین صندلی هواپیما است که فقط در بزرگ‌ترین ایرلاین های دنیا مانند امارات و سنگاپور ایرویز وجود دارد، این صندلی‌ها در کابین‌های جداگانه‌ای قرار  دارند و از امکانات ویژه‌ای از قبیل صندلی‌های تمام اتوماتیک فوق‌العاده راحت، سرویس بهداشتی جداگانه, تلویزیون با ریموت شخصی، اینترنت ماهواره‌ای و … برخوردار هستند. خریداران این صندلی منو غذایی و آشپز مخصوص به خود دارند که هر غذایی را سفارش دهند آشپز در همان لحظه برایشان آماده می‌کند. مهمانداران این کابین‌ها مجرب‌تر از مهمانداران دیگر هستند و فقط برای پذیرایی از این قسمت ویژه‌ی هواپیما آموزش دیده‌اند. پذیرش این مسافران در فرودگاه هم از دیگر مسافران مجزا است، آن‌ها جز آخرین مسافرانی هستند که وارد هواپیما می‌شوند و زودتر از سایرین از هواپیما خارج می‌شوند. حتی در بعضی از ایرلاین ها برای این مسافرین لابی مخصوص آماده می‌شود تا جلسات خود را بتوانند در آنجا برگزار کنند.

امکانات فرست کلاس در هواپیما

  • در بخش فرست کلاس هر مسافر یک صندلی تک نفره دارد که کاملا حالت تخت خواب شو دارد.
  • هر نفر یک کابین خصوصی دارد که امکاناتی مانند تلویزیون و سرویس اینترنت رایگان در آن تعبیه شده است.
  • مسافران قسمت فرست کلاس می‌توانند از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کنند.
  • بخش کترینگ پرواز فرست کلاس جداگانه است و غذاهای با کیفیت بالا ارائه می کند. مسافران یک منوی متنوع از هر غذا و یا نوشیدنی را در اختیار دارند.
  • بار مسافران فرست کلاس در بخش جداکگانه و نزدیک به مسافران قرار دارد.
  • مسافران این کلاس پروازی در زمان سوارشدن و پیاده شدن از هواپیما اولویت بالاتری نسبت به سایرین دارند و نیازی نیست در صف ورود و خروج هواپیما منتظر بمانند.

کدهای کلاس ‌های پروازی

علاوه بر کلاس ‌های پروازی که در بالا تعریف شد، صندلی‌های هواپیما سیستم کلاس بندی پیچیده‌تری دارند. شرکت‌های هواپیمایی از کدهای مشخص شده‌ای برای تعریف کلاس ‌های پروازی استفاده می‌کنند. کدهای مشخص شده با توجه به سیاست‌ها و استانداردهای ایرلاین‌ها و خطوط هوایی تعیین می‌شود اما در مجموع بیشتر ایرلاین‌ها از کدهای مشترک استفاده می‌کنند. در جدول زیر با کدهای خطوط هوایی و معنی هر کدام آشنا می‌شویم:

کدهای پروازی

شرح کد

کد Q

نمایانگر کلاس پرواز اقتصادی (اکونومی) است.

کدهای Y، H، M، B

نشان دهنده این است که مسافر کلاس پرواز اقتصادی (اکونومی) را خریداری کرده و هزینه پرواز را پرداخت کرده است.

کد I (یا D)

نشان دهنده استفاده از تخفیف در خرید بلیط کلاس پرواز تجاری است.

کد J (یا C)

نمایانگر کلاس پرواز تجاری (بیزینس) است.

کد A

مشخص کننده کلاس پرواز درجه یک (VIP) است.

کد E

نشان دهنده خرید بلیط کلاس پرواز اکونومی ویژه است.

کد S/O

به معنای توقف (Stop Over) در طول مسیر پرواز است.

کد SPTC

نمایانگر توقف با مدت زمان طولانی در طول مسیر پرواز است.

کد SSSS

نشان دهنده مسافران امنیتی است و در مواقع خاص ممکن است بر روی کارت پرواز ظاهر شود.

R (سوئیت)

این کلاس برای سوئیت ها و کابین های بسیار لوکس هواپیماهای ایرباس A380 استفاده می شود.

CB (صندلی اضافه)

کلاس خاصی است که صندلی های اضافه به برخی از مسافران اختصاص داده می شود.

F (نوزادان)

مخصوص نوزادان است و قیمت آن معمولاً ۱۰ درصد از قیمت کلاس اختصاصی بزرگسالان است.

CH (کودکان)

برای کودکان است و قیمت آن متغیر است و بین ۰ تا ۵۰ درصد از قیمت کلاس اختصاصی بزرگسالان کمتر است.

CL (روحانیون)

مختص روحانیون است.

DP (دیپلمات ها)

مختص دیپلمات ها است و ممکن است خدمات و تسهیلات خاصی برای این گروه فراهم شود.

PG (زائران)

 مخصوص زائران است.

YGA (نظامیان)

مخصوص نظامیان است و برای سفرهای کاری و نظامی استفاده می شود.

* کد TPB6D3: این کد شش رقمی که روی کارت پرواز است به عنوان مجوز پرواز شناخته می شوند و حاوی اطلاعات مهمی از جمله مقصد پرواز، نام شرکت هواپیمایی، اطلاعات تماس، جنسیت، سن، تاریخ تولد، محل تولد و شماره پاسپورت مسافران است. این اطلاعات مهم برای ثبت و مدیریت سفرهای هوایی است و از ضروریات کارت پرواز محسوب می شوند.

شناسه نرخی کلاس پروازی

کلاس‌های اصلی پروازی در هر ایرلاین به اکونومی، بیزینس و فرست کلاس تقسیم بندی می‌شوند اما اگر بخواهیم جزیی‌تر بررسی کنیم تمام صندلی‌های هواپیما با نرخ و مولفه‌های مشخصی دسته‌بندی شده و قیمت‌های مختلف دارند. به این دسته بندی شناسه نرخی می‌گویند.

کلاس‌های نرخی یا Fare Basis Class

در تعریف ساده هر کلاس پروازی به کلاس‌های نرخی دسته بندی می‌شود. درواقع کلاس‌های پروازی دارای جندین نوع کلاس نرخی هستند. این کلاس‌های نرخی قوانین استرداد بلیط متفاوت هم دارند. دقیق‌ترش این است که زمانی که بخواهید بلیط خود را کنسل کنید با توجه به این نرخ‌ها، میزان جریمه شما متفاوت خواهد بود.

انواع شناسه‌های نرخی

تنوع شناسه‌های نرخی در شرکت‌های هواپیمایی مختلف است. برای نشان دادن شناسه‌های نرخی از حروف انگلیسی استفاده می‌شود. به این صورت که هر حرف انگلیسی مشخص‌کننده یک قیمت است. بیشترین شناسه‌های نرخی که در ایرلاین‌ها استفاده می‌شوند موارد زیر هستند:

  • فرست کلاس: F, A,P
  • کلاس پروازی بیزینس: C, D, J
  • کلاس پروازی اکونومی: Q, N, S, W, L, K, M, H, B, Y ,O

در بیشتر ایرلاین‌ها (نه در همه) معمولا ارزان‌ترین بلیط‌ها برای شناسه های نرخی O و Q هستند.

سخن پایانی

کلاس‌ های پروازی در دسته بندی‌های کلی مانند اکونومی، پرمیوم، بیزینس و فرست کلاس تفاوت‌های بسیاری با هم دارند، اما شناسه‌های نرخی تفاوت چندانی در ارائه خدمات ندارند و قیمت آن‌ها با توجه به سیاست‌های ایرلاین‌ مشخص می‌شود. ارزان‌ترین و پرطرفدارترین کلاس‌ها اکونومی هستند که در صندلی‌های ۲ یا ۳ ردیفه کنار هم چیده شده‌اند. برخی از مسافران در مسیرهای طولانی برای راحتی بیشتر کلاس پرمیموم اکونومی را خریداری می‌کنند. صندلی‌های این کلاس از نظر راحتی، پیشرفته‌تر از اکونومی هستند و از نظر قیمت، ارزان‌تر از کلاس‌های بیزینس یا فرست هستند. سخن آخر اینکه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما به هر کجای ایران یا دنیا و با هر کلاس پروازی با همکاران ما در واحد فروش بلیط داخلی و خارجی در ارتباط باشید.

سوالات متداول

کلاس پروازی چیست؟

کلاس‌های پروازی  نوعی تقسیم بندی در سفرهای هوایی هستند که ایرلاین‌ها با این دسته بندی خدمات و امکانات مختلفی را به مسافران ارائه می‌دهند.

ارزان‌ترین و گرانترین کلاس پروازی کدام‌ها هستند؟

صندلی اکونومی کلاس ارزانترین و صندلی فرست کلاس گران‌ترین قیمت بلیط هواپیما را به خود اختصاص داده‌اند.

آیا می‌توان کلاس پروازی را ارتقا داد؟

معمولا و در صورت خالی بودن صندلی امکان ارتقا پروازی با پرداخت هزینه بیشتر وجود دارد.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید