با روی کمتر شناخته شده ترکیه؛ آشنا شوید

نوشته شده توسط : پونه مولایی در چهارشنبه 27 نوامبر 2019
Loading...

لائوتسه می‌گوید “یک مسافر خوب هیچ برنامه‌ای ندارد و مشتاق رسیدن به مقصد هم نیست”. گاهی بی‌برنامه سفر کردن هم بدک نیست. زیرا هنگامی‌که به مقصد برسید با ایده‌های جدیدی برای گشت‌وگذار مواجه می‌شوید. صحبت با مردم محلی شما را با مکان‌های ناشناخته آشنا می‌کند که روح شما هم از آن خبر نداشته است. در مورد ترکیه هم این قاعده، پابرجاست.

اکثر کسانی که با کشور ترکیه آشنا هستند، فقط تعریف و تمجید چند شهر یا مکان این سرزمین را شنیده‌اند. استانبول، آنتالیا، آنالیا، بدروم و… . البته این چند شهر در زیبایی مثال‌زدنی و خارق‌العاده هستند اما این به معنای تمام ترکیه نیست. مناطق بسیاری در اینجا وجود دارد که برای گردشگران پوشیده است. این مکان‌ها بعضاً قدمتی به بلندای تاریخ دارند یا طبیعتی جاودانه که دیرینگی آن به داوران‌های زمین‌شناسی بازمی‌گردد.

نزدیکی این کشور به ایران، فرصت خوبی ست که به‌راحتی گشت‌وگذار کاملی در اینجا داشته باشید و با تاریخ‌گویای جهان که زمانی در خاک این سرزمین می‌تپید؛ آشنا شوید. البته اگر هم حوصله این کار را ندارید، تور ترکیه یا تور استانبول همیشه حاضر و آماده است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

مکان‌های ناشناس ترکیه برای گردشگران

.

آفرودیسیاس

تقریباً اکثر سرزمینی‌هایی که روزگاری در عرصه تاریخ جولان می‌دادند، دارای مناطق باستانی هستند که به‌شدت زیر نظر دولت‌ها نظارت و نگهداری می‌شوند. آفرودیسیاس هم یک شهر باستانی به‌جای مانده است که موقعیت مکانی آن در جنوب غربی ترکیه و در دره‌ای حاصل خیز که توسط رودخانه مرسینوس تشکیل‌شده؛ قرار دارد.

نام این شهر از الهه عشق آفرودیت وام می‌گیرد و خرابه‌های اینجا یکی از جذاب‌ترین بافت رومی تلقی می‌شود که قدمت آن به دو هزار و ۸۰۰ سال می‌رسد. در این مکان، کتیبه و لوح‌های بسیاری استخراج‌شده که صحه بر تاریخ و داستان آفرودیسیاس می‌گذارد.

 روستای شیرینجه

حدود یک ساعت از ازمیر  با روستا رؤیایی شیرینجه فاصله است و زمانی که به آن برسید از منظره طبیعی و سرزنده آن شگفت‌زده می‌شوید. نام این شهر در زبان ترکی به معنای “دل‌فریب” است. اینجا روزگاری محل سکونت یونانی‌ها بوده و تمام خیابان‌های آن سنگ‌فرش، درب‌های آن تمام چوبی است.

معماری این روستا واقعاً خاص است و چند خانه برای بازدید عمومی فراهم‌شده که گردشگران به‌صورت ملموس بافت آن را لمس کنند. جالب آن است که ساختمان‌های جدید فقط درصورتی‌که همسود با فضای روستا باشد، مجوز ساخت می‌گیرند. تپه و مزارع حاصلخیز، تاکستان و باغ‌های میوه که از درختان هلو، انجیر، سیب و گردو سبز شده، منظره و حس توصیف‌ناپذیری را به بینندگان هدیه می‌دهد.

اگر یک‌لحظه نسبت به دنیای صنعتی بیزار شدید، این روستا راه فراری برای هیاهوی زندگی مدرن است.

مطالب مرتبط

۹ سوغاتی‌ معروف استانبول

زیباترین مکان‌های دیدنی استانبول، ترکیه

زمان فستیوال خرید استانبول

بلیط تهران به آنتالیا

.

حِصن کَیفا

این شهر باستانی تاریخی بالغ‌بر هزار و ۲۰۰ سال دارد که روزگاری محل زندگی انسان‌های بدوی بوده است. حِصن کَیفا شهری باستانی در کرانه رودخانه دجله که واقع در استان باتمان در جنوب ترکیه می‌باشد.

در طول تاریخ، این شهر دست‌خوش حملات و سلطه امپراتوری‌های بسیاری بوده که فرازوفرودهایی را هم به خود دیده است. دو نژاد کرد، آشور و عرب فراوانی جمعیتی بیشتری در حِصن کَیفا دارند.

متأسفانه به‌زودی این شهر به ویرانی بدل خواهد شد؛ چون دولت ترکیه قصد دارد بزرگ‌ترین پروژه برقی آبی کشور را احداث کند. در این پروژه نزدیک به ۲۰۰ شهرک تخریب خواهد شد و سطح آب چندمتری بالا خواهد آمد که این امر، معنای جز نابودی حِصن کَیفا ندارد.

ممکن است هیچ‌وقت فرصت بازدید از آن را پیدا نکنید و فقط به دیدن عکس‌ها و نوشته‌ها از این شهر، بسنده کنید.

آنی

در یک دره عمیق و تپه‌های پرپیچ‌وخم، بقایای یک شهر باستانی خیره‌کننده به چشم می‌خورد. زمانی که آشوت سوم، پادشاه ارمنستان در سال ۹۶۱ میلادی پایتخت خود را به آنی منتقل کرد؛ این شهر به‌عنوان مدخل رویدادهای بزرگ تاریخ، متولد شد.

این شهر هم همچون مناطق باستانی دیگر بین سلسله‌ها و امپراتوری‌های بزرگ تاریخ دست‌به‌دست شد و دست‌خوش حوادث خوب و بد گشت. نام امپراتوری سلجوقیان در لیست فاتحان “آنی” جای خوش کرده که سالیان سال این شهر را در دست داشتند.

با ورود مغولان به شهر و اواخر سده سیزدهم میلادی نابودی تدریجی شهر رقم خورد و در نسل‌کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی، زخم سختی بر جان آنی وارد شد.

بیشترین جاذبه شهر کلیساهای سالم و نیم‌خورده آنی است که بسیار را راهی اینجا کرده تا به تماشای خرابه‌های آن بپردازند.

دریاچه وان

اکثر کسانی که به‌صورت زمینی به ترکیه سفر می‌کنند به‌ویژه شهر وان، با دریاچه معروف این شهر برخورد کرده‌اند. همچنین دریاچه وان لقب بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه را دارا است که اطراف آن با کوه مزین شده است.

به دلیل سواحل شنی و غلظت نمک دریاچه، شنا کردند در آب آن مهیا است که گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. علاوه بر این در جزیره آختامار، کلیسای به نام صلیب مقدس وجود دارد که در فصل بهار منظره آن خارق‌العاده است.

مطالب مرتبط

راهنمای سفری ارزان به شهر وان، ترکیه

برای یک وعده صبحانه اصیل استانبولی؛ این کافه‌ها را فراموش نکنید

بلیط تهران به استانبول

.

تِرمِسوس

اگر مسافر تور آنتالیا هستید، در برنامه‌های سفر خود بازدید از خاص‌ترین شهر باستانی ترکیه را مدنظر داشته باشید.

قبل از شروع توصیف تِرمِسوس، باید گفت این شهر نمونه بارز اعجاب‌انگیزترین مکان‌های تاریخی حداقل در ترکیه است و جز معدود شهرهای باستانی ست در این کشور می‌باشد که به‌خوبی از آن محافظت‌شده است.

ترمِسوس بر روی سکویی طبیعی در بالای کوه گولوک که ارتفاعش به ۱۶۶۵ متر نیز می‌رسد، قرار دارد. آمیزش گونه‌های حیوانی و گیاهی در این منطقه بی‌نظیر است و طبیعت آن گردشگران را برای تنفس در هوای طبیعی دعوت می‌کند.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید