8 سوغاتی فریبنده ارمنستان

نوشته شده توسط : پونه مولایی در شنبه 13 جولای 2019
Loading...

شاید اولین و مهم‌ترین سؤالی که بعد از سفر، اطرافیانتان به مکرر از شما بپرسند این باشد که ” سوغاتی ما کوش پس؟”. اوضاع زمانی بدتر می‌شود که شما بگویید هیچ سوغاتی برایتان نخریده‌ام. البته بارها شده است که عدم خرید سوغاتی آشنا نبودن با فرهنگ کشور و یا مقصد سفر کرده باشد. پس قبل از سفر بهتر است، زیروبم مقصد خود را بشناسیم.

تعریفی کوتاه از کلمه سوغاتی: “سوغات یا ره‌آورد کالایی است که از یک مقصد، توسط  مسافران و گردشگران خریداری می‌شود تا پس از بازگشت به نزدیکان، دوستان و آشنایان هدیه دهند.”

سوغاتی‌ها نماد فرهنگ و باورهای هر مکانی است که طی سال‌های متمادی از تاریخ آن‌ها به‌جای مانندِ است. سرزمین‌هایی که دارای تاریخ چندین هزارساله هستند معمولاً سرشار از ره‌آوردهای معناداری می‌باشند.

مثلاً در ارمنستان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری ارمنستان، اقلام زیادی وجود دارد که از فرهنگ، تاریخ و فلسفه ارمنی تأثیر پذیرفته‌اند. در مراکز خرید ارمنستان شما به‌راحتی قادر به خرید سوغاتی دلخواه خود خواهید بود.

البته غذاها هم می‌تواند یک سوغاتی عالی محسوب شود که در رستوران‌های ارمنستان غذاهای اصیل ارمنی طبخ می‌شود که میراثی از تاریخ کهن این سرزمین است. اما غذا به علت فاسدشدن در زمان طولانی امکان تبدیل‌شدن به سوغاتی را ندارد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

ره‌آوردی از ارمنستان

در ادامه با هشت سوغاتی ارمنستان آشنا می‌شویم که در تور ارمنستان از آن‌ها غافل نمانید.

جواهرات ارمنی

برای کسانی که ترجیح می‌دهند سوغاتی را به‌عنوان شی‌ء که روزمره بتوان از آن استفاده کرد، جواهرات یک ایده عالی به شمار می‌آید. 

جواهرات سنتی ارمنی که نمادی از این سرزمین است، شما را همیشه به یاد کشور دوست‌داشتنی ارمنستان خواهد انداخت و همچنین جواهر  یک هدیه عالی هم محسوب می‌شود. ازلحاظ قیمتی شاید کمی گران باشد اما مطمئن هستید که یک کالا باارزش را خریده‌اید که تا ابد ماندگار است.

وسایل تزئینی با طرح انار

انار به‌عنوان نماد فرهنگی ارمنی تلقی می‌شود و مغازه‌های که اشیا شبیه به انار می‌فروشند، بسیار زیاد هستند.

اشیای مثل رومیزی، مگنت، گردنبند، دستبند و بسیار دیگری که شبیه به انار هستند. خرید سوغاتی که از بافت فرهنگی جامعه‌ای ست، خیلی باارزش می‌تواند باشد.

مدال‌هایی با عکس تیگران دوم

تیگران دوم یکی از پادشاهان بسیار بزرگ و معروف ارمنستان بوده که در زمان سلطنت خود قلمروهای این کشور را توسعه داده است. این شاه به‌عنوان یکی از نمادهای فرهنگی بزرگ ارمنیان به‌حساب می‌آید. به همین خاطر سکه و مدال‌هایی که تصویر او بر روی آن حک‌شده در مراکز خرید این دیار به فور پیدا می‌شود.

وسایل تزئینی با کوه آرارات

کوه‌های آرارات از نمادهای بسیار مهم ارمنیان به شمار می‌آید و نسبت به آن تعصب و علاقه خاصی  دارند. این کوه‌ها ازنظر ارمنیان نشان مقاومت و پایداری ست و اسم آرارات را برای فرزندان پسر بسیار انتخاب می‌شود.

زین سبب اشیایی با تصویر آرارات بسیار یافت می‌شود.

فرش

یک نماد دیگر در ارمنستان، تابلو فرش‌های خوش‌نقش‌ونگار است. البته ظاهر این فرش‌ها به چشم ما ایرانی‌ها که در مهد فرش و گلیم‌بافی زندگی می‌کنیم، ممکن است گیرا نباشد. اما دیدن آن‌ها در بازار آخر هفته‌های ایروان خالی از لطف نیست. معمولاً در این بازارها اجناس عتیقه و نایابی  به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

میوه خشک‌شده

ارمنستان با میوه‌هایی همچون آلو، زردآلو و هلو شناخته می‌شود و گردشگران علاقه زیادی دارند که آن‌ها را به خانه ببرند. ممکن است میوه تازه به خانه نرسد پس میوه خشک‌شده انتخاب هوشمندانه‌تری است.

خشک‌کردن میوه در ارمنستان یک امر سنتی ست که هر خانواده میوه‌های تازه را به روش‌های مختلف خشک می‌کند تا در میان وعده‌ها از آن‌ها لذت ببرند. پس این مورد را جز گزینه‌های خرید سوغاتی در نظر بگیرید.

لواشک

فکر کنم حتی با شنیدن اسم آن هم بزاق دهانتان حسابی ترشح کرده باشد! البته هر ایرانی هزاران و شاید میلیون‌ها بار طمع ترش، شیرین و ملس لواشک را امتحان کرده و از مزه آن به‌خوبی آگاه است.

اما خوردن لواشک در هرکجای از این کره خاکی لذت‌بخش و خریدش واجب است.

چلیپاسنگ

چلیپاسنگ سنگ‌هایی ست که بر روی آن یک صلیب حک‌شده است. پیشینه آن به روزگار پیش از مسیحی شدن ارمنیان بازمی‌گردد. این نماد از سده نهم میلادی در ارمنستان مرسوم شد و مردم این سرزمین به دور برخی از چلیپاسنگ زیارتگاه‌هایی برپا می‌کردند و برخی هم مدعی بودن که آن‌ها قابلیت معجزه را هم دارند.

در ارمنستان نمونه بسیاری از چلیپاسنگ به صورت مجسمه چوبی یافت می‌شود که می‌توانند یک هدیه عالی برای کسانی باشد که علاقه‌مند به تاریخ هستند.

در ارمنستان نوشیدنی‌های اصیل و خوش طمع بسیاری هم وجود دارد که برای سوغاتی جالب است.                                                

برای رزرو تور ارمنستان یا خرید بلیط ایرارمنیا  با همکاران بخش فروش در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید