10 سوغات معروف مشهد که نباید از دستشان داد

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 27 مه 2020
Loading...

همیشه قبل از سفر به این فکر می‌کنیم چه وسایلی را باید با خود ببریم اما موقع برگشتن اینکه چه وسایلی را می‌توانیم به عنوان سوغات بیاوریم به مسئله‌ای مهم و قابل تامل‌تر تبدیل می‌شود، چرا که سوغاتی تمام آن چیزی است که خاطرات سفر را زنده نگه می‌دارد. به ویژه اگر مقصد شهر مقدس مشهد با انواع سوغاتی‌های جذاب و رنگارنگ باشد. اگر عازم این شهر هستید گشت‌وگذار در بازار و خرید سوغاتی‌های مشهد را از دست ندهید.

مشهد شهری بزرگ و زیبا با جاذبه‌های و مراکز خرید فراوان است که هر کدام گوشه‌ای از فرهنگ و رنگ و بوی این شهر را نمایان می‌کنند؛ اما تمام این زیبایی‌ها و جاذبه‌ها یک طرف، سوغاتی‌های مشهد با رنگ و لعابی که دارند هم یک طرف، در واقع به جرئت می‌توان گفت تور مشهد بدون خرید زعفران و فیروزه و انگشتر نا تمام می‌مانند. در ادامه با معروف‌ترین سوغاتی‌های مشهد آشنا می‌شویم. (بلیط مشهد)

معروف‌ترین سوغاتی‌های مشهد

در سفر به مشهد می‌توانید انواع زعفران، خشکبار و تسبیح را به عنوان سوغات با خود به خانه ببرید. مراکز خرید این شهر بسیار متنوع بوده و مسافران با هر بودجه‌ و سلیقه‌ای می‌توانند سوغات مورد نظرشان را خریداری کنند.

۱- ادویه هفت قلم

ادویه‌های شهر مشهد با طعم و رنگ فوق‌العاده‌ای که دارند با ادویه‌های کشورهای هند و سریلانکا و … رقابت می‌کنند؛ اما در این بین ادویه هفت قلم با اختلاف، یک سر و گردن بالاتر از سایر ادویه‌ها قرار می‌گیرد. این ادویه مخصوص از ترکیب دارچین، سماق، زنجبیل، فلفل سیاه، گلپر، زرد چوبه و فلفل قرمز تشکیل شده و طعمی جادویی به غذا می‌دهد. علاوه بر این ادویه پلویی و ۱۸ رنگ هم از دیگر سوغاتی‌های مشهد هستند. این پودرهای خوش‌رنگ و خوشبو را می‌توانید از بازار رضا و عطاری‌های مشهد تهیه کنید.

۲- زعفران

زعفران ادویه خوش عطری که در سراسر جهان آن را با نام طلای سرخ می‌شناسند. زعفران مشهد با رنگ و بویی که دارد شهرت جهانی داشته و به عنوان یک کالای با ارزش به بیشتر کشورهای جهان صادر می‌شود. این کالای گران از محبوب‌ترین سوغاتی‌های مشهد به شمار رفته و طرفداران زیادی دارد. شما می‌توانید زعفران را در بسته‌بندی‌های زیبا و متنوع خریداری کرده و در پخت غذاهای مختلف مانند زرشک پلو با مرغ، شعله زرد و … استفاده کنید.

۳- زرشک

در معرفی سوغاتی‌های مشهد نوبت به یک خوشمزه دیگر می‌رسد. دانه‌های ریز قرمز رنگی که مزه ترششان طعمی خارق‌العاده به غذا می‌دهد. این دانه‌های کوچک همان زرشک هستند که مشهد را می‌توان تولید کننده اصلی آن در ایران دانست. زرشک‌های مشهد هم مانند زعفران در سراسر دنیا معروف بوده و طرفداران خاص خود را دارد. زرشک‌ها دو نوع اناری و مجلسی دارند و می‌توان آن‌ها را به صورت بسته‌بندی شده یا کیلویی خریداری کرد.

۴- جیلی بیلی

خوشمزه‌های رنگی مشهد تمامی ندارند؛ اما این بار نوبت به یک خوراکی شیرین می‌رسد که آن را با نام جیلی بیلی می‌شناسند. جیلی بیلی‌ها آبنبات‌های رنگی ژله مانندی هستند که طعم‌های میوه‌ای و شکلاتی داشته و در میان طرفداران شکلات محبوبیت ویژه‌ای دارند. این آبنبات‌های جذاب را می‌توانید به جای قند و شکر همراه با چایی یا قهوه میل کنید. همچنین رنگ‌های شاد آن میز پذیرایی شما را جذاب‌تر خواهد کرد.

۵- انواع آجیل و خشکبار

هنگام گشت‌وگذار در بازارهای محلی مشهد مانند بازار رضا، ظرف‌های آجیل و میوه‌های خشک شده که بسیار زیبا تزیین شده‌اند بیشترین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. شهر مشهد از دیر باز محل کشت انواع آجیل بوده و فندق، بادام، میوه‌های خشک مانند زردآلو، کشمش، آلوچه و … از سوغاتی‌های اصلی آن محسوب می‌شود. قطعاً آجیل و خشکبار را می‌توان در تمام شهرهای ایران تهیه کرد اما کمتر کسی است که بتواند در برابر آلوچه‌های مشهدی و آجیل‌هایی که در کنار هم چیده شده‌اند مقاومت کند.

۶- نقل و نبات

نبات جز اولین چیزی است که شما را به یاد سوغاتی‌های مشهد خواهد انداخت. نبات‌های مشهد مانند پولکی اصفهان با مواد مختلف از جمله دارچین، لیمو، زعفران یا زنجبیل طعم‌دار شده و در بسته‌های زیبا و متنوع به فروش می‌رسند. علاوه بر نبات نقل‌های مشهدی هم بسیار جذاب بوده و طرفداران خود را دارد. این نقل‌های کوچک طعم‌های گردویی، گلاب، زعفران، نارگیلی، هل دارند و در برخی هم مغزهای آجیل به کار برده شده است. نقل‌ها هم مانند نبات در کنار چایی سرو می‌شوند.

۷- فیروزه مشهدی

سنگ‌های آبی رنگ با رگه‌های قهوه‌ای و سیاه زیباترین و ارزشمندترین سوغاتی‌های مشهد هستند. این شهر منبعی غنی سنگ فیروزه است و تراشکاران مشهدی با هنر و خلاقیتی که دارند سنگ را تراش داده و جوهرات بسیار زیبا و وسایل تزیینی خلق می‌کنند. علاوه بر جواهراتی که با فیروزه درست می‌شود این سنگ به صورت تراش نخورده هم به فروش رسیده و بیشتر برای تزیینات خانه استفاده می‌شود. شما می‌توانید سنگ‌های فیروزه کار شده یا تراش نخورده را از مراکز بزرگ خرید مشهد مانند بازار رضا، بازار الماس و … به عنوان یادگاری ارزشمند خریداری کنید.

۸- انگشترهای عقیق

شهر مشهد مرکز سنگ‌های قیمتی و زینتی در ایران است و انگشترهایی که به دست هنرمندان مشهدی با این سنگ‌ها ساخته می‌شوند از معروف‌ترین سوغاتی‌های مشهد هستند. انگشترها بیشتر با نقره ساخته شده و بر روی آن‌ها سنگ‌های قیمتی که به دعای شرف شمس و نام ائمه متبرک شده‌اند کار شده است.

متنوع‌ترین انگشترها و زیورآلات ساخته شده با سنگ را می‌توانید در بازار رضای مشهد ببینید و به عنوان سوغاتی که ارزش مادی و معنوی را در کنار هم دارد برای خود و عزیزانتان خریداری کنید.

۹- عطر مشهدی

عطر یاس، گل مریم، بهار نارنج، نرگس و … رایحه‌هایی آشنا هستند که ما را به یاد سجاده‌های مادربزرگ و هوای حرم می‌اندازد. عطرهای مشهدی با رایحه‌های خاصی که دارند می‌توانند در کنار تسبیح و سجاده قرار گرفته و یک سوغاتی کامل برای هدیه دادن باشند. برای خرید این عطرها هم مانند دیگر سوغاتی‌های مشهد می‌توانید به بازار رضا یا سایر مغازه‌های اطراف حرم بروید.

۱۰- تسبیح و سجاده

تسبیح و سجاده سوغاتی‌هایی هستند که با نام مشهد پیوند خورده و ارزش معنوی زیادی دارند. بازارهای اطراف حرم مملو است مغازه‌هایی که انواع تسبیح‌های رنگارنگ و سجاده‌هایی از جنس مخمل و ترمه را ارائه می‌دهند. در کنار تسبیح و سجاده می‌توانید مهر را هم خریداری کنید. بی‌شک اطرافیان شما از گرفتن هدیه‌ای چنین ارزشمند خوشحال خواهد شد.

مطالب مرتبط

نگاهی به جاذبه‌های تاریخی مشهد

بهترین رستوران‌های مشهد را می‌شناسید؟

معرفی ۱۰ هتل برتر در مشهد

سوالات متداول

معروفترین مراکز خرید مشهد کدامند؟

مجتمع تجاری الماس شرق، مرکز خرید آرمیتاژ مال، مرکز خرید پروما و البته بازار رضا از معروفترین مراکز خرید در مشهد هستند.

سوغاتی های خوردنی مشهد کدامند؟

انواع خشکبار، زعفران، ادویه، زرشک و برگه‌های خشک شده میوه را می‌توان در میان لیست سوغاتی‌های خوراکی مشهد قرار داد.

صنایع دستی مشهد کدام‌ها هستند؟

فیروزه، انگشتر و سنگ‌های زینتی، تسبیح، گلیم و قالی، پوستین و دیگ سنگی از صنایع دستی مشهد هستند.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید