بسیاری از مسافرانی که هواپیما را برای سفر انتخاب کرده‌اند این سوال برایشان پیش می‌آید که چرا چند ساعت زودتر از زمان پرواز باید در فرودگاه حضور داشته باشند؟ در سفرهای هوایی به مقاصد داخلی و خارجی تشریفاتی باید طی شود که انجام دادن آن‌ها وقت‌گیر و به زمان احتیاج دارد. در این مطلب می‌خواهیم مراحل سوارشدن به هواپیما از زمان رسیدن به فرودگاه تا لحظه پرواز را مرور کنیم.

سوار شدن به هواپیما نیازمند طی کردن مراحلی است که برای انجام دادن آن‌ها باید زمان کافی را در اختیار داشته باشید. از این رو بهتر است توصیه زود رسیدن به فرودگاه را هنگام خرید بلیط هواپیما جدی بگیرید. چرا که گاهی دیر انجام دادن برخی از مراحل منجر به از دست دادن پرواز خواهد شد. چه کارهایی را در فرودگاه باید انجام دهیم و هر کدام چقدر زمان می‌برد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشیم؟

شرایط بلیط هواپیما داخلی با خارجی متفاوت است. در پروازهای داخلی توصیه می‌شود بین یک تا یک ساعت و نیم قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. اما در پروازهای خارجی مسافران باید جهت انجام مراحلی مانند عوارض خروج و … ۳ ساعت زودتر از پرواز به فرودگاه بیایند.

گذشتن از بازرسی امنیتی فرودگاه

تمامی فرودگاه‌ها یک یا چند سالن اصلی دارند که مسافران برای ورود به آن‌ها باید از چک بازرسی عبور کنند. در این مرحله مسافر چمدان‌هایش را بر روی دستگاه چک امنیتی گذاشته و خود نیز از گیت بازرسی رد می‌شود و سپس چمدان را تحویل گرفته  وارد سالن اصلی فرودگاه خواهد شد.

تحویل بار و گرفتن کارت پرواز

مرحله بعد سوا رشدن به هواپیما چک این یا گرفتن کارت پرواز است. در فرودگاه‌ها هر گیت متعلق به یک شرکت هواپیمایی می‌باشد. شما می‌توانید از طریق تابلو‌های نصب شده در سالن، گیت مختص به پرواز خود را پیدا کرده و برای دریافت کارت پرواز به آن مراجعه کنید.

در پروازهای داخلی برای دریافت کارت پرواز ارائه کارت ملی یا شناسنامه همراه با بلیط کافیست. اما در پروازهای خارجی روند کمی فرق می‌کند. در این پروازها ارائه بلیط، پاسپورت و در سفر به کشورهایی که نیاز به ویزا دارند ارائه ویزا الزامی است.

البته از آنجایی که بلیط‌ها به صورت الکترونیکی صادر می‌شوند، برخی از شرکت‌های هواپیمایی پرینت بلیط را از شما دریافت نمی‌کنند و با ارائه کارت ملی و پاسپورت می‌توانید کارت پرواز خود را دریافت نمایید. اما جهت احتیاط بهتر است پرینت بلیط یا عکس آن را همراه داشته باشید.

پذیرش بار نیز در همین مرحله انجام می‌شود. هنگام صدور کارت پرواز، چمدان شما وزن شده و در صورت داشتن اضافه بار، مبلغ جریمه را به شعبه بانکی فرودگاه پرداخت می‌کنید، سپس مجددا به گیت مراجعه کرده، کارت پرواز را دریافت می‌کنید و چمدان شما به قسمت بار منتقل خواهد شد. ( پیشنهاد می‌کنیم قبل از بستن چمدان برای سفر، قوانین حمل بار در پرواز را از طریق سایت شرکت هواپیمایی که بلیط را از آن خریداری کرده‌اید، مطالعه کرده و چمدانتان را در منزل وزن کنید تا هنگام سوار شدن به هواپیما، برای پرداخت اضافه بار آمادگی لازم را داشته باشید)

پرداخت عوارض خروج از کشور

این مرحله مختص پروازهای خارجی است. همانطور که می‌دانید مسافران خارجی برای سفر باید عوارض خروج از کشور را پرداخت نمایند. پرداخت عوارض از راه‌های زیر امکان‌پذیر است:

۱-مسافران می‌توانند چند روز قبل از سفر عوارض خروج را از طریق بانک ملی یا سامان پرداخت کنند.

۲-مسافران می‌توانند عوارض خروج را به صورت آنلاین و از طریق سامانه اینترنتی مختص به این کار واریز کرده و پرینت آن را همراه داشته باشند.

۳-مسافران می‌توانند عوارض خروج را از طریق گیت‌های مستقر در فرودگاه پرداخت کنند. در فرودگاه‌ها گیت‌های چرداخت عوارض برای اتباع ایرانی و خارجی به صورت جداگانه وجود دارند. قبل از ایستادن در صف پرداخت عوارض، دقت کنید گیت را درست انتخاب کرده باشید.

به این نکته توجه کنید واریز مبلغ عوارض خروج از هر طریقی که انجام شود، ۳۰ دقیقه زمان می‌برد تا در سیستم ثبت شود. بنابراین بهتر از پرداخت عوارض را به ساعت پایانی موکول نکنید و یا اگر می‌خواهید این کار را در فرودگاه انجام دهید، زودتر از زمان لازم در فرودگاه حضور پیدا کنید.

چک پاسپورت

این مرحله نیز مختص پروازهای خارجی می‌باشد. پس از تحویل بار و دریافت کارت پرواز، با دردست داشتن قبض عوارض خروج از کشور به قسمت چک پاسپورت مراجعه کنید. در این مرحله مسئول مربوطه پاسپورت و مدارک را چک کرده و مهر خروج را در پاسپورت زده و شما می‌توانید به سالن انتظار بروید.

تا رسیدن زمان پرواز از فضای فرودگاه استفاده کنید

پس انجام مراحل بالا بایستی در سالن انتظار، منتظر بمانید تا شماره پرواز برای سوارشدن به هواپیما اعلام شود. در این مدت شما می‌توانید از فرصت استفاده کرده و با نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای ذهن خود را آرام کنید و برای پرواز آماده شوید. البته بهتر است شماره گیت نهایی را چک کنید و بر روی نزدیک‌ترین صندلی به گیت خروجی بنشینید.

عبور از گیت فرودگاه

عبور از گیت، مرحله آخر قبل از پرواز است. هنگامی که شماره پرواز خود را از طریق بلندگوهای فرودگاه شنیدید. با همراه داشتن کارت پرواز به گیت مریوط به شرکت هواپیمایی خود مراجعه کرده و با نشان دادن آن به مسئول مربوطه از گیت نهایی عبور کنید.

حرکت به سمت هواپیما و سوارشدن

در نهایت ترانسفر شما با ماشین‌های مخصوص از گیت تا هواپیما انجام می‌شود. و شما با خوشامدگویی کادر پرواز و راهنمایی مهمانداران به سوی صندلی خود هدایت خواهید شد. در صورتی که ساک دستی به همراه دارید آن را در محفظه بالای سرتان قرار داده و با نشستن بر روی صندلی، برای رسیدن به مقصد آماده شوید.  

نکات مهم قبل از پرواز

  • یک چک لیست تهیه کرده و قبل از خروج از خانه تمام مدارک و وسائل مورد نیاز را چک کنید.
  • بلیط، پاسپورت، کارت ملی و مدارکی را که به آن احتیاج دارید در کیف دستی قرار دهید تا بتوانید به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
  • پرواز در دوران بارداری شرایط خاص خود را دارد، بنابراین در صورتی که باردار هستید، قبل از خرید بلیط هواپیما با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورتی که می‌خواهید با حیوانات خانگی خود سفر کنید، قوانین حمل حیوانات خانگی در پرواز را با ایرلاین مریوطه چک کنید.
  • اگر از داروی خاص استفاده می‌کنید، برای حمل آن نسخه پزشک را تهیه کرده و دارو را در دسترس قرار دهید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید.
  • نکته آخر اینکه با رزرو سالن CIP فرودگاه‌ها می‌توانید تمامی مراحل فوق را به تیم CIP سپرده و تا رسیدن زمان پرواز از خدمات و امکانات ویژه این سالن استفاده کنید.
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید