راهنمای سفر به رم، ایتالیا

نوشته شده توسط : پونه مولایی در چهارشنبه 11 دسامبر 2019
Loading...

یک‌ ضرب المثل ایتالیایی است که می‌گوید: “هرکه وقت نداشته باشد، از هر گدایی گداتر است”. وقت خود را خالی بگذارید تا به شهر ابدی جهان، یعنی رم سفر کنید. این شهر با نام خودش هم بر تن تاریخ و هم بر تن شیک پوشان، لباسی مجلل می‌پوشاند که قیمت آن به‌اندازه هزاران زر و سیم است.

شهر رم یک مترادف هزاران معنی است که بر قامت هر چیزی می‌نشیند و آن را زیبا می‌کند. حتی گرگ‌های زرد و نارنجی پایتخت هم با این نام می‌درخشند. صنعت مد به این نام می‌نازد و تاریخ با رم قدمت پیدا می‌کند.

شهر رم

به پایتخت کشور چکمه‌پوش اروپا خوش‌آمدید. این شهر با مساحت ۱۳۶٫۲۸۷ کیلومترمربع، امروزه به‌عنوان پایتخت سیاسی و مرکز مذهبی ایتالیا شناخته می‌شود. شهر مستقل واتیکان که محل اقامت واتیکان است؛ درون شهر روم قرار دارد.

روم نمونه مجسم فرهنگ و هنر بزرگ‌ترین تاریخ بشری در اروپا و جهان است که به دست هنرمندان نامی ساخته‌شده است.

تاریخچه شهر رم

اقتدار و صلابت از نام این شهر فوران می‌کند. تاریخچه این شهر باستانی به ۷۳۵ قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و محل زایش امپراتوری مقتدر روم بوده است.

تاریخ رم حتی با افسانه همراه بوده است. در متون تاریخی آورده شده که آخرین بازمانده جنگ تروآ به سمت این سرزمین عزیمت می‌کند و پایه‌گذار سلطنت در این دیار می‌شود. نوادگان وی یعنی رموس و رمولوس دو اسطوره‌ای هستند که سنگ بنای شهر رم را پایه‌گذاری می‌کنند.

این شهر حتی شاهد سقوط آخرین امپراتور رم باستانی بوده و ریشه‌های شکل‌گیری سرزمین یکپارچه ایتالیا در شهر روم ایجاد شده است.

طبیعت رم

رم را باید یکی از سبزترین پایتخت‌های اروپا نامید که پوشش گیاهی وسیعی دارد. باغ‌های این شهر یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری به شمار می‌آید که غالباً توسط اشراف ساخته‌شده است.

تنوع آب و هوایی معتدل و گرمسیر سبب به وجود آمدن مناظر خیره‌کننده گیاهی، ساخت ویلا و کاخ‌های پرزرق‌وبرق شده که هر گردشگری را علاقه‌مند به تماشای خود می‌کند. طراحی و ساخت باغ، قرن‌هاست که الهام‌بخش شهرنشین‌های رومی بوده و سبک ایتالیایی امروزی به‌طورقطع یکی از شناخته‌شده‌ترین متودهای بین‌المللی است.  

رم با داشتن هفت‌تپه و ویلا پارک‌های بیشمار معروف است که مشهورترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ویلا بورگسه
  • ویلا دوریا پامفیلی
  • باغ گیاه شناسی
  • باغ واتیکان
  • باغ نارنجی
  • ویلا ادا
  • ویلا بورگز

اطلاعاتی که هر گردشگری باید هنگام ورود به این شهر بداند:

شما برای سفر به ایتالیا نیاز به ویزای شنگن دارید

اختلاف ساعت با ایران، دو ساعت و نیم عقب‌تر

زبان‌اصلی، ایتالیایی

واحد پول، یورو

از تهران به‌صورت مستقیم به رم پروازی انجام نمی‌شود و مسافران با توجه به نوع ایرلاین با دو توقف به رم می‌رسند

مدت‌زمان پرواز: تقریباً ۷ ساعت

غذاهای سنتی رم

با توجه به سبقه رم، انتظار می‌رود که سفره غذایی آن‌ها مملو از خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه باشد. البته امروزه کمتر کسی است که نه اسم پاستا و پیتزا را شنیده باشد و نه طمع آن‌ها را مزه کرده باشد. اینجا کشور غذاهای کش‌دار و معروف است که اگر در تور ایتالیا از آن‌ها نخورید، نصف عمرتان بر باد است.

غذاهای رمی طمع خارق‌العاده‌ای دارد که سادگی ترکیبات آن به مزه بی‌نظیر آن کمک کرده است و در سفر به این شهر انتخاب‌های بسیاری دارید.

از مهم‌ترین غذاهای این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاسیو په په: یک نوع پاستا با نمک، فلفل و پنیر مخصوص پکورینو رومنو
  • بوکاتینی آل آماتریچانا: نوعی اسپاگتی کوفته، همراه با سس گوجه و چند نوع پنیر
  • کاربونارا: نوعی پاستا با تخم‌مرغ و بیکن
  • سوپلی: نوعی اسنک پنیر و سبزیجات
  • پاستا آلی گریشیا
  • پیتزای مخصوص رمی
  • Coda alla Vaccinara
  • Carciofi alla Giudìa

 

چند رستوران در رم

اگر در شهر هوس کردید که طمع لذیذ غذاهای ایتالیایی و استایل خاص غذاهای رومی را بچشید به رستوران‌های رم سر بزنید.

جاذبه‌های گردشگری رم

.

کولوسئوم

زمانی که در خیابان‌های رم قدم بزنید، عظمت خرابه‌های آمفی‌تئاتر کولوسئوم چشمان شما را خیره می‌کند. این سازه یکی از بزرگ‌ترین تماشاخانه‌های امپراتوری رم باستان بوده که روزگاری مردم شهر به تماشای نبرد خونین گلادیاتورها می‌نشستند.

این بنا نماد صدا و درد گلادیاتورهایی ست که خون آن‌ها مایه شادمانی اشراف بوده است. بعضاً برخی اعدام‌های وحشیانه که با رهاسازی حیوانات درنده بود، در این مکان شکل می‌گرفته است.

ارتفاع کولوسئوم به حدود ۴۸ متر می‌رسد و ۸۰ دیوار برای نگهداری طاق‌ها، گذرگاه‌ها و پلکان‌ها وجود دارد. درون بنا شامل چندین پلکان است که محل نشستن تماشاگران بوده که شاهکار مهندسی است.

کلیسای سن پیترو

در کنار توحش گلادیاتورها، کلیسای سن پیترو که هنر دست میکل آنژ است، بر تن شهر می‌درخشد. این کلیسا بزرگ‌ترین کلیسا جهان از میراث عهده رنسانس است. ساخت آن ۱۲۰ سال طول کشید و درنهایت یک نمونه عظیم معماری در جهان شناخته شد.

بسیاری از کاتولیک‌ها معتقدند که کلیسای سن پیترو،  محل تدفین اولین پاپ و یکی از حواریون یعنی پیتر مقدس است. این بنا در شهر واتیکان قرار دارد.

معبد پانتئون

حتماً در سفر به رم به یکی از شگفت‌انگیزترین معبدهای جهان سفر کنید و از معماری خیره‌کننده آن لذت ببرید. این معبد حدوداً در سال ۱۲۵ میلادی ساخته‌شده که شکلی گرد و گنبد دار دارد  و شهرنشین‌های رم معماری فضای را به آن افزودند.

پانتئون به تأثیرگذارترین بنای روم باستان لقب گرفت که به تمام خدایان رومی تعلق داشته است.

فروم روم

این مکان به تالار گفت‌وگوی رومی‌ها مشهور بوده است که محلی برای مهم‌ترین فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و مذهبی آن روزگاران شناخته می‌شود. فروم روم تلاقی جنب‌وجوش مردم روم باستان لقب گرفته که تبدیل به گذرگاهی برای رتق‌وفتق زندگی روزمره بوده است.

در کنار بازاری برای خرید، گاها محلی برای سخنرانی و تظاهرات می‌شود و روز دیگر محلی برای مناظره‌های عمومی و تماشای مسابقات گلادیاتورها.

این مکان سالانه بیش از ۴ و نیم میلیون بازدیدکننده دارد.

مطالب مرتبط

بلیط تهران به رم

ویزای شنگن

.

صنعت مد رم

از رم به‌عنوان پایتخت مد جهان یاد می‌برند. گرچه هنوز هم مانند میلان مشهور نشده اما جز چهارمین پایتخت فشن در دنیا شناخته می‌شود.

صنعت مد دنیا را باید مدیون طراحان و شرکت‌های مشهور ایتالیایی دانست که سهم عمده‌ای در تغییر سلیقه و پوشاک مردم جهان داشته‌اند. خرید کردن در بهترین مراکز خرید و لوکس‌ترین اجناس، رویای گردشگران بسیاری است که به این شهر سفر می‌کنند.

این شهر دارای خانه‌های لوکس مد جهان و مقرر اصلی برندهایی مانند فندی، لائورا بیاجوتی و بریونی است.

بهترین زمان سفر به رم

تقریباً در تمام فصول سال تور اروپا بسیار پرطرفدار است اما اختلاف دما ممکن است سفر دل‌انگیز شما را خراب کند.

تابستان‌های ایتالیا بسیار گرم و خشک و زمستان‌ها سرد و طولانی است. بهترین زمان مابین این دو فصل می‌باشد که آب‌وهوای مطبوعی دارد. فروردین تا تیر و شهریور تا آبان ایده خوبی برای سفر به این شهر باستانی است.

 اگر از الان به دنبال جور کردن بساط سفر سال جدید هستید؛ نوروز۹۹ خود را با تور ایتالیا پر کنید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید