ترفندهایی برای جلوگیری از گم شدن چمدان در فرودگاه

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 10 آگوست 2022
Loading...

حتی اگر همه چیز هم درست برنامه ریزی شده باشد باز هم رخ دادن اتفاقات پیش بینی نشده ممکن است سفر شما را دچار چالش کند. گم شدن چمدان در فرودگاه یکی از این اتفاقات است. حادثه‌ای که تمام سفر را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند به مشکلی بزرگ تبدیل شود اما هیچ مشکلی نیست که راهی برای حل آن وجود نداشته باشد از این رو در اینجا ترفندهای جلوگیری از گم شدن چمدان را بررسی و در نهایت به شما خواهیم گفت که حتی در صورت رخ دادن این اتفاق چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید تا زودتر به گم شده‌تان برسید.

رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما از مقدمات قبل از سفر به شمار می‌روند اما در این میان رسیدن به فرودگاه، دریافت کارت پرواز و تحویل چمدان هم مراحل خود را دارد که اختلال در هر یک ممکن است تمام برنامه‌های سفر را با چالش همراه کند. اما با رعایت چند نکته ساده می‌توان از رخ دادن این اتفاق جلوگیری کرده و یا حتی در صورت بروز مشکل بتوان آن را پیگیری کرد.

روش‌ هایی برای جلوگیری از گم شدن چمدا‌ن د‌ر فرو‌دگاه

برای کمتر شدن احتمال گم شدن چمدان چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ هر چند که در برخی از مواقع دلیل اصلی گم شدن چمدان کوتاهی مسئولین فرودگاه بوده و ما هیچ دخلی در آن نداریم اما همچنان می‌توان اقداماتی انجام داد که احتمال رخ دادن این اتفاق را به پایین‎‌ترین حد ممکن رساند. انجام دادن این کارها کمک می‌کند که پس از رسیدن به مقصد راحت‌تر چمدانتان را پیدا کرده و در صورت گم شدن روند پیگیری را تسریع کنید و یا حتی خسارات ناشی از شکستن یا گم شدن بار را به حداقل ممکن برسانید. در ادامه این اقدامات را مورد بررسی قرار می‌دهیم. می‌توانید اقدامات را به صورت چک لیست آماده کرده و پیش از سفر تمام موارد را دوباره چک کنید. این کارها موارد زیر را شامل می‌شود:

استفاده از برچسب بر روی وسیله‌ها

تهیه برچسب کاری ست بسیار راحت اما به شدت تاثیرگذار، اما چگونه از برچسب استفاده کنیم؟ در صورت قراردادن برچسب‌ها بر روی چمدان ممکن است هنگام جابجایی خود چسب‌ها کنده یا گم شوند پس پیشنهاد می‌کنیم بر چسب‌ها را در جای امن‌تر مثلا جیب‌های کوچک روی چمدان قرار دهید یا می‌توانید از چسب‌های قوی‌تر برای محکم کردن اطلاعات خود استفاده کنید. بر روی برچسب نام و نام خانوادگی و شماره تماستان را بنویسید. حتی می‌توانید برای این کار از کارت‌های مخصوص که درون محفظه قرار دارند استفاده کنید. نکته بسیار مهم اینکه از نوشتن آدرس منزل خود به عنوان اطلاعات جدا خودداری کنید چرا که ممکن است مورد سو استفاده قرار گیرید. با شماره تماس به راحتی می‌توان صاحب چمدان را پیدا کرد. در صورت داشتن کارت ویزیت می‌توانید از آن استفاده کنید.

مدارکتان را به صورت جدا در یک جای امن قرار دهید

از قرار دادن مدارک هویتی مانند پاسپورت، شناسنامه یا واچر هتل در درون چمدان خودداری کنید. چرا که حتی در صورت گم شدن چمدان حاوی لباس یا سوغاتی می‌توان آن‌ها جایگزین کرد اما چنانچه پاسپورتتان مفقود شود راهی برای جایگزینی سریع وجود ندارد. می‌توانید این مدارک را در کیف دستی قرار دهید. شما این امکان را دارید که یک ساک دستی را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید در این صورت نیازی به تحویل آن به بخش بار نیست و احتمال مفقودی نیز کمتر می‌شود. علاوه بر این حتما لیستی از وسایلی که در چمدانتان قرار داده‌اید داشته باشید چرا که در صورت مفقودی بتوانید اطلاعات دقیق را در اختیارمسئول مربوطه قرار داده و در نهایت روند پیگیری را به درستی انجام دهید.

می‌توانید از خدمات بیمه در فرودگاه استفاده کنید

اگر مقصدی دور را برای سفر انتخاب کرده‌اید، پروازتان چند مسیره است یا تا رسیدن به مقصد چند توقف دارید بهتر است چمدانتان را بیمه کنید. بسیاری از شرکت‌های بیمه بین‌المللی این امکان را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. بدین ترتیب در صورت گم شدن چمدان می‌توانید از مزیت‌های بیمه استفاده کنید. پیگیری راحت‌تر و سریع‌تر چمدان گم شده یکی از این مزایاست. حتی در صورت پیدا نشدن چمدان می‌توانید از شرکت بیمه خسارت گرفته و ضررهای مالی خود را جبران کنید. اکثر مسافران مقاصد اروپا، آمریکا یا کانادا این مورد را رعایت و چمدان خود را بیمه می‌کنند. این نکته را نیز حتما به خاطر بسپارید برای دریافت خسارت به رسید بیمه احتیاج پیدا خواهید کرد پس رسید را نیز مانند پاسپورت، بلیط، واچر و سایر مدارک مهم در کیف دستی نگاه داشته و همراه خود داشته باشید.

تعداد چمدانتهایتان را زیاد نکنید

برای کم شدن احتمال گم شدن چمدان در فرودگاه می‌توانید تعداد چمدان‌ها را کم کنید. این مورد نیز مسافرت‌های طولانی مدت یا خانوادگی را شامل می‌شود. با زیاد شدن تعداد چمدان‌ها احتمال گم شدن یا فراموش کردن آنها بیشتر می‌شود؛ بنابراین در صورت امکان بار خود را در یک یا دو چمدان محدود کنید. اگر هم قرار دادن وسایل در یک چمدان برایتان مقدور نیست حتما لیستی از تعداد چمدان‌ها به همراه رنگ آن‌ها را همراه داشته باشید. حتی می‌توانید با چسباندن برچسب چمدان خود را علامت گذاری کنید بدین ترتیب هنگام تحویل بار راحت‌تر آن را پیدا کرده و یا در صورت وجود چمدان مشابه، می‌توانید به راحتی بار خود را تشخیص دهید. چرا که در بسیاری از مواقع دلیل گم شدن چمدان همین تشابه با بار سایر مسافرین است.

بعد از گم شدن چمدان چه اقداماتی انجام دهیم؟

حال در صورت انجام دادن این اقدامات اگر باز هم با گم شدن چمدان در فرودگاه مواجه شدید چه کارهایی باید انجام دهید؟ در این صورت اولین اقدام مراجعه به بخش اشیا گم شده در فرودگاه است چرا که در بیشتر مواقع چمدان ممکن است کمی دیرتر در ریل مخصوص بار قرار گرفته باشد. در این بخش فرم مخصوص مفقود شدن چمدان را تکمیل و اطلاعات خود را نیز ثبت می‌کنید؛ اما چنانچه در این مرحله نتوانستید چمدانتان را پیدا کنید لازم است با پشتیبانی ایرلاین خود تماس بگیرید. بسیار پیش آمده که ایرلاین چمدان مسافر را دیرتر به بخش بار تحویل داده و ممکن است با پرواز بعدی به مقصد برسد یا حتی چمدان اشتباها به مقصد دیگری فرستاده شده باشد در این صورت بار شما بعد از چند روز به دستتان می‌رسد طبق قوانین ایرلاین ممکن است روزانه به شما خسارت پرداخت شود.

در برخی از مواقع ممکن است چمدان هیچوقت پیدا نشود که در اینصورت باز هم طبق قوانین ایرلاین در مورد پرداخت خسارت به مسافر تصمیم‌گیری می‌شود.

خسارت گم شدن چمدان در فرودگاه

همانطور که در پاراگراف قبل ذکر شد در صورت گم شدن چمدان در فرودگاه اولین اقدام اعلام مفقودی و پر کردن فرم می‌باشد. هر ایرلاین فرم و قوانین مخصوص به خود را در این زمینه دارد. برخی از ایرلاین‌ها خسارت را به صورت ارائه تخفیف در پرواز بعدی و برخی نیز به صورت نقدی پرداخت می‌کنند. در نهایت شما می‌توانید قوانین ایرلاین‌ خود را در این زمینه مطالعه کنید. بیمه کردن چمدان نیز می‌تواند خسارت‌های شما را تا حد زیادی کاهش دهد. در برخی از موارد نیز ایرلاین تا پیدا شدن چمدان روزانه مبلغی را به عنوان پرداخت خسارت در نظر می‌گیرد. البته لازم به یادآوری ست که تمام این موارد به قوانین شرکت‌های هواپیمایی در این خصوص بستگی دارد؛ بنابراین نمی‌توان خسارت پرداخت شده را به صورت دقیق اعلام کرد.

 گم شدن مدارک در فرودگاه

گم شدن مدارک در فرودگاه یا سفر اتفاقی بدتر از گم شدن چمدان است اما برای این حادثه هم راه حلی وجود دارد. چنانچه مدارک مسافر در فرودگاه یا کشور مقصد گم شود می‌توان با مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایران در کشور مقصد اعلام مفقودی کرده و برای بازگشت به ایران بدون پاسپورت مجوز گرفت. این روند حداقل یک روز به طول انجامیده اما در نهایت مراحل آن انجام می‌شود. پس از بازگشت به ایران نیز مجددا می‌توانید برای دریافت پاسپورت یا سایر مدارک مفقود شده خود اقدام کنید.

 شکستن چمدان در پرواز

شکستن چمدان نیز روندی مانند گم شدن چمدان در فرودگاه را دارد. بدین صورت که مسافر بایستی به بخش مخصوص اشیا گم شده در فرودگاه رفته و فرم اعلام مفقودی یا آسیب به چمدان خود را تکمیل کند. دقت داشته باشید که این فرم باید تا حداقل ۷ روز پس از گم شدن چمدان تکمیل و به ایرلاین تحویل داده شود. سپس شرکت هواپیمایی با توجه به اداعای شما و بررسی مدارک تصمیمات لازم را در این خصوص گرفته و طبق قوانین خود جهت جبران خسارت اقدامات لازم را انجام می‌دهد. البته این پروسه ممکن است زمان‌بر بوده و لازم است مسافر کمی صبور باشد.

 نحوه تحویل بار در فرودگاه

در سفرهای هوایی پس از رسیدن به فرودگاه بایستی به گیت مخصوص مراجعه کرده، کارت پرواز خود را دریافت و چمدان‌هایتان را تحویل دهید. در این مرحله چمدان‌های شما وزن شده و طبق اطلاعات کارت پرواز، لیبل می‌خورد. پس از رسیدن به مقصد نیز بایستی به قسمت مخصوص تحویل بار رفته و منتظر باشید تا چمدان خود را از ریل ویژه دریافت کنید. در مجموع چنانچه احمالی از طرف مسئولین فرودگاه و ایرلاین نباشد روند دریافت بار از فرودگاه روندی کاملا منظم و راحت است. با رعایت چند نکته‌ای که در ابتدای پاراگراف ذکر شد به راحتی می‌توانید چمدان خود را از قسمت بار تحویل بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید …


۱۲ قانون طلایی برای بستن چمدان قبل از سفر

خرید بلیط هواپیما در تور اروپا

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید