کاخ ورسای! کاخی که زیبایی و شکوه آن نه فقط در فرانسه بلکه در سراسر جهان زبانزد خاص و عام است و بسیاری از کاخ‌های دنیا معماری خود را از آن الهام گرفته‌اند. با نگاهی کوتاه به عکس‌های ورسای به دلیل محبوبیت این سازه با شکوه پی خواهید برد. بی‌دلیل نیست که ورسای طرفداران سبک زندگی سلطنتی را شیفته خود کرده و هر سالانه هزاران نفر فقط و فقط برای دیدن زرق و برق آن راهی فرانسه و شهر پاریس می‌شوند. در ادامه مطلب بازدید از کاخ ورسای پاریس نگاهی به معماری منحصربه‌فرد کاخ انداخته و از راز محبوبیت این بنای پرطرفدار پرده برمی‌داریم.

بی اغراق پاریس شهری ست که حتی اگر ماه‌ها در آن زندگی کنید از قدم زدن در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌هایش خسته نخواهید شد. شهری که به رنگ و نور، عاشقانه‌ها و مهد مد در جهان مشهور است. شاید این حضور بناهای قدیمی هستند که در عین همگام شدن با به روزترین تکنولوژی‌ها همچنان پاریس را با اصالت نگاه داشته‌اند. در میان این بناها حضور کاخ ورسای چهره‌ای شیک و در عین حال لوکس به پاریس بخشیده‌ است. کاخی با شکوه که می‌توان گفت در کنار برج ایفل و موزه لوور در لیست پربازدیدترین جاذبه‌های تور فرانسه قرار گرفته است. راهنمای بازدید از کاخ ورسای پاریس ما را به دیدن این کاخ زیبا می‌برد.

کاخ ورسای کجاست؟

کمتر کسی ست که نداند شهر پاریس میزبان یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین کاخ‌های دنیاست. گویی که نام کاخ ورسای و شهر پاریس با یکدیگر ادغام شده‌اند. این کاخ در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده و معماری اصیل فرانسوی دارد، خاص بودن ورسای بهانه‌ای شد بر اینکه نام آن در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسد. با این وصف اکنون ورسای نه فقط به فرانسویان بلکه به تمدن جهانی تعلق دارد. نکته جالب اینکه ساختمان اولیه بنا شکارگاهی بود که به پادشاه فرانسه لوئی سیزدهم تعلق داشت اما به دلیل علاقه فراوان پادشاهان فرانسه به زمین و املاک این بنای ساده از زمان لوئی چهاردهم شروع به پیشرفت کرده و بخش‌های زینتی به آن اضافه شدند تا جایی که به بزرگترین کاخ سلطنت فرانسه تبدیل شد.

امضای صلح‌نامه‌ای که جنگ جهانی اول را به پایان رساند در ورسای از مواردی ست که از افتخارات بنا به شمار می‌رود. در ادامه بیشتر با تاریخچه و معماری کاخ ورسای آشنا می‌شویم.

 

کاخ ورسای در پاریس

برای دیدن کاخ ورسای باید به ۱۶ کیلومتری شهر پاریس رفت. این کاخ در روستایی به نام ایولین قرار گرفته و وجود آب و هوای عالی به همراه درختان سرسبز فضای اطراف کاخ را بسیار زیبا و دیدنی کرده است. هر روزه تورهای زیادی از شهر پاریس به مقصد روستای ایولین برگزار می‌شود. از این رو گردشگران نگرانی برای دسترسی به ورسای نخواهند داشت. آدرس دقیق کاخ ورسای به شرح زیر می‌باشد:

  • آدرس کاخ ورسای پاریس: فرانسه، پاریس، شهر ورسای، میدان آرم، پلاک ۷۸۰۰۰
  • ساعات بازدید از کاخ ورسای پاریس: شما می‌توانید تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۸:۳۰ از محوطه قصر ورسای بازدید کنید. درب باغ‌های ورسای نیز از ساعت ۸ صبح تا ۸:۳۰ شب به روی گردشگران باز است. همچنین می‌توانید از ساعت ۷ صبح تا ۸:۳۰ شب در پارک‌های مجموعه قدم بزنید. از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۸:۳۰ فرصت دارید تا از بخش تریانون کاخ دیدن کنید.
  • شماره تماس کاخ ورسای: ۳۳۱۳۰۸۳۷۸۰۰+
  • وب سایت رسمی ورسای: en.chateauversailles.fr

مساحت کاخ ورسای پاریس

کاخ ورسای پاریس ۲۳۰۰ اتاق، ۲۱۵۳ پنجره، ۱۲۵۲ شومینه، ۳۵۰ واحد اقامتی و ۶۷ راه پله دارد. این کاخ با مساحت ۶۳٫۱۵۴ متر مربعی یکی از بزرگترین کاخ‌های سلطنتی در درنیا به شمار می‌رود. بی دلیل نیست که بیش از نیمی از گردشگران تور اروپا بازدید از فرانسه و ورسای را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند. هر یک از فرزندان و نزدیکان پادشاه فرانسه با توجه به مرتبه و مقام در یکی از واحدهای اقامتی ورسای سکونت داشتند. تک به تک دیوارهای ورسای با فکر ساخته شده و ایده‌های خلاقانه را می‌توان در آن‌ها دید. در واقع به هر کجای ورسای که نگاه کنیم می‌توان نمادی از اصالت و فرهنگ به چشم می‌خورد. سقف‌هایی که با خدایان رومی تزیین شده، حک حرف اول نام پادشاه «L» برای روی اکثر دیوارها و تصاویر لویی چهاردهم همه و همه نمونه‌هایی از طراحی بی‌نظیر و خلاقانه در این کاخ هستند.

کاخ ورسای علاوه بر معماری فوق‌العاده روند ساختی جالب و شنیدنی دارد که در ادامه درباره آن صحبت مخواهیم کرد.

روند ساخت کاخ ورسای پاریس

روند ساخت ورسای داستانی شنیدنی دارد. در ادامه مطلب بازدید از کاخ ورسای پاریس به شما خواهیم گفت که این کاخ چگونه به نماد قدرت در فرانسه تبدیل شد. لوئی سیزدهم پادشاه جوان فرانسه تصمیم گرفت شکارگاهی خصوصی و مخفی برای خود داشته باشد و محوطه ورسای خارج از شهر پاریس را برای این کار انتخاب کرد. شاید آن روزها کمتر کسی فکر می‌کند که صدها سال بعد ورسای به مهمترین بنای اروپا و فرانسه تبدیل شود. با به پادشاهی رسیدن لوئی چهاردهم وی ساختمان‌ها و اتاق‌های بیشتری را به محوطه ورسای اضافه و این مکان خوش آب و هوا را برای محل اقامت خود انتخاب کرد. ورسای به قدری پیشرفت کرد که به محل اصلی اقامت پادشاهان فرانسه تبدیل شد.

با وقوع انقلاب فرانسه و در سال ۱۷۸۹ لوئی شانزدهم آخرین پادشاه فرانسه کاخ را برای همیشه ترک کرد؛ اما ورسای شکوه و عظمت خود را حفظ و به عنوان نماد قدرت فرانسوی‌ها به حیات خود ادامه داد. ورسای هم اکنون به موزه تبدیل و محل نگه داری مجموعه نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و آثار هنری بزرگترین هنرمندان فرانسوی می‌باشد. درب‌های کاخ ورسای به روی گردشگران باز و امکان بازدید از تمام قسمت‌های مجموعه فراهم می‌باشد.

معماری و بخش‌های مختلف کاخ ورسای

ادامه مطلب بازدید از کاخ ورسای پاریس را به بررسی معماری این مجموعه با شکوه اختصاص می‌دهیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاخ ورسای حدود ۳۰۰ سال عمر داشته اما شهرتی برابر بناهای چند صد ساله دارد. معماری این کاخ فرانسوی اصیل بوده و استفاده از سبک‌های باروک و روکو به وضوح در آن دیده می‌شود. استفاده از تزیینات و ریزه‌کاری‌های فراوان را می‌توان از ویژگی‌های این سبک از معماری دانست. «لوئی لوور» به عنوان طراح اصلی، «آندره لو نوتر» معمار طراحی‌ها و تزیینات داخلی و ژول آردون مانسار از معماران اصلی کاخ ورسای هستند. در مجموع می‌توان گفت که ورسای سه عمارت مستطیل شکل دارد، بنای اصلی کوشک در وسط آن قرار گرفته سایر اقامتگاه‌های کاخ توسط راهرو به یکدیگر وصل می‌شوند.  با اینکه ورسای در دوره‌های مختلف ساخته شده اما تمام معماران آن به جزییات توجه داشته و شکوه آن را حفظ کرده‌اند.

کاخ سلطنتی ورسای در پاریس

کوشک اصلی که میان دو عمارت کوچکتر قرار گرفته ساختمانی آجری ست که نمای سنگی دارد. ردیفی از ستون‌های یونیک، چندین تندیس و اشکال تزئینی که با برآمدگی ایجاد شده‌اند از تزیینات عمارت اصلی به شمار می‌روند. هر جند که معماری بخش‌های مختلف عمارت در نگاه اول تکراری به نظر می‌رسد اما وجود تندیس‌ها، مجسمه‌ها، نقش‌ها و حتی گلدان‌های بزرگ فضا را متفاوت می‌کند. پلکان سفیران از دیگر سازه‌های معروف ورسای می‌باشد. این پلکان که نمادی از تشریفات عصر باروک است به انتهای سالن رسیده و امکان ملاقات پادشاه با ارباب رجوع را فراهم می‌کرد. در تمامی قسمت‌های کاخ ورسای حرف L طراحی شده که نماد عنایت پادشاه به مردم بوده و می‌خواهد بگوید که سرچشمه اصلی قدرت پادشاه لطف خداوند می‌باشد. در ادامه با دیگر قسمت‌های کاخ و معماری‌های منحصربه‌فرد آن آشنا می‌شویم.

تالار آیینه کاخ ورسای

تالار آیینه را می‌توان اصلی‌ترین قسمت سیاسی کاخ ورسای دانست. این تالار باشکوه در سال ۱۶۷۸ و توسط مانسارت به مجموعه ورسای اضافه شد. در این تالار ۱۷ طاق بزرگ آیینه‌کاری شده ساخته شده و در مقابل هر طاق پنجره قرار داده شده است. در مجموع می‌توان گفت ۳۵۷ قطعه آیینه در این تالار به کار برده شده است. نقاشی‌هایی که بر روی سقف حک شده، مجسمه‌های مرمری که در کنار سالن قرار گرفته‌اند و چهلچراغ‌های شیشه‌ای از تزیینات تالار آیینه کاخ ورسای هستند. زمانی که ورسای در اوج قدرت خود قرار داشته و محل سکونت سلاطین فرانسوی بود مراسم‌های رسمی در تالار آیینه برگزار و حدود ۲۰ هزار شمع در آن روشن می‌کردند به همین دلیل به آن لقب دالان روشنایی دادند. علاوه بر این در زمان ناپلئون بناپارت مراسم‌های عروسی، جشن‌ها و مراسم ناپلئون بناپارت در تالار آیینه برگزار می‌شدند.

کلیساهای کاخ ورسای

کاخ ورسای در تاریخ ساخت خود ۵ کلیسا در فضای داخلی خود داشت که در حال حاضر تنها یک کلیسای آن سالم مانده و قابل بازدید است. ساخت این کلیسا در سال ۱۷۱۰ به پایان رسیده و وقف لویی نهم شد. به عقیده بسیاری کلیسا سبک باروک ایتالیایی دارد اما تزیینات به کار رفته در آن ساده‌تراز معماری باروک اصیل می‌باشد. کلیسای کاخ ورسای بیشتر به سالن تئاترهای فرانسوی شباهت دارد. سقف کلیسا طاق شکل بوده و پنجره‌های شیشه‌ای رنگی نمایی خارق‌العاده به کلیسا بخشیده‌اند. وجود نشیمن‌گاه‌های کم عرض، پنجره‌های نوک تیز و ستون‌های بلند معماران را بر این گمان داشته که ممکن است کلیسای ورسای به سبک معماری گوتیک ساخته شده است. معماری که در بین قرن‌های ۱۲ تا ۱۶ در قاره اروپا رواج داشته و بسیاری از بناهای تاریخی ایتالیا، اسپانیا و فرانسه بر پایه آن ساخته شده‌اند.

سالن اپرای سلطنتی ورسای

در بازدید از کاخ ورسای پاریس می‌بینید که سالن اپرای سلطنتی در بخش شمالی کاخ قرار گرفته است. این سالن که محل برگزاری مراسم ازدواج ارشد لوئی شانزدهم و ماری آنتوانت بوده توسط معمار فرانسوی «آنژ ژاک گابریل» طراحی و ساخته شد. سالن اپرای سلطنتی را می‌توان محل بریز و بپاش‌های پادشاهان قدیم در کاخ به شمار آورد چرا که اکثر میهمانی‌های مجلل در این مکان برگزار می‌شدند؛ اما بعد از واقعه «تظاهرات زنان» این قسمت نیز مانند سایر بخش‌های کاخ تغییر کاربری داد. در ساخت این سالن از چوب استفاده شده و نمای مرمری شکل دارد.  سالن اپرا خاصیت پخش صدای عالی داشته و با ۷۰۰ نفر گنجایش از سالن‌های اصلی کاخ ورسای به شمار می‌رود. طراحی داخلی سالن اپرای سلطنتی ورسای را معمار خلاق فرانسوی به نام «آگوستین پاژو» بر عهده داشت.

بخش تریانون‌ها

در فضای بیرونی کاخ ورسای و محیطی جدا از عمارت اصلی دو کاخ کوچکتر به چشم می‌خورد که به تریانون‌ها معروف هستند. این کاخ‌ها برای محل اقامت لوئی چهاردهم ساخته شد. لوئی پانزدهم در زمان پادشاهی خود یک باغ گیاه شناسی در این مکان بنا کرد. همچنین دستور داد تا یک ترانون کوچک برای کنتس بری احداث کنند این تریانون کوچک بعدها و در سال ۱۷۶۲ به اقامتگاه مورد علاقه مار آنتوانت تبدیل شد. نکته جالب اینکه در کنار کاخ یک باغ کوچک وجود دارد که زنان سلطنتی با ورود به آن امکان این را داشتند که با سبک زندگی روستاییان فرانسه از نزدیک آشنا شوند؛ اما کاخ‌های تریانو ورسای بعد از انقلاب فرانسه غارت و بیشتر وسایل درون آن‌ها ربوده شد. بعدها تریانون‌ها به دستور ناپلئون بناپارت مجدداً بازسازی و به محل ملاقات رسمی همسر وی تغییر کاربری دادند.

 باغ کاخ ورسای پاریس

در ادامه مطلب بازدید از کاخ ورسای فرانسه به محوطه بیرونی کاخ می‌رسیم. باغ‌های ورسای در بخش جنوبی آن قرار داشته و توسط آندره لونتر هنرمند خلاق فرانسوی طراحی شده‌اند. تمامی بوته‌ها و گل‌ها با نظم هندسی خاص در کنار یکدیگر قرار گرفته منظره‌ای تماشایی را بوجود آورده‌اند. چیدمان گل‌ها منظره‌ای زیبا را در محوطه کاخ ورسای بوجود آورده و دو طرف کانال‌ها با چندین فواره و استخر مصنوعی تزیین شده‌اند. مشهورترین آب نماهای اروپا با نام‌های آپولون و لاتونا را می‌توان در این بخش از کاخ دید. با توجه به زیبایی بی‌نظیر باغ‌های سلطنتی ورسای پیشنهاد می‌کنیم بازدید از محوطه فضای سبز را حتماً در برنامه بازدیدهای خود قرار دهید.

مسیر دسترسی به کاخ ورسای

شهر پاریس به داشتن خطوط مترو گسترده و بسیار منظم معروف است. شما در هر کجای این شهر بزرگ که اقامت داشته باشید می‌توانید از طریق خطوط مترو خود را به مقصد مورد نظرتان برسانید. بنابراین با وجود اینکه ورسای در خارج از شهر پاریس قرار گرفته شما به عنوان گردشگر دغدغه‌ای برای بازدید از آن نخئواهید داشت. گردشگرانی که قصد بازدید از ورسای را دارند می‌توانند از خطوط مترو زیر استفاده کنند:

  • از طریق قطار RER سوار خط C شوید و در ایستگاه ورسای پیاده شوید. شما از ایستگاه تا کاخ ۱۰ دقیقه پیاده راه دارید.
  • مسیر دیگر قطارهای SNCF هستند. قطارهای SNCF از مونپارناس شما را به ایستگاه ورسای می‌رساند و از آنجا تا کاخ ۱۸ دقیقه پیاده روی دارید.
  • و مسیر آخر قطارهای SNCF هستند که از سنت لازار که در ایستگاه ورسای توقف دارد. از آنجا تا کاخ فقط ۱۷ دقیقه پیاده راه دارید.

فاصله کاخ ورسای تا پاریس

همان طور که در ابتدای مطلب بازدید از کاخ ورسای پاریس خواندیم از بنای باشکوه در ۱۶ کیلومتری شعر پاریس و در روستایی به نام ایولین ساخته شده، روستایی که اکنون به لطف حضور یکی از باشکوه‌ترین قصرهای سلطنتی اروپا شهرتی جهانی دارد. علت حضور ساختمان کاخ ورسای در خارج از فرانسه کاربری اولیه آن به عنوان شکارگاه سلطنتی بوده است. از طرفی فضای سبز و هوای عالی منطقه نیز جنان پادشاهان را تحت تأثیر قرار داده که رفته رفته ورسای گسترش پیدا کرده و به محل دائمی سلاطین تبدیل شد. گردشگران می‌توانند علاوه بر مترو از تورهای گردشگری نیز برای رسیدن به کاخ ورسای استفاده کنند.  در صورت سفر به فرانسه با ستاره ونک کارشناسان ما به شما خواهند گفت که از چه طریقی می‌توانید راحت‌تر خود را به کاخ ورسای برسانید. همچنین می‌توانید جهت رزرو تور فرانسه و تور اروپا با همکاران ما در ارتباط باشید.

شرایط بازدید از کاخ ورسای

گردشگران می‌توانند همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها از بخش‌های مختلف ورسای بازدید کنند. در پاراگراف کاخ ورسای در پاریس درباره ساعات بازدید هر یک از بخش‌های کاخ توضیح داده‌ایم. اما علاوه بر اطلاعات ذکر شده بازدید از کاخ ورسای پاریس شرایط خود را دارد که گردشگران بایستی از آن اطلاع داشته  باشند:

  • امکانات کاخ ورسای به گونه‌ای ست که گردشگران کم توان نیز می‌توانند به راحتی از بخش‌های مختلف کاخ بازدید کنند.
  • محوطه کاخ دارای پارکینگ مخصوص دوچرخه و ماشین می‌باشد.
  • قبل از ورود قوانین بازدید در راستای حفاظت از میراث فرهنگی را مطالعه کنید.
  • تنها کالسکه‌های پارچه‌ای بدون فریم فلزی مجاز به ورود هستند.
  • ناتوانان و کم توانان جسمی می‌توانند از ویلچر برای بازدید از کاخ ورسای استفاده کنند.
  • ورود حیوانات، حتی با استفاده از افسار یا پوزه بند ممنوع است.
  • همراه داشتن غذا و نوشیدنی ممنوع است.
  • عکاسی با فلاش، سه پایه و میله‌های سلفی ممنوع است.
  • کشیدن سیگار در محوطه موزه، دست زدن به آثار و عبور از موانع بازدید مطلقا ممنوع است.
  • همراه داشتن مشروبات الکلی ممنوع است.
  • آسیب رساندن یا کندن کردن گیاهان باغ ممنوع است.

نکات جالب و خواندنی درباره کاخ ورسای پاریس

در انتهای مطلب بازدید از کاخ ورسای پاریس جالب است بدانید که:

  • تالار آینه ورسای ۳۵۷ آینه دارد که از درون آن‌ها می‌توان باغ‌های بزرگ کاخ را دید.
  • تمامی مصالح به کار برده شده و تزیینات کاخ ورسای فرانسوی هستند.
  • در زمان ساخت کاخ ورسای انحصار ساخت آینه در اختیار ونیزی‌ها بود به همین دلیل صنعتگران ونیزی به فرانسه آورده شدند.
  • پس از فاش شدن اسرار آینه‌سازی در فرانسه صنعتگران ونیزی دستور قتل آینه سازان فرانسوی را صادر کردند.
  • تمامی تزیینات و دکوراسیون کاخ ورسای از مجلل‌ترین وسایل اروپایی الهام گرفته شده‌اند. شاید به همین دلیل است که ورسای را نماد تجمل گرایی در اروپا می‌دانند.
  • هر دو پیمان صلح پاریس و پیمان صلح جنگ جهانی اول در ورسای امضا شدند.
  • معاهده‌ای پایان یافتن جنگ جهانی در تالار با شکوه آینه امضا شد.
  • موزه تاریخ فرانسه در سال نوزدهم در ورسای تأسیس شد.
  • یک سوم کل سرمایه برای ساخت کاخ ورسای توسط لوئی چهاردهم به ساخت آب‌نماهای مشهور آن اختصاص داده شد.
  • باغ‌های ورسای مساحت حدود ۳۰۰۰۰ هکتاری داشته و ۳۷۲ مجسمه، ۱,۴۰۰ فواره، ۶۲۰ آب‌نما، ۵۵ کانال و آبراهه را در آن می‌توان دید.
  • مجموعاً ۳,۵۰۰ کارگر به شکل شبانه‌روزی برای ساخت کاخ ورسای به کار گرفته شدند.
  • ۵۰۰۰ نفر به صورت همزمان می‌توانند از کاخ ورسای بازدید کنند.

بیشتر بخوانید …

معرفی موزه لوور پاریس

فرودگاه شارل دوگل پاریس

قهوه با طعم تاریخ در کافه و رستوران‌های پاریس

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید