موزه لوور پاریس روایتگر هر آنچه است که از ابتدای تاریخ بشری تا به امروز در نقاط مختلف جهان گذاشته، از رومیان تا مصر و حتی پادشاهان ایرانی که زمانی نیمی از جهان را در سیطره قدرت خود داشته‌اند. پس بی دلیل نیست که لوور را بزرگترین و پربازدیدترین موزه دنیا می‌دانند. این موزه عظیم از بخش‌های مختلف تشکیل شده و بی‌نظیرترین آثار معماری و تابلوی‌های نقاشی معروفترین نقاشان دنیا را در خود دارد. در مطلب معرفی موزه لوور پاریس به معرفی بخش‌های مختلف آن پرداخته‌ایم.

حضور موزه لوور در شهر پاریس یکی از عواملی ست که تور فرانسه را در بین گردشگران بسیار محبوب کرده است. موزه‌ای که چه به تاریخ علاقه داشته باشید یا خیر با قدم زدن در راهروهایش شیفته آثار آن خواهید شد. موزه لوور خود تاریخی شنیدنی دارد و آثار نگه‌داری شده در آن به قدری ارزشمند هستند که ده‌ها سال است همچنان عنوان بهترین موزه دنیا را حفظ کرده و هیچ مجموعه تاریخی نتوانسته جای آن را بگیرد.

موزه لوور پاریس

واژه «لوور» در فرانسه به معنای روشنایی آسمان است. این موزه عظیم در شهر پاریس و در همسایگی رود سن فرار گرفته، بیش از ۳۸ هزار اثر تاریخی در لوور به نمایش گذاشته شده و حدود ۲۰۰۰ اثر نیز بدون نمایش عمومی در بخش‌های مختلف آن نگه داری می‌شوند. تمامی آثار نگه‌داری شده در موزه در لیست ارزشمندترین میراث جهانی قرار گرفته و به حق نیز کارمندان لوور تمام تلاش خود را برای حفظ آن‌ها به کار می‌برند. در این موزه حدود ۲۲۰۰ نفر مشغول خدمت هستند که بیش از ۱۲۰۰ نفر از آنها تنها مسئولیت حفاظت از امنیت موزه را بر عهده دارند.

تاریخچه موزه لوور فرانسه

داستان احداث موزه لوور به قرن ۱۲ میلادی بازمی‌گردد. زمانی که مجموعه کاخی عظیم بوده و به دستور فیلیپ دوم ساخته شد. کاخ لوور تا مدت‌ها محل اقامت پادشاهان مختلف فرانسه بوده و هر یک به سهم خود بخش‌هایی را به آن اضافه کردند. در سال ۱۶۸۲ لوئی چهاردهم کاخ ورسای را به جای لوور به عنوان محل اقامت خود انتخاب کرد و دقیقاً در همان سال بود که لوور به دستور لوئی چهاردهم به مجموعه‌ای جهت نمایش امپراطوری بزرگ فرانسه تبدیل شد. مالکیت لوور ۱۰ بعد به ۲ فرهنگستان سلطنتی نقاشی و فرهنگستان کتیبه شناسی داده شده در آن زمان اشیا به جا مانده از دوران رم باستان در موزه نگاه‌داری می‌شد؛ اما تبدیل شدن لوور به موزه با رخ دادن انقلاب کبیر فرانسه و در قرن ۱۷ آغاز شد.

تا آن زمان لوور موزه سلطنتی به شمار آمده و عموم اجازه بازدید از آن را نداشتند اما پس از انقلاب و در یال ۱۷۸۹ موزه به فرانسوی‌ها اهدا و امکان بازدید عمومی از آن فراهم شد. در سال ۱۹۸۱ هرم شیشه‌ای به لوور اضافه شده و تا همین امروز به عنوان نماد مجموعه شناخته می‌شود. در حال حاضر نیز لوور با بیش از ۹ میلیون بازدیدکننده به عنوان پربازدیدترین موزه دنیا شناخته می‌شود. تا جایی که گردشگران تور اروپا بدون بازدید از لوور سفر خود را به پایان نمی‌رسانند.

مهمترین آثار موزه لوور پاریس

در پاراگراف‌های قبل مطلب معرفی لوور پاریس اشاره کردیم که بیش از ۳۸ هزار آثار باستانی و هنری در لوور وجود دارد که برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است. تمامی این آثار یا متعلق به معروفترین هنرمندان دنیا بوده و متعلق به تمدن بشری اقوام مختلف هستند. در ادامه با مهمترین آثار موزه لوور آشنا می‌شویم:

  • لوح حمورابی: لوحی به ارتفاع ۵ متر که متعلق به هزاران سال پیش بوده و قوانین پادشاه بابل با خط میخی بر روی آن نوشته شده است. این لوح به عنوان اولین سند نوشته شده در دنیا به ثبت رسیده است.
  • تابلو لبخند مونالیزا: مونالیزا معروفترین نقاشی در جهان است که توسط نقاش ایتالیا لئوناردو داوینچی کشیده شده و هم اکنون در موزه لوور نگه داری می‌شود. به جرات می‌توان گفت راهرویی که مونالیزا در آن نگه داری می‌شود جز شلوغ‌ترین بخش‌های موزه به شمار می‌رود.
  • تابلوی بانوی صخره‌ها: تابلوی بانو صخره‌ها اثر لئوناردو داوینچی از دیگر آثار معروف در موزه لوور است. این تابلو تصویر مریم مقدس در کنار مسیح و دوره زندگی آن‌ها در مصر را نشان می‌دهد.

مجسمه ونوس میلو، الماس نایب السلطنه، تابلوی تاج گذاری ناپلئون، سنگ نگاره کمانداران، سرستون تخت جمشید، تابلوی شام آخر، پرتره لوئی چهاردهم و تالوب جشن عروسی از دیگر مهمترین آثار نگاه داری شده در لوور پاریس هستند.

بخش های موزه لوور فرانسه

موزه لوور پاریس به ۸ قسمت تقسیم بندی شده است که هر یک از آن‌ها تمدن منطقه‌ای خاص و آثار تفکیک شده را نشان می‌دهند. در ادامه با این ۸ قسمت آشنا می‌شویم:

بخش مصر باستان موزه لوور

قدمت بیشتر آثار نگه داری شده در این بخش به حدود ۴ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. اشیا کشف شده از مصر باستان تا زمان بیزانس در این بخش نگه داری می‌شوند. مجسمه ابوالهول، پاپیروس‌های مصری، مجسمه های آمامهات آنخ و مومیایی‌ها از ارزشمندترین آثار بخش مصر باستان هستند.

تابلوهای نقاشی موزه لوور پاریس

معروفترین تابلوهای دنیا از جمله تابلوی مونالیزا، دوزنده، فرزند مقدس، جشن ازدواج، کلک مدوسا، سوگند هوراتی، مرگ سارداناپالوس، پرتره مادام رکامیه، زنان الجزایر، قایق دانته، آزادی هدایتگر مردم، تاج گذاری ناپلئون، زنان اهل سابین و پرتره لوئی چهاردهم را در این بخش از موزه لوور می‌توان دید.

بخش هنرهای تزئینی موزه لوور

آثارهنری مربوط به قرن ۱۹ که سرامیک ظروف سفالی، لوازم برنزی، شیشه‌های رنگی و لوازم تزیینی آورده شده از باسیلیکا در این بخش از موزه نگه داری می‌شود.

بخش مجسمه ها و تندیس ها در موزه لوور

بیشتر مجسمه‌های این بخش رومی بوده و مربوط به سال ۱۸۵۰ میلادی هستند. از معروفترین مجسمه‌های این بخش می‌توان به مجسمه دانیال نبی و مجسمه اورون اشاره کرد.

بخش طراحی ها و آثار هنری در موزه لوور

حدود ۳۲۰ اثر که بیشتر به تاریخ فرانسه تعلق دارند در این بخش نگه داری می‌شوند. آثاری از جمله نماد قدرت چارلز، تاج ملکه و ظرف شاهین توانسته‌اند بیشتر توجه‌ها را به خود جلب کنند.

بخش یونان و روم باستان در موزه لوور

در این بخش از موزه می‌توانید آثاری از عصر حجر را مشاهده کنید. گلدان برنزی بورگزه، سفال های قدیمی و اشیاء مربوط به دوران هلنیستی در بخش یونان و روم باستان نگه داری می‌شوند.

بخش هنر های اسلامی در موزه لوور

بخش هنرهای اسلامی موزه لوور خود شامل ۱۰ تالار جدا می‌شود. جالب است بدانید که این بخش در سال ۱۹۹۳ در موزه تأسیس و خارج از محوطه داخلی قرار دارد. مسئولیت ابتدایی تأسیس این بخش را شخصی به نام فرانسیس ریشار بر عهده داشت.

موزه لوور پاریس قسمت ایران

سالن ۱۲ تا ۲۰ موزه لوور به آثار باستانی ایرانیان تعلق دارد. بخشی که تمدن اصل و گران‌بهای ایران باستان را به رخ جهانیان می‌کشد. آثار نگه داری شده در این بخش موارد زیر را شامل می‌شود:

  • سر ستون اصلی تخت جمشید
  • سنگ نگاره کمان
  • نقاشی‌های مربوط به دوران صفویه
  • کتیبه‌های داریوش
  • بز بالدار طلایی
  • کاسه های گلی
  • سنگ نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا
  •  سنگ نگاره زن عیلامی
  •  تندیس ناپیرآسو
  •  سنگ نگاره بز با دم ماهی
  •  تخته بازی ۵۸ خانه
  • نقش برجسته آجری شیر از کاخ آپادانا شوش
  • تندیس فاخته لاجوردی
  •  تابلو مراسم نیایش راهبه‌‌ های آفتاب
  • صدف‌ نوشته اکدی
  • کتیبه داریوش بزرگ از کاخ آپادانای شوش

موزه لوور کجاست؛ راه های دسترسی به موزه لوور

همانطور که در ابتدای مطلب معرفی موزه لوور پاریس اشاره شد این موزه در شهر پاریس و در نزدیکی رود سن قرار گرفته است. گردشگران می‌توانند در هر جای پاریس که اقامت دارند به راحتی از طریق مترو، اتوبوس و یا تاکسی خود را به موزه برسانند. موزه لوور از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر و در برخی از فصول سال تا ۹ شب باز و آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان می‌باشد. گردشگران همچنین می‌توانند از امکاناتی مانند نرم افزار موزه، دستگاه معرفی و هدایت بازدیدکنندگان و راهنمای انگلیسی زبان استفاده کنند. امکانات بازدید از لوور برای معلولان و کم توانان جسمی نیز محیا می‌باشد.

بیشتر بخوانید …


همه چیز درباره برج ایفل فرانسه


گردشگری در زیباترین شهرهای فرانسه

بدون تست این غذاها در فرانسه به خانه برنگردید!

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید