صدها درخت با شکوفه‌های گیلاس صورتی بیشترین تصویری ست که از ژاپن دیده می‌شود. این تصویر شگفت انگیز “هانامی” نام داشته و به عنوان بزرگترین فستیوال ژاپن شناخته می‌شود. در ابتدا شاید نگاه کردن به شکوفه‌های گیلاس چندان جذاب به نظر نرسد اما وقتی باز شدن میلیون‌ها شکوفه صورتی به جشنی بزرگ با آیین مخصوص تبدیل شود می‌توان آن را در میان جاذبه‌های گردشگری ژاپن جای داد. به همین مناسبت در این جا می‌خواهیم در باره معنی هانامی، آیین و تاریخچه جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن صحبت کنیم.

هانامی چیست؟

ژاپن در سراسر جهان به خاطر برگزاری جشنواره ‌های شکوفه های گیلاس شناخته شده است. این جشن‌ها به زبان ژاپنی به نام هانامی شناخته شده و به عنوان یک رسم مهم  در فصل بهار در بیشتر مناطق این کشور برگزار می‌شود. البته انتظار دیدن شکوفه‌های گیلاس و برگزاری هانامی را در تمامی شهرهای ژاپن را نداشته باشید اما بدون شک شهرهای توکیو، کیوتو و اوساکا میزبان‌های اصلی هانامی در ژاپن هستند. اگر قصد سفر به این کشور در بهار را دارید حتما در جشن‌ شکوفه‌ های گیلاس در ژاپن شرکت کنید.

هانامی سنت باستانی ژاپن است که برای لذت بردن از شکفتن شکوفه‌های گیلاس (ساکورا) و گاهی شکوفه‌های آلو  در پارک‌ها و در سراسر حومه ژاپن برگزار می‌شود. محبوب ترین نوع درخت گیلاس ژاپنی  ساکورا نام داشته و  در بیشتر نقاط ژاپن دیده می شوند.

لغت هانامی در به معنای “مشاهده گل ها” است، اما به طور کلی به دیدن یا مشاهده شکوفه های گیلاس گفته می‌شود. پیدایش هانامی به بیش از ۱۰۰۰ سال قبل برمی گردد زمانی که اشراف از دیدن شکوفه های زیبای گیلاس لذت برده و با الهام از آنها اشعار عاشقانه می‌سرودند.

 امروزه این فستیوال رنگارنگ در کنار معابد تاریخی و مناظر طبیعی به یکی از معروفترین جاذبه‌های گردشگری تور ژاپن تبدیل شده است.

جشن شکوفه های گیلاس یا هانامی

در بیشتر مناطق جهان شروع فصل بهار بهانه‌ای برای برگزاری فستیوال‌های شاد و متنوع است. ژاپن نیز با برگزاری جشن شکوفه‌های گیلاس یا هانامی به استقبال این فصل سبز می‌رود. Hanami به معنای تماشای گل‌ها نامی ست که ژاپنی‌ها بر روی جشن گذاشته و آن را با آیین‌ها و مراسم‌ سنتی مختلف برگزار می‌کنند. در طول برگزاری جشن کوچه‌ها، پارک‌ها و خیابان‌ها را شکوفه‌های صورتی در بر گرفته و تصاویری رویایی را خلق می‌کنند. این مناظر چنان باشکوه هستند که هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما در این میان این ساکورا “Sakura” نوعی درخت گیلاس در ژاپن است که بیش از همه مورد توجه قرار گرفته و می‌توان زیبایی آن را دلیل برگزاری این فستیوال بزرگ دانست. در ادامه با تاریخچه هانامی یا جشن شکوفه‌های گیلاس ژاپن آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید …

بازدید از جاذبه گردشگری آبشار شیرایتو ژاپن

تاریخچه جشن شکوفه های گیلاس

فستیوال هانامی تاریخچه‌ای هزاران ساله دارد. می‌‌توان این جشن را تاثیر قدرت طبیعت بر ذهن انسان دانست. هزاران سال قبل باز شدن شکوفه‌های صورتی در ژاپن چنان ذهن‌ها را تحت تاثیر قرار داد که حتی اشراف زادگان و نجیب زادگان را حیرت زده و آن‌ها را وادار به تماشای جادوی طبیعت کرد. شاعران در وصف شکوفه‌های گیلاس و آلو شعرهای هایکو سروده و مردم آن‌ها را بلند بلند می‌خواندند. بدین ترتیب آواز خوانی و تماشای شکوفه‌ها رفته رفته به سنت تبدیل و امروزه نیز به عنوان بزرگترین فستیوال سالانه در ژاپن شناخته می‌شود. نکته جالب اینکه باز شدن شکوفه‌های صورتی تنها به یک شهر یا منطقه خاص تعلق ندارد بلکه سراسر ژاپن با ورود به فصل بهار با درختان و شکوفه‌ها تزیین می‌شوند. اما توکیو پایتخت این کشور را می‌توان بهترین مکان برای تماشای مراسم جشن هانامی یا شکوفه‌های گیلاس دانست.

آداب حضور در جشن شکوفه های گیلاس | هانامی ژاپن

در گذشته‌های جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن مختص اشراف زادگان بود امروزه اما مردم سراسر ژاپن اعضای اصلی فستیوال را تشکیل داده و هانامی را جشن می‌گیرند. در همین راستا گردشگران نیز می‌توانند به مردم ژاپن بپیوندند و بدون شرایط خاصی در جشن شرکت کنند. ژاپنی‌ها در هانامی زیر شکوفه های گیلاس می‌نشینند، غذای خانگی می‌خورند و از نوشیدن آب میوه‌های جذاب لذت می‌برند. البته غرفه‌های اغذیه فروشی نیز غذاهای لذیذ خیابانی ژاپنی را به گردشگران ارائه می‌دهند. از آنجایی که در زمان برگزاری هانامی هزاران نفر به پارک‌ها سرازیر می شوند بسیاری از مردم صبح زود یا حتی یک روز قبل برای رزرو جای بهتر به پارک‌ و سایر مناطق زیبای شهر محل اقامت خود می‌روند.

بیشتر بخوانید …

با بهترین شهربازی‌ های ژاپن آشنا شوید

معنی و اهمیت شکوفه های گیلاس در ژاپن

mono no aware، «هیچ چیز تا ابد باقی نمی ماند!» این جمله کوتاه ژاپنی به شعار جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن تبدیل شده است. جشنی که نشان می‌دهد زیبایی هر چیز حتی اگر در اوج شکوه و توجه باشد نیز ناپایدار و موقتی ست. شکوفه‌های گیلاس با طول عمر دو هفته‌ای خود دقیقا این مفهوم را می‌رسانند. زیبایی این درختان در قرن ۱۸ بود که مورد توجه قرار گرفت و از آن زمان تا کنون هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار رویش این شکوفه‌ها به نشانه زندگی و زیبایی موقت در ژاپن جشن گرفته می‌شود. شکوفه‌ های گیلاس به نوعی به عنوان نماد ژاپن نیز شناخته می‌شوند. در تصویر نگاره‌ها، نقاشی‌ها، تزیینات نوشته‌ها، کارت پستال‌ها و حتی خالکوبی‌ها نشانه‌ای کوچک از درختان صورتی گیلاس دیده می‌شود. تمامی این موارد را می‌توان نشانی از اهمیت جشن هانامی ژاپن دانست.

ساکورا؛ درختان شکوفه گیلاس

ژاپنی‌ها به درختان گیلاس ساکورا (桜 サクラ Sakura) می‌گویند. آوا و معنای زیبای ساکورا دلیلی بر آن شده تا بسیاری از این اسم برای نامگذاری دختران خود استفاده کنند. این گل‌های بسیار زیبا در ماه‌های فرودین و اردیبهشت شکوفا شده و ژاپن را به اوج زیبایی خود می‌رسانند. درخت‌های ساکورا در بسیاری از مناطق ژاپن به صورت خود رو رشد می‌کنند. اما بیشتر درخت‌های زینتی با شکوفه‌های صورتی پرورش داده شده و برای جشن بهار آماده می‌شوند.  این درختان زینتی بر خلاف ساکوراهای خود رو تنها در  حد شکوفه باقی مانده و به گیلاس تبدیل نمی‌شوند. در واقع همانطور که از اسمشان پیدا فقط جنبه تزیینی دارند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سرعت حرکت شکفتن شکوفه‌ها از جنوب تا شمال ژاپن ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر در روز است. ژاپنی‌ها با نزدیک شدن به بهار خط باز شدن شکوفه‌ها را تخمین زده و زمان برگزاری جشن بزرگ هانامی را اعلام می‌کنند.

آیین و رسوم جشن هانامی

در صدها سال قبل جشن‌های شکوفه‌ های گیلاس بسیار با شکوه و به قول معروف شاهانه برگزار می‌شد، رژه‌های خیابانی، موسیقی و رقص‌های محلی بخشی از مراسم جشن بودند هر چند که امروزه بسیاری از آیین از بین رفته‌اند اما همچنان برگزاری فستیوال برای ژاپنی‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و گردشگران بسیاری را به سوی شهرهای مختلف ژاپن می‌کشاند. مردم ژاپن از چند روز قبل با خرید مواد غذایی و لباس خود را برای جشن شکوفه‌ های گیلاس آماده می‌کنند. در روز جشن پارک‎‌ها، باغ‌ها و فضای سبز شهرهای ژاپن میزبان مردمی هستند که با غذاهای مخصوص و جشن و پایکوبی به استقبال جشن بهار می‌روند.

بیشتر بخوانید …

جاهای دیدنی ژاپن

بهترین مکانهای برگزاری جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن

جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن در مناطق مختلف این کشور برگزار می شود. بیشتر این مناطق جشنواره را در بین ماه‌های ژانویه، فوریه و ژوئن برگزار می‌کنند. با این حال تاریخ جشنواره معمولاً با توجه به زمانی که برای پیش بینی باز شدن شکوفه های گیلاس در نظر گرفته شده تعیین می‌شود و از سالی به سال دیگر متفاوت است. در ادامه بهترین مکانهای برگزاری فستیوال هانامی را معرفی می‌کنیم:

اوئنو پارک در توکیو

شهر توکیو به عنوان پایتخت ژاپن یکی از اصلی‌ترین شهرها برای برگزاری جشن شکوفه های گیلاس محسوب می‌شود. پارک اوئنو توکیو با داشتن بیش از ۱۰۰۰ در خت گیلاس مکانی ست که در فصل بهار ساکنان توکیو را برای دیدن شکوفه‌های صورتی دور هم جمع می‌کند.

مسیر پیاده روی فیلسوف‌ها در شهر کیوتو

حضور درختان ساکورا مسیر پیاده روی در شهر کیوتو را به یکی از اصلی‌ترین مکان‌های برگزاری جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن تبدیل کرده است. درختان گیلاس این مسیر معمولا در ماه آوریل شکوفا شده و ساکنان کیوتو و گردشگران را برای برگزاری جشن به سوی خود می‌کشاند.

کوه یوشینو در شهر نارا

اگر در شهر نارای ژاپن اقامت دارید می‌توانید برای دیدن شکوفه‌های گیلاس به منطقه کوه یوشینو بروید. این کوه بیش از ۳۰ هزار درخت گیلاس را در خود جای داده است. مسیر رسیدن به کوه بسیار راحت بوده و گردشگران می‌توانند برای صعود از تله کابین استفاده کنند.

پارک های شهر اوساکا

اوساکا از دیگر مکان‌های رویایی ژاپن است که میزبان هزاران درخت گیلاس می‌باشد. پارک‎‌های این شهر در  فصل بهار بهترین مکان برای دیدن شکوفه های گیلاس و برگزاری جشن هانامی هستند.

نکته مهم اینکه شما می‌توانید برای دیدن شکوفه های گیلاس و حضور در فستیوال هانامی برای خرید تور ژاپن در فصل بهار اقدام کنید. تورهای ژاپن ما اقامت در شهرهای توکیو و اوساکا را شامل شده و با توجه به زمان باز شدن شکوفه‌ها برنامه ریزی می‌شوند. همچنین می‌توانید لیست قیمت تور ژاپن را در صفحه تورهای ژاپن مشاهده کنید.

زمان برگزاری جشنواره شکوفه های گیلاس در ژاپن

روز دقیق برگزاری فستیوال شکوفه‌های گیلاس هر ساله توسط دولت ژاپن اعلام می‌شود. اما می‌توان که تاریخ حدودی آن بین ماه‌های مارچ و اپریل است. اما سوال مهم دیگر اینکه بهترین شهرها برای برگزاری جشن کدام‌ها هستند؟ در جواب می‌توان گفت که شهر توکیو با ۱۰۰۰ اصله درخت گیلاس یا ساکورا، شهر کیوتو که چندین پارک زیبا و سرسبز دارد، پارک و قلعه هیروساکی و تقریبا دیگر شهرهای بزرگ و کوچک ژاپن فستیوال شکوفه‌های گیلاس را برگزار می‌کنند. بنابراین شما به عنوان گردشگر مدر هر کجای ژاپن باشید می‌توانید همراه با مردم محلی به باغ‌های و پارک‌ها رفته و شکوفه‌های گیلاس یا لو را تماشا کنید

بیشتر بخوانید …

آشنایی با ۱۰ غذای ژاپنی که بسیار محبوب هستند

خوراکی های مخصوص جشن هانامی

یکی از ویژگی‌های جشن شکوفه‌های گیلاس غذاهای مخصوصی ست که برای این جشن پخته می‌شوند. سبد اونیگیری (onigiri) یا کوفته برنجی و ساکورا موچی (Sakuramochi) است که نوعی کیک برنجی شیرین است از  غذاهای ویژه جشن شکوفه های گیلاس هستند. این غذاها معمولا به صورت خانگی پخته شده و در دورهمی‌های روز جشن در طبیعت سرو می‌شوند اما گردشگران یا افرادی که وقت کافی برای پختن غذا ندارند می‌توانند غذاهای مخصوص را از اغذیه فروشی‌ها یا رستوران‌ها به صورت حاضری خریداری کنند.

بایدها و نبایدهای فستیوال هانامی

  • مراقب درختان باشید. شاخه ها را نکشید و تکان ندهید، شکوفه نچینید، از درختان بالا نروید و روی ریشه درختان ننشینید.
  • از ریختن زباله در پارک یا باغ‌های عمومی خودداری کنید. توجه داشته باشید که برخی از پارک‌ها سطل زباله ندارند. پس همیشه یک کیسه همراه دشته و زباله‌ها را با خود به بیرون ببرید.
  • قوانین از پارکی به پارک دیگر متفاوت هستند. بسیاری از پارک ها اجازه کباب کردن را نمی دهند. برخی از آنها عصرها منع رفت و آمد دارند. بنابراین قوانین محلی را بررسی کنید و به آنها احترام بگذارید.

سخن پایانی: چند نکته جالب درباره جشنواره شکوفه های گیلاس ژاپن

  • قطعا برایتان جالب است که بدانید درخت‌های گیلاس در ژاپن فقط و فقط جنبه تزیینی و زیبایی دارند و هیچ وقت تبدیل به میوه گیلاس نمی‌شوند.
  • طبق رسوم بیشتر ژاپنی‌ها در زمان برگزاری جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن غذای خانگی پخته و آن را در سایه درختان سرو می‌کنند.
  • برخی از درختان گیلاس در ژاپن بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سال سن دارند.
  • گل‌های درختان گیلاس در ژاپن خوردنی بوده و از آن‌ها برای تهیه دم نوش‌های مختلف استفاده می‌شود.
  • بیش از ۶۰۰ گونه مختلف از درختان گیلاس در ژاپن وجود دارد.

سوالات متداول

.

هانامی در ژاپن چیست؟

در ژاپن سنت باستانی لذت بردن از شکوفه‌های زیبای گیلاس که عمر زودگذار دارند هانامی نامیده می‌شود که در لغت به معنای تماشای گل است.

تفاوت هانامی و ساکورا چیست؟

ساکورا به معنای شکوفه گیلاس و هانامی به معنای تماشای شکوفه گل است. هانامی به دو کلمه تقسیم می شود – هانا به معنای “گل” و mi به معنای “مشاهده“.

چرا مردم ژاپن هانامی را جشن می گیرند؟

هانامی قدمتی چند صد ساله در فرهنگ مردم ژاپن دارد. این سنتی قدیمی نماد استقبال از بهار و قدردانی و تحسین زیبایی‌های طبیعت است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید