بارها اتفاق افتاده که بعد از خرید بلیط هواپیما به این فکر کنید که قرار است سوار چه نوع هواپیمایی شویم؟ مسلماً اکثر افراد سفر با یک هواپیمای غول‌پیکر را بیشتر ترجیح می‌دهند، چون معتقد هستند جادارتر و راحت‌تر است. اما همیشه این‌گونه نیست گاهی اوقات سفر با یک هواپیمای جمع‌وجور مزه سفر را بهتر می‌کند.

اگر ازلحاظ ظاهری قیاس کنیم، قیافه اکثر هواپیماها شبیه به هم هستند و فقط ابعاد و طول آن‌ها باهم متفاوت است. اما اگر ازلحاظ فنی بررسی کنیم این‌گونه نیست و انواع زیادی از هواپیماها هرروزه در آسمان‌ها به پرواز درمی‌آیند.

هرکدام از ایرلاین‌های جهان مثل هواپیمایی ماهان، قطری، لوفت هانزا و … ناوگانی از هواپیماهای مختلف دارند که این موضوع به نوع مسیرهای پروازی، مقاصد و نوع مسافران  مرتبط است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

انواع هواپیماهایی مسافربری

نام‌آشناترین هواپیماهای مسافربری که بارها به گوشمان خورده  ” ایرباس” و ” بوئینگ” است. البته که این دو بیشترین ناوگان خطوط هواپیمایی ایران را تشکیل می‌دهند و مسافران هنگام خرید بلیط هواپیما نام این دو را بیشتر  بر روی بلیط می‌بینند.

جز این دو مدل، هواپیماهای دیگری هم وجود دارد که در ادامه اطلاعات جزئی از آن‌ها را می‌خوانیم.

ایرباس

با اتوبوس هوایی جهان آشنا شویم. ایرباس دومین شرکت هواپیماسازی جهان است و دفتر آن در شهر تولوز فرانسه قرار دارد.

این شرکت بزرگ هوایی در سال ۱۹۷۰ تأسیس شد و نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی جهان را تولید و روانه آسمان کرده است.

بیشترین ناوگان هواپیمایی کشور را ایرباس تشکیل می‌دهند که خطوط هوایی ماهان بیشترین تعداد از نوع را دارا می‌باشد.

بوئینگ

بوئینگ بزرگ‌ترین شرکت هوافضا و سامانه‌های دفاعی در جهان است. این شرکت چندملیتی که مقر آن در حال حاضر در شهر شیکاگو آمریکا قرار دارد علاوه بر هواپیماهای مسافربری، تولیدات جنگ‌افزار و صنایع دفاعی را هم در حوزه فعالیت‌های خود دارد.

شرکت بوئینگ به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ تجهیزات دفاعی جهان و بزرگ‌ترین صادرکننده کالا و خدمات ایالات متحد شناخته می‌شود.

سهم هواپیماهای بوئینگ در ایرلاین‌های ایرانی کم است و فقط ۲۰ فروند از آن در کشورمان وجود دارد. بیشترین هواپیماهای این شرکت متعلق به خطوط هوایی وارش می‌باشد که فقط  پرواز داخلی و یک پرواز خارجی  انجام می‌دهد.

بی ای ئی

نام این هواپیما برای اکثریت ما ناشناخته است. بی ای ئی یک نوع هواپیمای مسافربری متوسط ست و دارای چهار موتور توربوفن می‌باشد که در زیر بال هواپیما جا ساز شده است. بال بالای این هواپیما قابلیت عملیات در فرودگاه‌های باند کوتاه را امکان‌پذیر کرده اما از راحتی آن کاسته و هنگام برخاستن تکان‌های شدیدی دارد.

هواپیمایی ماهان بیشترین تعداد این فروند از هواپیما را دارا می‌باشد.

فوکر

شرکتی که هواپیماهای کوچک و جمع‌وجور را روانه بازار کرد.

فوکر ۱۰۰ تسخیرکننده بازار هواپیماهای کوچک مسافربری جهان بود اما بعد از ورود بوئینگ ۷۳۷، ایرباس آ-۳۱۸ و ایرباس آ-۳۱۹ دیگر نتوانستند به رقابت ادامه دهد و از سال ۱۹۹۷ دیگر ساخته نشد.

در حال حاضر هواپیمایی آسمان بیشترین هواپیما فوکر را دارا می‌باشد.

ای آر تی

شکل هواپیماهای این شرکت کمی متفاوت‌تر از دیگران است. در بدنه آن پرهای بزرگی دیده می‌شود و این هواپیماها مخصوص مسافت‌ها و برد کوتاه می‌باشد.

این نوع هواپیما در ایران در اختیار ایرلاین آسمان و ایران ایر است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید