آیا می‌توان بلیط هواپیما را کنسل کرد؟

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 3 جولای 2019
Loading...

حادثه خبر نمی‌کند، حتی قبل از پرواز! گاهی بنا به دلایل پیش‌بینی نشده مجبور می‌شویم سفری را که از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم عقب بیاندازیم و یا به طور کل کنسل کنیم. در اینصورت مراحل کنسل کردن بلیط هواپیما را پیش‌روی خود خواهیم داشت. اطلاع از قوانین و شرایط کنسلی راه را ساده‌تر و دغدغه‌های ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

کنسل کردن بلیط به هر دلیل یا تحت هر عنوانی بستگی به نوع بلیط هواپیما و شرایط کنسلی بلیط خریداری شده دارد. در صورتی که بلیط شما از نوع بلیط هواپیما سیستمی باشد، روند کنسل کردن بلیط هواپیما با توجه به مقصد، نوع بلیط و کلاس پروازی، طبق قوانین هر ایرلاین انجام شده و مبلغ به حساب شما بازگردانده می‌شود. اما کنسل کردن بلیط چارتری هواپیما  به راحتی سیستم نیست. از آنجایی که تمام اختیارات بلیط چارتر بر عهده آژانس چارترکننده است، قوانین کنسلی این نوع بلیط در آژانس‌های مختلف متفاوت است. در برخی از موارد بلیط غیرقابل کنسلی است و در صورت عدم استفاده از آن مبلغ سوخت کامل می‌شود و در برخی دیگر با پرداخت جریمه می‌توان بلیط را کنسل کرد.  در ادامه شرایط کنسلی بلیط هواپیما در پروازهای داخلی و پروازهای خارجی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شرایط کنسل کردن بلیط هواپیما داخلی

بلیط‌های سیستمی در پروازهای داخلی قابل کنسلی هستند؛ اما دو عامل زمان کنسلی و کلاس پروازی تأثیری مستقیم در میزان جریمه دارند. هر کدام از شرکت‌های هواپیمایی با توجه به این دو عامل قوانین مخصوص خود را جهت کنسلی اعمال می‌کنند.

اگر می‌خواهید بلیط خود را به صورت حضوری خریداری کنید، شرایط کنسلی را از کارشناس مربوطه سؤال کرده و اگر خرید بلیط هواپیما را از طریق سایت‌های اینترنتی انجام می‌دهید، قبل از پرداخت نهایی قوانین کنسلی را با دقت مطالعه کنید.

برای مشاهده دقیق قوانین کنسلی بلیط در ایرلاین‌های داخلی به سایت آژانس هواپیمایی ستاره ونک مراجعه کنید. مراجعه کنید.

پروازهای چارتر قوانین محدودتری برای کنسلی بلیط دارند. در صورتی که بلیط چارتر از طرف مسافر کنسل شود، جریمه طبق قوانین آژانس چارترکننده از ایشان دریافت می‌گردد، اما اگر پرواز از طرف شرکت هواپیمایی لغو گردد، آژانس چارترکننده یا پرواز جایگزین معرفی می‌کند و یا مبلغ بلیط را به مسافر عودت می‌دهد.

شرایط کنسل کردن بلیط هواپیما خارجی

در بلیط‌های خارجی نیز همانند بلیط‌های داخلی دو عامل زمان کنسلی و کلاس پروازی شرایط کنسلی را تعیین می‌کنند. طبیعتاً هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر شوید، مبلغ جریمه افزایش پیدا می‌کند. کلاس‌های پروازی نیز هر کدام قوانین کنسلی مربوط به خود را دارند. شرایط کنسلی بلیط‍های سیستمی از طرف ایرلاین تعیین شده و مشخص هستند. فقط کافیست قبل از نهایی کردن بلیط آن‌ها را مطالعه نمایید و یا از کارشناس خرید خود بخواهید قوانین را برایتان توضیح دهد.

آیا می‌شود بلیط هواپیما را به‌ صورت آنلاین کنسل کرد؟

با روی کار آمدن سایت‌های خرید اینترنتی بلیط هواپیما، برخی از افراد ترجیح می‌دهند به جای مراجعه و یا تماس با آژانس‌های مسافرتی، بلیط خود را آنلاین خریداری کنند. در اینصورت نیز در صورت لزوم می‌توان بلیط را کنسل کرد. برای این کار مجددا با حسابی که بلیط را خریداری کرده‌اید به قسمت خرید سایت وارد شده و پس از مطالعه قوانین بلیط را کنسل می‌کنید. با کنسل کردن بلیط، به انتخاب شما مبلغ به کارتتان برگردانده می‌شود و یا جهت خریدهای بعدی در حساب کاربری محفوظ می‌ماند.

چه بلیط‌هایی بدون جریمه کنسل می‌شوند؟

درصورتی که پرواز از طرف شرکت هواپیمایی به دلایل مختلف لغو گردد و شما نخواهید از پرواز جایگزین استفاده کنید، بلی بدون جریمه کنسل خواهد شد.

شرایط کنسل کردن بلیط رفت و برگشت

در اغلب مسیرهای خارجی بلیط به صورت رفت و برگشت صادر می‌شود. در این مواقع به هر دلیلی ممکن است مسافر تاریخ پرواز برگشت خود را کنسل کرده و زمان برگشت را جلوتر یا عقب‌تر بیندازد. در اینصورت کنسل کردن پرواز برگشت یا تغییر تاریخ آن مستلزم پرداخت جریمه از طرف مسافر خواهد بود. همچنین در بلیط‌های رفت و برگشت اگر مسافر از پرواز رفت خود استفاده نکند، پرواز برگشت هم بدون بازگشت مبلغ کنسل خواهد شد.

به این نکات توجه کنید

  • پس از کنسل کردن بلیط، زمان برگشت مبلغ در بلیط‌های داخلی و خارجی و شرکت‌های هواپیمایی مختلف متفاوت است.
  • در صورت که مسافر بخواهد ساعت و تاریخ بلیط خود را در مسیر خاص تغییر دهد، ممکن است مجبور به پرداخت مبلغی اضافه‌تر گردد. چرا که در برخی از مواقع تغییر تاریخ با تغییر کلاس پروازی همراه خواهد بود.

جهت رزرو بلیط در مسیرهای داخلی و خارجی با همکاران بخش فروش در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید