زیباترین کاخ‌های سلطنتی تهران

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در چهارشنبه 25 مارس 2020
Loading...

بیشتر تهران را با برج‌های بلند، ترافیک و دوندگی‌های روزمره‌اش می‌شناسیم. اما شاید محدود  کردن پایتخت به این تعریف کوتاه کمی غیرمنصفانه باشد. دراین کلان‌شهر شلوغ ولی دوست‌داشتنی مکان‌های بکر و خارق‌العاده وجود دارد که هرکدام داستان‌های شنیدنی خود را دارند. موزه‌ها، کافه‌های خاطره‌انگیز، کاخ‌های باشکوه و باغ‌های بی‌نظیر چهره‌ای متفاوت از پایتخت پرهیاهوی ایران را به نمایش می‌گذارند. در این مطلب به سراغ کاخ‌های سلطنتی تهران می‌رویم، عمارت‌هایی با ابهت که بازگوکننده گوشه‌ای از شکوه و جلال تاریخ ایران زمین هستند.

 تهران که در گذشته‌ای نه چندان دور طهران نامیده می‌شد با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری یکی از شهرهای پرجمعیت جهان به شمار می‌آید. این شهر در دوره قاجار به عنوان پایتخت ایران شناخته شد و از آن زمان تا کنون شاهد اتفاقات تاریخی بسیاری بوده است. هر چند که پایتخت ایران بیش از هر چیز با تفریحات لاکچری شناخته شده است اما نمی‌توان تاریخ و بناهای تاریخی شهر را نادیده گرفت.

کاخ‌هایی که در دوره حکومت قاجار بنا شده و بعدها توسط پادشاه وقت حکومت پهلوی گسترده‌تر شدند و با کاخ‌های عظیم امپراطوری‌های جهان برابری می‌کنند بخشی از تاریخ با شکوه تهران هستند. در ادامه بیشتر با این بناهای فاخر آشنا می‌شویم.

مطالب مرتبط

ساعتی در موزه زمان تهران

.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

معروف‌ترین کاخ‌های تهران

.

کاخ گلستان

قدمت کاخ گلستان به دوران صفوی بازمی‌گردد و در دوره زندیه هم توسط کریم خان زند مورد استفاده قرار می‌گرفته است اما این پادشاهان قاجار بودند که کاخ گلستان را به اوج شکوه و اقتدار خود رساندند.

گلستان در واقع مجموعه کاخی بسیار زیبا است که بناهایی با معماری بی‌نظیر را در خود جای داده است. بیشتر تزیینات این کاخ از کاخ‌های اروپایی و بواسطه سفرهای ناصرالدین شاه قاجار تاثیر گرفته است.

شمس‌العماره بنایی که در روزگار خود بلندترین ساختمان تهران محسوب می‌شد از زیباترین عمارت‌های کاخ گلستان است. این همارت به دستور ناصرالدین شاه و در ضلع شرقی مجموعه کاخ ساخته شد. ساختمان بنا شبیه به عمارت عالی‌قاپو اصفهان است اما تزیینات آن متاثر از معماری اروپایی می‌باشد. ابهت و معماری بی‌نظیر شمس‌العماره تحسین بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را برانگیخته است.

کاخ قابل تحسین بعدی در مجموعه گلستان تالار سلام است تزیینات به کار برده شده در این تالار به‌قدری باشکوه هستند که آن را در بین زییاترین کاخ‌های سلطنتی تهران قرار داده‌اند. این تالار محل استقبال از میهمانان خارجی دربار بوده و به همین دلیل تالار سلام نام‌گذاری شده است.

دارالعماره بخش دیگری از کاخ گلستان است که به دلیل داشتن ایوان تخت مرمر دارای ارزش ویژه‌ای می‌باشد. دارالعماره قدیمی‌ترین قسمت کاخ است و توسط کریم خان زند ساخته شده و بعدها به دستور آقا محمد خان بخش‌هایی از ارگ کریم‌خانی شامل ایوان تخت مرمر به آن انتقال داده شد. تخت مرمر سازه‌ای بسیار خاص و ارزشمند است. این تخت براساس توصیفات شاهنامه از تخت جمشید ساخته شده و بر روی مجسمه‌هایی از دیو و فرشته قرار دارد.

خلوت کریم‎‌خانی با حوضی زیبا، عمارت بادگیر محل تاج‌گذاری مظفرالدین شاه و موزه مردم شناسی از دیگر جاذبه‌های کاخ گلستان هستند.

ساعت بازدید: همه روزه به جز ایام شهادت و روز ۱۳ فروردین از ساعت ۹ الی ۱۸:۳۰

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ، کاخ گلستان

کاخ سعد آباد

در منطقه دربند یکی از زیباترین و با ابهت‌ترین کاخ‌های سلطنتی تهران را می‌توان دید. کاخ سعد آباد در دوره قاجاریه و جهت اقامت تابستانی پادشاهان در این منطقه خوش آب و هوا ساخته شد. این کاخ باشکوه در دوره سلطنت خاندان پهلوی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پادشاهان پهلوی کاخ را توسعه داده و ۱۸ کاخ باشکوه دیگر به آن اضافه کردند. هر کدام از این کاخ‌ها ویژه یکی از اعضای خانواده سلطنتی ایران بوده است.

کاخ سبز از زیباترین و بزرگترین عمارت‌های این مجموعه است که به دستور رضا شاه ساخته شد. دیوارهای این عمارت بسیار زیبا گچ بری شده و پرده‌هایش همگی رنگ روغن هستند و طرح‌هایی از داستان‌های شاهنامه بر روی آن‌ها نقش بسته است. اما شاید زیباترین بخش این عمارت سقف بی‌نظیر آن باشد. این سقف همانند یک فرش نفیس طراحی شده و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

بخشی از کاخ سعدآباد در حال حاضر در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارد و برای پذیرایی و استقبال از میهمانان ویژه استفاده می‌شود. ۱۸ عمارت موجود در کاخ نیز به موزه‌ ظروف، موزه استاد بهزاد، موزه مردم شناسی، موزه نگارستان، موزه هنرهای زیبا، موزه برادران امیدوار، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه چهره‌های ماندگار، موزه مینیاتور استاد آبکار، موزه نظامی و موزه آب تبدیل شده‌اند و عموم مردم می‌توانند از آن بازدید کنند.

ساعات بازدید: همه روزه به جز ایام شهادت از ساعت ۹ الی ۱۷

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

کاخ نیاوران

نیاوران یادگاری به جا مانده از حکومت قاجار و از مجموعه کاخ‌های سلطنتی تهران می‌باشد  که محل سکونت آخرین پادشاه ایران بوده است. تلفیق هنرمندانه معماری ایرانی، اروپایی زیبایی حیرت‌انگیز به بنای آن داده  و نکته جالب درباره نیاوران اینکه عمارت آن تنها عمارت سلطنتی ست که سقف آن به صورت بازشو طراحی شده است.

به محض ورود به محوطه کاخ نیاوران گل‌آرایی فوق‌العاده و درختانی که با قامت بلند به صف ایستاده‌اند نوید بازدید از مکانی لوکس و البته بی‌نظیر را می‌دهند. محوطه نیاوران خود داستانی شنیدنی دارد. این فضای زیبا زمانی نی زار بود سپس توسط فتحعلی شاه قاجار به باغی با گل‌های رنگارنگ و درختان سرسبز تبدیل شد. نام کاخ نیز بواسطه نی زار “نی آوران” نامیده شد بعد از مدتی همگی آن را نیاوران می‌خواندند. محوطه کاخ به‌اندازه‌ای زیبا و باسلیقه طراحی شده که حتی بسیاری از پرندگان هم آن را برای محل زندگی خود انتخاب کرده و با آواهای خود به استقبال میهمانان می‌آیند.

پادشاهان قاجار بناهای کوچکی در باغ ساختند که معروفترین آنها عمارت صاحبقرانیه و کوشک احمد شاه نام دارد. دیگر بناها به دستور محمورضا شاه تخریب شده و به جای آن‌ها عمارت باشکوه امروزی بنا شد. پس از سکونت خاندان پهلوی در کاخ نیاوران محمدرضا شاه از صاحبقرانیه به عنوان دفتر کار خود استفاده می‌کرد.

و اما پس از توصیف محوطه به بنای بسیار بسیار زیبای نیاوران می‌رسیم. بنایی که شاید زرق و برق سایر کاخ‌ها را نداشته باشد اما معماری باشکوهش چشم هر اهل هنری را خیره می‌کند. این بنای زیبا داری دو طبقه کامل و یک نیم طبقه است. طبقه اول محلی برای پذیرایی از میهمانان، نیم طبقه دارای یک فضای کاری کوچک و طبقه دوم مخصوص اتاق‌های خواب و فضای خصوصی خانواده بوده است.

گچ‌بری‌ها و آیینه‌کاری‌ها اثر دست هنرمندان ایرانی و دکوراسیون داخلی برعهده یک گروه فرانسوی بوده است و همین ادغام دو هنر ترکیبی حیرت‌انگیز را بوجود آورده‌اند.

در این ساختمان وسایل زندگی خاندان پهلوی، آثار هنری ارزشمند، مجموعه فرش‌های نفیس، تابلوهای نقاشی هنرمندان ایرانی و .. را می‌توان دید.

ساعت بازدید: همه روزه به جز ایام شهادت، نیمه اول سال ۹ الی ۱۹ و نیمه دوم سال از ساعت ۸ لی ۱۷

آدرس: تهران، نیاوران، مجموعه تاریخی نیاوران

کاخ صاحبقرانیه

صاحبقرانیه همانطور که در مطلب بالا گفته شد کاخی زیبا در دل مجموعه نیاوران است. این کاخ در سال ۱۲۲۹ و به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد. اما نام‌گذاری کاخ خود حکایتی جدا دارد. در دوره قاجار هر ۳۰ سال یک قرن خوانده می‌شد و ناصرالدین شاه به دلیل ۳۰ سال حکومت، خود را صاحبقران و کاخ را صاحبقرانیه نامید.

این کاخ دو طبقه دارد طبقه زیرین ۴۰ اتاق داشته که حرمسرای شاهان قاجار بوده و. در زمان رضا شاه و به دستور ایشان تخریب می‌‍شود. صاحبقرانیه در دوره محمدرضا شاه هم تغییراتی اساسی می‌کند. شهبانو فرح پهلوی با حفظ نمای بیرونی، دکوراسیون داخلی را زنگ و بویی تازه داده و آن را به سبک امروزی تغییر می‌دهد. در آن زمان طبقه اول دفتر کار محمد رضا شاه و طبقه زیرین نیز محل برگزاری میهمانی‌های رسمی بوده است. هم اکنون درب‌های صاحبقرانیه باز بووده و عموم مردم می‌توانند از آن بازدید کنند.

ساعت بازدید: همه روزه به جز ایام شهادت، نیمه اول سال ۹ الی ۱۹ و نیمه دوم سال از ساعت ۸ لی ۱۷

آدرس: تهران، نیاوران، مجموعه تاریخی نیاوران، کاخ صاحبقرانیه

مطالب مرتبط

شکم‌گردی خاطره‌انگیز در تهران

۱۰ هتل لوکس ایران که باید در آنها اقامت کرد

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید