ساعتی در موزه زمان تهران

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 31 آگوست 2019
Loading...

جمعه کجا بریم؟ گذراندن یک آخر هفته نوستالژیک در شهری شلوغ با ترافیک تمام‌نشدنی که روزبه‌روز با دنیای مدرنتیه بیشتر انس می‌گیرد کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. اما در میان هیاهو و برج‌های سر به فلک کشیده تهران، هستند هنوز مکان‌هایی که ما را با خود به زمان‌های دور می‌برند. دورانی که خیابان‌ها سنگفرش بود و صدای آواز پرندگان را می‌شد از کوچه باغ‌های تهران شنید. اگر دوست دارید در تاریخ سفر کنید و با حال و هوای تهران قدیم آشنا شوید مجموعه موزه‌ زمان تهران آماده است تا یک آخر هفته عالی و پرخاطره را برایتان بسازد.

وقتی می‌خواهیم یکی از شهرهای ایران را برای سفر انتخاب کنیم معمولاً تهران آخرین جایی است که به آن فکر خواهیم کرد. این کلان شهر شلوغ بیشتر به داشتن مراکز علمی، اقتصادی و سیاسی معروف است؛ اما نباید فراموش کرد که تهران بیش از ۲۰۰ سال پایتخت ایران بوده ازاین‌رو در میان تمام شلوغی‌هایش مراکز فرهنگی و تاریخی ارزشمندی را در دل خود دارد. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی متفاوت‌تر به این شهر دوست‌داشتنی داشته و سری به یکی از زیباترین موزه‌های تهران بزنیم.

مطالب مرتبط

شکم گردی خاطره‌انگیز در تهران

.

موزه زمان تهران

موزه زمان از زیباترین باغ موزه‌های تهران است. عمارت آبی رنگ آن یادگاری از دوران قاجار می‌باشد و چنان جلال و شکوهی دارد که بازدیدکنندگان را به حیرت وا میدارد. این عمارت زمانی خانه داماد ناصرالدین شاه قاجار بوده و بعدها توسط حسین خداداد، بازرگان ایرانی خریداری شد. علاقه حسین خداداد به هنر باعث شد تا تغییراتی اساسی در خانه ایجاد کند. وی از بهترین معماران ایرانی کمک گرفت و ساختمان چوبی بنا را با حفظ بخش‌های اصلی به ساختمان آهنی تبدیل کرد. این عمارات بی‌نهایت زیبا در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسید و اکنون به عنوان موزه‌ای ارزشمند، روایت‌گر زمان در دوران مختلف تاریخ ایران می‌باشد.

ساختمان موزه زمان تهران  ۷۰۰ متر زیربنا دارد و عمارت آن با گچ‌بری‌های بی‌نظیربه دست استادان خلاق ایرانی تزئین شده است. سردرهای بنا و تزئینات داخل ساختمان ترکیبی از معماری دوران قاجار و دیگر سبک‌های معماری ایرانی می‌باشد. ساختمان موزه زمان در دو طبقه ساخته شده است. طبقه اول عمارت ساعت‌های بزرگ و فاخر ایرانی مانند ساعت آهنگی، شاهینی، مکانیکی و ایستاده به نمایش گذاشته شده‌اند.

در طبقه دوم کلکسیونی فوق‌العاده دیدنی از انواع ساعت‌های مچی و جیبی که بیشتر آن‌ها متعلق به سیاستمداران و افراد مشهور هستند مانند ساعت پروفسور محمود حسابی و ساعت آفتابی ناصرالدین شاه قاجار را خواهید دید. بخشی از موزه نیز به تقویم‌های مختلف از سراسر دنیا اختصاص دارد. در این بخش انواع وسایل سنجش زمان و تقویم‌های باستانی وجود دارد. همچنین سند کتیبه بیستون، قدیمی‌ترین سند تاریخی ایران در این موزه نگه‌داری می‌شود.

موزه زمان تهران علاوه بر عمارت باشکوه و حیرت‌انگیز دارای فضایی آرام با درختان سرسبز می‌باشد. علاوه بر این چند کافه معروف تهران نیز در فضای بیرونی موزه قرار دارند. صندلی کافه‌ها در میان فضای سرسبز چیده شده و با انواع وعده‌های غذایی از بازدیدکنندگان موزه پذیرایی می‌کنند. یکی از معروف‌ترین آنها کافه ریبار است این کافه ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد و با ارائه خدمات بی‌نظیر سخت‌گیرترین افراد را نیز راضی می‌کند. شما می‌توانید پس از بازدید از موزه در میان درختان سرسبز قدم زده، با نشستن در کافه‌های دنج آن استراحت کرده و با یک نوشیدنی دلچسب یا دسری لذیذ از محیط آرام و صمیمی باغ موزه لذت ببرید.

عکاسی در فضای باز و داخل موزه آزاد است و می‌توانید به راحتی خاطرات موزه گردی خود را ثبت کرده و آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

چگونه به باغ‌موزه زمان برویم؟

دسترسی به موزه از دو طریق اتوبوس‌های تندرو و مترو امکان‌پذیر می‌باشد. شما می‌توانید از اتوبوس‌های خط راه‌آهن – تجریش استفاده کرده و در ایستگاه زعفرانیه پیاده شوید. سپس با تنها ۷ دقیقه پیاده‌روی به باغ‌موزه زمان برسید. در صورت استفاده از مترو نیز در ایستگاه تجریش پیاده شده و یک مسیر تاکسی تا باغ‌موزه زمان را طی کنید.

آدرس: تهران، خیابان ولی‌عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲

ساعت بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر، پنجشنبه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ صبح تا ۷۰ بعدازظهر

این موزه باغ در ۶ ماه دوم تا ساعت ۵ بعدازظهر باز است.

مطالب مرتبط

به مناسبت روز جهانی موزه بازدید از آن‌ها رایگان شد

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید