اسالم به خلخال، شگفت‌انگیزترین جاده جنگلی ایران

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 31 ژانویه 2023
Loading...

هر سفر به شوق رسیدن به مقصد آغاز می‌شود. اما گاهی پا به میسری شگفت‌انگیز می‌گذارید که با زیبایی حیرت‌انگیز روح را افسون می‌کند و دقیقا اینجاست که هر قدمی که پیش می‌گذارید مسیر را  لذت‌بخش‌تر از مقصد می‌بینید. جاده اسالم به خلخال رویایی‌ترین جاده جنگلی ایران است که مسافران را چنان محو در طبیعت خارق‌العاده خود می‌کند گویا بهشت گوشه‌ای از زیبایی‌هایش در این نقطه از زمین آشکار کرده است.

کمتر پیش می‌آید که یک جاده تبدیل به جاذبه گردشگری شود اما در ایران زیبا حتی جاده‌ها هم شگفت‌انگیز و رویایی هستند. جاده چالوس در شمال کشور، جاده اورامانات در کرمانشاه و جاده اسالم به خلخال در اردبیل از زیباترین جاده‌هایی هستند که خود به تنهایی و جدای از مقصد، جاذبه‌ای خاص و منحصربه‌فرد محسوب می‌شوند. در این مطلب می‌خواهیم در سفری به جاده اسالم – خلخال با این طبیعت حیرت‌انگیز آشنا شویم.

جاده اسالم به خلخال کجاست؟

یک سمت شهر اسالم است که سرسبزی گیلان را به ارث برده و سمت دیگر خلخال که آب وهوای همیشه خنک اردبیل را دارد و بین این دو جاده‌ای خارق‌العاده با طبیعتی نفس‌گیر و غیرقابل توصیف که بی اغراق می‌توان آن را گوشه‌ای از بهشت دانست.

این جاده ۷۰ کیلومتری از مناطق شمالی آغاز می‌شود. در ابتدای راه وارد تونلی از درختان بلند و سرسبز می‌شوید و هر چه بیشتر پیش بروید پیچ‌های جاده شما را به ارتفاعات خلخال نزدیک‌تر می‌کنند. ترکیب هوای همیشه بارانی شمال و سرمای اردبیل، رطوبت و مه را میهمان همیشگی جاده کرده‌اند.  پس از عبور از ارتفاعات فرودی رویایی شما را به دشت‌های سرسبز خلخال می‌کشاند. طبیعی بکر و بی‌نظیر که بیشتر به رویا شباهت دارد تا واقعیت. در اینجا حتی گرمای تابستان هم معنای دیگری پیدا کرده و جای خود را به نسیم ملایم می‌دهد.

جاذبه‌های طبیعی جاده اسلم خلخال

هر گوشه از این جاده رویایی به راستی سحرانگیز و زیباست. طوری که ترجیح می‌دهید به جای رانندگی از ماشین پیاده شده و این زیبایی حیرت‌انگیز را با تمام وجودتان حس کنید.

تغییر ناگهانی آب و هوا در لحظه اولین چیزی است که شما را شگفت‌زده می‌کند چرا که در فاصله‌ای کوتاه آفتاب و باران و مه را همزمان با هم تجربه می‌کنید. وجود رودخانه‌های خروشان در گوشه و کنار جاده و گیاهانی که هر لحظه خود را به یک رنگ نشان می‌دهند این طبیعت بی‌نقص را کامل می‌کنند.

اما طبیعت تنها جاذبه این جاده زیبا نیست. بیشتر که پیش بروید گله‌های اسب‌های وحشی، گوسفندها و حتی گوزن‌ها از حیات‌وحش خارق‌العاده پرده‌برداری می‌کنند و بی‌شک دیدن این مناظر رویایی‌ترین صحنه‌های سفر شما خواهد بود.

در مسیر تابلوها و راه‌های فرعی وجود دارند که پیشنهاد می‌کنیم به راحتی از کنار آن‌ها نگذرید چرا که با ورود به آن‌ها متوجه خواهید شد آنچه را که تا بحال دیده‌اید تنها گوشه کوچکی از بهشت بوده و این راه‌های فرعی شما را به درون دنیای شگفت‌انگیز دیگری پرتاب می‌کنند. تعدادی از این راه‌ها شما را به روستاهای جاده اسالم خلخال می‌رسانند. روستاهایی که در میان دشت‌های وسیع قرار گرفته و با پوششی از گل‌های وحشی رنگارنگ روی دیگر زندگی را آشکار می‌کنند. با دنبال کردن برخی دیگر از این راه‌ها هم به دریاچه‌ها و گلزارهایی می‌رسید که بی‌شباهت به تابلوهای نقاشی نیستند. وجود کندوهای عسل در میان گل‌ها و حیوانات متنوع کامل‌کننده این تصویر رویایی هستند.

اگر اهل ورزش هستید چشمه‌های آب گرم کیوی در نزدیکی خلخال، کوهنوردی در ارتفاعات روستای اندبیل، جنگل‌نوردی در روستای نهالستان پیرسون و دوچرخه‌سواری در میان دشت‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

خوشمزه‌های مسیر اسالم به خلخال در بهار

کمتر کسی است که بتواند در برابر گوشت، شیر، خامه و پنیر تازه، عسل‌‌ طبیعی و آش‌های محلی مقاومت کند. رستوران‌های جاده اسالم خلخال برای سازگاری با طبیعت مانند کلبه‌های جنگلی طراحی شده‌اند و آویزان شدن گوشت‌های تازه مقابل آن‎ها منظره‌ای جالب را بوجود آورده است. در این رستوران‌ها گوشت را مقابل چشمتان بر روی آتش کباب کرده و همراه با مخلفات محلی سرو می‌کنند. در بین راه هم آش‌فروشی‌های کوچک انواع آش‌های محلی را در بساط خود دارند.

اگر هم خواستید می‌توانید عسل و خامه اردبیل را که به تازگی و اصل بودن در سراسر ایران شهرت دارند به عنوان سوغاتی ارزشمند از این مسیر زیبا با خود به خانه ببرید.

بهترین فصل سفر به جاده اسالم خلخال

اگر در فصل بهار به‌ویژه ماه‌های اردیبهشت و خرداد به جاده اسالم خلخال بروید دشت‌های سرسبز آن با گلهای شقایق پوشیده شده‌اند و ترکیب و مه و سرخی گلها و سرسبزی دشت تصویری حیرت‌انگیز را مقابل چشمانتان قرار می‌دهند.

در فصل تابستان این مسیر زیبا با آب و هوای خنکی که دارد تبدیل به مقصدی ییلاقی می‌شود. در این فصل در حالی که تقریبا بیشتر نقاط ایران از گرمای آفتاب به خانه‌ها و باد کولر پناه می‌برند جاده اسالم  به خلخال با نسیم ملایم تن و روح آدمی را تازه می‌کند.

پاییز هم که به سلطان فصل‌ها شهرت دارد در این جا نیز اقتدار خود را ثابت کرده است. در این فصل دشت‌ها و جنگل‌ها تن‌پوشی از رنگ‌های سبز و زرد و و نارنجی و قرمز به تن کرده و همگان را محو زیبایی بی‌چون و چرای خود می‌کنند.

اما بر خلاف سه فصل دیگر زمستان‌های جاده با وجود اینکه با تصاویر سفید و برفی آرامشی خاص را دل خود دارد برای سفر مناسب نیست. چرا که بیشتر جاده‌ها و روستاهای اطراف آن بسته می‌شوند. پس بهتر است اجازه دهیم جاده کمی استراحت کرده و برای استقبال از میهمانان بهاری آماده شود.

اقامتی رویایی در دل جنگل اسالم

در اینجا همه چیز در اوج زیبایی و شکوه، ظاهری ساده دارد. پس برای اقامت به دنبال هتل‌های ۵ ستاره نباشید. کلبه‌های جنگلی اطراف جاده و اقامتگاه‌های بوم‌گردی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمامی امکانات رفاهی را دارند و یک اقامت رویایی در دل جنگل‌‌های شمال را برایتان به ارمغان می‌آورند. حتی می‌توانید با عشایر همسایه شده و در دل دشت‌های سرسبز چادر بزنید و صبح را با شیر و خامه تازه آغاز کنید.

اگر به دنبال مقصدی خنک برای گذراندن تعطیلات تابستانی هستید به شما اطمینان می‌دهیم مسیر جاده‌ای اسالم به خلخال همان مقصد رویایی ست که شما را به هدفتان می‌رساند.

یادآوری چند نکته کوچک اما مهم

  • در مسیر جاده هیچ پمپ بنزینی وجود ندارد. پس قبل از حرکت از پر بودن باک بنزین ماشینتان مطمئن شوید.
  • هنگام رانندگی در جاده مراقب پیچ‌های تند آن باشید و با سرعت پایین و ایمنی کامل رانندگی کنید.
  • از آنجایی که بیشتر جاده با مه پوشیده شده است حتما چراغ مه‌شکن را ماشین را روشن نگه دارید.

سوالات متداول

فاصله تهران تا جاده اسالم خلخال چقدر است؟

فاصله تهران تا جاده اسلم حدود ۴۰۰ کیلومتر است.

بهترین فصل سفر به جنگل اسالم کی است؟

منطقه اسالم و خلخال زمستان‌هایی بسیار سرد و برفی دارند از این رو تابستان را می‌توان بهترین زمان برای سفر به جنگل‌های اسالم دانست.

بیشتر بخوانید …

۱۰ شهر دیدنی ایران برای سفرهای نوروزی

دریاچه‌های خارق‌العاده سرزمین ایران 

چابهار، قطب گردشگری ایران

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید