راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا در هواپیما

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 28 ژوئن 2020
Loading...

کنسل شدن بلیط هواپیما و لغو سفرهای هوایی جز اولین اقدامات کشورها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شد. اما با کنترل نسبی اوضاع پروازها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم کم از سر گرفته شده و برخی از شرکت‌های هواپیمایی فروش بلیط هواپیما را آغاز کرده‌اند. از این رو در این مطلب به شما خواهیم گفت که برای پیشگیری از ویروس کرونا هنگام پرواز چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید.

از کرونا و دردسرهایش هیچ راه گریزی نیست. اما شاید در دوره‌ای که این ویروس هفت رنگ تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده است یادگرفتن چگونه زندگی کردن با آن تنها راه بازگشت به روزهای نسبتا عادی باشد! از این رو تقریبا همه چیز در حال بازگشت به روال عادی می‌باشد و شرکت‌های هواپیمایی در حال از سرگیری پروازهای خود می‌باشند. اگر شما هم چه برای تفریح و چه کاری می‌خواهید بلیط هواپیما را خریداری کنید با خواندن مطلب زیر می‌توانید  پرتوکل‌های بهداشتی در هواپیما را مرور کنید.

پیشگیری از ویروس کرونا بعد از خرید بلیط هواپیما

.

ضدعفونی هواپیماها قبل از پرواز توسط شرکت‌های هواپیمایی

با از سرگرفته‌شدن پروازها سازمان جهانی بهداشت پروتکل‌هایی را برای پروازها قرار داده‌اند که تمامی شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای بین‌المللی ملزم به رعایت آن‌ها می‌باشند. بر طبق این پروتکل‌ها ایرلاین‌ها بایستی قوانین زیر را به اجرا درآورند:

  • تمامی شرکت‌های هواپیمایی بایستی قبل و بعد از هر پرواز صندلی‌ها، مانیتورها، دستگیره‌ها و هر وسیله‌ای را که با دست مسافر در تماس است ضدعفونی کنند.
  • دمای بدن مسافرین قبل از پرواز بوسیله تب سنج اندازه‌گیری می‌شود.
  • تمامی پرسنل پرواز بایستی از ماسک و دستکش استفاده کنند.
  • مسافران ملزم به استفاده از ماسک و دستکش در طول پرواز هستند.
  • برخی از شرکت‌های هواپیمایی نیز یک پک بهداشتی شامل دستکش، ماسک، ژل ضدعفونی و دستمال مرطوب را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

با این حال برای احتیاط بیشتر توصیه می‌کنیم قبل از پرواز دستکش، ماسک و ژل ضدعفونی را همراه خود داشته باشید و قبل از نشستن بر روی صندلی تمامی محیط اطراف خود شامل کمربند ایمنی، صفحه مانیتور، دکمه‌های تنظیم صدا و هوا و هر چیزی که دست شما با آن در تماس است را ضدعفونی کنید. بدین ترتیب سفری ایمن و بی‌دغدغه را تا زمان فرود و رسیدن به مقصد خواهید داشت.

از محلول‌های ضدعفونی در فرودگاه‌ها و هواپیماها استفاده کنید

رعایت پروتکل‌های بهداشتی فقط شامل حال پرواز نمی‌شود بلکه فرودگاه‌ها هم ملزم به رعایت این قوانین بوده و مسافران بایستی به محض ورود به فرودگاه تا زمان پرواز برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان همکاری لازم در این زمینه را داشته باشند. از این رو در بیشتر فرودگاه‌ها ژل‌های ضد عفونی در محل‌های مخصوص قرار داده شده و به مسافران توصیه می‌شود که دست‌های خود را به طور مرتب شسته وضدعفونی کنند.

تمامی سطوح فرودگاه مانند دستگیره‌ها، نرده‌ها، دکمه‌های آسانسور، اتوبوس‌های حمل و نقل مسافران و سطوح دیگری که مسافران با آن تماس بیشتری دارند به طور مرتب توسط کارکنان فرودگاه ضدعفونی می‌شود. در حال حاضر در بیشتر فرودگاه‌های سیستم‌های لمسی و کیوسک‌های سلف سرویس غیرفعال شده‌اند و به جای اسکن اثر انگشت برای شناسایی و تعیین هویت مسافران بایستی کارت شناسایی و گذرنامه خود را در اختیار مسئولان فرودگاه قرار دهند. همچنین تا آنجا که امکان دارد فاصله‌گذاری اجتماعی را در فرودگاه‌ها رعیت کرده و از تجمعات به دور بمانید.

بهتر است قبل از پرواز واکسن بزنید

هر چند که هنوز متاسفانه هیچ واکسنی برای پیشگیری یا درمان ویروس کرونا به تائید وزارت جهانی بهداشت نرسیده است اما پیشنهاد می‌شود بعد از خرید بلیط هواپیما و قبل از پرواز برای بالا بردن سطح ایمنی بدن از واکسن‌های توصیه شده استفاده کنید. با این کار شما بدن خود را از سایر بیماری‌های عفونی در امان نگاه داشته و سیستم ایمنی شما تا حد زیادی بالا می‌رود و همانطور که می‌دانید داشتن بدنی مقاوم و سلامت یکی از راه‍های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌باشد.

در حین پرواز از دستکش و ماسک استفاده کنید

استفاده از دستکش و به‌ویژه ماسک از راه‌های اصلی پیشگیری ابتلا به ویروس کرونا می‌باشد. با اینکه استفاده از این دو برای مسافرین و پرسنل پرواز الزامی است اما باز هم تاکید می‌کنیم چنانچه در پروازها سختگیری در این زمینه اعمال نشد، بهتر است خودتان حتما از ماسک نوع N95 استفاده کنید. چرا که شما در طول پرواز فاصله کمی با پرسنل و سایر مسافران دارید از این رو داشتن ماسک شما را ایمن نگه می‌دارد. فراموش نکنید که بسیاری از افراد در رزوهای اولیه بیماری علائم آشکاری ندارند اما ممکن است ناقل باشند پس به ظاهر افراد اطمینان نکرده و حتما از ماسک استفاده کنید.

در حین پرواز آب بنوشید

کم شدن آب بدن سیستم دفاعی را ضعیف می‌کند پی سعی کنید در طول پرواز به طور مکرر آب بنوشید و نکته مهم‌تر دیگر اینکه بهتر است از سرو نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و نسکافه و البته نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. هر چه‌قدر که سیستم دفاعی بدن خود را قوی‌تر کنید سفری ایمن‌تر را پشت‌ سر خواهید گذاشت.

رعایت چند نکنه بهداشتی  و کاربردی در پرواز جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

  • در حین پرواز به طور مکرر دست‌های خود را بشویید و از تماس دست با صورتتان خودداری کنید.
  • یک پک بهداشتی شامل ماسک، دستکش، ژل ضدعفونی و دستمال مرطوب همرا داشته باشید.
  • در صورت امکان بلیط هواپیما را با هواپیماهای جدیدتر خریداری کنید.
  • استرس را کنار بگذارید و در حین پرواز آرامش خود را حفظ کنید. با رعایت نکات بهداشتی شما سفری امن را خواهید داشت.

مطالب مرتبط

در بحران کرونا با چه پروازهایی می‌توانیم به اروپا، کانادا وامریکا سفر کنیم؟

کرونا میهمان نامیمون صنعت توریسم جهانی

آغاز پروازهای ایران به ترکیه در دوره پساکرونا

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید