کرونا؛ مهمان نامیمون صنعت توریسم جهانی

نوشته شده توسط : پونه مولایی در شنبه 29 فوریه 2020
Loading...

کرونا؛ کلید واژه‌ای که این روزها از نان شب هم برای تمامی مردم دنیا مهم‌تر شده است. ویروسی ناشناخته و مهلک که علاوه بر انسان‌ها، بدنه اقتصاد جهانی را هدف گرفته و چنان می‌تازد که جلوداری برای آن پیدا نمی‌شود. شاخص مبتلایان به کرونا ویروس صعودی و شاخص رشد اقتصادی نزولی شده است تا زنگ خطری برای همه کشورها به صدا درآید. به ویژه اقتصادهایی که بر پایه گردشگری متمرکز بوده‌اند.

این روزها  همه دنیا با یک هدف و شعار مشترک رو به جلو می‌روند و آن هم از بین بردن سایه کرونا ویروس از جان چهارچوب سرزمینی خودشان است. ویروسی که آنقدر قوی است تا ریشه و پایه یک کشور را در هم شکند و نابودش کند. سپر مقابله‌ای دولت‌ها هم محافظت از مردم سرزمینشان و هم برای از بین نرفتن اقتصاد است.

در مقابل آن، بمباران خبری کرونا و جاذبه ترس حداکثری باعث کم شدن پویایی و تحرک اجتماعی افراد جامعه شده است که به تبع آن بر روند صنعتی کشورها تاثیر گذاشته است. غول‌های صنعتی بزرگ برای محافظت و تلف نشدن نیروی انسانی خود، فعالیت‌های خود را یا کاهش داده‌اند یا به طور موقت تعطیل کرده‌اند. این درحالی است که در ماه گذشته شاهد کاهش بی‌سابقه تولید جهانی کارخانه‌ها بوده‌ایم که به افت تولید ناخالص داخلی منجر شده است. با این فرض حتی اگر شیوع این بیماری کند هم شود خسارت وارد شده به اقتصاد به همین زودی‌ها جبران نخواهد شد.

.

ضامن کرونا توسط چینی‌ها کشیده شد

ضامن کرونا ویروس در شهر ووهان چین کشیده شده و طولی نکشید که ترکش‌های آن در قلب دومین اقتصاد بزرگ جهان نشست تا ضررهای بی‌سابقه‌ای را متحمل شود.

تیتر خبرهای جهان در اواسط دی ماه به سمت ووهان چین جلب شد. جایی که کرونا ویروس برای اولین بار در آن شناخته شد و به سرعتی باور نکردنی شیوع پیدا کرد. با وجود آن، این شهر به قرنطیه کامل درآمد اما ویروس راه‌های گوناگونی برای فرار و آلوده کردن تمام چین و بعد جهان را یافت.

این مهمان نامیمون درست زمانی شیوع پیدا کرد که چین خود را برای یک خیز بلند گردشگری آماده می‌کرد. سال نوی چینی را باید یک دوره پویایی گردشگری نه تنها در چین بلکه در جهان دانست. همزمان با این روز میلیون‌ها چینی برای تعطیلات از کشور خود خارج می‌شوند و در مقابل آن میلیون‌ها گردشگر برای جشن گرفتن سال نو وارد این کشور می‌شوند. یکی از پرترافیک ترین ایام در این منطقه مختص به این جشن بود.

.

محرومیت جهان از وجود گردشگران چینی

با شیوع این بیماری مهلکت بسیاری از کشورهای جهان ورود اتباع چینی را به خاک خود ممنوع یا محدود اعلام کردند و از ورود شهروندان خود به چین امتناع ورزیدند. در همین راستا ایرلاین‌های متعددی همانند «‌یونایتد»، «‌امریکن»،‌ «‌دلتا»، «بریتیش ایرویز»، «کی ال ام»، «ایر کانادا» و «لوفت‌هانزا» برای حفظ سلامتی کادر پروازی خود، پروازهای ورودی و خروج به چین را لغو کردند.

خانه نشینی چینی‌ها شاید شیوع بیماری را به سایر مناطق جهان کند کرد؛ اما شیب افول اقتصادی را تسریع نمود. چین با دارا بودن ۱۵۰ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۸، بزرگ‌ترین بازار گردشگری خارجی جهان را در اختیار دارد که عدم حضور تورهای چینی در بسیاری از نقاط جهان تاثیر قابل توجهی را در سراسر دنیا می‌گذارد. طبق آمار ارائه‌شده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، چین همچنین با اختصاص دادن ۲۲۷ میلیارد دلار یا ۱۶ درصد از ۱.۷ تریلیون دلار مخارج گردشگری بین‌المللی، بیشترین سهم مخارج صنعت گردشگری بین‌المللی را به خود اختصاص می‌دهد. (خبرگزاری ایسنا)

یکی از عمده اهداف جذب گردشگران این کشور ولخرجی توریست‌‌های چینی است که سبب ورود ارز به کشورها می‌شود. اما در این آشفته بازار کنونی بسیاری از کشورها ازجمله مناطقی از اروپا، آمریکا، استرالیا، کره جنوبی، ویتنام، تایلند و ژاپن را از پول‌ توریست‌های چینی محروم ساخته است.

این درحالی است که میلیون‌ها گردشگر چینی تا بهار سفرهای خود را به تایلند لغو کرده‌اند که همین امر باعث ضرر جبران ناپذیری به کسب و کارهای توریستی این کشور وارد کرده است.

روزهای سرد اقتصاد چین

ترند شدن ویروس کرونا در جامعه اطلاعاتی، نفس اقتصاد چین را ضعیف و ضعیف‌تر می‌کند تا این کشور یکی از بدترین دوران خودش را سر کند. طبق آخرین تحلیل و آمارها این ویروس تاکنون حدود ۶۰ میلیارد دلار به این کشور ضرر وارد کرده است و نرخ رشد اقتصادی چین را تا دو درصد کاهش داده است.

افت شاخص‌های بورس، تعطیلی کارخانه و شرکت‌های بزرگ، خروج نیروهای کار خارجی، تعلیق فعالیت خطوط هوایی جهان و کاهش گردشگران خارجی ازجمله اتفاقاتی است که این روزها در چین می‌گذرد. علاوه بر این‌ها، هزینه‌های هنگفت مقابله با بیماری مورد دیگری است که در این روزهای پر التهاب بر اقتصاد چین اضافه شده است.

حال و روز ایران بعد از ورود کرونا

حال و روز ایران از ابتدای سال ۱۳۹۸ تعریف چندانی نداشت که در اواخر این سال ضربه نهایی را خورد و به یکباره به مرز هشدار رسید. ورود این مهمان بدشگون به کشورمان تمام معاملات و معادلات را بهم ریخت. شاید باید کرونا را مخرب‌تر از تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران دانست زیرا از خاک سرزمینی ما شعب ابی‌طالب دیگری ساخت.

لغو پروازی خطوط ترکیش، قطری، امارات و بسیاری دیگر سهم ناچیز ایران را از جذب گردشگران منطقه‌ای هم محروم ساخت. البته این مورد به صنعت گردشگری داخلی هم ضربه زد. با توجه به شیوع این بیماری اکثر تورهای داخلی لغو شدند که همین امر با توجه به نزدیک بودن ایام عید نوروز، هزینه سنگینی را برای کسب و کارهای شاغل در این صنعت به‌وجود آورده است.

اگر چشم را بر روی سهم اندک گردشگری هم ببندیم، اقتصاد نفتی ما هم با شیوع این بیماری بی‌نصیب نمانده و قیمت جهانی نفت درحال سقوط است. حال؛ اقتصاد ایران دیگر به آی سی یو رسیده و باید با دستگاه نفس بکشد.

لغو رویدادهای بین‌المللی

در حال حاضر اکثر کشورهای جهان آلوده به کرونا شده‌اند و همه دنیا بسیج شده‌اند تا گامی جهت منع گسترش آن بردارند. لغو رویدادهای مهم بین المللی یکی از همین راهکارها است. نمایشگاه سالانه بین‌المللی گردشگری برلین، مهم‌ترین رویداد صنعت خودروی جهان در ژنو، توقف بازی‌های بوندس لیگا، نمایشگاه خودروی پکن، کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۰ و چندین رویداد جهانی دیگر، ازجمله این موارد هستند.

کرونا کار را به جایی رسانده است که زمزمه تعلیق المپیک ۲۰۲۰ هم به گوش می‌رسد.

کرونا؛ شاید مرثیه‌ای برای انسانیت

شاید هیچ چیز و هچکس دیگری در جهان جز کرونا نمی‌توانست عامل تفرق جمع‌های اجتماعی شود. این ویروس به خوبی قلب زندگی اجتماعی تمام مردم دنیا را هدف گرفته و دیواری بین انسان‌ها کشیده است. بیماری‌ای که شاید در وهله اول عشق و محبت را از دور خارج کرد و بعد انسانیت را! شهرها شبیه دنیای ارواح شده و همه در خانه خود پناه گرفته‌اند که مبادا آلوده شوند.

اما عمق فاجعه را زمانی می‌توان احساس کرد که افراد یک سرزمین برای داشتن یک ماسک و یا دستکش یکدیگر را به باد کتک می‌گیرند که چند صباحی بیشتر سالم بمانند و نفس بکشند. البته دیگری احتکار می‌کند تا بعد از این مهلکه نان خود را در خون جانباختگان خودخواهی خود زند و بخورد!

و انسان‌هایی از جنس ایثار

در ورای سایه سیاه کرونا، انسان‌هایی در این عرصه، انسانیت و ایثار را بار دیگر در عالم بشریت به نمایش گذاشتند. چه در روزهای اولیه که ویروس در ووهان شروع شد و پرستاران در خط مقدم جان فشانی کردند و چه اکنون که در کشورمان مدافعان راه سلامت با تمام توان به جنگ کرونا رفته‌اند؛ این فرشتگان زمینی به جای سنگر گرفتن در خانه‌های خویش برای حفظ امنیت خود، جان خود را برای حفظ سلامتی تمام مردم در دست گرفته‌اند و به یاری بیماران رفته‌اند.
پرستاران، مرزهای امن خود را این روزها تا بعد از بیماران کشیده‌اند و پر قدرت در حال تلاش هستند.

جانفشانی تمامی کادر درمانی، ما را برای رسیدن به آینده‌ای روشن امیدوار می‌کند.

ما با هم مشکلات را شکست می‌دهیم

معظل این بیماری و یا هر مشکل دیگری تنها با کمک و مساعدت تمام افراد جامعه حل شدنی خواهد بود.
کاملا قابل درک است که کشورمان زمان‌های بسیار سختی را سپری می‌کند و هیچ‌کس جز خودمان نمی‌توانند اوضاع را عوض کند. پس کمی نسبت به یکدیگر با انصاف باشیم.

شرایط برای همه کسب و کارها تقریبا به یک شکل پیش می‌رود اما قرعه فعالان حوزه گردشگری چند ماهی است که بدافتاده و این چرخ گردون بد اقبالی دست از سر ما برنمی‌دارد.

بعد از حادثه دلخراش سقوط هواپیمایی اکراینی، بسیاری از خطوط هوایی معتبر دنیا از آسمان ایران برای مدت بال بستند. این روزها هم که ویروس بد یمون کرونا دست از جان و روح کشورمان برنمیدارد و تمام زمین و آسمان ما را آلوده کرده است.
لغو مجدد خطوط هوایی دیگر از ایران و ضربه سختی بر بدنه صنعت گردشگری بود، راه تنفس کسب و کارهای این حوزه را تنگ کرده است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید