جشن فانوس تایلند

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 23 سپتامبر 2019
Loading...

هزاران فانوس کاغذی شناور در آسمان، چیانگ مای تایلند را در ماه نوامبر به شهر آرزوها تبدیل می‌کنند. مردمی که فانوس در دست و آرزو در دل می‌آیند تا رازهای خود را با ماه در میان بگذارند به امید روزی که آرزوهایشان تحقق پیدا کند. جشن فانوس تایلند مراسمی زیباست که در آن روح آدمی جلا پیدا کرده و به روشنایی خواهد رسید.

تایلندی کشوریست که مردمش به شاد بودن و لبخندهای شیرینشان شهره هستند. پس جای تعجب نیست که در هر زمان از سال که به تایلند سفر کنید فستیوال یا جشنی در حال برگزاری است. جشن فانوس یا فستیوال نور از معروف‌ترین فستیوال‌های تایلند است که شبی رمانتیک را برای عشاق به ارمغان آورده و هرساله میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان می‌باشد. شما نیز می‌توانید با تور تایلند ستاره ونک همراه شده و شبی رؤیایی را در خاطرات خود به ثبت برسانید.

مطالب مرتبط

۸ فستیوال شگفت‌انگیز تایلند

فستیوال جذاب و مهیج آتش‌بازی پاتایا – تایلند

.

جشن فانوس تایلند

جشن نور تایلند یا یی پنگ معروف به جشنواره فانوس از مراسم بودایی تایلند است که هرساله در اولین شب ماه کامل (طبق تقویم چینی) برگزار می‌شود. افسانه‌های زیادی درباره برگزاری جشن فانوس وجود دارد؛ اما به گفته بسیاری از تاریخ‌دانان تایلندی‌ها برای قدردانی از بازگشت بهار در شب ماه کامل فانوس‌هایشان را به سمت ماه می‌فرستند.

در این جشن هزاران فانوس همزمان به پرواز درآمده و تصویری خارق‌العاده را به‌وجود می‌آورند. بر طبق رسوم تایلندی‌ها هر فرد می‌تواند قبل از به پرواز درآمدن فانوس‌ آرزوی خود را بر روی آن نوشته و به سوی ماه روانه کند. برخی نیز معتقدند که روشنایی فانوس‌ها ذهن و روح آدمی را جلا داده و وجود انسان را سرشار از نور می‌کند.

مطالب مراتبط

۱۰ حقیقت جالب درباره تایلند

بایدها و نبایدهای سفر به تایلند

.

تاریخچه برگزاری جشن فانوس

تاریخچه برگزاری جشن فانوس تایلند به زمان سلطنت هان شرقی بازمی‌گردد. در آن زمان راهبان بودایی به ملاقات ساریرا رفته و سپس هر یک برای ادای احترام فانوسی را روشن می‌کردند. این رسم رفته رفته گسترش پیدا کرده و طبق خواسته پادشاه هان مردم عادی نیز موظف به روشن کردن فانوس در معابد بودایی شدند. سال‌ها بعد تایلندی‌ها برای حفظ رسوم گذشته به روشن کردن فانوس در معابد ادامه دادند تا جایی که امروزه جشن فانوس تایلند به یک از فستیوال‌های معروف این کشور تبدیل شده و گردشگران زیادی هرساله برای شرکت در این مراسم به تایلند سفر می‌کنند.

تاریخ و محل برگزاری فستیوال فانوس

جشن فانوس تایلند بر طبق تاریخ چینی و تایلندی برگزار می‌شود و به دلیل چرخشی بودن این تاریخ‌ها نسبت به تقویم میلادی، زمان برگزاری فستیوال هرساله تغییر می‌کند؛ اما به طور معمول این جشن در ماه‌های اکتبر و نوامبر برگزار می‌شود.

محل اصلی برگزاری فستیوال در شهر چیانگ مای تایلند است. این مراسم در ساعت ۶ بعدازظهر با مدیتیشن و سرود بودا آغاز می‌شود. سپس تعدادی فانوس با دعا و نیایش راهب‌های بودایی به پرواز درمی‌آیند در انتها نیز تمام شرکت‌کنندگان می‌توانند فانوس‌هایشان را به آسمان بفرستند. اگر در این مراسم شرکت می‌کنید شما هم می‌توانید همانند تایلندی‌ها آرزوی خود را بر روی فانوس نوشته و آن را همراه با دعای بودایی‌ها رها کنید.

تهیه بلیط برای جشن

در گذشته‌ای نه چندان دور فستیوال فانوس در همه جای شهر برگزار می‌شد و افراد می‌توانستند به صورت کاملاً رایگان در مراسم شرکت کنند؛ اما بعدها به دلیل استقبال گردشگران و تمایل آن‌ها برای حضور در جشن، مکانی مخصوص برای برگزاری فستیوال در نظر گرفته شد و شرکت‌کنندگان برای حضور در مراسم ملزم به تهیه بلیط هستند. البته هنوز هم در برخی از نقاط می‌توان به صورت رایگان در مراسم شرکت کرد اما اگر می‌خواهید شاهد آوازهای مذهبی بودا باشید و مراسم را در مکانی آرام دنبال کنید، تهیه بلیط بهترین گزینه است.

از کجا فانوس بخریم؟

برای جلوگیری از هرگونه حادثه ناخوشایندی فانوس‌های استفاده شده در مراسم از کاغذ برنج که بر دور چوب بامبو پیچیده شده‌اند ساخته شده و فقط در محل برگزاری مراسم به فروش می‌رسند. هر چند که قیمت این فانوس‌ها کمی بیشتر از فانوس‌های جاهای دیگر هستند، اما بهتر است قوانین را رعایت کرده و فانوس را از همان مکان تهیه کنید. در این صورت دیگر نگرانی بابت آتش‌سوزی ایجاد نمی‌شود.

مقررات شرکت در جشن

با توجه به اینکه مراسم در معبد انجام می‌شود، از پوششی استفاده کنید که زانوها و شانه‌هایتان را بپوشاند.

  • هنگام مراسم دعای بودایی به اعتقادات آن‌ها احترام گذاشته و کاملاً سکوت را رعایت کنید.
  • سیگار کشیدن و صرف غذا هنگام برگزاری مراسم ممنوع است.
  • کودکان زیر ۱۳ سال اجازه ورود به مراسم را ندارند.
  • شما فقط می‌توانید فانوس را در خارج از فضای داخلی معبد روشن کنید.
  • به ساعت روشن کردن فانوس که به زبان‌های انگلیسی، چینی و تایلندی از بلندگو اعلام می‌شود دقت کنید.
  • روز برگزاری جشن نور تایلند خیابان‌ها بسیار شلوغ و پرترافیک هستند، پس اگر می‌خواهید به موقع برسید کمی زودتر حرکت کنید.
  • شما می‌توانید بعد اتمام مراسم با خرید غذا از دکه‌های اغذیه‌فروشی از خودتان پذیرایی کنید.

چگونه به محل جشن برویم؟

در روز برگزاری فستیوال می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه گوناگون مانند سانگ سویو (وانت سقف‌دار)، تاکسی، توک توک، موتورسیکلت و تورهای گروهی برای رسیدن به مراسم استفاده کنید.

مطالب مرتبط

بازارهای روی آب تایلند تجربه خریدی هیجان‌انگیز و متفاوت

از تایلند چه سوغاتی‌هایی می‌توان خرید؟

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید