تاکایاما ماتسوری: جشنی با ارابه‌های تزئینی

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در پنج‌شنبه 11 آوریل 2024
Loading...

از آن‌جا که ژاپن کشوری چهار فصل است و طبیعتی بسیار زیبا و متنوع دارد، مهم نیست در چه فصلی از سال به این کشور سفر کنید؛ زیرا که اغلب فستیوال‌ها و حول محور طبیعت متمرکز می‌شوند! از جمله جشن‌هایی که در فصل شروع کشاورزی و آغاز زمستان برپا می‌شود جشنواره تاکایاما است.

مطمئن شوید که زمان تور ژاپن خود را بر این اساس تعیین کنید تا شانس شرکت در یکی از جشنواره‌های متعدد ژاپن را داشته باشید!

فستیوال تاکایاما چیست؟

تاکایاما ماتسوری دو بار در سال (بهار و پاییز) با نمایش دادن شناورهای عظیم الجسه در شهر قدیمی تاکایاما برگزار می‌شود. جشنواره بهاره که سنو نیز نام دارد، هر ساله  ۱۴ و ۱۵ آوریل (۲۶ و ۲۷ فروردین) در نیمه جنوبی شهر تاکایاما واقع در معبد هیه برگزار و جشنواره پاییزه نیز با نام هاچیمان، ۹ و ۱۰ اکتبر ( ۱۸ و ۱۹ مهر) در نیمه شمالی تاکایاما برپا می‌شود. جشنواره‌های بهار و پاییز برنامه‌ها و رسوم مشابهی دارند؛ بدین صورت که هر جشنواره دارای حدودا دوازده شناور بزرگ است که در طول سال برای مراسم تزئین می‌شود.

جشنواره بهاره سنو مراسم دعایی برای برداشت خوب و جشنواره پاییز پس از برداشت محصول برای شکرگزاری و آغاز آماده سازی پیش از زمستان است.

سه جاذبه اصلی جشنواره تاکایاما

این جشنواره دارای سه جاذبه اصلی است:

  • نمایش شناورهای یاتای
  • اجرای کاراکوری
  • رژه با موکب میکوشی

نمایش شناورهای یاتای

در عصر روز اول، شناورهای جشنواره به مدت ۲ تا ۳ ساعت در خیابان‌های شهر قدیمی تاکایاما رژه می‌روند و مردم ژاپن و توریستان بسیاری از سراسر ژاپن را جذب می‌کنند؛ البته در صورت بدی آب و هوا، جشنواره ممکن است لغو شود بنابراین قبل از رفتن حتما از برگزاری مراسم و شرایط جوی مطمئن شوید.

تاریخ و ساعت برگزاری:

۱۴ آوریل: از حدود ساعت ۱۸:۰۰ تا حدود ۲۱:۰۰

۹ اکتبر: از حدود ساعت ۱۸:۱۵ تا حدود ۲۰:۳۰

اجرای کاراکوری

در اجرای کاراکوری تعدادی از شناورهای جشنواره با عروسک‌های مکانیکی فوق‌العاده زیبایی که می‌توانند حرکت کنند و برقصند، نمایش‌های ۵۰ دقیقه‌ای اجرا می‌کنند.

این نمایش ماریونت نام دارد. ماریونت‌ها از چوب، ابریشم و پارچه گلدوزی شده ساخته می‌شوند و منعکس کننده هنر صنعتگران ماهر این منطقه هستند. این حرفه در تاکایاما به قدری پیشرفته است که سه عروسک خیمه شب بازی به ۹ عروسک گردان نیاز دارند که از ۳۶ طناب ابریشمی استفاده می‌کنند تا عروسک ها به شیوه‌ای واقعی حرکت کنند!

تاریخ و ساعت برگزاری:

۱۴ و ۱۵ آوریل: ۱۰:۰۰ و ۱۴:۰۰

۹ اکتبر: ۱۲:۰۰ و ۱۴:۰۰ – ۱۰  اکتبر: ۱۱:۰۰ و ۱۳:۰۰

رژه با موکب میکوشی

میکوشی یک زیارتگاه قابل حمل است که تنها در روز‌های جشنواره از مکان خود خارج و در اطراف شهر گردانده می‌شود.

تاریخ و ساعت برگزاری:

۱۴ آوریل: خروج از حرم در ساعت ۱۳:۰۰ – ۱۵ آوریل: بازگشت در ساعت ۱۶:۰۰

۹ اکتبر: حرکت از حرم در ساعت ۱۳:۲۰ – ۱۰ اکتبر: بازگشت در ساعت ۱۶:۰۰

شناورهای تاکایاما

همان‌طور که گفته شد، این فستیوال‌ها با شناورهای بزرگ پرآذین که قدمتشان به قرن هفدهم باز می‌گردد برگزار می‌شوند. شناور‌ها با کنده‌کاری‌، طلاکاری و فلزکاری‌های کم نظیر که نه تنها در بدنه، بلکه در داخل، زیر سقف و پشت پانل‌ها نیز دیده می‌شود، به زیبایی هرچه تمام‌تر تزئین شده‌اند.

هنگامی که تاریکی شهر را فرا می‌گیرد، ۱۰۰ فانوس بر روی هر شناور روشن می‌شود و زیبایی یاتاهارا چندین برابر می‌کنند. از طرفی مردم بدون اینکه مجبور به تحمل بار باشند، با گاری‌های چرخ‌داری که شناورها بر روی آن جای گرفته‌اند، در سطح شهر جابجا می‌شوند و صحنه‌های باشکوهی می‌سازند.

بیشتر بخوانید: 

جشنواره های پاییزی ژاپن | لیست کامل

 

چگونه به تاکایاما برسیم؟

بهترین انتخاب برای رسیدن به تاکایاما قطارهای سریع السیر می‌باشد که به راحتی با ۲۰ الی ۲۵ دقیقه پیاده روی از معبد هیه به ایستگاه آن خواهید رسید؛ سپس می‌توانید به نزدیک‌ترین شهر بزرگ یعنی ناگویا که مرکز راه آهن نیز هست، بروید. هزینه این سفر دوساعت و نیمه حدود  ۶۳۴۰ ین خواهد بود. گزینه دومی که برای جا به جایی دارید، اتوبوس‌هایی از اوزاکا و کیوتو با قیمتی در حدود ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ین می‌باشد.

سخن پایانی:

در پایان گفتنی است که اگر جشن را هم از دادید، باز هم می‌توانید با رفتن به سالن نمایشگاهی که کل سال در شهر تایاکا برپا است، با هزینه‌ای اندک و همراهی یک راهنمای انگلیسی از شناور‌های جشنواره سال گذشته دیدن کنید. اما اگر در تاریخ مورد نظر در تاکایا حاضر شدید، در اسرع وقت رزرو هتل را انجام دهید. حتی از چندین ماه قبل! شهرهای همسایه مانند Furukawa و Gero Onsen نیز می‌توانند گزینه‌های خوبی برای اقامت باشند؛ اما توصیه می‌کنیم بیش از این از تاکایا دور نشوید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه‌ی آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! اکنون من مسافری قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم که با نوشته‌هایم شمارا همراه خود به سفر می‌برم..
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید