جشنواره اومیزوتوری (Omizutori) ژاپن چیست؟

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در دوشنبه 6 مه 2024
Loading...

هر سال، زمانی که آخرین نشانه‌های زمستان شروع به محو شدن می‌کند، شهر باستانی نارا در ژاپن، با جشن اومیزوتوری Omizutori درخششی آتشین به خود می‌گیرد. این جشنواره بودایی که قدمتی ۱۲۰۰ ساله دارد، نمایشی دیدنی از سنت و معنویت است. بنابراین اگر در ماه مارس ژاپن بودید، سر زدن به این معبد قدیمی و شرکت در جشنواره ضرورریست!

معرفی اومیزوتوری (Omizutori)

Omizutori که به آن Shunie نیز می‌گویند، یک جشنواره بودایی ژاپنی است و شامل مجموعه‌ای از آیین‌های توبه می‌باشد که در استقبال از بهار به مدت ۲ هفته در مجموعه معابد تودایجی (Todaiji) برپا می‌شود؛ ترجمه‌ی Omizutori آب کشیدن است و به آب مقدسی که از چاهی در زیر معبد کشیده می‌شود اشاره دارد. بنابراین این مراسم برای پاک کردن مردم از گناهان و همچنین آغاز بهار سال جدید است. پس از تمام شدن جشن Omizutori بهار فرا رسیده و مردم برای جشن شکوفه‌های گیلاس آماده می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید:

جشن کشتی سومو ژاپنی

 

جشنواره آتش یا Otaimatsu

نکته برجسته جشنواره اومیزوتوری Omizutori مراسم Otaimatsu یا همان مراسم آتش است. در طول برگزاری مراسم، شب هنگام‌ راهبانی معروف به رن هیشو rengyoshu مشعل‌های عظیم الجسه را به بالکن معبد یاد شده حمل می‌کنند؛ و سپس در حالی که آتش‌دان‌ها را در هوا می‌چرخانند، با آتشی که منتشر می‌شود دایره‌های بزرگی می‌کشند. نکته جالب اینجاست که بوداییان معتقد‌اند این بارش جرقه‌های آتش آن‌ها را پاک و سالی پربرکت برایشان رقم می‌زند؛ و حتی اگر جرقه آتش فردی را بسوزاند، آن شخص از شر چیزهای بد در امان خواهد بود.

اندازه مشعل‌ها و مدت زمان Otaimatsu در روزهای مختلف، متفاوت است. در بیشتر روزها، ده مشعل با اندازه متوسط یکی پس از دیگری به بالکن آورده می‌شود و کل مراسم حدود بیست دقیقه طول می‌کشد. اما در این‌جا می‌خواهیم ۲ روز خاص را از میان این ۱۴ روز معرفی کنیم:

روز دوازدهم مشعل‌ها بزرگتر و زیادتر می‌شوند و مراسم بیشتر طول می‌کشد. این روز معمولا شلوغ‌ترین روز است به طوری که تماشاگران به سختی در محوطه زیر بالکن مورد نظر، جای خالی برای ایستادن می‌یابند.

چهاردهم مارس یا به عبارتی آخرین روز Omizutori، این رویداد تنها حدود ده دقیقه طول می‌کشد، اما همه مشعل‌ها همزمان به بالکن آورده می‌شوند و منظره‌ای فوق‌العاده‌ را ایجاد می‌کنند.

مراسم آب‌کشی

در شب ۱۲ مارس مراسم آب کشی برگزار می‌شود. اگر برایتان سوال است که چرا این تاریخ؟ باید بگوییم زیرا که بوداییان با توجه به افسانه‌ها معتقدند که فقط در این زمان آب از چاه بیرون می‌زند! بنابراین طی مراسمی مخفی در صبح روز سیزدهم از جشنواره اومیزوتوری Omizutori ، شب هنگام راهبانی مشعل به دست به سمت چاه آب می‌روند و با مراسم خاصی آب مقدس را خارج می‌کنند؛ سپس به الهه رحمت و مردم عرضه می‌کنند. آن‌ها معتقداند این آب می‌توند بیماری‌ها را درمان کند.

پس از آب‌کشی، مراسم اسرارآمیز داتان Dattan در داخل سالن نیگاتسودو انجام می‌شود که با صدای بوق و ناقوس‌ها همراه است و راهبان دور مشعل‌های فروزان داخل ساختمان چوبی می‌چرخند. این مراسم حدود ساعت ۳:۳۰ صبح به پایان می رسد.

گفتنی است که طبق افسانه‌ها، آبی که در میزوتوری استفاده می‌شود دارای خواص الهی است و قادر به درمان هر بیماری می‌باشد. در نتیجه، به بازدیدکنندگان فرصتی برای نوشیدن مقداری از آب پس از تقدیم آن به خدایان بودایی داده می‌شود.

رن هیشو‌ها

رن هیشوها Renhyoshu  راهبانی هستند که از دسامبر سال قبل برای شرکت در فستیوال اومیزوتوری Omizutori منصوب می‌شوند. آن‌ها وظایفی همچون تمیزکاری، تهیه کالاهای مورد نیاز را دارند. در طول مدت منتهی به Omizutori، صحبت کردن یا ترک اقامتگاه برای این راهبان ممنوع است.

تاریخچه پیدایش فستیوال اومیزوتوری Omizutori

افسانه های مختلفی در مورد منشاء Omizutori وجود دارد. یکی از این افسانه‌ها نشان می‌دهد که  صدها سال پیش بنیانگذار Shuni-e ،که جیچو(Jitchu)  نام داشت، ۱۳۷۰۰ خدا را به این مراسم دعوت کرد. یکی از این خدایان با  نام Onyu-myojin به دلیل اینکه در رودخانه Onyu در حال ماهیگیری بود، دیر به مراسم رسید. او برای جبران تاخیرش، آب معطری از رودخانه اونیو تقدیم کرد؛ در همین حین بود که ناگهان آب از جایی که این خدا ایستاده بود، سرازیر شد.

یکی از افسانه‌های دیگر بدین صورت است: گفته می‌شود که جیچو، بنیان گذار Shuni-e در سال ۷۵۱ به اعماق کوه های کاساگی Kasagi سفر کرد و در آنجا شاهد بود که موجودات آسمانی مراسمی را انجام می‌دادند که برای پاکسازی و درخواست توبه بود. جیچو به قدری غرق این مراسم شد که تصمیم گرفت این آیین را به دنیای بشریت برساند. به او هشدار داده شد که این کار سختی خواهد بود اما او عزمش را جزم کرده بود که این کار را انجام دهد. روش او برای انتقال این مراسم به دنیای بشریت این بود که مراسم مذهبی را ۱۰۰۰ بار در روز با سرعت بسیار زیاد انجام دهد!

سخن پایانی

تجربه این مراسم و مناسک واقعاً خاطره انگیز است. در نتیجه، سالانه هزاران بازدیدکننده برای تماشای مراسم آتش بازی و استفاده از برکات آب مقدس به این منطقه می‌آیند. اگر علاقه مند به دیدن مشعل‌ها از نزدیک هستید، سعی کنید زودتر به محوطه معبد برسید و جای مناسبی برای ایستادن بیابید تا منظره خوبی از بالکن داشته باشید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود؛ که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! امروز من یک مسافر قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید