ببربازی در سافاری رانتامبور هند

نوشته شده توسط : پونه مولایی در دوشنبه 9 دسامبر 2019
Loading...

شاید تنها چیزی که در کارتون تارزان بارها حسرت آن را خورده باشیم، طبیعت بکر و بی غل و غش داستان باشد که برای ما شهرنشین‌ها؛ آرزوست. همزیستی مسالمت‌آمیز کنار حیوانات و دنیای سبزی که تنفس در آن دل‌چسب‌تر است. حال اگر شما هم هوس یک‌بار زیستن در جنگل به سرتان زده، سافاری را امتحان کنید. در تور هند به دیدار حیات‌وحش در رانتامبور بروید.

هر آن چیزی که شما فکر کنید در سرزمین هفت‌رنگ هندوستان وجود دارد. در یک‌طرف جنگل‌های تودرتوی سبزرنگ، طرف دیگر جزایر و سواحل درخشان، در بخش دیگر آثار تاریخی متعدد و حتی پارک ملی  هم در این اقلیم گنجانده‌شده است. اگر با دیدن حیوانات دلتان ضعف می‌رود در تور هند خود را به یک سافاری با مهمانداری ببرها دعوت کنید.

پارک ملی  رانتامبور دارای جایگاه خاص و قابل‌توجهی در صنعت گردشگری هند است. بااین‌حال رانتامبور بزرگ‌ترین پارک ملی هند نیست، اما یقیناً معروف‌ترین آن‌ها است.

این پارک در مجاورت تپه‌های آراوالی و  محدوده ویندیا واقع‌شده که مساحت آن بیش از هزار و ۳۳۴ کیلومترمربع است. این مکان ازلحاظ زیستگاه طبیعی بسیار مورداحترام و علاقه طبیعت دوستان است زیرا تعداد قابل‌توجهی از ببرهای سلطنتی بنگال در اینجا زیست می‌کنند. معمولاً در سافاری‌ روزانه، تعداد ببرهای قابل‌مشاهده زیاد است.

پارک ملی رانتامبور در نزدیکی شهر جیپور در ایالات راجستان قرار دارد و نام خود را از قلعه معروف موجود در پارک که به همین نام است، وام می‌گیرد. قبل از استقلال هندوستان، رانتامبور تحت سلطنت پادشاهی جیپور بوده که به‌عنوان شکارگاه سلطنتی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در سال ۱۹۸۰ بود که رانتامبور به‌عنوان پارک ملی ثبت شد و امروزه به یک مکان موردعلاقه گردشگران برای سافاری شناخته می‌شود.

ببرهای این پارک دلیل جاذبه اصلی رانتامبور هستند که روزانه، طبیعت دوستانه بسیار و بدون در نظر گرفتن فصل خاصی، به ملاقات آن‌ها می‌آیند.

مشهورترین ببر رانتامبور

در میان ببرهای سنگالی “ماچلی” از مابقی دوستانش مشهورتر است. داستان و افسانه‌های فراوانی پشت سر این ببر وجود دارد که به شهرت آن دامن می‌زند.

ماچلی نقش اصلی در زایش جمعیتی ببرها در اوایل دهه ۲۰۰۰ داشته و پس‌ازآن با عناوینی همچون ملکه مادر ببرها، ملکه ببرهای رانتامبور، بانوی دریاچه و قاتلان تمساح شناخته می‌شود.  او به‌عنوان مشهورترین ببر هند شناخته می‌شود که در هنگام مرگ قدیمی‌ترین ببر جهان به‌حساب می‌آمد.

جالب است بدانید، ماچلی نقش اصلی، مستندهای حیاط وحش را بازی کرده است که تماشاگران را با قدرت خود تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همچنین طبق گزارش‌ها ماچلی سالانه حدود ۱۰ میلیون دلار در سال به خاطر جذب گردشگران درآمدزایی دارد.

مطالب مرتبط

دانستنی‌های سفر به گوا

ویزای هند

 

.

چه حیواناتی در رانتامبور زندگی می‌کنند

جز ببر، چند حیوان دیگر در این جنگل زندگی می‌کنند که دیدن آن‌ها در سافاری رانتامبور خالی از لطف نیست.

  • لئوپارد

یک نوع پلنگ باپوستی براق، موی کوتاه و گندم گون است. غالباً شکار آن در طول روز است و هر چیزی را قادر به شکار و خوردن است. لئوپارد از ببرهای دیگر دور می‌ماند و بر روی صخره یا چوب می چسبد.

  • گوزن سمبر
  • گراز وحشی
  • نیلی‌گاو
  • تمساح
  • میمون لانگور
  • گربه جنگلی
  • خرس تنبل
  • آهوی جـِبیر
  • گربه کاراکال
  • گوزن چیتال
  • شغال

مطالب مرتبط

بهترین شهرهای توریستی هندوستان

راهنمای سفر به جایپور، هندوستان

جذاب‌ترین فستیوال‌های هندوستان

.

جاذبه‌های تاریخی رانتامبور

پارک ملی رانتامبور فقط به مناظر حیات‌وحش ختم نمی‌شود و دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد دیگری هم است. برخی از میراث این پارک شامل: قلعه بزرگ رانتامبور، جوگی محل، معبد باستانی، خرابه‌های راجباغ که یادآور جلال و شکوه حاکمان رانتامبور است.

این پارک همچنین شامل دریاچه‌های زیبایی همچون: Padam Talao،Malik Talao و  Raj Bagh Talao است.

تپه و دره‌های کوچک و بزرگی که در جنگل ایجادشده به زیبایی آن افزوده است.

این پارک بهترین مأوا برای طبیعت دوستان است که دنیا را سبز می‌بینند. گونه‌های بی‌نظیر حیوانی در کنار طبیعت ماورایی رانتامبور شما را میهمان قلمرو خدایان طبیعت می‌کند.

جنگل رانتامبور، زیستگاه طبیعی گونه‌های ذیل است:

  • ۴۰ گونه پستاندار
  • ۳۲۰ گونه پرنده
  • ۴۰ گونه خزنده
  • ۵۰ گونه پروانه
  • ۳۰۰ گونه گیاه

رانتامبور، دیگر گنجایش این حجم از ببر را ندارد

رانتامبور به علت تجمع زندگی ببرها مشهور است. تعداد ببرها هر سال در حال افزایش است به حدی که جنگل برای آن‌ها کوچک و کوچک‌تر می‌شود. جنگل رانتامبور ظرفیت ۵۰ ببر را دارد اما طبق آخرین سرشماری تعداد آن‌ها به ۷۱ قلاده رسیده است.

افزایش هرساله آن از یک‌سو سبب خوشحالی طبیعت دوستان شده  و از سوی دیگر مسئله محدود شدن فضا و کم بود زیستگاه نگران‌کننده است. همین امر باعث شده ببرها به خارج از جنگل بیایند و وارد قلمرو انسانی شوند که این حالت تقابل بین انسان و حیوان را رقم می‌زند که قربانی‌های بسیاری بر جای می‌گذارد.

زمان بازدید از پارک ملی رانتامبور

پارک جنگلی رانتامبور بین ماه‌های اکتبر تا جون و در زمستان اکتبر تا دسامبر باز است. اکتبر تا آوریل بهترین زمان بازدید از پارک شناخته می‌شود زیرا به‌راحتی می‌توانید ببرها را ببینید.

تابستان دمای هوای پارک بسیار گرم است اما شانس روئیت ببرها همچنان وجود دارد. در هنگام باران‌های موسمی پارک بسته است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید