راهنمای سفر به جایپور، هندوستان

نوشته شده توسط : پونه مولایی در یکشنبه 22 سپتامبر 2019
Loading...

“سفر شاید همان واژه نابی باشد که شنیدنش هم حالمان را خوب می‌کند، ولی باز هم شنیدن از سفر کجا و تجربه کردنش کجا؟” این جمله درست مصداق سفر به هندوستان است. زمانی که پای توصیفات آب‌وتاب دار این سرزمین می‌نشینیم، دلمان غنج می‌رود و مدام این تصور بر ذهنمان جاری می‌شود که ما هم در آنجایم. اما اگر برای یک‌بار هم به آنجا بروید دیوانه‌وار شیدایی این دیار می‌شوید.

تور هند
شهر صورتی، جایپور

عنصر رنگ شاید در سرزمین هندوستان مقدم بر هر پدیده‌ای باشد. با قدم زدن در شهر به شهر این کشور حس شعف و شادی شما چندین برابر می‌شود. چون شما در میان پالت رنگ‌ها حرکت خواهید کرد. در این میان، شهر جایپور در زمره رنگی‌ترین نماد هند قرارگرفته است.

شهر صورتی هند؛ جایپور

این شهر را باید محل تلاقی عصر قدیم و جدید دانست. این شهر در قرن هفدهم میلادی به‌عنوان ایالت سلطنتی راجستان شناخت می‌شد و از آن زمان توسعه و آبادانی جایپور شکل گرفت.

وجود بافت‌های قدیمی، شهر با تزئیناتی حک‌شده به رنگ صورتی که تمام شهر را احاطه کرده است؛ لقب شهر صورتی را به خود گرفته است. در شهر قلعه، کاخ و موزه‌های کهن بسیاری دیده می‌شود که به‌جای مانده از تاریخ کهن جایپور می‌باشد. همچنین بازارهای سنتی که اکثر صنایع‌دستی عرضه می‌کنند بر زیبایی بافت قدیمی آن افزوده است.

علاوه بر این‌ها، جایپور یکی از بزرگ‌ترین شهرهای هند است و با داشتن هتل‌ها و استراحتگاه‌های عجیب و مدرن به بافت جدید آن کمک کرده است. ازنظر حمل‌ونقل عمومی این شهر کاملاً مجهز می‌باشد و راه را برای گردشگری همواره کرده است.

پس جای تعجب ندارد که جایپور از لیست، گردشگری مسافران حذف نشود.

جایپور
نمای از هاوا محل

اما اطلاعاتی که هر گردشگری باید هنگام ورود به این شهر بداند:

  • شما برای ورود به هندوستان یا هر شهر آن نیاز به ویزا دارید
  • اختلاف ساعت با ایران، دو ساعت جلوتر
  • زبان رسمی، هندی و راجستانی اما زبان انگلیسی هم بسیار رایج است
  • پول رسمی، روپیه

غذاهای سنتی جایپور

جایپور یکی از مهم‌ترین شهرهای هند است که به تاریخ و سنت خود می‌بالد. اما جدای از تمام توصیفات این شهر، غذاهای این مکان چیزی ست که هیچ گردشگری نباید فرصت خوردنش را از دست دهد. چون غذاهای خوشمزه در انتظار شماست که آن را دو لوپی بخورید و لذت ببرید.

از مهم‌ترین غذاهای این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دال باتی چورما

این غذای یکی از محبوب‌ترین‌های این ایالت است که از دال عدس و آرد گندم درست می‌شود. همچنین در این ظرف غذا، چورما که ترکیبی از گندم درشت خورد شده است و همراه با روغن و شکر پخته می‌شود؛ وجود دارد.

گیوار

یکی از غذاهای سنتی جایپور است که طمعی شیرین دارد. گیوار درواقع یک شیرینی گرد شکل است که از آرد الک شده گندم که در شهد قند خیس شده؛ درست می‌شود. این دسر علاوه بر این ایالت در شهرهای دیگر هندوستان هم طرفدار دارد.

پیاز کی کاجوری

یکی از خوراکی‌های محبوب در صبحانه مردم این شهر. پیاز کی کجوری یک نوع اسنک است که درون آن را با پیاز تند همراه با پودر فلفل سبز پرکرده و سرخ می‌کنند. این خوراکی معمولاً با چای میل می‌شود.

کاری سانگری

این غذا ریشه در سال‌های خشک‌سالی این ایالت دارد. آن‌ها سبزیجاتی را که در شرایط بسیار گرم رشد می‌کردند جمع آورده کرده و با افزودن ادویه می‌خوردند.

گات کی سبزی

در این غذا، دامپلینگ آرد نخود  بخارپز شده را با ماست کاری می‌پزند. که ازجمله غذاهای محبوبی ست که در کنار پوره داغ یا شاباتی طمع عالی دارد و در بین مردم این شهر بسیار محبوب است.

ماوا کاچوری

ماوا کاچوری یک شیرین و دسر معطر است که در آن انواعی از مغز و آجیل به‌کاررفته است.

دال باتی
غذای سنتی دال باتی چورما

مطالب مرتبط

جذاب‌ترین فستیوال‌های هندوستان

سفر به سرزمین اعجاب انگیز در تور هند

.

رستوران‌های جایپور

این شهر به دلیل قدمت تاریخی خود به داشتن غذاهای سنتی و لذیذ بسیار معروف است. در اکثر تورها به گردشگران پیشنهاد می‌شود که حتماً مزه غذاهای این شهر را بچشند.

از بهترین رستوران‌های این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قصر جای محل
  • چوکی داهانی
  • شیشا
  • قصر ساندر
  • Laxmi Misthan Bhandar
قصر جای محل
رستوران بی‌نظیر قصر جای محل

جاذبه‌های گردشگری جایپور

.

هاوا محل

یکی از همان ساختمان‌های صورتی شهر است که رنگ و لعاب خاصی به جایپور بخشیده است.

این قصر در سال ۱۷۹۹ به دستور مهاراجه ساوای پراتاپ سینگ ساخته شد. وجود پنجره‌های پرتعداد و کوچک قصر باعث شده که اجازه ورود باد را به داخل بدهد و این بنا حتی در تابستان خنک بماند. اما علت اصلی ساخت این قصر این بوده است که زنان خاندان سلطنتی این اجازه را پیدا کنند که به تماشای جشن‌های خیابانی بنشینند بدون آنکه از محل اقامت خود خارج شوند.

بدنه ساختمان از ماسه‌های سرخ و صورتی ساخته‌شده و نمای هرمی شکل، آن را شبیه به یک تاج کرده است که در زمان طلوع خورشید به درخشندگی هر چه تمام می‌درخشد.

کاخ شهر

یک کاخ باعظمت که ازجمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

ساخت این کاخ در سال ۱۷۲۹ آغاز شد و طی یک برنامه‌ریزی دقیق برای آن چندین حیات، باغ و عمارت در کاخ بنانهاده شد. این کاخ محل وقوع وقایع مذهبی، فرهنگی و همچنین هنری بسیاری بوده است.

در درون آن موزه‌ای وجود دارد که تمام وسایل و متعلقات سلطنتی نگهداری می‌شود.

جانتر مانتر

اینجا یک رصدخانه نجومی است که به دلیل استفاده از ابزارهای مهم نجوم و کیهان‌شناسی، مهم بشمار می‌آید.

هدف از ساخت این محل به دست پادشاه جی سینگ دوم مطالعه و جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد فضا و زمان بوده است.

.

از دیگر اماکن گردشگری شهر می‌توان به: شهر صورتی، دژ عامر و قلعه ناهارخار اشاره کرد.

جانتر مانتر
نمای از رصدخانه جانتر مانتر

بهترین زمان سفر به جایپور

این شهر دارای آب‌وهوای خشک است به همین خاطر اکثر گردشگران از گرمای هوای این ایالت گله می‌کنند.

اما اگر قصد سفر به این شهر را دارید، زمستان بهترین زمان مسافرت است. روزها هوا مطبوع است اما شب‌هنگام کمی دما کاهش می‌یابد و هوا سرد می‌شود.

تابستان بدترین زمان سفر به این شهر است چون هوا بسیار گرم و خشک می‌شود. متوسط دما بین ۴۴ تا ۴۵ درجه است که با بادهای بسیار شدید  همراه می‌شود و عملاً گردش شما را غیرممکن می‌کند.

اما اگر اصرار به سفر در این فصل از سال دارید، حتماً از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید. نوشیدن مایعات و آب را به مقدار زیاد فراموش نکنید.

هند
شهر صورتی نم زده در باران

برای رزرو تور هند و یا ویزای هند با همکاران بخش فروش در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید