از قهوه و چای تا سرامیک و سفال و ظروف دست‌ساز، ترکیه سرزمین سوغاتی‌های جذاب است و جایی ایده‌آل هر طرفدار بازارگردی محسوب می‌شود. اگر قصد خرید تور ترکیه به این کشور را دارید و می‌خواهید از همین حالا برای خرید سوغات ترکیه برنامه بریزید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. ما لیستی از بهترین سوغات ترکیه را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

استانبول با یادگارهای باشکوه از دوران عثمانی شهری تاریخی است که با تمدن مدرن اروپایی درهم آمیخته  و نام خود را در دنیای گردشگری کنار نام پربازدیدترین شهرهای دنیا قرار داده است. اما این شهر برای ایرانیان محبوبیت ویژه‌ای دارد، دو عامل مسافت کم و نیاز نداشتن به دریافت ویزا، استانبول را به اولین انتخاب ایرانیان برای سفر تبدیل کرده است. در تور استانبول از جاذبه‌های این شهر لذت ببرید.

سوغات ترکیه چیست؟

ترکیه موقعیت ویژه‌ای در نقشه جغرافیایی دارد. محل تلاقی دو قاره اروپا و آسیا از این کشور جایی ایده‌آل برای تجارت و داد و ستد ساخته است و تنها یکی از بازارهای بزرگ استانبول، ۴۰۰۰ مغازه دارد.  گذشته از آن، با ساخت و ساز پاساژهای مدرن در سال‌های اخیر و فعالیت انواع برندهای برتر دنیا در این مراکز خرید، مطمئن خواهید بود که از سفر ترکیه دست خالی برنخواهید گشت.

شما می‌توانید در ترکیه انواع خوراکی‌های خوشمزه، پوشاک، صنایع دستی، چرم، خشکبار، انواع شکلات و نوشیدنی‌های خوش‌طعم و کم‌نظیر را پیدا کنید و با خود به خانه ببرید.

سوغات ترکیه آنقدر متنوع است که هر کسی را با هر سلیقه راضی خواهد کرد. برای آشنایی دقیق‌تر با انواع سوغات این کشور، ادامه مطلب را دنبال کنید.

ادویه‌های ترک

آشپزی و غذاهای ترکیه‌ای بدون ادویه‌های ترک معنا ندارند. استانبول یکی از شاهرگ‌های اصلی در مسیر جاده ابریشم است و از روزگاران باستان بازار اصلی ادویه‌جات محسوب می‌شد.

هنوز هم بازار ادویه استانبول از معروف‌ترین مراکز خرید و فروش ادویه در جهان محسوب می‌شود و ادویه‌جات از بهترین سوغات ترکیه هستند. بازار ادویه حدودا هشتاد مغازه دارد که به صورت اختصاصی ادویه‌جات یا محصولاتی مانند قهوه، چای، میوه خشک و آجیل می‌فروشند.

صابون

تعجب کردید؟ باید یک بار به ترکیه سر بزنید تا متوجه شوید که صابون‌های دست‌ساز برای تبدیل شدن به سوغاتی جذاب و البته اقتصادی چه پتانسیل بالایی دارند. اگر تجربه رفتن به حمام ترکی را دارید و این تجربه برایتان لذت‌بخش بود، می‌توانید با خرید صابون‌های ترکی و بدن آن‌ها به خانه، همان حال و هوا را در حمام شخصی‌تان زنده کنید.

صابون‌های دست‌ساز ترکیه تقریبا در هر نقطه شهر پیدا می‌شوند. می‌توانید آن‌ها را از سوپرمارکت‌ها تا دستفروش‌های بازار و یا مغازه‌های سوغاتی و در بسته‌بندی‌های متفاوت و زیبا پیدا کنید.

این صابون‌ها با مواد طبیعی و معمولا با پایه روغن زیتون ساخته می‌شوند. گل‌ها، گیاه آلوئه‌ورا و سایر گیاهان مفید برای پوست از افزودنی‌های محبوب این صابون‌ها هستند.

آثار هنری

اگر به موزه‌های ترکیه سر بزنید، آثار قدیمی زیبایی را خواهید دید که قرن‌ها پیش توسط دستان ماهر هنرمندان ساخته شده‌اند. خوشبختانه هنوز این هنرها از بین نرفته‌اند و شما می‌توانید نسخه‌های مدرن این آثار هنری باستانی را بخرید.

تقریبا هر اثر هنری معروف ترکیه هزاران نسخه کپی شده امروزی دارد که به سادگی در فروشگاه‌های فروش سوغاتی پیدا می‌شوند.

بیشتر بخوانید …

با بهترین هتل های شیشلی استانبول آشنا شوید

فرش و قالیچه ترک

از آنجایی که اجداد باستانی ترک‌ها عشایر بودند، به فرش و قالیچه به عنوان نوعی دارایی ارزشمند نگاه می‌کردند. مارکوپولو در سفرهای خود در سال ۱۲۷۲ و در گذار از این ناحیه از کیفیت فرش‌های آناتولی در سفرنامه خود حرف زده است.

همین مسئله نشان می‌دهد که فرش ریشه‌ای عمیق در تاریخ و تمدن ترکیه دارد و هنرمندان ترک مثل ما ایرانی‌ها، دستی بر آتش قالیبافی دارند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ترک‌ها از این ویژگی تاریخ و هنر خود برای جذب توریست‌ها هم استفاده کرده‌اند و اگر کسی دوست داشته باشد می‌تواند به تور کارخانه فرش هم برود.

شما می‌توانید برای خرید فرش‌ و قالیچه‌های سنتی ترکیه به بازار بزرگ استانبول بروید. در این بازار می‌توانید انواع فرش دو گره، دستباف، ابریشم، گلیم، فرش ماشینی و… را پیدا کنید.

قهوه ترک

امپراتوری عثمانی اولین حکومتی بود که پای قهوه را به اروپا باز کرد. همین واقعیت تاریخی نشان می‌دهد که قهوه چه جایگاه مهمی در فرهنگ این کشور دارد. ترکیه یکی از صادرکنندگان قهوه در دنیا محسوب می‌شود اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید واردات قهوه ترکیه، حدودا شش برابر صادرات آن است.

شیوه دم کردن مختص ترک‌ها، نتیجه‌ای بسیار مطبوع و دلپذیر دارد. قهوه ترک بسیار قوی است و کافئین بالایی دارد. بعضی از افراد نمی‌توانند تلخی زیاد آن را تحمل کنند و به همین دلیل معمولا شکر در کنار قهوه ترک سرو می‌شود.

قهوه و ابزار دم‌آوری آن یعنی جزوه از سوغات معروف ترکیه است که اگر طعم دلپذیر قهوه ترک را دوست داشتید، می‌توانید آن را بخرید تا همیشه این نوشیدنی خوش‌طعم را به سبک ترک‌ها درست کنید.

لوکوم

ترکیه معدن شیرینی‌جات بی‌نظیری است که معمولا پر از شهد و بسیار شیرین هستند. از این لحاظ می‌توان ذائقه مردم ترکیه را به ذائقه عرب‌ها تشبیه کرد. به‌هرحال نمی‌توان طعم لذیذ شیرین‌جات ترکیه را انکار کرد.

معمولا شیرینی‌های ترکیه بافت نرم و تردی دارند و به سرعت در دهان آب می‌شوند. البته ما به لطف تبریز، اکثر این شیرینی‌جات را در ایران هم داریم.

لوکوم یکی از این شیرینی‌های خوش‌طعم است که می‌تواند به لذیذترین سوغاتی ترکیه در چمدانتان تبدیل شود. درباره لوکوم داستان معروفی وجود دارد که بیان‌کننده ریشه ساخت آن است. افسانه‌ها اینطور روایت می‌کنند که لوکوم به سفارش یکی از سلاطین عثمانی ساخته شد تا بتواند همسران متعدد خود را راضی نگه دارد.

از همین افسانه می‌توان فهمید که لوکو ساخته شده است تا هر ذائقه‌ای را راضی کند! این شیرینی در طعم و مزه‌های مختلفی تهیه می‌شود که گل رز و پسته‌ای از محبوب‌ترین آن‌ها هستند. ما توصیه می‌کنیم برای سوغاتی یک باکس که ترکیبی از تمام طعم‌های آن را در بر داشته باشد بخرید.

بیشتر بخوانید …

۵ ساحل جذاب استانبول برای تورهای تابستانی

باسلوق‌های ترکیه

ما ایرانی‌ها همگی باسلوق را می‌شناسیم. باسلوق از شیرینی‌های سنتی ترکیه است و شهرت زیادی در میان خوراکی‌های ترکیه دارد. اگر از طرفداران باسلوق هستید، توصیه می‌کنیم که حتما نوع ترکی آن را هم امتحان کنید.

باقلوا

باقلوا از جذاب‌ترین شیرینی‌های دنیاست! اگر شما هم با ما هم‌عقیده هستید حتما باید در سفر به ترکیه مقداری از آن را برای عزیزانتان هدیه ببرید. ترجیحا باقلوا را از شیرین‌پزی‌های سنتی این کشور تهیه کنید تا با طعم اصیل باقلوای ترکی آشنا شوید.

زیتون و روغن زیتون ترکیه

ترکیه یکی از ده تولیدکننده برتر روغن زیتون در جهان است. درواقع ناحیه آناتولی نقطه‌ای در جهان است که حدودهزار سال پیش اولین بار زیتون کشت و تولید شد.

روغن زیتون ترکیه نسبت به سایر روغن‌های زیتون جهان نرم‌تر و ملایم‌تر است و کیفیت بهتری دارد. معمولا ترک‌ها زیتون را دیرتر می‌چینند تا طعم آن با ذائقه‌شان مطابقت پید کند.

بیشتر بخوانید …

۱۰حقيقت درباره گوبکلی تپه، مکانی باستانی و رازآلود در ترکیه

ظروف سرامیکی

سرامیک‌های فیروزه‌ای یکی از اشتراکات هنری ایران و ترکیه و درعین‌حال از معروف‌ترین سوغات ترکیه محسوب می‌شود. این هنر در مذاهب و باورهای مردم این کشور ریشه زده است و تحت تاثیر معماری اسلامی مساجد قرار دارد.

ظروف سرامیکی با طرح‌های مختلف و متنوع از هدایای نفیسی هستند که می‌توانید به عنوان سوغات با خودتان به خانه ببرید. طرح ایزنیک معروف‌ترین نقاشی است که روی ظروف سرامیکی پیدا می‌شود و طرفداران زیادی میان مسافران این کشور دارد.

جواهرسازی

هرچند هنرمندان کشور ما در طراحی جواهر ماهتر هستند اما اگر دوست دارید به یکی از عزیزانتان هدیه‌ای نفیس بدهید، جواهرات ترکیه هم زیبایی خاص خودشان را دارند. بخش قابل توجهی از بازار بزرگ استانبول به فروشگاه‌های جواهرسازی اختصاص دارد و در آن انواع جواهرات طلا و نقره به فروش می‌رسند.

شما می‌توانید در این مغازه‌ها همه‌چیز پیدا کنید، از انگشترهای کوچک مقرون به صرفه تا طراحی‌های خاص و لوکس برای کسانی که دوست دارند هزینه بیشتری بپردازند. درواقع نیاز نیست که نگران بودجه باشید، هر کسی با هر بودجه‌ای می‌تواند سوغاتی خوبی از میان اجناس عرضه شده در این بازار پیدا کند.

بیشتر بخوانید …

مکان های دیدنی استانبول

ظروف مسی

از دیگر سوغات معروف ترکیه می‌توان به ظروف مسی اشاره کرد. این ظرف‌ها که به دو شکل دستی و صنعتی ساخته می‌شوند، قیمت نسبتا بالایی دارند اما همچنان میان توریست‌ها پرطرفدار هستند و بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند تکه‌ای ظرف مسی را به عنوان سوغات به خانه ببرند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه

پنیر ترکیه

اگر در سفرتان به ترکیه به شهر وان رفتید، حتما پنیرهای آن را امتحان کنید. پنیرهای این شهر طعمی جالب دارند و برای همه طرفداران پنیر بسیار جذاب هستند. اوتلو یکی از معروف‌ترین پنیرهای شهر وان است که با هفت گیاه مختلف فرآوری می‌شود و طعمی بسیار خاص و جالب دارد. توصیه می‌کنیم که حتما آن را امتحان کنید و یا به عنوان سوغاتی بخرید.

لباس ترک

امروزه لباس به لطف هفته مد استانبول به یکی از معروف‌ترین سوغات ترکیه تبدیل شده است. تقسیم استانبول میان دو قاره اروپا و آسیا، تضادهای جالبی را میان فرهنگ، مد و پوشش مردم آن به وجود آورده است. سبک مدیترانه‌ای در مد و پوشاک، نتیجه همین تضاد محسوب می‌شود. سبکی که بسیاری از طرفداران مد و پوشاک در جهان آن را می‌پسندند.

اگر دوست دارید لباس‌های خوب ترک بخرید، می‌توانید به خیابان بغداد در بخش آسیایی استانبول سر بزنید. البته اگر در سمت اروپایی هستید و به دنبال مرکزی برای خرید لباس می‌گردید، می‌توانید به خیابان عبدی ایپکچی بروید. خوبی سفر به این همسایه این است که شما به قاره اروپا وارد می شوید، ولی نیازی به ویزای توریستی شینگن ندارید.

رومن، ماچکا، سارار و دامات توئین از معروف‌ترین برندهای ترک محسوب می‌شوند.

چرم ترک

ترکیه بعد از ایتالیا، چین و هند از بزرگترین تولیدکنندگان چرم در جهان است. تاریخچه صنعت چرم ترکیه به قرن دوازدهم برمی‌‌گردد.

با گشت و گذار در بازار استانبول می‌توانید همه مدل کالای چرم پیدا کنید. فرقی نمی‌کند کیف، کمربند، کت یا چمدان چرم بخواهید، در هر صورت رنگ و مدل موردنظرتان را پیدا خواهید کرد. چرم یکی از معروف‌ترین صنایع دستی و هنرهای مردمی ترکیه است و معمولا از محبوب‌ترین سوغات موردنظر گردشگران محسوب می‌شود.

علاوه‌برآن، ترکیه در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای بهبود کیفیت و استانداردهای طراحی خود کرده‌ است. این اقدامات باعث تحول در طراحی صنعت چرم این کشور شده است.

بیشتر بخوانید …

سفر به ییلاق آیدر ترکیه | روستای آلپی و سرسبزی که باید از آن دیدن کنید

روسری پشمی

شال و روسری پشمینه یکی دیگر از بهترین سوغات ترکیه برای آوردن به خانه محسوب می‌شود. طرح‌ها و نقش‌های رنگارنگ و بافت جالب، آن را به گزینه‌ای عالی برای هدیه تبدیل کرده است. شال و روسری پشمینه از نوع خاصی پشم بز تولید می‌شود.

شما می‌توانید در همه نقاط ترکیه این سوغاتی را پیدا کنید. البته دقت کنید که هر محصولی را با هر جنسی نخرید.

چای ترکیه

ما ایرانی‌ها بیشتر ترک‌ها را به مصرف قهوه می‌شناسیم اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید ترک‌ها در مصرف چای از ما هم جلوتر هستند. ترکیه بالاترین مصرف سرانه چای در جهان را به خود اختصاص داده است.

بعید است به میهمانی، رستوران، کافه یا حتی مغازه‌ای سر بزنید و زیر سه فنجان چای به شما پیشنهاد شود.

درواقع چای در ترکیه یکی از مظاهر اصلی تعامل و گفتگو میان مردم محسوب می‌شود. طبیعتا این کشور معدن چای باکیفیت و انواع چای‌های طعم‌دار هم است. چای و استکان‌های کمر باریک و زیبا از دیگر سوغات ترکیه هستند که می‌توانید برای خودتان و یا عزیزانتان بخرید.

ست چایخوری ترک

اگر چای می‌خرید، توصیه می‌کنیم که حتما ست چایخوری سنتی ترک را هم همراه با چای بخرید. ست‌های چای‌خوری ترک که لیوان‌های نازک و کمرباریک با نقش‌های طلایی و طرح‌های رنگارنگ مشخص می‌شوند، از سوغات محبوب مسافرین این کشور محسوب می‌شود.

سازهای سنتی ترکیه

نمی‌توان موسیقی سنتی را از فرهنگ، زبان و ادبیات ترکیه حذف کرد. حتی اگر هیچ دانش و تخصصی هم در زمینه موسیقی نداشته باشید، بعید است که اجرای زنده خیابانی شب‌های استانبول برایتان جالب نباشد.

استانبول برای بسیاری از گردشگران یادآور موسیقی زیبای ترکیه است. به همین دلیل بخشی از آن‌ها سازهای سنتی این کشور را به عنوان سوغات با خود به خانه می‌برند. بخشی از سازهای سنتی این کشور، مانند عود، با سازهای ایرانی مطابقت دارد و شما می‌توانید همان سازها را در ایران هم پیدا کنید؛ اما این سازها برای اروپایی‌ها بسیار جذاب است.

باغلاما، زورنا، عود، داول و تنبور از معروف‌ترین سازهای سنتی ترکیه هستند که توجه توریست‌ها را به خود جلب می‌کنند.

سفال‌های کاپادوکیا

کاپادوکیا از معروف‌ترین و خاص‌ترین دیدنی‌های ترکیه است که هیچ گردشگری نباید تماشای آن را از دست بدهد. سفالگری از هزاران سال پیش در این منطقه رواج داشته است و امروزه انواع سفال‌های کاپادوکیا شهرت و جایگاهی خاص در میراث فرهنگی ترکیه دارند.

اگر کاپادوکیا و سفال‌های تاریخی آن را دوست داشتید، می‌توانید به عنوان نمادی از این منطقه، سفال‌های ساخته شده توسط هنرمندان بومی را بخرید و با خودتان به شهرتان ببرید تا برایتان به نمادی از این منطقه تبدیل شود.

صنایع دستی ترکیه

ترکیه علاوه‌بر مواردی مانند سفال، ظروف سرامیکی، چرم، فرش و انواع جواهر و فلزات، صنایع دستی زیبای دیگری مانند ظروف شیشه‌ای هم دارد که می‌توانید بنا بر سلیقه و ترجیحاتتان، به عنوان سوغات برای عزیزانتان تهیه کنید.

کافیست سری به بازار بزرگ استانبول بزنید تا در مغازه‌های سوغاتی فروشی جلوه‌های هنرهای مردمی بومی ترکیه را مشاهده کنید و بخرید.

سخن آخر

با این تفاسیر، می‌توان به سادگی ترکیه را کشور سوغاتی‌ دانست. شما می‌توانید با هر بودجه و هر سطح سلیقه، چیزی جذاب به عنوان سوغاتی در ترکیه پیدا کنید و از این بابت هیچ محدودیتی نخواهید داشت. حالا نوبت شماست. از این لیست کدام سوغاتی برای شما محبوب‌تر است و ترجیح می‌دهید آن را برای عزیزانتان بخرید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

معروف‌ترین سوغات ترکیه چیست؟

انواع خوراکی مانند نان سیمیت، چای، قهوه، شکلات و ادویه‌جات از معروف‌ترین سوغات ترکیه محسوب می‌شوند.

بهترین مکان برای خرید سوغات ترکیه کجاست؟

بازار بزرگ استانبول از معروف‌ترین و بهترین مراکز خرید سوغات ترکیه است. این بازار در نزدیکی مسجد ایاصوفیه قرار دارد و میان مسجد بایزید و نورعثمانیه واقع شده است.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید