10 غذای سنتی بالی

نوشته شده توسط : سارا احمدی در سه‌شنبه 27 آگوست 2019
Loading...

بالی را بدون تست غذاهای لذیذ محلی ترک نکنید. غذاهای بالی مانند جاذبه‌های این جزیره بسیار متنوع بوده و از فرهنگ‌های مختلف تاثیر گرفته‌اند از این رو به جرات می‌توان گفت با ذائقه همه مسافران سازگار هستند. چنانچه یکی از مسافران تور بالی هستید، می‌توانید لیستی جذاب از ده غذای بالی را در منوی غذایی‌تان داشته باشید.

۱- ساته

سات (ساتای) انواع گوشت‌های ترشی، کبابی و سرخ‌شده‌ای هستند که با سس تند سرو می‌شوند. این گوشت معمولاً شامل تکه‌ها و خرده‌های گوشت مرغ، گوشت بز، گوشت گوسفند، گوشت گاو و گوشت خوک می‌باشد. اما شما ممکن است ساتای درست‌شده با ماهی، توفو و یا تخم‌مرغ را نیز در بالی پیدا کنید.

  2- برنج مخلوط

 برنج مرغ و برنج مخلوط را می‌توان در بسیاری از رستوران‌های سراسر جزیره پیدا و نوش جان کرد. ظرف غذا عمدتاً با برنج سفید و عناصر مختلفی از غذاهای بالیایی مثل گوشت کباب شده، مرغ و اردک ادویه‌دار، سبزیجات مخلوط شده و کبابی با ادویه و سس بالیون، پر می‌شود.

۳- اردک و مرغ بتوتو

Betutu معادل گوشتی است که طولانی مدت  پخته‌شده باشد. بشقاب این غذا شامل یک مرغ کامل یا اردک است که با ادویه‌های سنتی مخلوط شده. سپس در برگه‌ای موز پیچیده و بعدازآن در پوست تنه موز محکم بسته می‌شود. کل این مواد به مدت ۶ تا ۷ ساعت در آتش زغال پخته‌شده  و درنهایت یک گوشت غنی و آبدار است که به‌راحتی از استخوان جدا می‌شود و بسیار لذیذ است.

۴- Babi Guling

این غذا یکی از معروف‌ترین غذاهای بالی است. بابی گالینگ از گوشت خوک کباب شده همراه ادویه‌جات و ترشی جات سنتی و مخلوطی از گیاه کاساوا است که به‌آرامی در آتش پخته می‌شود. شما ممکن است این غذا را در خارج از بالی به‌راحتی پیدا نکنید.

۵- تاهو و تمپه

در میان متنوع‌ترین مواد غذایی در بالی، تاهو (توفو) و تمپه جایگاه ویژه‌ای دارند. بعضی از آن‌ها به‌عنوان میان وعده‌های خوشمزه، و برخی دیگر به‌عنوان پیش‌غذا و گاهی غذاهای اصلی سرو می‌شوند بسیاری از غذاهای اندونزی، به‌ویژه ظروف برنج، شامل کراکر تمپه هستند. بهترین میان وعده‌های تاهو نسخه‌های پرشده از مواد غذایی و سرخ‌شده هستند که معمولاً مخلوطی شبیه به رول‌های بهاری دارند.

۶- غذاهای دریای جیمباران

کافه‌ها و رستوران‌های کنار مایای ساحلی در خلیج جیمباران به‌طورمعمول غذاهای دریایی کبابی سرو می‌کنند. غذاهایی مثل میگو، صدف، خرچنگ و ماهی‌های گوناگون که در هر رستورانی بر اساس دستور پخت سرآشپز آنجا، طعم و مزه مختلفی از شیرین و ترش گرفته تا گرم و تند، دارند.

۷- پپس Pepes و تام Tum

روش پخت پپس یک روش اندونزیایی – سودانی است که در آن از برگ موز و میله‌های نازک بامبو برای بسته‌بندی غذا استفاده می‌کنند. بسته‌های کوچک غذا در ابتدا آب پز و یا کبابی می‌شوند و اغلب در طبخ گوشت، توفو یا سبزیجات و ماهی در غذای پپس ایکان از این روش استفاده می‌شود.

تام نیز معمولاً حاوی گوشت چرخ‌کرده و مخلوط خمیر ادویه‌دار است. استفاده از برگ موز، ادویه‌های معطر و معتبر بالیایی طعم و بوی شگفت‌انگیزی به این غذا می‌دهد.

۸- Lawar

لارار ترکیبی سنتی از گوشت خردشده، سبزیجات، نارگیل رنده شده و ادویه است. در بعضی از منطقه‌ها، طعم این غذا را با مخلوط  خون تازه همراه گوشت و ادویه بهتر و لذیذتر می‌کنند.

لارار را نمی‌توان مدت زیادی نگه داشت بنابراین ظرف غذا را معمولاً بلافاصله بعد از آماده شدن سرو می‌کنند. باید بگوییم نوع سفید این غذا نیز که بدون گوشت و خون می‌باشد برای گیاهخواران موجود است.

مطالب مرتبط

۱۰ سوغاتی محبوب بالی

۷ مرکز اسپا مجلل و لوکس در بالی

معرفی مراکز خرید بالی

.

۹- کیک و دسرهای سنتی

کیک‌های سنتی بالی، در مجموعه‌ای به نام کیک‌های سنتی بازار (جنجان پاسار) که عمدتاً با آرد برنج، برنج گلوتین، شکر، نارگیل و میوه‌های گرمسیری تهیه می‌شوند، قرار می‌گیرند.

. برخی از دسرهای رایج در بالی شامل واجیک (کیک برنج چسبناک)، پنکیک (آرد برنج و کیک شیر نارگیل)، جاوا باتون bedil (گلوله‌های برنج چسبناک در سوپ شکر پالم)، bubuh inin (فرنی برنج گلوتین سیاه)، پسینگ رای (موز بخارپز) و کلپون (کیک برنج پوشیده از نارگیل با شکر نخل مایع) هستند.

۱۰- برنج سرخ شده

برنج سرخ شده اندونزی، یکی از قابل‌توجه‌ترین غذاهای بالی است. ظرف این غذا حاوی برنجی از قبل بخارپز می‌باشد که با ترکیبی از گوشت و سبزیجات سرخ شده، پخته و شامل تخم‌مرغ‌های خردشده، گوشت گاو خردشده، نوارهای مرغ، میگو، آنچوی، بره، خرچنگ، نخود سبز، پیاز و مخلوطی از سس سویا شیرین و سس چیلی گرم می‌باشد.

سوالات متداول

معروفترین جاذبه های گردشگری بالی کدامند؟

منطقه اوبود، معابد چند هزار ساله و تفریحات آبی را می‌توان در میان لیست معروفترین جاذبه های بالی قرار داد

بهترین زمان برای سفر به بالی کدام فصل است؟

نیمه دوم سال یعنی پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به بالی به شمار می‌روند.

ایرانی‌ها برای سفر به بالی باید ویزا داشته باشند؟

بله، گردشگران ایرانی برای سفر به بالی لازم است ویزای اندونزی را داشته باشند.

برای اطلاع از قیمت تور بالی، با همکاران ما در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا احمدی
کارشناس گردشگری،لیسانس روانشناسی، عاشق طبیعت گردی و مطالعه
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید