سفر به ترکیه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایرانی‌ها محسوب می‌شود. ترکیه علاوه‌بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیاد، مکانی ایده‌آل برای تفریح ما ایرانی‌ها است. نزدیکی به کشور، پایین بودن هزینه‌ها نسبت به سایر کشورهای توریستی جهان و همچنین قرابت فرهنگی از مهم‌ترین عوامل محبوبیت ترکیه میان مسافران ایرانی است. اگر قصد سفر به این کشور دارید و می‌خواهید از مهم‌ترین قوانین مسافرت به ترکیه بدانید، این مقاله مخصوص شماست. ما در راهنمای جامع قوانین مسافرت به ترکیه، هرآنچه که باید برای سفر به این کشور بدانید را در اختیارتان قرار داده‌ایم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

توهین به آتاتورک

قوانین سخت‌گیرانه مجازات توهین به آتاتورک یکی از مسائل مهمی است که باید در قوانین مسافرت به ترکیه بدانید. (رزرو تور ترکیه)

طبق قانون جرایم ارتکابی علیه آتاتورک که با عنوان قانون حمایت از آتاتورک شناخته می‌شود، هر کس علنا به آتاتورک توهین کند، به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود! این مجازات شامل قسم خوردن به آتاتورک هم می‌شود.

همچنین اگر کسی به مجسمه و بناهای یادبود آتاتورک یا مقبره او آسیبی وارد کند و آن را بشکند، از یک تا پنج سال حبس مجازات خواهد شد.

نکته جالب اینکه اگر کسی دیگران را به ارتکاب این جرایم تشویق کند، مجرم شناخته می‌شود و این مجازات شامل او هم خواهد شد.

خلاصه اینکه اگر به دنبال یادگیری قوانین مسافرت به ترکیه هستید، یادتان باشد که به هیچ وجه به شخص آتاتورک توهین نکنید؛ وگرنه ممکن است تجربه تلخی در انتظارتان باشد.

توهین به اعتقادات مذهبی

با وجود حکومت سکولار در ترکیه، قوانین سخت‌گیرانه‌ای درباره احترام به عقاید مذهبی در ترکیه وجود دارد. همانطور که می‌دانید، اکثریت جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل احترام به شعائر و اعتقادات اسلامی یکی دیگر از مهم‌ترین موارد در قوانین مسافرت به ترکیه محسوب می‌شود.

هرگونه کفرگویی یا توهین به اسلام در ترکیه تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. براساس ماده ۲۱۶ قانون مجازات اسلامی در ترکیه، هرکس آشکارا به اعتقادات مذهبی گروهی بی‌‌احترامی کند و باعث برهم زدن آرامش و نظم عمومی شود، به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

توضیح اینکه این قوانین ابدا فرمایشی نیستند و واقعا در ترکیه اجرا می‌شوند و تابحال افراد زیادی به خاطر توهین به عقاید مذهبی، علی‌الخصوص عقاید اسلامی در این کشور دستگیر و به حبس محکوم شدند.

بیشتر بخوانید …

راهنمای خرید ارزان بلیط هواپیما به ترکیه + نکات طلایی

قوانین مربوط به مصرف مشروبات الکلی

علی‌رغم اینکه اکثریت جمعیت کشور ترکیه را مسلمانان تشکیل می‌دهند، ممنوعیت خاصی برای مصرف مشروبات الکلی در این کشور وجود ندارد و چه در ملا عام و چه در محافل خصوصی، مسئله‌ای عادی و رایج محسوب می‌شود.

به همین دلیل برخلاف اغلب کشورهای مسلمان، این مورد مسئله چندان مهمی در قوانین مسافرت به ترکیه محسوب نمی‌شود. البته بعضی از دولت‌های روی کار در ترکیه تلاش کرده‌اند که با وضع قوانین خاص و مالیات سنگین روی این دسته از نوشیدنی‌ها، تا جایی که می‌توانند، مصرف آن را در کشورشان محدود کنند.

فروش مشروبات الکلی در محیط‌های خاصی مانند خوابگاه‌های دانشجویی، موسسات بهداشتی، باشگاه‌های ورزشی، موسسات آموزشی و بعضی از پمپ بنزین‌ها ممنوع است. همچنین فقط افراد بالای ۱۸ سال مجاز به مصرف آن هستند و فروش این دسته از نوشیدنی‌ها صرفا با مجوز وزارت بهداشت امکان‌پذیر است.

نکته دیگری که باید در زمینه مصرف مشروبات الکلی در قوانین مسافرت به ترکیه بدانید این است که تشخیص مقادیر بالای ۰٫۵ میلی‌گرم الکل در خون توسط پلیس هنگام رانندگی، موجب اعمال جریمه‌های سنگین خواهد شد.

قوانین استعمال دخانیات

مسئله استعمال دخانیات یکی دیگر از موارد قابل ذکر در قوانین سفر به ترکیه محسوب می‌شود. استعمال دخانیات در اکثر محل‌های کار سرپوشیده و اماکن عمومی ممنوع است.

جالب است که بدانید ترکیه قوانین سفت و سختی در ممنوعیت ترویج و تبلیغ دخانیات وضع کرده است و فروشندگان مجاز نیستند که به افراد زیر ۱۸ سال دخانیات بفروشند. به غیر از این موارد، مورد خاص دیگری درباره مصرف دخانیات در این کشور وضع نشده است و شما می‌توانید در صورت علاقه، بدون هیچ محدودیتی در این کشور از دخانیات استفاده کنید.

باید اضافه کنیم که استفاده از مواد مخدر به جز سیگار و قلیان، مجازات سنگینی در ترکیه دارد  و بین ۴ تا ۲۴ سال حبس در انتظار خاطیان خواهد بود.

بیشتر بخوانید …

با بهترین هتل های ترکیه آشنا شوید

قوانین مربوط به گذرنامه

آگاهی از قوانین ورود به مرزهای کشور از مهم‌ترین مواردی است که باید در قوانین مسافرت به ترکیه بدانید.

قوانین پاسپورت و ویزای مسافرت به ترکیه برای شهروندان ایرانی ابدا سخت نیست. حتما متوجه این نکته شده‌اید که در سال‌های اخیر، صدور ویزا میان ایران و ترکیه لغو شده است و شهروندان ایرانی می‌توانند بدون نیاز به ویزای ترکیه، وارد مرزهای این کشور شوند.

شما به عنوان شهروند ایرانی، با در دست داشتن پاسپورت معتبر ایران که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد، می‌توانید به مدت حداکثر ۹۰ روز در این کشور حضور پیدا کنید.

ضمن اینکه اگر قصد دارید صرفا برای مقاصد توریستی و گردشگری وارد خاک ترکیه شوید، به مدارک خاصی جز پاسپورت نیاز ندارید. به خاطر داشته باشید که به همراه نداشتن مدارک قانونی شناسایی در ترکیه جرم محسوب می‌شود و ممکن است به خاطر آن جریمه شوید.

قوانین خرید و فروش

خرید یکی از ملزومات اصلی سفر است و آگاهی از قوانین خرید و فروش، از مهم‌ترین مسائلی است که که باید در شرایط سفر به ترکیه بدانید.

اگر قصد دارید از عتیقه‌فروشی‌ها یادگاری بخرید، درنظر داشته باشی که برای فروش یا خرید آثار باستانی در ترکیه بین ۵ تا ۱۲ سال حبس تعریف شده است. به همین دلیل حتما قبل از خرید بررسی کنید که آیا کالای موردنظرتان تحت قوانین ترکیه مجاز هستند یا نه.

ممنوعیت ورود بعضی از کالاها به داخل مرزها هم از دیگر مواردی است که باید ذیل این گزینه در قوانین مسافرت به ترکیه بدانید. طبق قوانین ترکیه، محصولات شیمایی، فلزات گرانبها و کالاهای صنعتی از مواردی هستند که بدون مجوز دولت ترکیه اجازه ورود به مرز این کشور را نخواهد داشت.

البته بعید است که مسافری قصد داشته باشد چنین کالاهایی را با خود به ترکیه ببرد! اما دانستن آن هم خالی از لطف نیست؛ نه؟

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه

قوانین مربوط به اقامت

همانطور که قبلا گفتیم، شما به سادگی و بدون نیاز به ویزا می‌توانید تا ۹۰ روز به عنوان گردشگر و توریست در ترکیه اقامت داشته باشید. طبق قوانین مسافرت به ترکیه اگر قصد داشته باشید بیش از موعد مقرر شده در این کشور اقامت داشته باشید، باید حداقل دو هفته قبل از اتمام مهلت قانونی اقامت در این کشور، درخواست خود را به اداره مهاجرت ارسال کنید.

برای این کار شما نیاز خواهید داشت که حتما بیمه‌نامه خود را هم تمدید کنید و منتظر ایمیل اداره مهاجرت بمانید. بعد از دریافت ایمیل، باید مدارک خواسته شده را ارسال کنید و منتظر تاریخ ملاقات با افسر ویز بمانید.

مدارک درخواستی به صورت زیر است

  • پرینت فرم ملاقات و امضای آن
  • پرداخت هزینه‌های درخواست و به همراه داشتن فیش پرداخت
  • سه قطعه عکس پاسپورتی
  • کپی صفحه آخرین ورود به ترکیه

دقت داشته باشید که باید حتما برای اقامت بیش از نود روز، دلایل قانع‌کننده به افسر ویزا ارائه دهید. درصورت موافقت، این امکان را خواهید داشت که یک سال اقامتتان را تمدید کنید.

اگر قصد دارید بیش از این زمان در ترکیه اقامت داشته باشید، باید از روش‌های دیگر به تمدید اقامتتان اقدام کنید.

بیشتر بخوانید …

تجربه زندگی در استانبول | تجربه کن حتی به غلط!

قوانین مربوط به عکاسی از اماکن و افراد

سفر است و عکاسی! به همین دلیل دانستن مسائل عکاسی از اماکن یا افراد از مهم‌ترین موارد در قوانین مسافرت به ترکیه است. زیبایی‌های طبیعی و اماکن تاریخی این کشور، هر کسی را وادار می‌کند تا دوربین به دست بگیرد و لحظات مختلف را ثبت کند.

اما باید بدانید که عکاسی از بعضی از اماکن در ترکیه ممنوع است. از جمله:

  • بعضی از موزه‌ها و اماکن تاریخی، عکاسی افراد عادی را ممنوع اعلام کرده‌اند؛ به همین دلیل حتما قبل از عکسبرداری به تابلوهای اطراف آن دقت کنید.
  • همچنین عکس گرفتن از اماکن نظامی در ترکیه ممنوع است و در صورت تخلف، امکان دارد که حسابی توی دردسر بیفتید.
  • از افراد بدون اجازه عکس نگیرید. این مسئله در ترکیه مهم است و مودبانه‌تر آن است که قبل از عکاسی از افراد، از آن‌ها اجازه بگیرید.
  • عکس گرفتن از اماکن خصوصی بدون اجازه مالک هم جزو موارد ممنوع محسوب می‌شود. حتما مطمئن شوید که این مورد را رعایت می‌کنید.

قوانین مربوط به رانندگی

در این بخش از قوانین مسافرت به ترکیه، بد نیست که کمی از مهم‌ترین موارد قوانین رانندگی در این کشور بدانید. اگر دوست دارید با اجاره خودرو، به سادگی در سطح شهر تردد کنید، موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • جریمه رانندگی در ترکیه بسیار بالا است و تمام تخلفات رانندگی توسط دوربین‌ها ثبت می‌شوند. به همین دلیل حتما طبق مقررات رانندگی و به علائم راهنمایی توجه کنید.
  • فرقی ندارد در چه وضعیتی هستید و چه سرعتی دارید؛ در هر صورت در ترکیه حق تقدم با عابر پیاده است.
  • رانندگان موظف هستند که به خودروهای خدمات اضطراری مانند آمبولانس، آتش‌نشانی و… راه بدهند.
  • اگر سرعت رانندگیتان بالا نیست، وارد لاین سرعت نشوید.
  • عبور از چراغ زرد و قرمز، نبستن کمربند ایمنی، رانندگی در حالت مستی، استفاده نکردن از چراغ راهنما، عدم رعایت فاصله ایمنی و حق تقدم، جرایم بسیار بالایی دارند. به این موارد دقت کنید.

بیشتر بخوانید …

بهترین مقاصد گردشگری ترکیه در فصل بهار

قوانین مربوط به مجوز دارو

ممنوعیت به همراه داشتن گروه مشخصی از داروها، از دیگر موارد مهمی است که باید در قوانین مسافرت به ترکیه بدانید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما نسخه ترجمه شده با مهر پزشک را به همراه داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، آن را به مسئولین نشان دهید.

درحالت کلی دارویی‌هایی که در لیست بررسی ممنوعیت‌های وارداتی به ترکیه مطرح می‌شوند عبارتند از:

  • مسکن‌های حاوی مخدر یا کدئین مانند متادون، ترامادول و…
  • داروهای روان‌گردان مانند بعضی از داروهای درمان افسردگی
  • داروهایی که باعث اختلال در سیستم اعصاب می‌شوند
  • داروهای سرماخوردگی حاوی ماده ویکس و سودافد
  • ماری جوانا
  • بنادریل
  • دیفن هیدرامین
  • آدرال
  • ریتالین
  • امبین
  • اینترمزو
  • انواع آمفتامین
  • داروهای خواب‌آور

همراه داشتن مدرک شناسایی

هرچند براساس قوانین مرزی ترکیه برای تردد میان مسافران ایرانی و ترک به مدرکی جز پاسپورت نیاز نیست، خوب است که مدارکی مانند کارت ملی، شناسنامه و همچنین فیش پرداخت عوارض خروج را با خود به همراه داشته باشید.

رعایت آداب بازدید از اماکن مذهبی

یکی دیگر از مواردی که باید در قوانین مسافرت به ترکیه بدانید، التزام رعایت آداب بازدید از اماکن مذهبی است. همانطور که می‌دانید، بخش مهمی از اماکن دیدنی ترکیه شامل مساجد و امکان تاریخی مذهبی ست که بازدید از آن‌ها قوانین و آداب خاصی دارد.

اگرچه پوشش در ترکیه آزاد است و قانون خاصی آن را کنترل نمی‌کند اما برای بازدید از اماکن مذهبی باید پوشش خاصی را رعایت کنید و مجاز نیستید که با هرنوع پوششی به دیدن مساجد بروید. به طور کلی برای زنان:

  • پوشاندن شانه‌ها، سر، زانو، روی سینه و انگشتان پا در بازدید از مساجد الزامی است.
  • فراموش نکنید که برای بازدید از مساجد حتما روسری به سر داشته باشید و به همراه داشتن جوراب یا جوراب شلواری، مخصوصا زمانی که دامن به تن دارید الزامی است.

برای مردان:

  • اگر شلوارک به پا دارید حتما باید طول آن به زیر زانوهایتان برسد.
  • پوشیدن رکابی مجاز نیست و باید حداقل تی‌شرت به تن داشته باشید.
  • یکی از موارد عجیب در قوانین مسافرت به ترکیه این است که در بازدید از اماکن مذهبی نباید کلاه به سر داشته باشید.
  • هنگام ایستادن مقابل محراب، دستانتان را در جیبتان نگذارید.

بیشتر بخوانید …

هرآنچه که باید درباره فرهنگ و رسوم مردم ترکیه بدانید

خروج کالاهای عتیقه و سنگ‌های قیمتی

به طور کلی طبق اطلاعات پروازی ترکیه و قوانین مرزی این کشور، خروج هرگونه اشیا عتیقه شامل آثار هنر، نسخ خطی، کتاب‌های قدیمی که با چاپ سنگی منتشر شده‌اند و هرچیزی که در حوزه میراث فرهنگی این کشور محسوب شود، ممنوع خواهد بود و به همراه داشتن آن‌ها می‌تواند برایتان دردسرساز باشد.

همچنین اگر قصد دارید که سنگ‌های قیمتی یا زیورآلات شخصی را از ترکیه خارج کنید، می‌توانید تا ۱۵۰ گرم از آن‌ها را با خود از ترکیه خارج کنید.

سوالات متداول

آیا ارائه تست منفی PCR از قوانین مسافرت به ترکیه محسوب می‌شود؟

خیر. با اتمام دوره اوج پاندمی کرونا در جهان، دیگر ارائه تست منفی PCR از قوانین اساسی ورود به این کشور نیست.

آیا می‌توانم با وجود آنکه کمتر از ۶ ماه به تاریخ انقضای پاسپورتم باقی مانده است، به ترکیه سفر کنم؟

در نظر داشته باشید که اعتبار حداقل ۶ ماهه پاسپورت از اساسی‌ترین قوانین مرزی ترکیه محسوب می‌شود و شما نمی‌توانید بدون این مدت زمانی وارد خاک ترکیه شوید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید