تجربه زندگی در استانبول | تجربه کن حتی به غلط!

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 25 فوریه 2023
Loading...

رکورد خرید خانه در استانبول در سال ۲۰۲۱ توسط ایرانی‌ها شکسته شد! اتباع ایرانی با خرید بیش از ۱۳۰۰ خانه توانستند رکورد خرید خانه توسط خارجی‌ها در ترکیه را به خود اختصاص دهند. مدتی است که این خبر توانسته توجه رسانه‌ها را به خود جلب و به تیتر اول خبر گذاری‌ها تبدیل شود؛ اما چرا باید استانبول را برای زندگی انتخاب کرد و تجربه زندگی در استانبول چه مزیت‌هایی دارد که تا این اندازه توانسته شهروندان ایرانی را برای خرید ملک و یا حتی سرمایه‌گذاری به سمت خود جذب کند؟

استانبول؛ بیشترین گردشگران را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند!

استانبول شهری است که چه برای سفر و گردشگری و چه حتی برای اقامت و زندگی، به عنوان مقصدی محبوب در بین ایرانیان شناخته می‌شود. این شهر در کنار داشتن جاذبه‌های فرهنگی و تفریحی متنوع، از نظر سطح زندگی نیز دارای جایگاهی نسبتاً خوب، در میان شهرهای پیشرفته دنیا قرار گرفته می‌گیرد. با این توضیح کوتاه، کم و بیش می‌توان فهمید که چرا باید استانبول را برای زندگی انتخاب کرد. در ادامه مزیت‌ها و مشکلات تجربه زندگی در استانبول را مرور می‌کنیم. 

چرا باید استانبول را برای زندگی انتخاب کرد؟

برخی از دلایل انتخاب استانبول برای زندگی به شرح زیر هستند:

  • آب و هوای عالی
  • مناظر طبیعی بسیار زیبا
  • سطح زندگی نسبتاً بالا
  • فرهنگ اروپایی
  • درآمد خوب
  • تورم پایین
  • نزدیکی به ایران
  • شباهت‌های زبانی
  • راه‌های آسان برای گرفتن اقامت ترکیه

استانبول پایتخت فرهنگی ترکیه

آنکارا به عنوان پایتخت سیاسی ترکیه شناخته می‌شود؛ اما شهر استانبول با بناهای تاریخی به عنوان پایتخت فرهنگی دارای معروفیت و محبوبیت بیشتری در بین گردشگران تور ترکیه می‌باشد.عثمانی‌ها به عنوان یکی از قدرتمندترین پادشاهان ترکیه، استانبول را مرکز حکومت خود قرار داده بودند به همین دلیل آثار تاریخی به جا مانده از این پادشاهی باشکوه در جای‌جای شهر به چشم می‌خورد.

جاذبه‌های زیر، نشان از ابهت استانبول در زمان حکومت عثمانی دارند:

  • قصر توپکاپی
  • مسجد ایاصوفیه
  • دولما باغچه
  • برج گالاتا
  • بازار بزرگ استانبول

شهر آنکارا اما در کنار حفظ ارزش‌های باستانی خود توانسته به یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای آسیایی، اروپایی نیز تبدیل شود. چنانچه در بخش اروپایی استانبول قدم بزنید مراکز خرید لوکس، خیابان‌های شیک سنگفرش شده، هتل‌های ۵ ستاره و رستوران‌های درجه یک را به وفور در اطراف خود خواهید دید. در ادامه مزیت‌ها و مشکلات تجربه زندگی در استانبول را به عنوان پایتخت فرهنگی ترکیه مرور می‌کنیم.

مزیت‌های زندگی در استانبول

استانبول شهری ست که توانسته خود را با معیارهای روز تغییر داده و مردم آن در عین احترام به پیشینیان با فناوری‌های روز پیشرفت کنند. از این رو تجربه زندگی در استانبول می‌تواند مزایای بسیاری برای ایرانی‌ها داشته باشد از جمله:

هوای عالی استانبول

استانبول هوایی نسبتاً تمیز دارد. تا جایی که شاخص آلودگی هوا در این شهر تقریباً پایین است. همچنین بیشتر فصل‌های استانبول به ویژه بهار و تابستان دارای آب و هوایی مناسب برای سفر تور استانبول و گردشگری هستند.

فرصت‌های شغلی فراوان در استانبول

استانبول را می‌توان قطب اقتصادی ترکیه دانست. از این فرصت‌های شغلی بسیاری با درآمدهای عالی از مزایای زندگی در این شهر محسوب می‌شود.

بالا بودن سطح کیفیت زندگی در استانبول

دولت ترکیه سعی بر این دارد تا طبق متدهای اروپایی کشور را مدیریت کند. بر همین اساس از وضعیت اقتصادی نسبتاً پایدار برخوردار بوده و ساکنان شهر استانبول دخل و خرجی هماهنگ دارند. همچنین امکانات و تکنولوژی‌های روز برای مدیریت شهر استفاده می‌شود.

نزدیکی مسافتی و فرهنگی ترکیه با ایران

ایرانی‌ها به راحتی می‌توانند از مرزهای زمینی و هوایی به ترکیه سفر کنند نکته مثبت دیگر اینکه اتباع ایرانی برای سفر به این کشور نیازی به دریافت ویزا ندارند. همچنین به دلیل تشابه نسبی فرهنگی خیلی در استانبول احساس غربت نخواهید کرد.

سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته در استانبول

مترو و اتوبوس‌های استانبول در سراسر شهر گسترده شده و دارای سرویس‌دهی منظم هستند. در هر جای شهر که اقامت داشته باشید می‌توانید به وسیله مترو خود را به نقطه مورد نظرتان برسانید.

مشکلات زندگی در استانبول

اگر به عنوان توریست به شهر استانبول سفر کنید بیش شک لحظاتی عالی را تجربه خواهید کرد اما معایب یک شهر فقط و فقط از طریق زندگی در آن شهر مشخص می‌شود. تجربه زندگی در استانبول نشان داده است که:

  • زبان ترکی یاد بگیرید: برای زندگی در استانبول دانستن زبان انگلیسی خیلی به کارتان نمی‌آید. بلکه بایستی جهت انجام کارهای معمول روزانه و پیدا کردن کار زبان ترکی بلد باشید.
  • قبل از ساکن شدن در استانبول حوزه کاری خود را مشخص کنید: در صورتیکه که قصد اقامت و زندگی در استانبول را دارید بهتر است پیش از ساکن شدن در این شهر درباره حوزه کاری خود تصمیم بگیرید یا اگر می‌توانید حتی محل کار خود را مشخص کنید.
  • استانبول شهری شلوغ است: موقعیت فرهنگی استانبول باعث شده در بیشتر روزهای سال مملو است گردشگر باشد. پس برای زندگی در استانبول بهتر است خود را برای ترافیک‌های روزانه آماده کنید.

هزینه‌های زندگی در استانبول در سال ۲۰۲۱

اجاره خانه، حمل و نقل، خورد و خوراک هزینه‌های اصلی زندگی در استانبول را تشکیل می‌دهند. بر همین اساس:

  • هزینه اجاره خانه در ماه با توجه به متراژ و موقعیت خانه حدود ۲۱۰۰ لیر است. مبلغ اجاره ماهیانه خانه‌ای که در حومه شهر قرار داشته باشد حدود ۱۳۰۰ لیر می‌باشد.
  • قیمت خرید آپارتمان به طور متوسط متری ۳۰۰۰ لیر است.
  • هر لیتر بنزین در استانبول ۲۸ لیر است.
  • هزینه یک وعده غذا در استانبول با توجه به نوع رستوران بین ۹۰ تا ۳۰۰ لیر است.
  • میانگین حقوق ماهیانه در استانبول ۳۷۰۰ لیر می‌باشد.
  • میانگین هزینه‌های زندگی در استانبول برای هر نفر از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ لیر در ماه است.

شرایط خرید ملک در استانبول

خرید ملک یکی از راه‌های تجربه زندگی در استانبول و به تبع آن دریافت اقامت ترکیه است. اتباع سایر کشورها و همچنین ایرانی‌ها می‌توانند با خرید ملک در استانبول البته با شرایط خاص اقامت ترکیه را دریافت کنند.

  • با خرید ملک به ارزش ۲۵۰ هزار لیر می‌توان برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کرد.
  • با مبلغ ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار لیر می‌توان یک آپارتمان کوچک در مرکز شهر استانبول را خریداری کرد.
  • ملک باید دارای سند قانونی و مورد تأیید دولت ترکیه باشد.
  • متقاضی اقامت ترکیه نباید سابقه کیفری در ایران داشته باشد.
  • امکان اجاره دادن ملک برای مالکان خارجی وجود دارد.

بهترین زمان سفر به استانبول

استانبول فصل‌های مانند ایران دارد. بهارهای این کشور سرسبز بوده و با بارش مقطعی باران همراه است. تابستان‌ها تابش ملایم آفتاب را می‌توان حس کرد، با ورود به پاییز دمای هوا پایین می‌آید اما ریزش برگ‌های حال و هوایی عاشقانه را بوجود می‌آورد. زمستان‌های استانبول نیز معمولاً با بارش برف و باران همراه است.بر همین اساس بهار، تابستان و اوایل پاییز را می‌‎توان بهترین زمان برای سفر به استانبول دانست.

دانش اگر با تجربه همراه نشود کالایی کم ارزش است!

استانبول شهری رنگارنگ با فضایی شاد است. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید تجربه زندگی در استانبول را از نزدیک حس کنید حتماً سفری هر چند کوتاه به این شهر داشته باشید.بدین ترتیب می‌توانید از نزدیک با حال و هوای شهر آشنا شده، در محله‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های استانبول قدم بزنید، شرکت‌ها، ادارات و مغازه‌ها را از نزدیک ببینید، با سیستم حمل و نقل عمومی آشنا شوید و در آخر اگر توانستید با این شهر و مردم آن ارتباط برقرار کنید به سراغ مرحله دریافت اقامت استانبول و مهاجرت به این شهر بروید.

سوالات متداول

گرانترین شهر ترکیه برای زندگی کدام است؟

با توجه به هزینه‌های زندگی استانبول را می‌توان به عنوان گرانترین شهر ترکیه معرفی کرد.

ارزانترین شهر ترکیه برای زندگی کدام است؟

قونیه، بدروم و آدانا از ارزانترین شهرهای ترکیه برای زندگی هستند.

بیشتر بخوانید …

۵ پیشنهاد برای لذت بردن از تفریحات شبانه استانبول

دیدنی‌ترین خیابان‌های استانبول را می‌شناسید؟

برای مشاهده قیمت و خرید تور استانبول از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور استانبول
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید