راهنمای سفر به سریلانکا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 1 ژانویه 2022
Loading...

برای سفر به سریلانکا باید ویزا داشته باشیم؟ بهترین زمان برای سفر به کشور سریلانکا کدام فصل‌ها هستند؟ هزینه سفر به این کشور چقدر است؟ چه ارزی را باید با خود همراه داشته باشیم؟ در ادامه به تمامی این سوال‌ها درباره تور سریلانکا پاسخ خواهیم داد.

نام تور سریلانکا مدتی ست که در میان تورهای گردشگری پرطرفدار قرار گرفته است. کشوری در جنوب قاره کهن آسیا که به لطف همجواری با اقیانوس هند، سواحلی زیبا و چشم‌نواز دارد. معابد چندهزار ساله، مراتع پلکانی برنج، طبیعت خارق‌العاده و کم هزینه بودن را هم که به آن اضافه کنیم، می‌توان سریلانکا را مقصدی جذاب و متفاوت برای سفر به شمار آورد. (خرید بلیط تهران کلمبو)

تاریخچه سریلانکا

سریلانکا را تا پیش از سال ۱۹۷۲ با نام سیلان می‌شناختند. کشوری که مدت‌ها تحت استعمار دولت انگلیس بود و نهایتاً در سال ۱۹۸۴ به استقلال رسید. نکته جالب اینکه اولین ساکنان سریلانکا، ودداها از تبار تامیل بودند که از سمت هند به این کشور مهاجرت کردند اما پس از چندی توسط سینهالی‌های آریایی شکست خورده و مجبور به مهاجرت شدند. در حال حاضر بیشتر ساکنان سریلانکا از قوم سینهال هستند و تامیل‌ها تنها ۱۱ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. سریلانکا در طول دوران تاریخ پر فراز و نشیب خود به دلیل داشتن منابع طبیعی فراوان بارها مورد هجوم اروپایی‌ها قرار گرفته و علاوه بر انگلیس، پرتغال و هلند زمانی این کشور را تحت استعمار خود داشتند؛ اما سریلانکا در تاریخ ۴ فوریه ۱۹۸۴ توانست استقلال کامل خود را به دست آورد.

معرفی کشور سریلانکا

سریلانکا در جنوب اقیانوس هند قرار گرفته و تنگه‌ای به نام پالک آن را از کشور هندوستان جدا می‌کند. سریلانکا را می‌توان از کشورهای پر جمعیت و البته فقیر آسیایی نامید اما در سال‌های اخیر با تکیه بر مناظر طبیعی شگفت‌انگیز و سواحل به‌راستی رؤیایی توانسته تکانی هر چند جزیی به اقتصاد خود دهد. از دید فرهنگی که به این کشور نگاه کنیم حضور نژادهای قومی بسیار باعث شده تا سریلانکا از میراث فرهنگی بسیار غنی برخوردار باشد. کشاورزی منبع اصلی درآمد مردم این کشور بوده و بیشتر سریلانکایی از طریق زمین‌های خود امرارمعاش می‌کنند.

مقالات مرتبط

سریلانکا کجاست؟

برای سفر به سریلانکا باید ویزا دریافت کنیم؟

تور سریلانکا نیاز به دریافت ویزا ندارد. درواقع ویزای سریلانکا برای ایرانیان در فرودگاه این کشور صادر می‌شود. این نوع ویزا، ویزای فرودگاهی نام دارد و دارندگان آن می‌توانند به مدت ۳۰ روز در کشور سریلانکا اقامت داشته باشند.

سفارت سریلانکا در تهران

با توجه به تغییر قوانین سفر در دوره کرونا، ایرانی‌های قبل از ورود به سریلانکا بایستی درخواست ویزا دهند. این کار از تغییر آژانس‌های هواپیمایی انجام شده و نیازی به حضور مسافر در سفارت نیست. همکاران ما در واحد ویزا هماهنگی‌های لازم را در خصوص درخواست ویزا انجام می‌دهند.

اطلاعات سفارت سریلانکا در تهران

  • زعفرانیه، خیابان شهید فلاحی، کوچه کافی‌آبادی، شماره ۶۶
  • شماره تماس: ۲۲۴۱۴۸۶۳ و ۲۲۴۲۵۲۹۷
  • نمابر: ۲۲۱۷۵۴۷۱

اطلاعات ضروری که قبل از سفر به سریلانکا باید بدانید

  • طول پرواز از تهران: حدودا ۷ ساعت
  • اختلاف ساعت با ایران: ۲ +
  • واحد پول: روپیه سریلانکا
  • زبان رسمی: سینهالی، تامیل
  • پیش شماره:  94+
  • شماره تماس با پلیس: ۱۱۸
  • شماره تماس با اورژنس: ۱۱۰
  • شماره تماس با آتشنشانی: ۱۱۰
  • جهت رانندگی: چپ

آداب و رسوم مردم سریلانکا

دانستن آداب و رسوم هر مقصد، از موارد مهمی است که گردشگران قبل از سفر باید درباره آن تحقیق کنند. چرا که با شناختن عادات مرسوم هر کشور بایدها و نبایدها مشخص شده و طبیعتا سفری بی‌‎دغدغه‌تر را خواهید داشت. پس بهتر است قبل از سفر به سریلانکا، با فرهنگ مردم این کشور آشنا شوید. بوداییسم دین رسمی در کشور سریلانکا است. از این رو معابد تاریخی بسیاری در کلمبو، بنتوتا و سایر شهرهای این کشور وجود دارد که هم ارزش معنوی دارند و هم با معماری‌های بسیار زیبا جز جاذبه‌های گردشگری تور سریلانکا به شمار می‌روند. مردم این کشور بسیار مهربان و میهمان‌نواز هستند و تمام تلاششان را برای جلب رضایت گردشگران انجام می‌دهند. مردم سریلانکا ارزش ویژه‌ای برای حقوق حیوانات قائل هستند. پس بهتر است در برخورد با حیوانات خیابانی محتاط باشید. پوشش در این کشور آزاد و به انتخاب شخص است. اما از آنجایی که سریلانکا کشوری سنتی محسوب می‌شود، به استثنای سواحل، هنگام گردش در خیابان از پوشش مناسب استفاده کنید.

آب و هوای کشور سریلانکا

سریلانکا را می‌توان جزیره‌ای برای تمام فصول نامید. کشوری که حتی در فصل‌های پاییز و زمستان نیز نور آفتابی خود را از گردشگران دریغ نمی‌کند. در این فصول نه تنها خبری از بارش برف و باران نیست بلکه می‌توانید از تفریحات آبی و گشت و گذار در سریلانکا لذت ببرید. اگر هم بهار یا تابستان را برای سفر انتخاب کرده‌اید انتظار هوای کمی شرجی‌تر و بارش باران‌های موسمی را داشته باشید.

بهترین زمان سفر

سریلانکا با داشتن آب و هوای استوایی، در نیمه اول سال گرم و شرجی و در نیمه دوم سال هوایی بسیار معتدل دارد. بهار‌های این کشور نسبتا گرم است اما طبیعت سرسبز آن گرمای هوا را پوشش داده و می‌توان از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تور سریلانکا بازدید کرد. با نزدیک شدن به تابستان بارش باران‌های موسمی آغاز شده و رطوبت هوا نیز بیشتر می‌شود. اما با رسیدن پاییز و زمستان، این کشور رنگ و بویی دیگر گرفته و همه چیز برای گذراندن یک تعطیلات عالی در کنار سواحل محیا می‌شود. در مجموع در هر فصل از سال می‌توان به کشور سریلانکا سفر کرد اما فصل‌های پاییز و زمستان از نظر آب و هوایی به عنوان بهترین فصل سفر به کشور سریلانکا محسوب می‌شوند.

مقالات مرتبط

بهترین فصل سفر به سریلانکا

هزینه‌های سفر

تور سریلانکا از تورهای نسبتا ارزان می‌باشد. واحد پول این کشور روپیه است و برای پرداخت هزینه‌هایی مانند کرایه تاکسی، غذا و … می‌توانید ارز خود را از طریق صرافی‌های فرودگاه، هتل یا فروشگاه‌های بزرگ به روپیه تبدیل کنید. برای وعده‌های غذایی می‌توانید رستوران‌ها یا غذاهای خیابانی را انتخاب کنید. هزینه یک وعده غذا در رستوران‌های معمولی حدودا ۳۰۰ روپیه، در رستوران‌های لوکس و بزرگ ۱۸۰۰ روپیه و هزینه غذاهای مک دونالد از ۳۵۰ روپیه شروع می‌شود. هزینه اقامت در سریلانکا بسته به هتلی که انتخاب می‎‌کنید متفاوت است. هرینه یک شب اقامت در هتل‌های ۳ ستاره از ۳۰ دلار، ۴ ستاره از ۴۵ دلار و ۵ ستاره از ۶۰ دلار شروع می‌شود. اگر هزینه بازدید از جاذبه‌ها و گشت‌وگذار در مراکز خرید را هم به هزینه‌های بالا اضافه کنیم، یک روز اقامت در سریلانکا به طور متوسط بین ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ روپیه هزینه دارد. 

حمل و نقل شهری در سریلانکا

برای حمل و نقل شهری در تور سریلانکا می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی، مترو، اتوبوس یا دوچرخه‌های کابین‌دار بنام توک توک استفاده کنید. البته بیشتر گردشگران تاکسی و توک توک را به سایر وسایل نقیله ترجیح می‌دهند. هزینه بلیط مترو و اتوبوس حدودا ۲۰ روپیه است. ورودیه تاکسی ۵۹ روپیه است و در ازای هر یک کیلومتر ۴۵ روپیه اضافه می‌گردد. کرایه توک توک نیز به صورت توافقی بین راننده و مسافر تعیین می‌شود. این نکته را بخاطر داشته باشید، قبل از حرکت تاکسی مطمئن شوید کیلومترشمار درست کار می‌کند، درغیر اینصورت با راننده برسر کرایه به توافق برسید. چرا که درغیراینصورت ممکن است پس از رسیدن به مقصد راننده مبلغ بیشتری را نسبت به کرایه اصلی از شما دریافت کند.

هزینه حمل و نقل در سریلانکا

بیشتر شهرهای سریلانکا شلوغ و پر جمعیت هستند پس ترافیک‌های روزانه بخش جدایی‌ناپذیر سفر شما هستند. همانطور که در پاراگراف قبل اشاره شد شما به عنوان گردشگر برای حمل و نقل عمومی می‌توانید از توک توک یا تاکسی استفاده کنید. با اینکه تاکسی گرانترین وسیله حمل و نقل عمومی در سریلانکاست اما در مجموع کرایه حمل و نقل در این کشور را می‌توان مقرون به صرفه دانست. تاکسی‌های سریلانکا دارای تاکسی متر بوده و به ازای هر کیلومتر حدود ۶۰ روپیه دریافت می‌کنند.

مقالات مرتبط

راهنمای حمل و نقل عمومی در سریلانکا

شهرهای معروف کشور سریلانکا

طبیعت بی‌نقص سریلانکا این کشور را در میان زیباترین کشورهای جهان قرار داده است. در این بین اما سه شهر کلمبو به عنوان پایتخت سریلانکا، کندی و بنتوتا توانسته‌اند بیش از سایر مناطق نظر گردشگران را به سوی خود جلب کنند. کلمبو دروازه ورد به سریلانکا شناخته شده و بیشتری جاذبه‌های تاریخی را در خود دارد. بنتوتا نیز سحرانگیزترین سواحل آسیا را در خود جای داده و برای دیدن مزارع چای پلکانی می‌توانید روی شهر کندی حساب ویژه باز کنید.

در تور سریلانکا از چه جاذبه‌هایی بازدید کنیم؟

هرکدام از شهرهای سریلانکا زیبایی‌های خاص خود را دارند. شهر کلمبو با معابد تاریخی بی‌نظیرش، بنتوتا با سواحل رویایی و کندی با دریاچه سحرآمیزش گردشگران را شیفته خود می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در تور سریلانکا بازدید از جاذبه‌های زیر را از دست ندهید.

جاذبه‌های گردشگری کلمبو

  • معبد گانگارامایا
  • دریاچه بیرا
  • ساحل لاوینیا
  • معبد کالی دواستانام

جاذبه‌های گردشگری بنتوتا

  • سواحل بسیار زیبا
  • تفریحات آبی متنوع
  • باغ بریف
  • سافاری

جاذبه‌های گردشگری کندی

  • دریاچه کندی
  • معبد دندان مقدس
  • مزرعه چای گیراگاما
  • باغ سلطنتی پرادنیا

مقالات مرتبط

جاذبه‌ های گردشگری سریلانکا

سیمکارت های سریلانکا

استفاده از سیم کارت‌‌های محلی هر مقصد بهترین راه کاهش مکالمات بین‌المللی ست. در سفر به سریلانکا نیز می‌توانید با ارائه پاسپورت سیم کارت محلی را خریداری و برای برقراری تماس و استفاده از اینترنت از آن استفاده کنید. دو اپراتور Dialog و Mobitel از قوی‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در سریلانکا هستند.

غذاهای محبوب سریلانکا

غذاهای پر ادویه سریلانکایی بخشی از جاذبه‌های گردشگری این کشور هستند. غذاهایی که ترکیبی از غذاهای پرتغالی، هلندی مالزیایی و بومی بوده و به نوعی تاریخ پر فراز و نشیب سریلانکا را نیز به شیوه خود معرفی می‌کنند. در ادامه با معروف‌ترین غذاهای سنتی این کشور آشنا می‌شویم:

  • Kukul Mas Curry
  • Lamprais
  • Happers
  • Samosas
  • Pol Sambol

مقالات مرتبط

خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی سریلانکا

مناسبت‌ها و جشنواره های سریلانکا

اسلام، هندو، مسیحیت و بودایی از مذاهب اصلی در کشور سریلانکا هستند از این رو سریلانکایی‌های مناسبات و جشن‌های بسیاری را در تقویم خود دارند. جشنواره وساک، جشنواره کندی اسالا پویا پراهرا (ویژه مذهب بودا)، جشنواره دیپاوالی – دیوالی (جشن هندوها)، کریسمس (جشن مسیحی‌ها) و عید فطر (جشن مسلمانان) از جشن‌های اصلی در سریلانکا به شمار می‌روند.

امنیت در سریلانکا

سریلانکا را می‌توان کشوری تقریباً امن برای توریست‌ها دانست چرا که مردم این کشور بسیار خونگرم و مهمان‌نواز بوده و رفتار دوستانه‌ای با گردشگران دارند. شما به راحتی می‌توانید با سریلانکایی‌ها ارتباط برقرار کرده و به هیچ عنوان در صورت پرسیدن آدرس و غیره با مشکل مواجه نخواهید شد.

چند نکته کاربردی

  • برای نوشیدن آب از بطری‌های پلمپ شده آب معدنی استفاده کنید.
  • جهت کاهش هزینه‌های اینترنت و تلفن همراه، از سیم‌کارت‌های داخلی این کشور استفاده کنید.
  • در تور سریلانکا بهتر است دلار همراه داشته باشید و پول خود را در یکی از صرافی‌های مقصد به روپیه تبدیل کنید.
  • سریلانکا مقصدی امن برای گردشگران است اما جهت احتیاط پیشنهاد می‌کنیم از تمامی مدارک خود مانند پاسپورت و بلیط هواپیما کپی داشته باشید.
  • جهت شارژ وسایل برقی خود همراه داشتن “تبدیل” را فراموش نکنید.

آیا می دانستید سریلانکایی‌ها بسیار بد رانندگی می‌کنند؟

در سفر به سریلانکا می‌توانید به جای استفاده از حمل و نقل عمومی ماشین اجاره کنید. برای این کار بایستی قبل از سفر با مراجعه به کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی گواهی نامه خو د را بین‌المللی کنید. لازم است بدانید که جهت رانندگی در سریلانکا از چپ است و مهمتر از همه اینکه سریلانکایی‌ها بسیار تند و با عجله رانندگی می‌کنند. پس در صورتی که قصد اجاره کردن ماشین را دارید انتظار خیابان‌های شلوغ و رانندگان عجول را داشته باشید.

هتل سینامون بی سریلانکا

هتل سینامون بی سریلانکا اقامتگاهی ۵ ستاره در شهر بنتوتا است که یک سمت آن دریا و یک سمت آن جنگل‌های سرسبز با مناظری بکر قرار گرفته‌‌اند. این هتل با امکاناتی بسیار لوکس از میهمانان خود پذیرایی کرده و به عنوان یکی از زیباترین هتل‌های جنوب شرق آسیا شناخته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این هتل بر روی مطلب هتل سینامون بی سریلانکا کلیک کنید.

بیشتر بخوانید…

با کندی، دیدنی‌ترین شهر سریلانکا آشنا شوید

بایدها و نبایدهای ضروری هنگام سفر به سریلانکا

به کلمبو، پایتخت پرماجرای سریلانکا خوش آمدید

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید