آشنایی با 10 غذای ژاپنی که بسیار محبوب هستند

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 6 آگوست 2023
Loading...

«غذایی که مردم را سالم نگه می‌دارد آن نیست که می‌خورند، بلکه آن غذایی است که خوب هضم می‌کنند» شاید راز سالم ماندن و طول عمر ژاپنی‌ها در همین یک جمله خلاصه شده باشد. شما غذاهای معروف و ارگانیک ژاپنی را می‌شناسید؟ دوست دارید با آداب و رسوم غذا خوردن در ژاپن آشنا شوید؟ اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به غذاهای ژاپنی علاقه دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشد تا با ۱۰ غذای محبوب در ژاپن و مواد اولیه آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

غذاهای ژاپن

غذاهای ژاپن بسیار جذاب و مقوی هستند.

ژاپنی‌ها به داشتن آداب و رسوم عجیب و غریب در دنیا مشهورند این آداب و رسوم غذا خوردن را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. طرز تهیه غذاهای ژاپنی و نحوه صرف آن جایگاه مهم و ارزشمند در این کشور دارد. اکثر مواد استفاده شده در غذاها‌ی ژاپنی کاملاً ارگانیک هستند و نحوه طبخ آن‌ها به صورتی است که ویتامین‌ها و طعم طبیعی خود را حفظ می‌کنند. به همین دلیل است که اکثر افراد در ژاپن از نظر بدنی کاملاً سالم هستند و عمری طولانی دارند.

غذا خوردن در ژاپن از لحظه شروع تا پایان آداب و ترتیبی خاص دارد که رعایت نکردن هرکدام بی احترامی به میزبان محسوب می‌شود. چنانچه شما هم برای دیدن جاذبه‌های تور ژاپن، شرکت در فستیوال‌های ژاپن و یا به هر دلیل دیگر می‌خواهید به این کشور سفر کنید، بهتر است قبل از سفر، با برخی از غذاها و آداب و رسوم غذا خوردن در ژاپن آشنا شوید.

برخی از بایدها و نبایدهای صرف غذا در ژاپن

  • ظرف غذای خود را خیلی پر نکنید.
  • طرز استفاده از چاپستیک را یاد بگیرید.
  • قبل شروع غذا از جمله “ایتاداکی ماس” استفاده کنید. این جمله برای اجازه از میزبان برای شروع غذا است.
  • غذای خود را تا آخر میل کنید. ژاپنی‌ها گذاشتن غذا در ظرف را بی‌احترامی می‌دانند.
  • هنگام خوردن سوپ یا نودل می‌توانید آن را هورت بکشید، این کار نشانه این است که شما از خوردن غذا لذت می‌برید.
  • اگر غذا را با دوستانتان میل می‌کنید، بهتر است صبر کنید تا غذای همه سرو شود و سپس شروع به میل کردن آن کنید.
  • پس از صرف غذا برای تشکر از میزبان از جمله “گوچی سو ساما دشتیتا تتمو اویشی کاتا دس” استفاده کنید.
غذاهای ژاپن

هورت کشیدن سوپ و نودل در ژاپن،نشان‌دهنده خوشمزه بودن غذا است.

بیشتر بخوانید …

بزرگترین فستیوال ژاپن: جشن شکوفه های گیلاس توکیو

معرفی انواع غذاهای ژاپنی

اگر قصد سفر به ژاپن را دارید پیشنهاد می‌کنیم تجربه سرو این غذاهارا در برنامه سفر خود قرار دهید. در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت که ژاپنی ها بیشتر به چه غذاهایی علاقه دارند و چرا غذاهای ژاپنی تا این اندازه در دنیا معروف شده‌اند.

۱-سوشی، از غذاهای ژاپنی محبوب در دنیا

سوشی معروف‌ترین غذای ژاپن که نه تنها در ژاپن بلکه در تمام دنیا شهرت دارد. طرفداران سوشی دو دسته هستند، کسانی که عاشق آن می‌شوند یا بالعکس. چنانچه شما جز دسته اول هستید، به شما پیشنهاد می‌‌کنیم در سفر به ژاپن این غذای محبوب را امتحان کنید. سوشی‌ها انواع مختلف دارند از معروف‌ترین سوشی‌ها می‌توان ماکی سوشی (برنج و جلبک دریایی)، نیگری سوشی (برنج با ماهی و یا حلزون)، چیراشی سوشی (برنج با میگو) و ایناری سوشی (برنج با توفو) و ایناری سوشی را نام برد.

ماده اصلی سوشی برنج است. برای آماده‌سازی سوشی مواد آن مانند برنج، ماهی، میگو و یا غذاهای دریایی دیگر را به صورت خام در داخل برگ جلبک ریخته و سپس برگ جلبک را مثل دلمه پیچیده و یا قطعه قطعه کرده و سرو می‌کنیم.

غذاهای ژاپن

سوشی ژاپنی

۲-نودل اودن، از رایج‌ترین غذاهای ژاپنی

نودل‌ها موادی هستند که در تهیه غذاهای ژاپنی نقش ویژه‌ای دارند. نودل اون از غذاهای معروف ژاپن است و از اسمش می‌توان فهمید که نودل ماده اصلی تشکی دهنده آن است. نودل این غذای بسیار محبوب از آرد گندم درست می‌شود سپس در سس سویا و سس مخصوص ماهی خوابانده شده و در نهایت گوشت، غذاهای دریایی سرخ شده و سبزیجات به آن اضافه می‌شود. نودل اون بسیار خوش‌طعم بوده و با چاپستیک‌های ژاپنی سرو می‌شود.

غذاهای ژاپن

نودل اودن

۳-سوکیاکی ژاپنی sukiyaki

سوکیاکی از غذاهای هیجان‌انگیزی است که همان لحظه روی میز پخته شده و به صورت کاملاً گرم و تازه سرو می‌شود. در این غذا گوشت به صورت برش‌های نازک به سبزیجات تازه و ادویه‌های مخصوص به صورت کاملاً حرفه‌ای در آب پخته می‌شوند. سوشیاکی به دلیل طرز پخت ویژه خود دارای طرفداران زیادی در بین مردم ژاپن و همچنین گردشگران است.

غذاهای ژاپن

سوکیاکی

۴-میسو Miso

میسو یک سوپ بسیار بسیار خوش‌طعم در ژاپن است که به عنوان پیش غذا در کنار اکثر غذاهای ژاپنی قرار دارد. این سوپ فوق‌العاده با لوبیای مخصوص پخته و قطعه قطعه شده به همراه لوبیا سبز و سایر سبزیجات تازه تهیه می‌شود. طعم شیرین سوپ میسو باعث شده اکثر افراد از میل کردن آن در کنار غذا لذت ببرند.

غذاهای ژاپن

سوپ میسو

بیشتر بخوانید …

بازدید از جاذبه گردشگری آبشار شیرایتو ژاپن

۵-یاکیتوری Yakitori

یاکیتوری از غذاهایی است که به دلیل مواد اولیه و طرز تهیه‌اش با مذاق ما ایرانی‌ها سازگاری دارد. در این غذا گوشت مرغ آغشته شده به سس سویا و سرکه مخصوص آغشته شده با چوب‌های کوچک چینی بر روی زغال گریل می‌شوند. یاکیتوری انواع مختلف دارد مانند کباب سینه مرغ، پوست مرغ و کباب پیاز و مرغ. هرکدام این مرغ‌های گریل شده بسیار خوش‌بو، لذیذ و اشتهاآور هستند.

غذاهای ژاپن

کباب یاکیتوری

۶-اوکونومیاکی Okonomiyaki

اوکونومیاکی پنکیک مخصوص ژاپن است. اوکونومیاکی غذای محلی ژاپن است که در هرکدام از شهرهای ژاپن با مواد محلی آن شهر تهیه می‌شود. اما مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن کلم، سیب‌زمینی، گوشت و ماهی به همراه ترشی زنجیل است. این غذا بسیار خوش‌طعم بوده و در اکثر رستوران‌های ژاپن سرو می‌شود. در سفر به ژاپن تست این پنکیک متفاوت را فراموش نکنید.

غذاهای ژاپن

پنکیک اوکونومیاکی

بیشتر بخوانید …

معرفی سوغات ژاپن

۷-گیودون Gyudon

گیودون یک غذای بسیار خوش‌طعم ژاپنی است. این غذا به‌اندازه‌ای محبوب است که در برخی از رستوران‌های ژاپن به صورت انحصاری ارائه می‌شود. گیودون از گوشت گوساله و پیاز به همراه ادویه‌ها و سس‌های مخصوص تهیه شده و در نهایت با برنج دم شده سرو می‌شود. گیودون علاوه بر طعم عالی و فوق‌العاده ظاهری فریبنده و اشتهاآور دارد.

غذاهای ژاپن

گیودون

۸-تاکو رایس Tako Rice

تاکو رایس یک غذای خوش‌طعم ژاپنی است. ترکیب برنج، کاهو، گوشت و پنیر ممکن است کمی عجیب به نظر برسد؛ اما پس از تست آن متوجه طعم متفاوت و ‌نظیر خواهید شد. در تاکو رایس ابتدا برنج و گوشت را پخته و سپس با کاهو و پنیر ترکیب می‌کنند. این غذا مخصوص اوکیاناوا است اما به دلیل محبوب بودن در سایر نقاط ژاپن هم ارائه می‌شود.

غذاهای ژاپن

تاکو رایس

۹-تاکویاکی Takoyaki

اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، حتماً تاکویاکی را امتحان کنید. تاکویاکی یک غذای مخصوص دریایی است که با اختاپوس تهیه می‌شود. در این غذا اختاپوس را کامل له کرده و در تابه مخصوص سرخ می‌کنند. سپس به صورت اسنک‌های گرد در ظرف چیده و با سس مخصوص تزیین می‌کنند. تاکویاکی غذایی متفاوت و خوش‌طعم است.

غذاهای ژاپن

کوفته تاکویاکی

۱۰-نودل سوبا Soba Noodles

اگر می‌خواهید طعم غذای اصیل ژاپنی بچشید، نودل سوبا را تست کنید. سوبا گندم سیاه ژاپنی است که در ترکیب بسیاری از غذاهای ژاپنی استفاده می‌شود. در نودل سوبا، مایعی از سس سویا با مواد مخصوص آماده شده، سپس میگو یا ماهی به همراه سبزیجات دیگر به آن اضافه می‌شود. نکته جالب درباره نودل سوبا این است که این غذای لذیذ در زمستان به صورت گرم و در تابستان خنک سرو می‌شود.

غذاهای ژاپن

نودل سوبا

رامن، غذای ملی ژاپن

رامن یک غذای سوپ نودل است که از نودل گندم، لایه‌های گوشت، پروتئین و یا سبزیجاتی مانند جلبک دریایی، پیاز و شاخه‌های بامبو تهیه می‌شود. رامن یکی از غذاهای لذیذ محبوب امروزی در ژاپن است که قیمت بسیار کمی دارد و به طور گسترده در رستوران‌ها و غرفه‌های غذاهای خیابانی در دسترس است. در واقع رامن ژاپنی آنقدر محبوب است که یک موزه/پارک تفریحی با تم رامن در توکیو ساخته شده است.

بیشتر بخوانید …

جاهای دیدنی ژاپن

تمپورا از غذاهای لذیذ ژاپنی

اگر از غذاهای سرخ شده ترد لذت می برید، بدون شک تمپورا را دوست خواهید داشت. تمپورا تکه‌ها یا برش‌هایی از گوشت، ماهی، و یا سبزیجات هستند که در خمیر مخصوص تمپورا پوشانده و به اندازه‌ای سرخ می‌شوند تا رنگ طلایی و ترد شوند. این غذا در برخی نقاط از صدف های کوچک مانند میگو یا سبزیجاتی مانند لوبیا سبز، کدو تنبل، تربچه دایکون مولی و سیب زمینی شیرین تهیه می شود. تمپورا را می توان به تنهایی یا کاسه برنج یا سوپ رشته سرو کرد.

آنکو، غذای ژاپنی با طعم منحصربه‌فرد

آنکو از معروفترین غذاهای ژاپنی است که به یک نوع پوره تهیه شده از لوبیا گفته می‌شود. این  غذا خمیری ست که از پختن یک نوع لوبیا به نام آزوکی همراه با شکر تهیه می‌شود. در قدیم به لوبیای آنکو به جای شکر نمک می‌زدند. این غذا را می‌توان در  منو اکثر رستوران‌های ژاپن دید.

غذای دریایی ژاپنی

ژاپن را پایتخت خرچنگ دنیا می‌نامند. درواقع این کشور از معدود کشورهای دنیا است که در زمینه پخت غذاهای دریایی حرف اول را می‌زند. تمامی غذاهای دریایی ژاپنی تازه بوده و با باکیفیت‌ترین مواد تهیه می‌شوند. “ساپورو” منطقه‌ای در ژاپن است که معروفترین ماهی‌ها و خرچنگ‌ها در رستوران‌های خود سرو می‌کند. پس اگر در میان غذاهای ژاپنی به خوراک دریایی علاقه دارید حتما سرو خوراک خرچنگ را در این کشور تجربه کنید.

بیشتر بخوانید …

رستوران های پرطرفدار ژاپن

فواید غذاهای ژاپنی برای بدن

ژاپنی‌ها در غذاهای خود از سالم‌ترین غذاها از جمله برنج قهوه‌ای و سفید استفاده می‌کنند. برنج‌های ژاپنی منبع غنی پروتئین گیاهی، فیبر غذایی، کلسیم و ویتامین بوده و برای بدن بسیار مفید هستند. غذاهای ژاپنی طبق رژیم‌های سالم تهیه شده و سلامتی کل بدن را تضمین می‌کنند. از تاثیر همین غذاهاست که ژاپنی‌ها بیشترین امید به زندگی را در میان سایر کشورهای آسیایی دارند. طبق یک الگوی سنتی در ژاپن استفاده از موادی از جمله برنج، ماهی و صدف، سبزیجات سبز و زرد، جلبک دریایی، ترشی ژاپنی، چای سبز و میسو است که بدن ژاپنی‌ها را سالم نگاه می‌دارد.

قیمت غذاهای ژاپنی

ژاپن یکی از گرانترین مقاصد گردشگری در دنیا است اما شهرهای بزرگ این کشور مانند توکیو و اوساکا به اندازه کافی رستوران دارند که گردشگران با هر بودجه‌ای را راضی کنند. قیمت غذاهای ژاپنی به نوع غذا و رستورانی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد اما در مجموع می‌توان گفت قیمت یک وعده ناهار در یک رستوران معمولی در توکیو حدود ۱۰۰۰-۱۵۰۰ ین وهزینه غذا در  یک رستوران با کیفیت بالا می‌تواند حدود ۵۰۰۰-۱۰۰۰۰ ین تمام شود. البته این قیمت‌ها تقریبی بوده و با توجه به نوع غذا و رستورانی که انتخاب می‌کنید تغییر می‌کنند.

محبوب‌ترین غذاهای ژاپن

بدون تردید در میان غذاهای ژاپنی خوشمزه سوشی محبوب‌ترین بوده و می‌توان آن را غذای ملی این کشور معرفی کرد. غذایی که امروزه در منو رستوران‌های بین‌الملی و لوکس دنیا بسیار دیده شده و طرفداران خاص خود را دارد. شما می‌توانید در طول اقامتتان در کشور ژاپن انواع سوشی‌ها را امتحان و از طعم آن حسابی لذت ببرید. علاوه بر سوشی، سوکی یاکی، ساشی می و سوپ می سو را می‌توان در لیست غذای ملی ژاپن قرار داد.

سوالات متداول

غذاهای معروف ژاپنی کدام ها هستند؟

سوشی اولین غذایی ست که بعد از شنیدن نام غذای ژاپنی به ذهن می‌رسد بعد از آن رامن، تمپورا، اوناگی، واگیو، کوشیاکی، یاکیتوری و تاکویاکی از معروفترین غذاها‌ی ژ‌اپن هستند.

غذای سنتی ژاپن چیست؟

یک شام معمولی و سنتی ژاپنی شامل برنج، سوپ، ترشی، سالاد و غذاهای پروتئینی و سبزیجات است. نوشیدنی هایی مانند چای، آبجو و ساکه در کنار آن سرو می شود.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ژاپن از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ژاپن
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

نظرات شما عزیزان

  • رهام
    رهام ارسال شده در 4 سال پیش

    سلام ممنون خیلی خوب بود ولی چرا رامن رو نذاشتین این معروف ترین غذای زاپن است لطفا رامن رو به لیست اضافه کنید عالی بود

    پاسخ
    • سارا احمدی
      سارا احمدی ارسال شده در 4 سال پیش

      سلام دوست عزیز، وقت بخیر. سپاس از راهنمایی و همراهی شما.

      پاسخ
  • فاطمه
    فاطمه ارسال شده در 3 سال پیش

    پس رامن چی؟ تو انیمه ها خیلی معروفه

    پاسخ
  • امیر
    امیر ارسال شده در 3 سال پیش

    چجور غذای درست میکنن

    پاسخ
  • ماکیا
    ماکیا ارسال شده در 2 سال پیش

    لطفا فقط رامن را بهش اضافه کنید . ممنون از راهنمایی شما برای من خیلی به درد خورد .
    سپاس

    پاسخ

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید