بازدید از معبد شائولین و آشنایی با تاریخچه آن

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 14 ژانویه 2023
Loading...

یک چین است و هنرهای رزمی‌اش و برای پی بردن به رمز و راز این هنر پرطرفدار چه جایی بهتر از معبد شائولین! معبدی تاریخی که برای قرن‌ها فقط اشخاص خاص اجازه ورود به آن را داشته و همانند شهر ممنوعه بسیاری در آرزوی دیدن آن به سر می‌بردند. امروزه اما معبد شائولین از پوسته ممنوعه بودن خود درآمده و به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری چین تبدیل شده است. جاذبه‌ای که همچون ماشین زمان عمل کرده و شما را با خود به گذشته‌های رازآلود این کشور می‌برد.

هیچ رزمی کار حرفه‌ای نیست که رویای بازدید از معبد شائولین را در سر نداشته باشد و تور چین این رویا را محقق می‌کند. معبدی که با جنگل‌ها و تپه‌های سرسبز احاطه شده و زیبایی و داستان‌های پر رمز و راز را در کنار یکدیگر دارد. پس اگر مسافر چین هستید و علاقه‌مند به هنرهای رزمی بازدید از این معبد را در برنامه سفر خود قرار دهید.

معبد شائولین زادگاه کونگ فو

برقراری تعادل میان جسم و روح سرآغاز تبدیل شدن شائولین به زادگاه کونگ فو در جهان شد. شاگردان این معبد در ابتدا برای تمرکز ذهن و عبادت به شائولین می‌آمدند اما در ادامه استادان به این نتیجه رسیدند که شاگران بر اثر نشستن طولانی مدت و البته بحران‌های مداوم غذا در کشور چین از نظر جسمی بسیار ضعیف هستند. از آنجا که تعادل جسم و روح از اصول اولیه تعالیم بودا به شمار می‌رود استادان شائولین حرکات و تمرینات جسمانی را نیز به کارهای روزانه شاگردان اضافه کردند. بیشتر این تمرین‌ها از حرکات حیوانات و طبیعت الهام گرفته می‌شدند. برخی نیز از معابد هندی به شائولین راه پیدا کردند. این حرکات که با گذشت زمان نظم پیدا کرده و پخته‌تر شدند کونک فو امروزی را تشکیل دادند. هنر رزمی که بیش از ۷۰۰ حرکت داشته و از رشته‌های پرطرفدار در تمام دنیا به شمار می‌رود.

تاریخچه معبد شائولین | Shaolin Temple

بنای شائولین توسط راهب هندی گذاشته شد. نام این راهب بادا بود و نسب وی به بیست و هشتمین رهبر مذهبی بودا می‌رسید. در سال ۴۶۴ بود که بادا جهت گسترش آموزه‌هایی بودایی در چین ساکن  و در سال ۴۹۵ به دستور امپراتور شیائووندی معبد شا‌ئو‌لین ساخته شد. ساخت این معبد را می‌توان نشان از موفقیت بادا دانست. پس از ساخت معبد ترجمه متون مقدس هندی به چینی آغاز و احکام ذن بودا در این کشور شکل گرفتند. بنای اولیه معبد معماری بسیار ساده داشت اما در طول سال‌ها و با تغییر اساتید بخش‌های مختلف به معبد اضافه شدند. معمارانی که در گسترش معبد نقش داشتند حفظ تقارن را مبنای اصلی آن قرار دادند. تا جایی که ساختمان‌های جدید همگی در امتداد بنای اصلی ساخته شدند.

دروازه معبد، برج های ناقوس و طبل، تالار پادشاه آسمانی، تالار اصلی، اتاق ابوت، تالار Mahavira، غرفه نگهبانی سوترا و تاار هزار بودا از بخش‌های اضافه شده به معبد هستند.

بخش های مختلف معبد شائولین

معبد شائولین را می‌توان به سه قسمت کلی تقسیم بندی کرد. گردشگران مطابق یک نظم خاص می‌توانند از این سه قسمت بازدید کنند. بخش اول محل نمایش کنگ فو است. بخشی که بدون شک علاقه مندان به این رشته ورزشی را شیفته خود خواهد کرد. گردشگران پس از عبور از یک تالار بسیار باشکوه به محل نمایش حرکات رزمی می‌رسند. این محل با چراغ‌های چشمک زن تزیین شده و گوینده درباره اتفاقاتی که در آن می‌افتد توضیح می‌دهد. حرکات رزمی هنرجویان جوان، مهارت و تمرمز آن‌ها بسیار دیدنی ست و چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. بخش دوم به فضای خود معبد شا‌ئو‌لین تعلق دارد. یک تراموای برقی بعد از طی یک مسیر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای بازدیدکنندگان را به معبد می‌رساند.

 بنای معبد در بالای کوه قرار گرفته و گردشگران دربی که در پایین قرار گرفته می‌توانند وارد معبد شوند. به دلیل هزینه بالای معبد از گردشگران ورودی دریافت می‌شود. بخش سوم جنگل پاگودا است که در ادامه درباره آن بیشتر می‌خوانیم.

جنگل پاگودا

پس از طی نیم کیلومتر از مسیر چوبی به جنگل پاگودا می‌رسیم. جنگلی که در عین عجیب بودن بسیار زیبا و دیدنی است. در این جنگل صدها پاگودای سنگی و آجری دیده می‌شوند که به خاندان‌ها و دودمان‌های چینی تعلق دارند. پاگوداها سازه‌هایی بلند و چند لایه هستند که در کشورهایی مانند تایلند، بالی و هند نیز دیده شده و بیشتر کاربرد عبادی دارند. قدم زدن در میان پاگوداها، لذت بردن از مناظر طبیعی سرسبز و عکاسی از کارهای جذابی هستند که در جنگل پاگودای معبد شائولین می‌توانید انجام دهید. این جنگل مساحتی بیش از ۲۱۰۰۰ متر مربع را پوشش داده و حدود ۲۳۰ پاگودا از سال‌های ۷۹۱ تا ۱۸۰۳ را در آن می‌توان دید. این بت‌ها درواقع محل پاشیدن خاکسترهای افراد مهم چینی هستند که برای زنده نگه داشتن یاد آن‌ها ساخته شده‌اند.

فراز و نشیب های معبد شائولین

همانطور که در تاریخچه معبد خواندیم برای اولین بار این راهب بودایی بود که برای تبلیغ آیین بودا به چین سفر کرده و مورد استقبال امپراتور چین قرار گرفت. حاصل تلاش‌های این راهب ساخت شائولین بود. ۳۰ سال پس از ساخت معبد یک راهب هندی دیگر به معبد رفته و این مکان را به مبدا ذن تبدیل کرد. شائولین از زمان ساختش تا به امروز که علاوه بر معبد یک جاذبه گردشگری نیز به شمار می‌رود فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته، برخی از امپراتوران از آن استقبال کرده و برخی هم به علت مخالفت با آیین ذن درب‌هی معبدرا بسته نگاه داشتند. اما در نهایت با موافقت دولت چین درب‌های این معبد اسرارآمیز به روی گردشگران باز شد.

شائولین امروزی

امروزه شائولین همچنان کاربرد سنتی خود را حفظ و کونگ فو کاران را آموزش و تربیت می‌کند. در واقع این معبد به مرکز کنگ فو در جهان تبدیل شده است با این تفاوت که مانند قرن‌های گذشته ورود به آن ممنوع نبوده و گردشگذان می‌توانند از قسمت‌های مختلف آن بازدید کنند. به بیان دیگر هسته ورزش‌های دفاع شخصی مانند جودو و غیره در شائولین کاشته شده و به سراسر جهان انتقال پیدا کرده است. نکته قابل توجه اینکه آموزش برای هنرجویان در شائولین رایگان است.

راه های دستیابی به معبد شائولین

شائولین در قسمت شرقی چنین، استان هنان و در شهر دنگ فنگ قرار گرفته است. اطراف معبد توسط کوه‌های بلند و جنگل‌های وسیع احاطه شده و در مجموع می‌توان گفت که مجموعه شائولین فضایی آرام بخش دارد. اگر اهل دیدن فیلم‌های رزمی چینی هستید بدون شک بیشتر فضاهای معبد برایتان آشنا به نظر می‌رسد چرا که بسیاری از فیلم‌ها در این معبد فیلم برداری شده، شما می‌توانید برای دیدن شائولین از تورهای یک روزه‌ای که از دنگ فنگ به سمت این مسیر حرکت می‌کنند استفاده کنید.

تور یک روزه به معبد شائولین

همانطور که در پاراگراغ قبل اشاره شد تورهای یک روزه برای دیدن معبد شائولین برگزار می‌شود. این تورهای یک ر.زه را می‌توانید از هتل محل اقامتتان خریداری کنید. بازدید از سه بخش آموزش کنگ فو، عبادتگاه‌ها و جنگل پاگودا از برنامه‌های این تورهای یکروزه هستند. همکاران ما شما را در این زمینه راهنمایی خواهند کرد. مجموعه شائولین از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعدازظهر آماده استقبال از گردشگران می‌باشد.

سوالات متداول

آیا معبد واقعی شائولین وجود دارد؟

صومعه شائولین (少林寺 Shàolínsì) که به عنوان معبد شا‌ئو‌‌لین نیز شناخته می شود، مجموعه بناهای بودایی هستند که به عنوان زادگاه بودیسم در چین و مهد کونگ فو در جهان شناخته می شود. این مجموعه زیبا در دامنه قله ورو در رشته کوه سونگشان در شهرستان دنگ فنگ استان هنان چین واقع شده است.

آیا گردشگران می توانند از معبد شا‌ئو‌لین دیدن کنند؟

گردشگران می‌تواند یک روز از سفر خود به چین را به بازدید از معبد شائولین اختصاص دهند. معبدی که نامش در میراث فرهنگی جهانی یونسکو به ثبت رسیده و به عنوان زادگاه ذن بودایی و کونگ فو چینی شناخته می‌شود.

آیا آموزش در معبد شا‌ئو‌لین رایگان است؟

بله، آموزش برای هنرجویان و رزمی کاران در شائولین کاملا رایگان است.

بیشتر بخوانید …

همه چیز درباره شهر ممنوعه، اقامتگاه پادشاهان چین

آشنایی با جاذبه های شهر گویلین، بهشت گمشده در چین

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید