همه چیز درباره شهر ممنوعه، اقامتگاه پادشاهان چین

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 8 ژانویه 2023
Loading...

شهر ممنوعه چین به عنوان یکی از پنج کاخ مهم در جهان با تالارها و دیوارهای بزرگ اوج معماری سنتی چین را به نمایش گذاشته و همچون جواهری در قلب پایتخت بزرگترین کشور جهان می‌درخشد. معماری شهر ممنو‌عه بر حسب فنگ شویی چینی طراحی شده و تمام ساختمان‌هایش برای احترام به خورشید به سمت جنوب ساخته شده‌اند. داشتن فضاهای تشریفاتی، نحوه چینش ساختمان‌ها و حتی تزیینات همه و همه  قدرت امپراتوری چین را به نمایش گذاشته‌اند. در ادامه معماری این سازه باشکوه چینی را بررسی خواهیم کرد.

شهر ممنو‌عه در  پکن قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های گردشگری تور چین به شمار می‌رود. کاخی بزرگ که محل زندگی امپراتوران قدرتمند چین بوده و گوشه گوشه آن داستان‌های ناگفته بسیاری را در خود پنهان کرده‌اند. این قصر به دلیل اینکه جز خاندان سلطنتی هیچکس اجازه ورود به آن را نداشت به شهر ممنو‌عه معروف شده است. این قصر جذاب امروزه گردشگران بسیاری را به سمت شهر پکن جذب می‌کند.

تاریخچه شهر ممنوعه

شهر ممنو‌عه در قلب شهر پکن قرار گرفته است. این مجموعه کاخ سلطنتی در سال ۱۴۰۶ و به دستور پادشاهان سلسله مینگ ساخته و در سال ۱۴۲۰ تکمیل شد. از آن زمان ۱۴ تن از پادشاهان این سلسله در شهر ممنوعه ساکن بودند. پس از سقوط مینگ‌ها ۱۰ پادشاه از سلسله دیگر این مجموعه سلطتنی را برای اقامت انتخاب کردند تا سال ۱۹۱۲ که امپراتوری جای خود را به جمهوری خلق چین داد. بدین ترتیب شهر ممنو‌عه برای سال‌‌ها یکی از اصلی‌ترین مقر پادشاهی و مهمترین بناهای این کشور به شمار می‌رفت. البته این مجموعه پس از روی کار آمدن جمهوری خلق چین نیز همچنان شکوه خود را حفظ کرده و میزبان گردشگرانی ست که به معماری اصیل چینی علاقه دارند.

علت نام گذاری شهر ممنو‌عه

رعایا یا همان مردم عادی اجازه ورود به شهر ممنوعه پکن را نداشتند، حتی خاندان سلطنتی و کارگزاران دولتی نیز به صورت خیلی محدود اجازه داشتند در قصر تردد کنند. فقط امپراتور بود که اجازه داشت به راحتی و بدون هیچ محدودیتی در تمام قسمت‌های شهر تردد داشته باشد. به همین دلیل مجموعه قصر سلطنتی به نام شهر ممنو‌عه معروف شد. این محوطه ۷۴ هکتاری در سال ۱۹۸۷ به دلیل اهمیت آن به عنوان مرکز قدرت چین برای پنج قرن و همچنین به دلیل معماری بی‌نظیر و نقش فعلی آن به عنوان موزه کاخ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

در هر چهارگوشه این مجموعه برج‌های عظیمی وجود دارند که نمای بیرونی قصر را از بیرون نیز بسیار زیبا و باشکوه نشان می‌دهند. نمای مجموعه به قدری جذاب است که گردشگران را برای بازدید از بناهای کوچک محوطه داخلی دعوت می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید یک میلیون کارگر به همراه صدها هنرمند به صورت تمام وقت بر روی معماری و تزیینات شهر ممنو‌عه کار می‌کردند.

طراحی و معماری شهر ممنوعه

طراحی شهر ممنوعه بر اساس سیستم فنگ شویی چینی انجام شده است. درواقع ساختمان‌های این مجموعه برای احترام به خورشید در خط شمال به جنوب قرار گرفته‌اند. نکته‌ای جالب اینکه فضاها به گونه‌ای تزیین شده‌اند که قدرت امپراتوران چینی را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشند. البته در چینش فضا بیشتر به قدرت جمعی تکیه شده اما در مجموع غرور ملی را می‌توان در ریزترین جزییات کاخ حس کرد.

شهر ممنو‌عه از نظر معماری مستطیلی با ابعاد ۹۶۱ در ۷۵۳ متری است که توسط دیواری ۱۰ متری احاطه شده، رنگ زرد به عنوان رنگ امپراتوری و سرخ به عنوان رنگ شادی در طراحی‌های سقف و دیوار مجموعه به وضوح دیده می‌شود. یک رودخانه نیز برای حفاظت بیشتر در بیرون قصر جاری شده است. طرز چینش ساختمان‌ها نشان از خلاقیت و هوش بالای معماران چینی دارد. به عنوان مثال استفاده از ظروف مسی در میدان احتمال آتش سوزی در مجموعه را به صفر رسانده است. مجموعه کلی نیز بر اساس سیستم طبقه بندی قدرت طراحی شده، به عنوان مثال سه قصر تای حه، جون حه و  بایو فضایی سلطنتی‌تر داشته برای اجرای مراسم رسمی استفاده می‌شدند.

موزه شهر ممنو‌عه

موزه قصر یک مجموعه بزرگ است که در شهر ممنو‌عه و در قلب شهر پکن چین قرار دارد. این موزه با ۷۲۰۰۰۰ متر مربع مساحت، کاخ‌های سلطنتی امپراتوری را از سلسله‌های مینگ و چینگ چین را به نمایش گذاشته و در سال ۱۹۲۵ پس از اخراج آخرین امپراتور چین به روی عموم باز شد. آثار هنرمندان بزرگ چینی از جمله تابلوهای نقاشی بزرگ، خوشنویسی، سرامیک و آثار باستانی به جا مانده از دوران امپراتوری این مجموعه را به یکی از معتبرترین موزه های چین و جهان تبدیل کرده است. این مجموعه در سال ۱۹۶۱ به عنوان یکی از مهمترین مکان های میراث فرهنگی چین و در سال ۱۹۸۷ درفهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

موزه در بخش شمالی مجموعه و در نزدیکی تپه پراسپکت قرار گرفته است. اخترشناسان چین باستان به این مکان اهمیت کیهانی بخشیده بودند و آن را محور جهان در زمین می‌دانستند. از آنجا که آثار بجا مانده از امپراتوران چینی در این موزه نگه داری می‌شود بی شک بازدید از آن برایتان بسیار سرگرم کننده و جذاب خواهد بود.

جاذبه های گردشگری شهر ممنوعه

از جاذبه‌های گردشگری شهر ممنوعه می‌توان به دروازه وو (مریدین)، تالار هماهنگی عالی (تایهدیان) و باغ امپراتوری (یوهوایوان) اشاره کرد. دروازه وو ورودی رسمی مجموعه است که در قسمت جنوبی قرار گرفته و شکوه آن چشم بازدیدکنندگان را به خود خیره می‌کند. این دروازه همچنین یکی از بلندترین ساختمان‌های مجموعه است که ۳۸ متر ارتفاع دارد. این در شبیه به بال‌های شیر ابولهول طراحی شده است. آن سوی دروازه حیاط بزرگی به عمق ۴۶۰ فوت  و عرض ۶۹۰ فوت قرار دارد که از طریق آن رودخانه طلایی (رودخانه آب طلایی) در یک محوطه کمانی شکل می گذرد. رودخانه توسط پنج پل مرمر سفید موازی که به دروازه Taihemen منتهی می شود عبور می کند.

در شمال دروازه هارمونی، بخش اصلی یعنی جایی که سه تالار اصلی اداری و سه طبقه مشرف به میدان وسیعی قرار دارند. این منطقه حدود سه هکتار را در بر گرفته و  فضای کافی برای پذیرش ده ها هزار نفر که برای ادای احترام به امپراتور می‌آمدند را داشت.

کمی آنطرف‌تر از دروازه شمالی صحن داخلی شامل سه تالار که محل زندگی امپراتوری را تشکیل می‌دادند قرار دارد. در مجاورت این کاخ‌ها و در شمالی ترین بخش مجموعه، باغ امپراتوری ۳ هکتاری  قرار دارد. این باغ به عنوان مکانی برای استراحت امپراتور با چیدمان زیبا از درختان، حوضچه های ماهی، تخت گل و مجسمه طراحی شده است. در مرکز آن تالار صلح امپراتوری (Qin’andian) را می‌بینید، یک معبد دائوئیستی که امپراتور برای تفکر و اندیشیدن از آن استفاده می‌کرد.

اعتقاد مردم درباره شهر ممنو‌عه

بیشتر گردشگران شهر ممنوعه را در کنار دیوار چین از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور می‌دانند. حقایق جالبی درباره این مجموعه وجود دارد که در ادامه درباره آن می‌خوانیم:

  • با در نظر گرفتن طراحی و معماری، بسیاری شهر ممنو‎عه چین را وسیع‌ترین و کامل‌ترین مجموعه چوبی دنیا می‌دانند.
  • در ضلع جنوبی «دروازه نیمروز» و در ضلع شمالی «دروازه نیروی ایزدی» قرار دارند. هر دو دروازه از نظر طراحی و معماری نظیر ندارند.
  • مجموعه شهر ممنو‌عه بر اساس نظم تشریفاتی و سیستم فئودالی ساخته شده است. بدین صورت که ساختمان‌ها بر اساس رنگ‌های تشریفاتی خاندان سلطنتی رنگ آمیزی شده‌اند.
  • دیواری سرخ رنگ به طول ۳۴۰۰ متر دور شهر ممنوعه را احاطه کرده است.
  • مجموعه شهر ممنو‌عه برای مردم چین یک گنجینه ملی به شمار می‌آید.
  • مساحت شهر ممنو‌عه دو برابر واتیکان و سه برابر ارگ کرملین در روسیه است.

بازدید از شهر ممنو‌عه چین

از سال ۱۹۲۴ و با روی کار آمدن  جمهوری خلق چین مجموعه شهر ممنو‌عه به موزه تبدیل و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد شد. بدین ترتیب اگر به تاریخ و معماری چین علاقه داشته و مهمتر از همه قصد ورود به مکانی را دارید که تا چند دهه قبل هیچ کس اجازه وارد شدن به آن را نداشت می‌توانید بازید از شهر ممنو‌عه را در برنامه سفر خود به کشور چین قرار دهید.

سوالات متداول

چرا شهر ممنو‌عه به این اسم خوانده می‌شود؟

به دلیل اینکه مردم عادی اجازه ورود به مجموعه را نداشتند به این اسن معروف شد.

شهر ممنوعه به چه چیزی معروف است؟

شهر ممنوعه برای بیش از ۵۰۰ سال مرکز سیاسی و آیینی چین بود. پس از تکمیل آن در سال ۱۴۲۰، شهر ممنوعه خانه ۲۴ امپراتور، خانواده ها و خدمتکاران آنها در طول سلسله های مینگ (۱۳۶۸-۱۶۴۴) و چینگ (۱۶۴۴-۱۹۱۱) بود ه است.

۳ حقیقت در مورد شهر ممنوعه چیست؟

شهر ممنوعه بزرگترین کاخ امپراتوری جهان است، در شهر ممنوعه ساختمان هایی به سبک اروپایی و عربی وجود دارد، شهر ممنوعه خانه ۲۴ امپراتور چینی بود.

بیشتر بخوانید …

آشنایی با جاذبه های شهر گویلین، بهشت گمشده در چین

بازدید از دروازه بهشت چین و طبیعت زیبا و باشکوه آن

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری جزیره هاینان چین

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید