گشتی در قلمرو حیوانات آفریقای جنوبی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 15 فوریه 2024
Loading...

سافاری‌های آفریقای جنوبی و دیدن نادرترین حیوانات در قلمرو خودشان بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی در جهان می‌باشد. حیات وحش آفریقای جنوبی فرصتی استثنایی را برای دیدن این موجودات با ارزش در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. بیش از ۱۱۰۰ گونه پستاندار، ۲۶۰۰ گونه پرنده و حدود ۳۰۰۰ گونه ماهی در آفریقا زندگی ‌می‌کنند. آفریقا قاره ای است که در آن می‌توان بزرگترین، خطرناک ترین، سریع ترین و قوی ترین حیوانات را دید. در اینجا با معروفترین حیوانات آفریقای جنوبی آشنا می‌شویم.

فیل آفریقایی از بزرگترین حیوانات آفریقای جنوبی

فیل‌ها به عنوان بزرگترین جانوران خشکی شناخته می‌شوند. در حال حاضر سه گونه زنده شناخته شده از فیل‌ها از جمله فیل بوته ای آفریقایی، فیل جنگلی آفریقایی و فیل آسیایی بر روی زمین زندگی می‌کنند. درواقع این سه گروه تنها اعضای بازمانده از خانواده Elephantidae و راسته Proboscidea می‌باشند. این فیل‌های نجات یافته از اقوام منقرض شده ماموت‌ها و ماستودون‌ها هستند.

در میان حیوانات آفریقای جنوبی هیچ کدام به اندازه فیل‌ها شما را شگفت زده و خیره نمی‌کنند! بدون شک دیدن بزرگترین موجودی که روی زمین راه می رود آن هم از فاصله بسیار نزدیک تجربه‌ای استثنایی خواهد بود.

فیل‌ها عظیم و بسیار باهوش هستند. البته معروفیت فیل‌های آفریقای جنوبی نه فقط به دلیل جثه آن‌هاست  بلکه این حیوانات دوست داشتنی ثابت کرده‌اند که بسیار با احساس نیز هستند. در بسیاری از موارد دیده شده که فیل‌ها همدلی بالایی دارند و حتی برای مردگان خود سوگواری می کنند. کمک به گونه‌های مشابه و برگزاری مراسم احوال پرسی نیز از دیگر کارهای عجیبی ست که فیل‌ها انجام می‌دهند.

بی دلیل نیست که کارشناسان حیات وحش آفریقای جنوبی فیل‌ها را یکی از باهوش ترین حیوانات جهان می‌دانند. البته تمام این ویژگی‌ها باعث شده تا فیل‌ها بیشتر به دست انسان‌ها شکار شده و در خطر انقراض قرار گیرند. در حال حاضر سالانه حدود ۳۰۰۰۰ فیل آفریقایی توسط شکارچیان کشته می‌شوند. اگر این روند ادامه پیدا کند، فیل ها ممکن است تا سال ۲۰۵۰ از بین بروند.

خوشبختانه پارک‌های ملی حفاطت شده در آفریقای جنوبی به خوبی از این حیوانات مراقبت می‌کنند. در سافاری‌های حیات وحش آفریقا می‌توانید در محیطی امن فیل‌ها و شیوه زندگی کردن آن‌ها را از نزدیک ببینید. درواقع پارک‌های ملی در عین حفاظت از فیل‌ها، فرصت قرارگرفتن در حیات وحش را به مسافران تور آفریقای جنوبی می‌دهد.

بهترین مکان برای دیدن فیل آفریقایی

 پارک فیل آدو، آفریقای جنوبی، پارک ملی چوب، بوتسوانا، اتوشا، نامیبیا، پارک ملی هوانگ، زیمباوه، پارک ملی لوانگوا جنوبی، زامبیا.

شیر آفریقایی از اصلی‌ترین حیوانات آفریقای جنوبی

شیر! (Panthera leo)  گربه بزرگی از جنس پانترا که حیوان بومی آفریقا و هند است. این حیوان با ابهت، شناخته شده‌ترین گونه حیوانی در فرهنگ بشری است و تصویر آن در مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، بر روی پرچم‌های ملی و در فیلم‌ها و ادبیات معاصر دیده می‌شود.  شیرها در مصر باستان و همچنین تقریباً در تمام فرهنگ‌های قرون وسطی اهمیت ویژه‌ای داشته و از تصویرشان در تمامی نقش‌‍‌ها استفاده می‌شده است.

شیرها اصلی‌ترین بخش از حیات وحش آفریقای جنوبی را به خود اختصاص می‌دهند. هرچند در نگاه اول تعداد شیرها به تعداد زیاد در قلمروشان دیده می‌شوند اما تعداد آنها در طبیعت به طور چشمگیری در حال کاهش است. چرا که شیرها به عنوان یکی از حیوانات با ارزش هدف شکارچیان بزرگ هستند و همین مسئله آنها را در معرض خطر انقراض قرار می‌دهد. خوشبختانه در آفریقای جنوبی تمامی تلاش‌ها برای حفظ شیرها و تضمین آینده آنها در پارک‌های حفاظت شده انجام می‌شود.

بدون شک پس از دیدن شیرها از نزدیکاز قدرت وهوش آنها شگفت زده خواهید شد. هرچند که در سافاری‌های حیات وحش آفریقای جنوبی به دلیل پروژه‌های حفاظتی شما مستقیماً با شیرها در تعامل نخواهید بود، با این حال نزدیک‌ترین فاصله با این حیوانات قدرتمند را خواهید داشت.

بهترین مکان‌ها برای دیدن شیر در حیات وحش آفریقای جنوبی

پارک بین‌المللی Kgalagadi، آفریقای جنوبی، پارک ملی کروگر آفریقای جنوبی، ذخیره‌گاه ملی Maasai Mara، کنیا، منطقه حفاظت شده Ngorongoro، تانزانیا، Okavango Delta، بوتسوانا.

بیشتر بخوانید

صفر تا صد سفر به آفریقای جنوبی با ستاره ونک

کرگدن سیاه از بی‌نظیرترین حیوانات آفریقای جنوبی

کرگدن‌ها از آن دسته حیوانات حیات وحش آفریقای جنوبی هستند که باید از نزدیک ببینید تا متوجه بی‌نظیر بودن آن‌ها شوید! این حیوانات به قدری با ابهت هستند که تمام چشم‌ها را به خود خیره‌می‌کنند.

زمانی که کرگدن در کشورهای جنوب صحرای آفریقا بدون حفاطت پراکنده بود، تا آستانه انقراض شکار شد و احتمالاً در حال حاضر جز پنج حیوان بزرگ در حال انقراض در طبیعت است. دو گونه کرگدن در آفریقا وجود دارد: کرگدن سیاه (Diceros bicornis)  و کرگدن سفید (Ceratotherium simum).

در حالی که کرگدن‌های سفید با تلاش‌های حفاظتی در سراسر قاره خطر انقراضشان تقریبا از بین رفته، کرگدن‌های سیاه هنوز هم یکی از گونه‌های در معرض نابودی به شمار می‌روند. تفاوت اساسی بین کرگدن سفید و سیاه در رنگ نیست، بلکه اندازه، مزاج، ترجیح غذایی و شکل دهان است که این دو گونه را متمایز می‌کند.

بهترین مکان ها برای دیدن کرگدن

 پارک ملی Etosha، نامیبیا، پارک Hluhluwe–Imfolozi، آفریقای جنوبی، حفاظت از حیات وحش Lewa، کنیا، پارک ملی Mkomazi، تانزانیا.

بوفالو آفریقایی

بوفالو آفریقایی با وزنی نه چندان بیشتر از یک تن، به بدخلق بودن و خطرناک بودن شهرت دارد. در حالی که عکس العمل بوفالوها در هیچ زمانی قابل پیشبینی نیست، بنابراین می‌توان نام آن‌ها را در بین ۵ حیوان خطرناک حیات وحش آفریقای جنوبی و حتی دنیا قرار داد. البته بوفالوها تا زمانی که در میان گله خود باشند حیواناتی آرام و مطیع هستند. بوفالوها وقتی احساس ترس کنند یا هنگام حمله گروهی به شدت ترسناک به نظر می‌رسند.

بهترین مکان ها برای دیدن بوفالو آفریقایی

 پارک ملی Chobe، بوتسوانا، پارک ملی کاتاوی، تانزانیا، پارک ملی کروگر، آفریقای جنوبی، پارک ملی زامبزی پایین، زامبیا.

بیشتر بخوانید

ماجراجویی و ورزش‌های ماجرایی در آفریقای جنوبی

پلنگ آفریقایی

پلنگ یکی از خجالتی‌ترین و کم معاشرت‌ترین حیوانات آفریقای جنوبی به شمار می‌‎رود. بنابراین احتمال به دام افتادنش توسط شکارچیان فرصت طلب کمتر از سایر حیوانات است. تماشای پلنگی که طعمه‌اش را بالای درخت می‌برد، منظره‌ای خارق‌العاده و یکی از بهترین لحظه‌های سافاری آفریقایی است که می‌توان به دیدن آن امیدوار بود.

پلنگ ها (Panthera pardus)  که اندکی کوچکتر از شیرها به عنوان هم خانواده‌های خود هستند، کمتر از سایر حیوانات به چشم می‌خورند. برای دیدن این گربه‌های بزرگ بهتر است با سافاری‌های شبانه همراه شوید.

پلنگ‌ها حیواناتی منفرد و مستقل هستند و به ندرت به جز در زمان جفت گیری یا مادری با توله‌ها با هم دیده می‌شوند. به این ترتیب آنها به عنوان موجوداتی کاملاً متکی به خود و شکارچیانی حرفه‌ای شناخته می‌شوند تا جایی که گاهی اوقات شکارهایی را تا دو برابر اندازه خود را می‌کشند. در طول روز آنها اغلب در میان شاخ و برگ درختان می‌چرخند و پس از تاریک شدن هوا برای شکار به زمین می‌آیند و طعمه خود را به داخل درخت می‌برند تا در وقت مناسب بخورند.

بهترین مکان ها برای دیدن پلنگ

منطقه حفاظت شده لوندولوزی، آفریقای جنوبی، منطقه حفاظت شده مورمی، بوتسوانا، پارک ملی سامبورو کنیا، پارک ملی لوانگوا جنوبی، زامبیا.

چیتاها از سریع‌ترین حیوانات آفریقای جنوبی

یوزپلنگ به عنوان سریع‌ترین جانور بر روی زمین شناخته می‌شود. سرعت چیتاها به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و می‌تواند تنها در سه ثانیه از ۰ تا ۹۵ کیلومتر شتاب بگیرد. این گربه‌ها  بر روی زمین و بالای درختان زندگی می‌کنند. دیدن یکی از چیتاهایی که با سرعت کامل در حال دویدن است، بدون شک شانس می‌خواهد به یکی از خارق‌العاده‌ترین لحظات سافاری تبدیل خواهد شد. اختصاص دادن عنوان “زیبای بی نقص” برازنده چیتاها به عنوان سریع‌ترین حیوانات آفریقای جنوبی بدون شک عنوانی برازنده می‌باشد. لازم به یادآوری ست که این حیوانات نیز به دلیل شکار بی رویه در معرض انقراض هستند.

برای حیوانی که در طول روز شکار می‌کند بینایی خوب، پنهان کاری، پوشش خالدار و سرعت بالا برای بقا بسیار مهم است. خوشبختانه یوزپلنگ‌ها تمام این ویژگی‌ها را دارند. اگر هنوز هم در تشخیص یوزپلنگ و پلنگ دچار اشتباه می‌شوید این نکته مهم را به خاطر بسپارید: علائم اشک یکی از مهمترین ویژگی های متمایز مورد استفاده برای تشخیص این دو نوع گربه سان زیبا می‌باشد.

بهترین مکان ها برای دیدن یوزپلنگ ها

 پارک ملی اتوشا، نامیبیا، دلتای اوکاوانگو، بوتسوانا، ساووتی، بوتسوانا، روها، تانزانیا.

بیشتر بخوانید

آنچه باید قبل از سفر به آفریقای جنوبی بدانید

کفتار راه راه

کفتار راه راه  بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین گونه از چهار گونه کفتار در حیات وحش آفریقای جنوبی است و با گوش‌های گرد و پوشش خالدارش شناخته می‌شود. کفتارها جوان به جسارت و سرعت معروف هستند. این گونه به عنوان شکارچیان خستگی ناپذیر می‌توانند یک گورخر در حال فرار را شکار کرده و از آرواره‌های قدرتمند خود برای تکه تکه کردن لاشه استفاده کنند.

گروه‌های کفتارهای خالدار ممکن است بیش از ۵۰ عدد باشند، اما معمولا هنگام جستجوی غذا پراکنده می شوند. ماده‌های آلفا، بزرگ‌تر از نرها هستند و بر ساختارهای اجتماعی نظارت می‌کنند. توله کفتارها نه در طبیعت بلکه در لانه به دنیا می‌آیند.

کفتارها به عنوان حیوانات آفریقای جنوبی در بوته‌ها زندگی می‌کنند و با غوغاهای گروهی معروفی که دارند توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند.

کفتارها گونه‌های منحصر به فرد و البته حیاتی اکثر اکوسیستم‌های آفریقایی هستند که هم از کشتار حیوانات دیگر برای خوردن غذا بهره می برند و هم خودشان شکار می‌کنند. آنها اغلب غذای اضافی را در چاله‌های آبی پنهان می‌کنند. کفتارها هر عضو حیوان از جمله استخوان و سم را هم می‌خورند.

بهترین مکان برای دیدن کفتارها

 منطقه حفاظت شده Ngorongoro در تانزانیا، پارک ملی Serengeti در تانزانیا، Masai Mara در کنیا، پارک ملی Chobe در بوتسوانا.

اوکاپی

آیا اوکاپی‌ها به عنوان حیوانات آفریقای جنوبی از گونه زرافه‌ها هستند؟ این حیوانات زیبا و غیر معمول با پشتی راه راه (سفید و مشکی) و پاهای جلویی‌ خود به نظر می رسد که از گونه گورخرها باشند! اما با نگاهی به سر این حیوان متوجه خواهید شد که اوکاپی‌ها از خویشاوندان زرافه‌ها هستند. مانند زرافه، اوکاپی گوش‌های بسیار بزرگ و قائم دارد که حتی صداهای خفیف را به راحتی می‌شنوند. اوکاپی همچنین دارای زبانی دراز و تیره است که به آن کمک می‌کند جوانه‌ها و برگ‌های جوان را از سایر برگ‌هی درختان جدا کنند.

یافتن اوکاپی‌ها در زیستگاه بومی آنها سخت است چرا که این حیوانات بسیار محتاط هستند و با داشتن شنوایی بسیار قوی صدای پای انسان را از دور دست تشخیص داده و به سرعت فرار کنند. نکته بسیار جالب اینکه دانشمندان تا سال ۱۹۰۰ از اکاپی ها اطلاعی نداشتند! با توجه به سختی مشاهده این حیوانات تخمین زده می‌شود که ممکن است بیش از ۳۵۰۰۰ اوکاپی در زیستگاه بومی آنها وجود داشته باشد، اما این آمار اصلا قطعی نیست!

بهترین مکان ها برای دیدن اوکاپی

 پارک ملی اتوشا، نامیبیا، دلتای اوکاوانگو، بوتسوانا، ساووتی، بوتسوانا، روها، تانزانیا.

بیشتر بخوانید

معرفی جاهای دیدنی آفریقای جنوبی + عکس

زرافه آفریقایی

زرافه‌ها نماد بی چون و چرای ساوانای آفریقا هستند. این حیوانات به خاطر گردن بلند و پوست خالدار خود و البته زبان فوق العاده عجیب و غریب شناخته می‌شوند. پیامبران آنها را به دلیل ویژگی‌های ظریف و شکیبایی‌شان به «ملکه جانوران» توصیف کرده‌اند. برای آشنایی با عجیب ترین حیوانات دنیا این مقاله را بخوانید. 

زرافه‌ها به عنوان حیوانات آفریقای جنوبی با ۹ زیرگونه، که هر یک ویژگی‌های متمایز خود را دارند در میان لیست بلندترین، سنگین‌ترین و بزرگ‌ترین حیوانات جهان قرار گرفته‌اند. با افزایش سن، زرافه‌های نر ممکن است تیره‌تر شوند و در حالی که توله‌ها الگوهای لکه‌ای را از مادر خود به ارث می‌برند، هر زرافه دارای یک الگوی پوشش منحصربه‌فرد است که آن را متمایز می‌کند

زرافه ها حس شنوایی و بویایی تیز دارند که به عنوان مزیت دفاعی در برابر شکارچیان محسوب می‌شود. این حیوانات قد بلند می‌توانند سوراخ‌های بینی خود را در هنگام طوفان شن و در برابر مورچه‌ها ببندند.

بهترین مکان برای دیدن زرافه

پارک ملی اتوشا در نامیبیا، پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی، پارک ملی سرنگتی در تانزانیا، ذخیره‌گاه ملی ماسای مارا در کنیا.

گوزن یالدار

گوزن یالدار یکی از دیدنی‌ترین گونه‌های جانوری است که در سافاری حیات وحش آفریقای جنوبی دیده می‌شود. این حیوان به دلیل شاخ‌های بزرگ و منحصر به فرد  به عنوان یکی از خوش تیپ ترین گونه توصیف شده است.

گوزن‌های یالدار بدنی بزرگ و قدرتمند دارند. با دامنه ارتفاعی بین ۱٫۳ تا ۱٫۵ متر، گوزن‌های نردر میان لیست بزرگترین و بلندترین گونه‌های بزهای کوهی قرار می‌گیرند. ماده ها کوچکتر و کوتاهتر هستند و میانگین قد و وزن آنها به ترتیب ۱٫۲ متر و ۱۷۰ کیلوگرم است.

بیشتر بخوانید: تجربه حیات وحش آفریقای جنوبی در تعطیلات نوروز

بهترین مکان‌ها برای دیدن گوزن یالدار

 در سراسر آفریقای جنوبی، اما به‌خصوص در پارک ملی کروگر در آفریقای جنوبی، پارک ملی اتوشا در نامیبیا و تمام پارک‌های اصلی زامبیا.

سخن پایانی

حیات وحش آفریقای جنوبی دیدن نادرترین، بزرگترین، سریع‌ترین و حتی خطرناکترین گونه‌های جانوری که بر روی زمین زندگی می‌کنند را برای گردشگران ممکن کرده است. درواقع سافاری‌های حیات وحش پرطرفدارترین بخش تور آفریقای جنوبی هستند. در این سافاری‌ها می‌توانید شیرها، ببرها، زرافه‌ها و غیره را نه در قفس بلکه در محیط زندگی خود ببینید. تمام این مناطق حفاظت شده بوده و با هدف حفظ و نگه داری حیوانات در محیط طبیعی خود تاسیس شده‌اند.

سوالات متداول

معروف‌ترین حیوانات آفریقای جنوبی کدامند؟

فیل‌ها، زرافه‌ها، کرگدن، بوفالو، گورخر، شیرها و چیتاها از معروفترین حیوانات حیات وحش آفریقای جنوبی هستند.

چرا آفریقای جنوبی به حیات وحش معروف است؟

مناظر متعدد در آفریقای جنوبی، از جنگل‌های انبوه سبز تا بیابان‌های خشک را شامل می‌شود! حیات وحش آفریقا طیف گسترده‌ای از انواع زیستگاه را ارائه می‌دهد و خانه‌ای ایده آل را برای گونه‌های مختلف جانوری در محیطی کاملا طبیعی فراهم کرده است.

بیگ فایو معروف آفریقای جنوبی کدام حیوانات را شامل می‌شود؟

شیر، فیل، بوفالو، کرگدن و پلنگ بیگ فایو معروف حیات وحش آفریقای جنوبی هستند.

چند گونه حیات وحش در آفریقای جنوبی وجود دارد؟

بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ گونه گیاهی، حیوانی و قارچی در آفریقای جنوبی شناخته شده است. دانشمندان بر این باورند که حداقل ۵۰٫۰۰۰ گونه دیگر در کشور وجود دارد که هنوز کشف و/یا نامگذاری نشده‌اند.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید