عجیب‌ترین حیوانات در دنیا

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در شنبه 2 مارس 2024
Loading...

حیوانات عجیب و غریب را می‌توان در هر گوشه و کنار این سیاره خاکی یافت؛ برای بسیاری از مسافران، شانس دیدن حیات وحش بی‌نظیر یکی از دلایل اصلی سفر به مکانی خاص است.

برخی از موجودات این جهان شگفتی‌های دنیای طبیعی هستند و توانایی‌ها و ویژگی‌های تکاملی در طول تاریخ را به نمایش می‌گذارند؛ ویژگی‌هایی که حتی دانشمندان را نیز گیج کرده است. در ادامه لیستی از عجیب‌ترین حیوانات در دنیا با ظاهری نادر را برایتان جمع آوری کرده‌ایم تا از آنها لذت برده و حتی شاید به جستجوی آنها بروید!

Maratus volans _عنکبوت رنگارنگ طاووسی

این عنکبوت طاووسی استرالیایی که طولش تنها ۵ میلی‌متر است، در سال ۲۰۱۵ در جنگل‌های پارک ملی Wondul  کشف شد و نام عامیانه خود که sparklemuffin است را از طریق یک محقق کالیفرنیایی به دست آورد. اما نام علمی‌اش Maratus jactatus (به معنای تکان دادن)می‌باشد که از نوع جفت‌گیری عنکبوت‌ها وام گرفت شده است.

Harpy eagle_ عقاب هارپی

یکی از عجیب‌ترین و خوف‌ناک ترین پرندگان است که ممکن است بال‌هایی با ۲ متر عرض و بیش از ۹ کیلو وزن داشته باشند. هارپی را می‌توان بر فراز جنگل‌های بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی دید؛ جایی که در آن پستانداران بزرگی مانند  میمون‌ها را شکار می‌کند! متاسفانه این گونه از عقاب با از دست دادن زیستگاه در خطر انقراض است؛ اما اگر واقعا مشتاق دیدار هستید، در باغ وحش بلیز(belize)، می‌توانید هارپی را بیابید!

Coatimundi _ کوآتی

از عجیب‌ترین صحنه‌هایی که ممکن است در ایالات متحده ببینید، یک گونه‌ به نام کوآتی می‌باشد. این حیوان در آمریکای جنوبی و مرکزی نقش راکون‌ها را در زنجیره غذایی بازی و میوه‌ها و مارمولک‌ها و جوندگان و تخم حیوانات را جمع‌آوری می‌کند! اگرچه ممکن است کوآتی‌ها زیبا و نوازشگر به نظر برسند، اما در نزدیکی و ارتباط لمسی با آن‌ها محتاط باشید!

Jabiru Stork _ لک لک گردن کلفت یا لک لک جابیرو

Jabiru mycteria یک پرنده خارق العاده است که بزرگترین و بلندقدترین پرنده در آمریکای جنوبی محسوب می‌شود؛ زیراکه بیش از یک مترونیم قد و بال‌هایی به عرض حدودا دوونیم متر دارد. و عجیب‌تر از همه طول منقارشان است که به بیش از ۳۰ سانت می‌رسد؛ این نوع خاص از منقار به طور ماهرانه‌ای برای گرفتن طعمه طراحی‌شده. یکی از تفاوت‌های شاخص لک‌لک‌های نر و ماده نیز در نوع منقارشان است؛ بدین صورت که نرهای جابیرو منقار صاف‌تری نسبت به ماده‌ها دارند. همچنین لک لک‌های نر کمی بزرگ‌تر از ماده‌ها هستند.

Axolotl _ سمندر مکزیکی ( ماهی اکسولوتل)

سمندر مکزیکی که بیشتر به عنوان ماهی شناخته می‌شود، در واقع فقط آبزی نیست، بلکه یک دوزیست است و شاخک‌هایی که در کنار سرش پیداست، آبشش‌های آن هستند.

اکسولوتل‌های ۴۵ سانتی متری در دریاچه‌ها و کانال‌های نزدیک مکزیکوسیتی قابل یافت هستند. علاوه بر آبشش‌های خارجی که بالا اشاره شد، یکی دیگر از ویژگی‌های عجیب این جانور، توانایی رشد مجدد اندام‌های از دست رفته‌اش می‌باشد!

Naked Mole Rat _ موش صحرایی برهنه

زیست بوم این موش‌های برهنه شرق آفریقا است؛ جایی که در آن علفزارهای خشک اتیوپی، سومالی و کنیا را حفر می‌کنند (البته ممکن است در آمریکا نیز رویت شوند). این جانوران یک سری صفات بیولوژیکی غیرمعمول مثل عمر طولانی(تا ۳۰ سال حتی)، مقاوم بودن در برابر سرطان، توانایی چندین ساعت زندگی در محیط کم اکسیژن را دارند!

این جوندگان طاس در لانه‌های زیرزمینی زندگی می‌کنند و سیستم اجتماعی شبیه به زنبورها دارند! بدین معنا که در مستعمرات بزرگ زندگی می‌کنند و در آن تنها یک ماده (ملکه) و چند نر منتخب مجاز به تولید مثل هستند و بقیه کلنی تمام زندگی خود را به عنوان کارگر و سرباز می‌گذرانند؛ موش‌های صحرایی برهنه تنها پستاندارانی هستند که به این شکل زندگی می‌کنند.

Pangolin _ پولک پوست _ مورچه خوار پولکی ( پانگولین)

پانگولین‌ها تنها پستانداران شناخته شده با فلس هستند! زیستگاه آنها بخش‌هایی از آفریقای مرکزی و غربی، هند و آسیای جنوب شرقی است. این جانوران با احساس خطر، به شکل یک توپ درمی‌آیند و با پوشش زره مانند خود، حالت دفاعی می‌گیرند. پانگولین‌ها موجودات عجیبی هستند که شبیه چندین موجود مثل مورچه خوارها، سگ‌ها، گربه‌ها و حتی فوک‌ها می‌باشند!

متاسفانه در بخش‌هایی از آسیا تصوری مبنی بر شفابخش بودن پولک‌های این حشره خوار وجود دارد و به همین علت با وجود ممنوعیت بین‌المللی برای تجارت آنها، همچنان بالاترین آمار را در بین حیوانات قاچاق شده جهان را دارند. امروزه جمعیت پانگولین‌ها به دلیل شکارهای بی‌رویه بسیار کاهش یافته است.

Tasmanian Devil _ شیطان تاسمانی

شیطان تاسمانی بزرگترین کیسه‌دار گوشتخوار جهان است! اگرچه این موجودات ممکن است شبیه یک سگ کوچک باشند، اما در واقع اصلا این‌طور نیست و بیشتر همانند کانگروها هستند.

در سال‌های اخیر، جمعیت شیطان تاسمانی به دنبال یک سرطان طبیعی به نام بیماری تومور صورت شیطان به شدت کاهش یافته است. با این‌ حال در حیات وحش مراقبانی به آن‌ها اختصاص داده شده که به تحقیق در مورد این بیماری و بازپروری این حیوانات درحال انقراض می‌پردازند؛ خوشبختانه خبرها حای از این است که در حال سازگاری و مقاومت در برابر بیماری هستند.

Echidna _ مورچه خورک

مورچه خورک یکی از تنها دو پستانداری است که تخم می‌گذارد. اگرچه این موجودات شبیه به جوجه تیغی هستند، اما در واقع یکی از خویشاوندان دور پلاتیپوس یا نوک اردکی‌ها هستند که ۲۰ تا ۵۰ میلیون سال پیش، از یک نوع آبزی تکامل یافته‌اند. مورچه خورک‌ها در کف جنگل برای مورچه‌ها و موریانه‌ها علوفه می‌گیرند و سپس از طریق پوزه بلند خود طعمه را شکار می‌کنند.

Southern Cassowary _ کاسواری

کاسواری می‌تواند نزدیک به ۲ متر قد و تا ۸۷ کیلوگرم وزن داشته باشد. نکته جالب در مورد کاسواری‌ها این است که برخلاف سایر پرندگان و جانوران، جنس ماده جثه بزرگتری نسبت به جنس نر دارد!

این پرنده‌های درشت هیکل که قادر به پرواز نیستند، اغلب در اعماق جنگل‌های مرطوب و بارانی استرالیا زندگی می‌کنند؛ بنابراین اگر به این کشور سفر کردید، می‌توانید کاسواری را در زیستگاه بومی خود واقع در پارک ملی دینتری_ Daintree National Park  ببینید. اگرچه کاسواری‌ها فقط میوه می‌خورند و گیاه خوارند، اما باید در نزدیک شدن به آن‌ها احتیاط کنید زیرا که به خاطر چنگال‌های تیزی که برای دفاع از خود در برابر سگ‌ها و افرادی که بیش از حد نزدیک می‌شوند دارند، به عنوان “خطرناک ترین پرنده در جهان” شهرت پیدا کرده‌اند.

Great potoo _ شب‌زی بزرگ _ گریت پوتو

همان‌طور که از تصویر این جانور پیداست، استاد استتار است! پوتو کاملاً بی‌حرکت و صبورانه بر روی درخت می‌نشیند و به هیبت درخت درمی‌آید؛ سپس منتظر شکار خود می‌نشیند. او چنان در این کار ماهر است که حتی چشمانش را باز نمی‌کند زیرا که به لطف منافذ ریز زیر پلک‌هایش، می‌تواند حتی زمانی که چشمانش بسته است ببیند و کوچک‌ترین حرکات اطرافش را تشخیص دهد.

پوتو پرنده‌ای گوشت‌خوار و شب‌زی است که در تاریکی مشغول شکار و روزها درحال استتار می‌باشد؛ این پرنده را می‌توان در مناطق گرمسیر آمریکا یافت.

Tarsier _ میمون شبگرد هندی

این میمون هندی به نسبت جسه خود، بزرگترین چشم‌ها را در بین پستانداران دارد؛ که البته نمی‌تواند مثل ما آنها را حرکت دهد؛ در عوض کل سر خود را مانند جغد ۱۸۰ درجه می‌چرخاند. این گردن منعطف به او کمک می‌کند تا بی‌صدا به دنبال طعمه بگردد و شکار کنند.

این حیوانات عجیب و غریب از قدیمی‌ترین نخستی سانان زنده روی این سیاره هستند که حداقل ۵۵ میلیون سال قدمت دارند. نکته‌ای که احتمالا برایتان جالب باشد بدانید این است که شبگردهای هندی کاملا گوشت خوار هستند و هیچ گیاهی مصرف نمی‌کنند.

سخن پایانی

جهان طبیعت پر از شگفتی‌هایی است که تنها به حیوانات آن منتهی نمی‌شود و لیستی که در این‌جا برایتان تهیه کردیم تنها ۱۰ مورد از عجیب‌ترین حیوانات حیات وحش بود.

به نظر شما در این لیست حیوانات عجیب، عجیب‌ترین آن‌ها کدام بود؟!

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه‌ی آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! اکنون من مسافری قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم که با نوشته‌هایم شمارا همراه خود به سفر می‌برم..
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید