همه چیز درباره سال نوی چینی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 28 ژانویه 2023
Loading...

جونچی یا جشن بهار آغاز سال نوی چینی است که در سراسر کشور چین و توسط جوامع چینی در اقصی نقاط دنیا جشن گرفته می‌شود. رسم و رسومات عجیب، مراسم اجرای رقص‌های سنتی و آتش بازی در روزهای سال نو حال و هوای چین را بسیار متفاوت کرده و سفر به این کشور را برای گردشگران هیجان انگیزتر می‌کند. چینی‌ها چگونه آغاز فصل بهار را جشن می‌گیرند؟ سوالی ست که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

 بیشتر گردشگران ایام سال نو را بهترین زمان برای رزرو تور چین می‌دانند. در این ایام چین مهیج‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند. تبل‌های کوبنده با صداهای بلند، رقص معروف شیر و اژدهای چینی و مراسم‌های زیبای آتش بازی خیابان‌های چین را به شادترین خیابان‌های دنیا تبدیل می‌کنند. این مهمترین جشن مردم چین است و ما در ادامه درباره جشن های سال نو‌ی چینی و تاریخ برگزاری آن بیشتر می‌خوانیم.

نحوه نامگذاری سال نوی چینی

برای نام گذاری سال نوی چینی مانند سال نو پارسی از چرخه ۱۲ ساله حیوانات استفاده شده و پس از رسیدن به سال ۱۲ نام گذاری از سر گرفته می‌شود. این ۱۲ حیوان موش، الاغ، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، گوسفند، میمون، خروس، سگ و خوک را شامل می‌شود. در سال ۲۰۱۵ چرخه ۱۲ ساله به پایان رسیده و چین مجددا با گوسفند وارد دوره جدید شد. بر همین اساس سال ۲۰۲۳ چینی سال خرگوش است. هر یک از این حیوانات نمادی خاص در طالع بینی چینی به شمار می‌آیند. نکته بسیار جالب اینکه روز دوم سال نو چینی‌ها روز تولد سگ‌ها در این کشور است. از این رو به یک نوع خاص با این حیوانات وفادار و دوست داشتنی رفتار می‌شود.

جشن سال نو‌ی چینی

جشن سال نو چینی‌ها یک جشن هزاران ساله است که در کشورهای تایوان، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین و هر نقطه از دنیا که چینی‌ها زندگی می‌کنند برگزار می‌شود. این رویداد مهمترین تعطیلات سنتی چین است که ۲ هفته به طول می‌انجامد. سال نو چینی طبق گاه شمار شمسی – قمری با اولین روز بهار آغاز می‌شود به همین دلیل به آن جشن بهار هم می‌گویند. طبق افسانه چینی‌ها هویلایی به نام نیان با حمله به روستاها افراد را آزار داده و محصولات را غارت می‌کرده، روستاییان نیز با گذاشتن غذا مقابل خانه‌ها و استفاده از رنگ قرمز قصد داشتند هیولا را از روستا دور کنند. تا اینکه بالاخره هیولا به دام افتاده و مردم این رویداد تاریخی را جشن می‌گیرند. جشن سال نو چینی بیش از ۱۴ قرن قدمت دارد.

مراسم سال نوی چینی

مراسم سال نو چینی ۱۵ روز ادامه داشته و طولانی‌ترین تعطیلات این کشور به شمار می‌رود. این جشن همزمان با نمایان شدن ماه کامل آغاز می‌شود. در نیمه شب سال نو افراد درها و پنجره‌های خانه‌های خود را بازمی‌گذارند تا هر آنچه بدی از سال قبل به جا مانده از خانه خارج شده و نیکی جای آن را بگیرد. همچین خانواده‌ها قبل از شروع سال نو برای پیشکشی به خدایان خانه‌ها را کاملا تمیز می‌کنند. این رسم کاملا مشابه خانه تکانی پیش از ایام نوروز است. درست کردن غذا و کاردستی‌هایی با تم قرمز از دیگر پیشکشی‌هایی ست که برای خدایان انجام می‌شود. اهمیت استفاده از رنگ قرمز در تزیینات خانه‌ها یا پاکت‌های هدیه کاملا مشهود است.

 فستیوال‌های بزرگ شامل آتش بازی، تبل‌های کوبنده و رقص شیر و اژدها از دیگر مراسم هایی‌ست که در سال نو برگزار می‌شود. روح‌های خبیثی که به اشکال گوناگون طراحی شده‌اند نیز عضو ثابت مراسم هستند. در طی این دو هفته خانواده اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و چینی‌ها از سراسر دنیا برای دیدن خانواده‌های خود به کشور بازمی‌گردند. در واقع این بزرگترین بازگشت مهاجران به چین در تمام سال است. در نهایت فستیوال سال نو چینی‌ها با جشن فانوس به پایان می‌رسد. در این شب فانوس‌ها در سراسر کشور روشن شده و خیابان‌ها را زیبا، نورانی و رویایی می‌کنند.

چیزهای ممنوعه در جشن سال نو‌ی چینی

علاوه بر مراسم‌هایی که در جشن سال نوی چینی برگزار می‌شود. انجام دادن برخی از کارها نیز بدشگون و گاه ممنوع است. این کارها موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • دوش گرفتن در روز سال نو بد شگون است.
  • چینی ها برای اینکه مطمئن شوند خوبی‌ها را دور نمی‌ریزند قبل از روز پنجم خانه‌ها را جارو نکرده و زباله‌ها را دور نمی‌ریزند. در مقابل پیش از آغاز سال نو خانه‌های خود را نظافت می‌کنند.
  • چینی‌ها قبل از دوم فوریه موهای خود را اصلاح نمی‌کنند.
  • چینی ها در جشن سال نو چینی از قیچی استفاده نمی‌کنند.
  • چینی‌ها در ایام سال نو از مشاجره پرهیز کرده و از کلمات رکیک استفاده نمی‌کنند.
  • چینی‌ها در ایام سال نو از گفتن کلماتی مانند مرگ و بیماری پرهیز می‌کنند.
  • چینی‌ها در ایام سال نو احتیاط می‌کنند تا وسیله‌ای را نشکنند.

غذاهای جشن سال نوی چینی

طبق سنت چینی‌ها در ایام سال نو غذاهای مخصوص طبخ می‌شود که هر یک نیز نشانه و نمادی خاص دارند. درواقع غذاهای چینی بخش اصلی مراسم‌های سال نو را به خود اختصاص می‌دهد. در بیشتر مناطق چین در ایام سال نو طبخ غذاهای گیاهی به نشانه صلح و دوستی با طبیعت رایج است. جوجه و خوک نیز خوراک اصلی در بیشتر میهمانی‌های سال نو چینی هستند. نودل‌ها که نمادی از عمر دراز و طولانی هستند از دیگر غذاهایی ست در میز چینی‌ها دیده می‌شود. کوفته‌های گرد در روز پانزدهم یا انتهای جشن به عنوان نماد ماه کامل طبخ می‌شوند. ماهی به عنوان نماد فراوانی غذایی ست که در میهمانی‌های سال نو سرو می‌شود. نکته جالب اینکه در شب سرو ماهی آن را تمام نکرده و مقداری از غذا را برای روز بعد نگاه می‌دارند.

زودیاک و سال نو‌ی چینی

زودیاک بخشی از طالع بینی چینی است که بر اساس آن نام هر سال تعیین می‌شود. در واقع هر سال یک زودیاک دارد. زودیاک‌های چینی موش، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک  هستند که هر ۱۲ سال یکبار تکرار می‌شوند. در واقع این زودیاک‌ها نقشی اساسی در تعیین سرنوشت سالیانه کشور داشته و حتی در سال تولد هر فرد خصوصیات مثبت حیوان زودیاک به او منتقل می‌شود. چینی‌ها برای جلوگیری از تاثیر منفی زودیاک‌ها از لباس قرمز درسال نواستفاده کرده و حتی خانه‌های خود را با این رنگ تزیین می‌کنند. شما هم می‌توانید با مراجعه به طالعبینی چینی خصوصیات اخلاقی زودیاک سال تولد خود را بخوانید.

تاریخ دقیق سال نو‌ی چینی

تاریخ دقیق سال نو هر ساله تغییر می‌کنند. در مجموع طبق سنت‌ها اولین روز از سال جدید چینی زمانی آغاز می شود که ماه جدید بین ۲۱ ژانویه تا ۱۰ فوریه رویت شود. با توجه به این روش می‌توان تاریخ دقیق شروع سال جدید در چین را هر ساله مشخص کرد. این مراسم مهم ۲ هفته به طول انجامیده و به طور معمول بیشتر کارها تعطیل یا نیمه تعطیل هستند. چینی‌ها برای تبریک سال نو از عبارت Gung Hei Fat Choi به معنای آینده خوبی داشته باشی استفاده می‌کنند. در چین روز هفتم از تعطیلات به عنوان روز مرد شناخته می‌شود. کادو دادن پول به کودکان در پاکت قرمز از دیگر مراسم‌های آغاز سال نو در کشور چین است.

حقایقی جالب درباره سال نو چینی

  • چونیان (Chunyan) بزرگترین مهاجرت سالانه در جهان است که طی آن میلیون‌ها چینی برای شرکت در مراسم سال نوی چینی و دیدار با خانواده به این کشور برمی‌گردند.
  • رنگ قرمز برای جلوگیری از بدبدختی در طول سال رنگ اصلی در مراسم سال جدید چینی است.
  • بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۹ حزب کومونیسم در چین حاکم بوده و برگزاری مراسمسال جدید چینی را ممنوع اعلام کرده بود.
  • چینی‌ها در ایام سال نو از گذشته صحبت نکرده و فقط به آینده نگاه می‌کنند.
  • چینی‌ها بین روزهای اول تا پنجم سال نو برزای جلوگیری از بیرون رفتن خوبی‌ها خانه‌های خود را جارو نمی‌زنند.
  • در روز سوم سال جدید چینی‌ها موخای خود را نمی‌شویند چرا که اعتقاد دارند با ابن کار خوشبختی شسته می‌شود.
  • به اعتقاد چینی‌ها اولین کسی را که پس از آغاز سال نو می‌بینید نشانی از پر برکت بودن زندگی شما در سال پیش رو دارد.

سخن آخر

سال نوی چینی زمان مناسبی برای سفر به سرزمین پر رمز و راز چین است؛ برای سفر به چین نیاز هست از قبل اقدامات لازم جهت دریافت ویزای توریستی چین را انجام دهید. کارشناسان آژانس ستاره ونک در تمامی مراحل دریافت ویزا مشاور و همراه شما هستند. 

سوالات متداول

سال نو چینی ۲۰۲۳ چند روز طول می‌کشد؟

سال نو چینی ۲۰۲۳ در روز ۲۲ ژانویه برگزار شد. این چین تقریبا ۲ هفته ادامه داشته و علاوه بر چین در شرق آسیا نیز جشن‌های مشابه برگزار می‎شود.

سال نو ۲۰۲۳ چینی به نام چه حیوانی نام گذاری شده است؟

سال نو ۲۰۲۳ چینی سال خرگوش است.

بیشتر بخوانید …

۷ غذای معروف و لذیذ چینی

با بهترین پارک های آبی چین آشنا شوید

 

برای مشاهده قیمت و خرید تور چین از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور چین
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید