غذاهای چین | معرفی جامع و کامل

نوشته شده توسط : سارا اشرف نژاد در چهارشنبه 10 جولای 2024
Loading...

چین یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است و غذاهای این کشور نیز تنوع و تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارند. غذاهای چینی با تکنیک‌های خاص پخت و پز و داشتن فرهنگ غذایی غنی و متنوع، همواره مورد توجه دوستداران غذا بوده‌ است. در این مقاله به بررسی تاریخچه غذاهای چینی، سبک‌های مختلف پخت و پز، عجیب‌ترین عادات غذایی و معرفی غذاهای معروف چینی می‌پردازیم. همچنین، انواع نودل‌های چینی و تنوع آنها نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تاریخچه غذا در چین

تاریخچه غذا در چین به بیش از ۴۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و در طول این سال‌ها با توجه به تغییرات اقلیمی، جغرافیایی و فرهنگی، غذاهای این کشور نیز تغییرات زیادی را تجربه کرده‌اند. در دوران باستان، غذاهای چینی عمدتاً شامل غلاتی مانند برنج و گندم بودند و مواد اولیه مانند گوشت، سبزیجات و ادویه‌ها به صورت محدود مورد استفاده قرار می‌گرفتند. با گذشت زمان و توسعه تجارت و ارتباطات فرهنگی، غذا در چین نه تنها یک نیاز اساسی بلکه به هنر و بخش مهمی از فرهنگ و هویت ملی چین تبدیل شد. در دوره سلسله‌های مختلف غذاهای چینی تحولات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. به عنوان مثال، در دوران سلسله تانگ، به دلیل تجارت با مناطق جنوبی، غذاهای پر ادویه و تند وارد فرهنگ غذایی چینیان شدند. در دوران سلسله مینگ و چینگ نیز غذاهای چینی به اوج تنوع و پیچیدگی رسیدند و بسیاری از غذاهای معروف که هم‌اکنون در این کشور خورده می‌شود در این دوره‌ها پدید آمدند. امروزه غذاهای چینی به دلیل تنوع، طعم‌های بی‌نظیر و تکنیک‌های خاص در پخت و پز، همواره مورد توجه مردم سراسر جهان بوده است. هر منطقه از چین دارای غذاها و سبک‌های پخت و پز منحصر به فرد خود است که بازتاب دهنده تنوع و غنای فرهنگ غذایی چین می‌باشد. در بخش بعدی انواع سبک پخت و پر در چین را معرفی خواهیم کرد.

سبک پخت و پز در چین

سبک پخت و پز در چین به شدت تحت تأثیر جغرافیا و فرهنگ مناطق مختلف این کشور قرار دارد. چهار سبک اصلی پخت و پز در چین عبارتند از: سبک پکن، سبک سیچوان، سبک کانتون و سبک شانگهای.

سبک پکن: شامل غذاهای شمال چین می‌شود و از مهم‌ترین آن‌ها غذاهای ساده و سنتی مانند نودل و دامپلینگ می‌باشد. این سبک به استفاده از غلات و گوشت معروف است.

سبک سیچوان: که به غذاهای تند و پرادویه شناخته می‌شود. در واقع سیچوان نام یک فلفل است و دلیل نام گذاری این سبک نیز استفاده از ادویه‌های تند در غذاها می‌باشد.

سبک کانتون: در این سبک از غذاهای چینی تاکید بر استفاده از مواد اولیه تازه می‌باشد. در واقع این سبک به دقت در انتخاب مواد اولیه و طبخ ملایم غذاها شهرت دارد.

سبک شانگهای: اگرغذاهای دریایی که مزه‌ای شیرین دارند را دوست دارید، عاشق این سبک از غذاهای چینی خواهید شد؛ زیرا این سبک به غذاهای شیرین و پخت و پز با سویا سس معروف است.

عجیب‌ترین عادات غذایی چین

عادات غذایی در چین گاهی می‌تواند برای بسیاری از افراد عجیب و غیرعادی به نظر برسد؛ که معروف‌ترین این عادات استفاده از انواع حیوانات مانند مار، قورباغه و حشرات در غذاها است! برخی دیگر از غذاها نیز به دلیل تکنیک‌های خاص پخت و مواد استفاده شده بسیارعجیب به نظر می‌رسند؛ مثلا تخم مرغ صد ساله یکی از این غذاهای عجیب است که به مدت چندین ماه در مخلوطی از خاکستر، نمک، آهک و پوست برنج نگهداری می‌شود تا حالتی ژله‌ای پیدا کند!

بیشتر بخوانید:

راهنمای سفر به چین در بهار

راهنمای جامع بازدید از دیوار چین

عجیب‌ترین غذاهای چینی

در چین برخی غذاها به قدری عجیب هستند که توجه بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به غذا را جلب می‌کنند. در ادامه به معرفی پنج غذای عجیب چینی می‌پردازیم:

تخم مرغ صد ساله

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم این تخم مرغ عجیب به مدت چندین ماه در مخلوطی از خاکستر، نمک، آهک و پوست برنج نگهداری می‌شود تا سفیده آن قهوه‌ای تیره و زرده آن سبز یا خاکستری شود و حالتی ژله‌ای پیدا کند. تخم مرغ صدساله، یا به زبان چینی “پی دان”، یکی از غذاهای عجیب و منحصر به فرد چین است و خود چینیان معتقد‌اند که این تخم مرغ غذایی بسیار مقوی می‌باشد.

مار آبی

مار آبی یکی دیگر از غذاهای عجیب چینی است که در برخی مناطق به عنوان یک غذای لذیذ و با ارزش غذایی بالا تلقی می‌شود. برای تهیه این غذا، ابتدا مار را تمیز و سپس با ادویه‌های مختلف و سبزیجات می‌پزند. ممکن است برای بسیاری از افراد این غذاها غیرعادی به نظر برسد، اما چینیان معتقند که خوردن مار باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود. جالب است بدانید به گفته‌ی توریستانی که سوپ مار را امتحان کرده‌اند، مزه آن تقاوت زیادی با سوپ مرغ ندارد.

سوپ لانه پرنده

اگر فکر می‌کنید هر لانه پرنده‌ای در چین می‌تواند به سوپ تبدیل شود سخت در اشتباهید! بلکه این سوپ غذایی بسیار لوکس است که از لانه‌ی پرنده‌هایی خاص تهیه می‌شود. لانه این پرنده‌ها از بزاق آنها ساخته شده و در مراحل پخت هنگامی که در آب حل می‌شود تبدیل به یک سوپ ژله‌ای و مغذی می‌شود. این سوپ به دلیل ارزش غذایی بالا و فوایدی که برای سلامتی دارد، در چین بسیار محبوب است و به عنوان یک غذای ویژه در مناسبت‌های خاص سرو می‌شود.

کرم ابریشم سرخ شده

یکی دیگر از غذاهای عجیب وغریب چین، کرم‌های ابریشم است که به صورت سرخ شده و گاها خورشتی سرو می‌شود. برای تهیه این غذا، کرم‌های ابریشم ابتدا تمیز و سپس با ادویه‌های مختلف سرخ می‌شوند. پروتئین بالا و طعم منحصر به فرد این غذا باعث محبوبیت آن در برخی مناطق چین شده.

قورباغه آبزی

اگر به استان های در استان‌های گوانگ‌دونگ و فوجیان سفر کنید، متوجه خواهید شد که یکی از غذاهای محبوب این منطقه قوریاغه‌هایی است که سرخ شده یا به خورشت تبدیل شده‌اند! دستور تهیه آن نیز بدین صورت است که قورباغه‌ها ابتدا تمیز شده و پوستشان گرفته می‌شود، سپس با ادویه‌ها و روش‌های مختلفی مانند سرخ کردن، بخارپز کردن برای غذایی مانند سوپ طبخ می‌شوند. گوشت قورباغه آبزی سرشار از ویتامین و طعمی شبیه به گوشت مرغ دارد، اما بافت آن لطیف‌تر است و چربی کمی نیز دارد؛ به همین دلیل به عنوان یک منبع غذایی سالم شناخته می‌شود.

از آن‌جایی که احتمالا این بخش ” عجیب‌ترین غذاهای چینی ” برایتان جالب خواهد بود، در ادامه چند عکس از این دست غذاهای چینی برایتان می‌گذاریم: 

معرفی غذاهای چینی

در این مطلب با ۲۰ مورد از لذیذترین غذاهای چینی آشنا می‌شویم:

اردک کبابی پکن (Beijing Roasted Duck)

اردک کبابی پکن یکی از معروف‌ترین غذاهای چینی است که به طعم بی‌نظیر و پوست تردش معروف است. این غذا معمولاً با نان‌های نازک و سس‌های مختلف سرو می‌شود. برای تهیه این غذا، ابتدا اردک با مخلوطی از سس سویا، عسل و ادویه‌های مختلف مزه دار می‌شود و سپس با حرارت کم و طولانی مدت کباب می‌شود تا پوست آن ترد و گوشت آن نرم شود! با اینکه مراحل آماده‌سازی و پخت این غذا بسیار زمان‌بر است، اما نتیجه نهایی یک غذای لذیذ و خوشمزه است که توجه تمام توریستان را به خود جلب می‌کند.

چیکن کونگ پاو (Kung Pao Chicken)

چیکن کونگ پاو یک غذای تند و خوشمزه است که با مرغ، بادام‌زمینی، و سبزیجات و سسی خاص طبخ می‌شود. برای تهیه این غذا، تکه‌های مرغ با فلفل قرمز، سیر، زنجبیل و بادام‌زمینی در یک سس مخصوص از ترکیب سویا سس و سرکه سرخ می‌شوند. این سس باعث می‌شود تا مرغ‌ها طعمی تند و شیرین داشته باشند که بسیار متفاوت و دلپذیر است. چیکن کونگ پاو یک غذای محبوب در بین مردم چین و همچنین در رستوران‌های چینی سراسر جهان است.

هویگورو یا گوشت خوک دو بار پخته شده (Twice-Cooked Pork Slices)

احتمالا می‌توانید حدس بزنید که چرا نام این غذای چینی خوک دو بار پخته شده می‌باشد! هویگورو یک غذای معروف سیچوان است که در ابتدا گوشت خوک بدون هیچ افزودنی پخته شده و سپس با سبزیجات و سس تند سرخ می‌شود و در نهایت با برنج سفید سرو می‌شود. این روش پخت و سس مخصوص باعث می‌شود تا گوشت طعمی بی‌نظیر پیدا کند.

چار سیو (Char Siu)

چار سیو یا خوک کبابی یکی از غذاهای معروف و محبوب چین است. در این غذا گوشت خوکی که با سس سویا، عسل و ادویه‌های مختلف مزه دار شده، کباب شده و نتیجه نهایی یک گوشت خوشمزه و ترد است که طعمی شیرین و ملایم دارد. چار سیو معمولاً به صورت ورقه‌های نازک برش داده می‌شود و به همراه برنج و نودل سرو می‌شود.

خوراک خوک سیچوان (Sichuan Pork)

خوراک خوک سیچوان یک غذای تند و خوشمزه است که با گوشت خوک و فلفل سیچوان تهیه می‌شود. این خوراک یکی از غذاهای معروف و محبوب استان سیچوان است که مواد اولیه آن شامل گوشت خوک، فلفل سیچوان، سیر، زنجبیل و سبزیجات می‌باشد و معمولا با برنج سفید سرو می‌شود. گفتنی است که این غذا به دلیل طعم تند و بی‌نظیر خود بسیار مورد علاقه گردشگران است.

خوراک خوک ترش و شیرین (Sweet and Sour Pork)

این غذای چینی که در بین بومیان کشور و توریستان بسیار محبوب است، با تکه‌های گوشت سرخ شده‌ی خوکی که در سس ترش و شیرین مزه دار شده، تهیه می‌شود. برای تهیه خوراک خوک ترش و شیرین، ابتدا تکه‌های گوشت خوک سرخ شده و سپس با سسی شامل سرکه، شکر، سس گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای پخته می‌شوند؛ این سس باعث می‌شود تا گوشت خوک طعمی تند و شیرین داشته باشد!

هات پات چینی (Hot Pot)

اول از همه باید گفت که هات پات خوردن آدابی دارد که بسیار جالب است! اما خود این غذای محبوب از جوشاندن سبزیجات، گوشت و نودل‌ در یک قابلمه بزرگ پر از آب گوشت تهیه می‌شود. در روزها و شب‌های زمستانی این کشور، خوردن هات پات در مناسبت‌های خانوادگی بسیار مرسوم است.

آداب هات پات خوردن

همانظور که گفتیم پخت هات پات بدین صورت است که مواد اولیه در قابلمه‌ای بزرگ که پر از آب گوشت است جوشانده می‌شوند. آداب و ویژگی خاص این غذا در این قسمت می‌باشد!  یعنی هر کس می‌تواند مواد دلخواه خود مثل انواع گوشت‌ها، مرغ، میگو، توفو، قارچ، سبزیجات و نودل‌ها انتخاب کرده و در قابلمه بپزد! این غذا به دلیل همین فضای صمیمانه‌ای که ایجاد می‌کند، بسیار محبوب است.

دیم سام (Dim Sum)

دیم سام که بیشتر به عنوان صبحانه و میان وعده خورده می‌شود، نوعی خوراکی کوچک و خوشمزه است که معمولاً در سبدهای بامبو سرو می‌شود؛ این خوراکی‌ها شامل دامپلینگ، رول‌های بهاری، و سایر خوارکی‌های کوچک و متنوع می‌شوند به طوری که هر سبد دیم سام ترکیبی از طعم‌های مختلف دارد که از میگو و گوشت تا سبزیجات  غیره را شامل می‌شود.

دامپلینگ (Dumplings)

دامپلینگ‌ها خمیرهای کوچک پر از گوشت و سبزیجات هستند که یا سرخ شده یا آب‌پز می‌شوند. این غذا در تمام نقاط چین محبوب است و انواع مختلفی دارد. مواد اولیه شامل آرد، آب، گوشت چرخ کرده، سبزیجات و ادویه‌ها است. دامپلینگ‌ها معمولاً در مناسبت‌های خاص مانند سال نو چینی سرو می‌شوند و نمادی از ثروت و خوشبختی هستند. این غذا به دلیل طعم لذیذ و تنوع در مواد اولیه بسیار محبوب و مورد علاقه مردم چین و گردشگران است.

شیائولونگ بائو (Xiaolongbao)

شیائولونگ بائو نوعی دامپلینگ لذیذ است که مواد اولیه‌ آن شامل آرد، گوشت چرخ کرده، پیازچه، زنجبیل، سس سویا و روغن کنجد می‌باشد که به صورت بخارپز طبخ شده و سپس به همراه سوپ یا سس سویا و سرکه سرو می‌شود.

اسپرینگ رول

اسپرینگ رول از آن دسته غذاهای چینی است که باید آن را امتحان کنید. این رول‌‌های جذاب خمیرهای برشته‌ای هستند که به دور مواد مختلف مانند هویج، جوانه لوبیا، میگو، گوشت گوساله و اردک پیچیده می‌شوند. مواد داخل رول‌ها کاملا به سلیقه سرآشپز بستگی دارد بنابراین اسپرینگ رول می‌تواند به صورت اختصاصی برای گیاهخواران نیز تهیه شود. از دیگر جذابیت‌های اسپرینگ رول‌ها این است که با انواع سس‌ها از جمله سس آلو، سس سیر چیلی، سرکه یا سس سویا ساده سرو می‌شوند.

سوپ توفو ماپو (Ma Po Tofu)

ماپو توفو که نوعی سوپ می‌باشد، یکی از غذاهای معروف استان سیچوان بوده و مواد اولیه آن شامل توفو، گوشت چرخ کرده، فلفل سیچوان، سیر و زنجبیل است. این سوپ با ترکیبی از طعم‌های تند و ملایم، تجربه‌ای منحصر به فرد و متفاوت از غذاهای چینی را به شما می‌دهد و به دلیل محبوبیتش در بسیاری از رستوران‌های چینی سرو می‌شود. اگر می‌خواهید یک غذای تند چینی را امتحان کنید، پیشنهاد ما ماپو توفو می‌باشد.

برنج سرخ شده (Fried Rice)

برنج سرخ شده یکی از غذاهای ساده و محبوب چین است که با برنج، سبزیجات، گوشت و سس سویا تهیه می‌شود؛ بدین ترتیب که برنج پخته شده با سبزیجات، گوشت یا میگو و سس سویا در یک ماهی‌تابه بزرگ سرخ می‌شود وسپس به عنوان یک غذای اصلی یا جانبی سرو می‌شود. برنج سرخ شده به دلیل طعم خوشمزه، متنوع بودن مواد اولیه و سهولت در پخت بسیار بین چینیان محبوب است.

وونتون (Wonton Soup)

وونتون نوعی سوپ سنتی با دامپلینگ‌های پر از گوشت و سبزیجات می‌باشد که مواد اولیه آن شامل آرد، گوشت چرخ کرده، سبزیجات و آبگوشت است. سوپ وونتون به دلیل طعم لذیذ و روش پخت خاص خود بسیار مورد علاقه مردم چین و گردشگران می‌باشد و در اکثر اوقات به عنوان پیش غذا و گاها به عنوان غذای اصلی سرو می‌شود.

معرفی معروف‌ترین نودل‌های چینی

در ادامه یکی از جذاب‌ترین غذاهای چینی که نه تنها در چین، بلکه در کل جهان پر طرفدار می‌باشد را معرفی خواهیم کرد. احتمالا می‌توانید حدس بزنید این غذای محبوب چینی که در هر نقطه‌ای از جهان قابل دستیابی می‌باشد چیست! بله درست است! نودل! در ادامه به معرفی ۵ نودل معروف چینی خواهیم پرداخت:

نودل سرخ شده ژاجیانگمیان (Zhajiangmian)

مواد اولیه ژاجیانگمیان شامل نودل، گوشت خوک، سبزیجات و سس مخصوص است؛ برای تهیه این غذا، نودل‌ها پس از پخت با سسی از گوشت خوک، سیر، زنجبیل و سبزیجات مخلوط می‌شوند. این غذا به دلیل طعم لذیذ و روش پخت آسان بسیار محبوب است و در بسیاری از رستوران‌های چینی قابل یافت می‌باشد.

چو مین یا نودل سرخ کرده (Chow Mein)

اگر اهل نودل خوردن باشید احتمالا نام این نودل خاص را شنیده‌اید. چو مین یکی از غذاهای معروف چین است که ازسرخ کردن نودل‌، گوشت، سبزیجات و سس سویا در یک ماهیتابه بزرگ تهیه می‌شود. ترکیب خوشمزه و روش پخت سریع و آسان این غذا باعث شده تبدیل به غذایی محبوب هم برای چینیان و هم گردشگران شود.

نودل دان دان (Dan Dan Noodles)

نودل دان دان نیز از استان سیچوان چین می‌آید وطعم تند و معطر آن به دلیل استفاده از سس تند مخصوص، گوشت چرخ کرده، پیازچه و سبزیجات معروف می‌باشد. سس این نودل لذیذ شامل روغن چیلی، سس سویا، سس تهینی، و شیره خرما است! شاید برایتان جالب باشد بدانید که تاریخچه نودل دان دان به دوره‌های قدیمی بازمی‌گردد که فروشندگان خیابانی آن را در سبدهایی با استفاده از یک میله بلند به فروش می‌رساندند.

نودل لومین (Lo Mein)

این نودل  شبیه به چائومین است، اما تفاوت اصلی در روش پخت آن‌ها است. نودل لومین بدون این‌که سرخ شود، ابتدا جوشانده و سپس با سبزیجات و گوشت پخته می‌شود و از طرفی سس‌های استفاده شده در لومین معمولاً شامل سس سویا، سس صدف، و روغن کنجد هستند. این نودل‌ها با سبزیجات تازه و گوشت‌های مختلف ترکیب شده و به عنوان یک وعده غذایی سالم و خوشمزه محسوب می‌شوند.

نودل بی ینگ بی ینگ (Biang Biang Noodles)

یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین نودل‌های چینی نودل بی ینگ بی ینگ است که از استان شانشی می‌آید و یکی از نمادهای فرهنگی این استان می‌باشد. این نودل‌ به خاطر ضخامت زیاد خود شهرت دارند و تهیه آن‌ها نیازمند دقت و مهارت بالایی است. نودل بی ینگ بی ینگ با سس تند، سبزیجات تازه، گوشت چرخ‌کرده، و گاهی تخم مرغ سرو می‌شود که ترکیب این مواد به نودل‌ها طعمی لذیذ می‌دهد. جالب است بندانید که نام این نودل از صدای “بیانگ بیانگ” گرفته شده که هنگام کشیدن و پهن کردن خمیر ایجاد می‌شود!

سخن پایانی

غذاهای چینی با تنوع و طعم‌های بی‌نظیر خود همواره مورد توجه و علاقه مردم سراسر جهان قرار گرفته‌اند. از غذاهای سنتی و معروف گرفته تا غذاهای عجیب و متفاوت، چین همیشه توانسته است تجربه‌ای منحصر به فرد و لذت‌بخش را برای دوستداران غذا فراهم کند. با سفر به چین و امتحان کردن غذاهای محلی این کشور، می‌توانید دنیایی از طعم‌ها و عطرها را کشف کنید که هرگز فراموش نخواهید کرد. امیدواریم این مقاله توانسته باشد شما را با فرهنگ غذایی چین و غذاهای مختلف این کشور آشنا کند. اگر قصد سفر به سرزمین اژدها را دارید، می‌توانید در تور‌های گروهی ستاره ونک با همراهی راهنمای فارسی زبان و اقامت در بهترین هتل‌های ۵ ستاره شرکت کنید. جهت تماس با آژانس هواپیمایی ستاره ونک می‌توانید همه روزه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۸:۰۰ با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۰۰۰۰ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان مجرب ما در بخش ویزا، بلیط و تور شما را راهنمایی نمایند.  

سوالات متداول

غذاهای محبوب چینی کدامند؟

مرغ کونگ پائو، گوشت خوک ترش و شیرین، اردک کباب پکن، ماپو توفو، Chow Mein، هات پات، چینی، اسپرینگ رول و سوپ ونتون از غذاهای محبوب چینی هستند.

۳ دسر اصلی چینی کدامند؟

سیب زمینی، دونات و بستنی یه دسر اصلی در چین هستند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور چین از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور چین
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
سارا اشرف نژاد
از همان ابتدای شروع به تحصیل، علی رغم تمام تبلیغات محیطی منفی بر علیه رشته انسانی، شیفته ادبیات و زنگ انشا بودم. به تدریج که به همراه کتاب‌های رمانم بزرگ‌ و بزرگ‌تر شدم، برای یافتن پاسخ سوالات بنیادی‌ام وارد رشته ادیان و عرفان شدم و این نقطه‌ی آشنایی من با فلسفه و هستی شناسی بود که دختری عاشق نوشتن و کشف جهان از من ساخت! اکنون من مسافری قصه گو در کوچه پس کوچه‌های ایران و جهان هستم که با نوشته‌هایم شمارا همراه خود به سفر می‌برم..
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید