نرخ جدید عوارض خروج از کشور در سال 1403

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در یکشنبه 14 آوریل 2024
Loading...

قوانین و نرخ عوارض خروج از کشور هر ساله تغییر می‌کند. از این رو مسافرانی که قصد سفر به مقاصد خارجی را دارند باید از اخرین قوانین مربوط به پرداخت عوارض اطلاع داشته باشند. این عوارض برای سفرهای زمینی، دریایی و هوایی محاسبه شده و تمامی مسافران ملزم به پرداخت آن هستند. تعریف عوارض خروج از کشور، قوانین مربوط به آن و نرخ جدید عوارض خروج از کشور مطالبی هستند که در ادامه درباره آن‌ها می‌خوانیم.

نرخ جدید عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳

طبق آخرین اخبار تایید شده در مصوبه مجلس نرخ جدید عوارض خروج از کشور برای گروه‌های مختلف مسافران خارج از کشور تعیین شده است. بر همین اساس  برای در پرداختی عوارض، عوامل مختلف مانند نوع سفر (دریایی، زمینی، هوایی) هدف از سفر (زیارتی، سیاحتی) و تعداد دفعات سفر در نظر گرفته می‌شود. ضمن اینکه مبلغ عوارض نسبت به سال گذشته تفریبا ۳۰ درصد افزایش داشته است. نکته مهم و قابل توجه اینکه طبق قانونی که در سال‌های اخیر به تصویب رسیده است مبلغ پرداختی برای عوارض خروج از کشور در سفر دوم ۵۰ درصد و در سفرهای بعدی ۱۰۰ درصد نسبت به سفر اول افزایش پیدا می‌کند. در ادامه جدول نرخ جدید عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ را مشاهده می‌کنیم:

نوع سفر

سفر اول (ریال)

سفر دوم (ریال)

سوم به بعد (ریال)

نوع مرز

مسافرین عادی

۵,۲۰۰,۰۰۰

۷,۸۰۰,۰۰۰

۱۰,۴۰۰,۰۰۰

مرزهای هوایی، زمینی و دریایی

زائرین حج تمتع و عمره

۱,۷۲۰,۰۰۰

۱,۷۲۰,۰۰۰

۱,۷۲۰,۰۰۰

مرزهای هوایی، زمینی و دریایی

زائرین عتبات و عالیات

۴۵۰,۰۰۰

۱۵۰,۰۰۰

۴۵۰,۰۰۰

۱۵۰,۰۰۰

۴۵۰,۰۰۰

۱۵۰,۰۰۰

مرز هوایی

مرز زمینی و دریایی

مرزنشینان

۷۵۰,۰۰۰

۲۵۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰

۶,۰۰۰,۰۰۰

۸,۰۰۰,۰۰۰

۸,۰۰۰,۰۰۰

مرز هوایی

مرز زمینی و دریایی

ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش

۲,۶۴۰,۰۰۰

۲,۶۴۰,۰۰۰

۲,۶۴۰,۰۰۰

مرزهای هوایی، زمینی و دریایی

عوارض خروج از کشور چیست؟

Departure Tax یا عوارض خروج از کشور مالیاتی ست که هر مسافری که قصد سفر به مقاصد خارجی را دارد باید به دولت بپردازد. پرداخت این مالیات تمام مسافران با هر سن و سالی را شامل می‌شود. البته برخی از افراد از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

تا پیش از سال ۱۳۹۸ هزینه پرداخت عوارض به حساب شهرداری واریز می‌شد اما از سال ۹۸ به بعد این هزینه به حساب دولت واریز می‌شود. بخش کوچکی از درآمد به دست آمده از پرداخت عوارض به بخش گردشگری تعلق گرفته و ما بقی نیز جهت بازسازی و به‌سازی روستاهای مرزی و سایر موارد در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

چگونه عوارض خروج از کشور را پرداخت کنیم؟

راه‌های مختلفی برای پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید راهی را که برایتان راحتت‌تر است را انتخاب کنید:

پرداخت عوارض خروج از کشور با کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد

دستگاه‌های کارت خوان به سامانه امور مالیاتی متصل هستند. بنابراین به راحتی و بدون مراجعه به شعب بانک‌ها می‌توان از طریق دستگاه کارت خوان، عوارض خروج از کشور  را پرداخت کرد.

پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق شعبه‌های بانک ملی

پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق شعب بانک ملی ایران امکان پذیر است. بنابراین اگر امکان پرداخت عوارض را از طریق دستگاه‌های کارت خوان ندارید، می‌توانید به شعب مرزی بانک ملی مراجعه کنید.

امکان پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق سامانه پرداخت الکترونیک سداد

سداد سامانه‌ای ست که با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و بانک ملی ایران برای پرداخت عوارض خروج از کشور طراحی شده است. استفاده از سامانه سداد را می‌توان راحتترین راه پرداخت عوارض  معرفی کرد.

دیگر راه‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

  • پرداخت عوارض از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی
  • پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه با دستگاه ATM
  •  پرداخت عوارض خروج از کشور با اپلیکیشن‌هایی مانند ایوا، قبضینو و غیره

قوانین عوارض خروج از کشور برای کودکان

پیش از تصویب قوانین جدید عوارض خروج از کشور، کودکان زیر دو سال از این قانون معاف بودند اما در حال حاضر تمامی افراد ملزم به پرداخت عوارض هستند و مبلغ پرداختی نیز برای تمام مسافران با هر سن و سالی یکسان است.

چه افرادی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

در پاراگراف‌های پیشین اعلام کردیم که تمامی مسافران با هر سن و سالی ملزم به پرداخت عوارض خروج از کشور هستند. اما همیشه استثنا هم وجود دارد و برخی از مسافران را از این قانون معاف می‌کند:

  • خدمه سفر مانند میهمانداران هواپیما، خدمه کشتی و غیره که به واسطه ماموریت شغلی مجبور می‌شوند از کشور خارج شوند از پرداخت عوارض خارج از کشور معاف هستند.
  • دانشجویانی که اجازه تحصیل در کشور دیگر را دارند از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند. (طبق قوانین بین رفت‌وآمدهای دانشجویان باید بیشتر از ۳ ماه فاصله باشد)
  • بیماران و جانبازانی که دارای مجوز پزشکی هستند و برای درمان به خارج از کشور سفر می‌کنند از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند. همراه بیمار نیز می‌تواند ۴۰ تا ۶۰ درصد مبلغ عوارض را پرداخت کند.
  • زائرین اربعین (طبق تاریخ مشخص شده) برای خروج از مرزهای زمینی به مقصد عراق از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.
  • افراد دارای گذرنامه سیاسی، افرادی که مقیم یک کشور دیگر هستند و از وزارت کار و امور اجتماعی ویزای کار گرفته‌اند، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

نکات مهم درباره پرداخت عوارض خر‌وج از کشور

  • با توجه به اینکه مبلغ پرداخت عوارض خروج از کشور در سیستم ثبت می‌شود نیازی به نگه داشتن فیش واریزی نیست. (برای احتیاط می‌توانید تصویر قبض پرداختی را در تلفن همراه خود داشته باشید)
  • عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ برای سفر اول ۵۲۰ هزار تومان است. این مبلغ در سفر دوم ۵۰ درصد و در سفرهای بعدی ۱۰۰ درصد افزایش قیمت دارد.
  • مرزنشینان کشور که شماره شناسنامه و کدپستی آن‌ها در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور ثبت شده باشد فقط یک بار در سال عوارض خارج از کشور پرداخت می‌کنند.
  • ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت بهداشت شامل تخفبف عوارض خارج از کشور می‌شوند.

بیشتر بخوانید

راهنمای خرید ارز مسافرتی

مدارک مورد نیاز جهت پرداخت عوارض خر‌وج از کشور

اگر می‌خواهید عوارض خروج از کشور را به صورت انلاین یا از طریق دستگاه‌های کارت خوان پرداخت کنید، داشتن کارت بانکی عضو شتاب تنها مدرکی ست که به آن نیاز دارد. دقت کنید که رسید پرداخت عوارض خروج از کشور فقط برای فردی صادر می‌شود که پرداخت به نام او انجام شده است.

پس از پرداخت هزینه، می‌توان استعلام پرداخت عوارض پرداخت شده را گرفت؟

بله، مسافران می‌توانند با مراجعه به سامانه سداد استعلام پرداختی خود را بگیرند. برای این کار کافیست به قسمت پیگیری درخواست مراجعه کرده و با وارد کردن مواردی مانند کدملی، شماره کارت و شماره مرجع خرید استعلام پرداخت خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

.

فیش پرداختی عوارض خروج از کشور تا چه زمانی اعتبار دارد؟

رسید پرداختی عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال اعتبار دارد.

چند روز قبل از سفر باید برای پرداخت عوارض خروج از کشور اقدام کنیم؟

مسافران حداکثر تا ۳۰ دقیقه پیش از پرواز مهلت دارند عوارض خروج از کشور خود را پرداخت کنند. اما برای جلوگیری از بروز هر مشکلی بهتر است چند روز قبل از سفر عوارض خود را پرداخت کنید.

نرخ جدید عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

نرخ جدید عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ برای سفر اول ۵۲۰ هزار تومان است.

 

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید