راهنمای خرید ارز مسافرتی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 3 آگوست 2021
Loading...

میزان ارز مسافرتی، نحوه دریافت آن و جدیدا خبر حذف ارز از عناوینی هستند که به دغدغه مسافران تورهای خارجی تبدیل شده‌اند در همین راستا این مطلب را به آخرین تغییرات نحوه‌ی دریافت ارز مسافرتی و شرایط دریافت آن اختصاص داده‌ایم.

مسافرانی که قصد سفر به مقاصد خارجی را دارند می‌توانند برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنند. اما میزان دریافت ارز در طی سال‌های اخیر و با بالا رفتن قیمت دلار با چالش‌های بسیاری مواجه شده و اخیرا نیز شایعه حذف ارز مسافرتی به خبری داغ تبدیل شده است. در مطلب راهنمای خرید ارز مسافرتی به بررسی این موارد می‌پردازیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

همه چیز درباره مسافرتی

.

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی (با قیمت ارز دولتی) با شرایط ویژه به مسافران تورهای خارجی تعلق می‌گیرد. به بیان دیگر بانک مرکزی مبلغ مشخص شده‌ای را به عنوان کمک هزینه برای مسافران مقاصد خارجی در نظر گرفته و این افراد می‌توانند یورو، دلار یا ارز مورد نظر خود را با قیمت ارز دولتی خریداری کنند.

طبق قوانین ارز مسافرتی، هر مسافر تنها یک بار می‌تواند از این امکان استفاده کند. البته میزان ارز و مبلغ خرید ارز در سال‌های اخیر به دلیل تغییر نرخ دلار نوسانات بسیار داشته و به دغدغه‌ای برای مسافران تبدیل شده تا جایی که نحوه پرداخت ارز، بانک‌های پرداخت کننده و میزان ارز پرداخت شده همه و همه در میان سؤالات متداول و همیشگی مسافران قرار گرفته‌اند.

به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم که نگاهی به تغییرات قوانین ارز مسافرتی در سال‌های اخیر داشته و آخرین اخبار را در این زمینه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شرایط دریافت ارز مسافرتی در سال‌های اخیر

در چند سال اخیر قوانین متعددی برای دریافت ارز مسافرتی وضع شده است. به این صورت که در ابتدا برای دریافت ارز نیاز بود که با مراجعه به یکی از بانک‌های ملی، ملت و یا سامان با ارائه‌ی مدارک نسبت به دریافت برگ حواله‌ی ارز اقدام نموده و بعد از گیت خروج از کشور نسبت به دریافت آن از طریق یکی از بانک‌های ذکر شده در فرودگاه اقدام کنند.

سپس بر طبق تصمیم بانک مرکزی ارز مسافرتی که با نرخ دولتی به مسافران ارائه می‌شد برداشته شده و مسافران بایستی برای دریافت ارز با نرخ آزاد، با در دست داشتن واچر، بلیط و ویزا (در صورتی که برای سفر به ویزا احتیاج داشته باشد) به بانک‌های ملی و تجارت و یا صرافی‌های معتبر مراجعه می‌کردند.

هر مسافر می‌توانست مبلغ ۵۰۰۰ هزار یورو یا معادل آن به ارزهای دیگر، با نرخ ارز آزاد و فقط یک‌بار در سال، برای گرفتن ارز مسافرتی دریافت کند.

اما این قانون نیز دچار تغییر شد. بدین صورت که تا مرداد سال ۱۴۰۰ افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند می‌توانند در سال یک بار ارز مسافرتی را با قیمت دولتی دریافت کنند.

 میزان این ارز برای کشورهای هم مرز و مشترک المنافع با ایران از جمله ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها محاسبه می‌شود.

و اما در ادامه قوانین جدید را بررسی می‌کنیم.

حذف ارز مسافرتی

در حال حاضر و طبق تصمیم بانک مرکزی پرداخت ارز مسافرتی از لیست دریافت کنندگان ارز دولتی حذف شده است؛ بنابراین نرخ ارز مسافرتی تفاوت چندانی با نرخ ارز در بازار آزاد نداشته بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌ها و به صورت آزاد تهیه کنند.

با این حال اگر می‌خواهید برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید لازم است مدارک زیر را ارائه دهید.

اصل پاسپورت

ویزای معتبر

اصل کارت ملی

تکمیل فرم درخواست ارز در بانک یا به صورت الکترونیکی

مبلغ ریالی معادل قیمت دلار مبادلاتی در آن روز

اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی یا ارائه شماره بلیط

در سفرهای خارجی کدام ارز را همراه داشته باشیم؟

نوع ارزی که باید همراه داشت یکی از سؤالات رایج مسافران تورهای خارجی ست. در توضیح این مسئله بازم است بدانید که هر کشور پول رایج خود را دارد به عنوان مثال پول رایج در مالدیو روپیه و در ارمنستان درام است اما بهتر است برای سفر به این مقاصد دلار یا یورو را به عنوان ارز مسافرتی همراه داشته و پس از فرودگاه مقصد دلار یا یورو را به ارز رایج کشور مورد نظر تبدیل کنید.

چرا که در این صورت چنانچه بعد از سفر تمام ارز خود را استفاده نکرده باشید متضرر نشده و می‌توانید دلار یا یورو باقی مانده را نیز پس‌انداز کنید.

در مجموع سه ارز دلار، یورو و پوند ارزهای رایج و قابل قبول در تمام کشورهای دنیا بوده و بهتر است مسافران با توجه به مقصد خود یکی از این سه ارز را همراه داشته باشند.

بیشتر بخوانید…

۸ ترفند برای خرید ارزان بلیط هواپیما

در مورد انواع بلیط‌ هواپیما چه می‌دانیم؟

با انواع بلیط هواپیما آشنا شوید

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید