معرفی جاهای دیدنی کاپادوکیا: شهر صخره ای ترکیه

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 25 آوریل 2024
Loading...

کاپادوکیا، شهر صخره‌ای ترکیه، با قدمت تاریخی و طبیعتی خیره کننده، گویای داستان‌های فراوانی از گذشته تاکنون است. این منطقه با شمایل سنگ‌های غیرعادی، غارهای باستانی با قدمت بالا و حکاکی نقاشی روی صخره‌ها، تلفیقی از تاریخ و فرهنگ یونانی، رومی و حتی آریایی است. این شهر سنگی به عنوان یکی از عجایب جهان شناخته می‌شود. این منطقه با برج‌های سنگی، غارهای سنگی و سایر آثار طبیعی، یکی از مناطق بی‌نظیر در جهان است که هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان می‌شود. در اینجا با جاهای دیدنی کاپادوکیا که در تور ترکیه می‌توانید بازدید کنید، آشنا می‌شوید.

کاپادوکیا کجاست؟

کاپادوکیا شهری است که طبیعت و تاریخ در آن به زیباترین شکل ممکن با هم ادغام می‌شوند. عوامل طبیعی جغرافیایی در شکل‌گیری آثار این منطقه، سنگ تمام گذاشتند! علاوه بر آن، نشانه‌هایی از تمدن‌های هزاران ساله با حفاری و حکاکی در کلیساها، به خوبی مشهود است. دودکش‌های افسانه‌ای با شکل‌های مخروطی و قارچی که مانند ستون‌ها و دودکش‌هایی سر به فلک کشیدند، مشهورترین شناسه این سرزمین عجایب است.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ترکیه از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ترکیه

تاریخچه شهر صخره‌ای کاپادوکیا

این منطقه بکر، سرشار از آثار تاریخی و طبیعی است که طی میلیون‌ها سال در اثر مستقیم گدازه، خاکستر، باد، باران و یخ، سبب خلق آثار بی‌نظیری شده که امروزه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد. کاپادوکیا شامل چند شهر زیرزمینی است و در زمانی که هنوز دین مسیحیت به رسمیت شناخته نشده بود، به عنوان پناهگاه اولین مسیحیان در تاریخ استفاده می‌شده‌ است.

چگونگی نام‌گذاری شهر کاپادوکیا

داستان چگونگی نام‌گذاری کاپادوکیا یکی از جالب‌ترین حقایق مربوط به این شهر است. طبق تحقیقات برخی محققان، گویا نام این منطقه از کلمه باستانی فارسی “کاتپاتوکا” گرفته شده‌است که به مراسم (برسم گرفتن) ایرانیان باستان اشاره می‌کند که در کتاب اوستا نیز، از آن یاد شده است.

بیشتر بخوانید

معرفی جاهای دیدنی آلانیا: شهر ساحلی و رویایی ترکیه

مکان‌های دیدنی و توریستی کاپادوکیا

در کاپادوکیا آنقدر مکان‌های جالب و جذابی وجود دارد که می‌توانید تمام عمر خود را اینجا بگذرانید و همچنان مکان‌های جدیدی را کشف کنید! میراث‌ طبیعی و باستانی این شهر توجه بسیاری از گردشگران و توریست‌ها را به خود جلب کرده است، به طوری که هرکس از این شهر دیدن کرده، آن را شهری جادویی و افسانه‌ای می‌شناسد! در این قسمت، شما را با دلایل توریستی بودن این شهر باستانی آشنا می‌کنیم:

بالون سواری از جاهای دیدنی کاپادوکیا

بالون هوایی تفریحی‌، به خصوص زمان طلوع آفتاب، دلیل نیمی از مشهوریت این شهر است؛ به طوری که اکثر مردمی که این شهر را می‌شناسند با شنیدن اسم بالون، بلافاصله یاد پاکادونیا می‌افتند. در طی مسیر مسافران چشم‌اندازهای جذاب و بی‌نظیری را در ارتفاعات می‌بینند و خاطره‌ای فراموش نشدنی در ذهن خود ثبت می‌کنند.

دودکش‌های جن و پری‌ها

دودکش‌های جن و پریان، از جاذبه‌های عجیب و معروف کاپادوکیا هستند. این ستون‌های سنگی با شکل‌های غیرعادی و بی‌نظیر، نماد زیبایی و شگفتی طبیعت‌اند. شکل‌گیری این دودکش‌ها به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی و دخالت آب و باد بر سنگ‌ها اتفاق افتاده است. دودکش‌های پریان مخروطی شکلی هستند و ارتفاع آن‌ها به ۴۵ متر می‌رسند که شبیه به دنیای افسانه‌ای و خیالی هستند و همین امر باعث جذب گردشگران از سراسر جهان، به این منطقه شده‌ است.

موزه فضای باز گورمه

موزه گورمه یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری است که از سال ۱۹۸۴ با ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو، تبدیل به یک میراث فرهنگی جهانی شده است. این موزه دارای تعدادی غارها و ساختمان‌های سنگی بوده که از دوران مسیحیت باستان باقی‌ مانده است. در غارها و کلیساهایی که در این موزه‌ قرار دارند، نقاشی‌ و حکاکی‌هایی دیده می‌شوند که مربوط به مسائل دینی و مذهبی هستند و هنر و زندگی مردمان آن دوران را به نمایش می‌گذارند.

 دره سرخ هایک از جاهای دیدنی کاپادوکیا

دره سرخ یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مناظر طبیعی است که با چشم‌انداز خیره کننده‌ای، گردشگران را مبهوت می‌کند. این دره در نزدیکی منطقه گورمه قرار دارد و نام آن از رنگ قرمز دره گرفته شده است که ناشی از رسوبات معدنی در صخره‌ها و رودخانه‌های خشک شده است.

بیشتر بخوانید

مارماریس کجاست؟ با بهشت ترکیه آشنا شوید

 قلعه اوچی‌سار

قلعه اوچی‌سار به دلیل منظره زیبای خود مشهور است. این قلعه در چند قدمی  شهرهای اوچی‌سار و گورمه است و برای رسیدن به آن باید حدود ۱۲۰ پله طی کرد. از بالای آن، دودکش‌های پریان، دره کبوتران، گورمه و سایر جاذبه‌های گردشگری اطراف نیز قابل رویت است.

شهر زیرزمینی دیرینکویو

دیرینکویو یکی از شهرهای زیرزمینی در کاپادوکیا است و در عمق ۸۵ متر، درست در دل زمین، جای دارد. این شهر شامل مارپیچی از اتاق‌های شبیه به غار، راهروهای هزارتو و ورودی‌های جداگانه است. از دیگر جاذبه‌های این شهر، وجود رودخانه زیرزمینی است که مردم به عنوان منبع آب از آن استفاده می‌کردند.

حمام‌های سنتی از جاهای دیدنی کاپادوکیا

حمام‌های سنتی که مردم این شهر در قدیم از آن‌ها استفاده می‌کردند، هنوز هم در پاکادونیا دیده می‌شود. با توجه به حمام‌های مدرن و جدید امروزه، حمام‌های سنتی این شهر برای گردشگران، مخصوصا گردشگران اروپایی که با فرهنگ و تمدن آسیایی خیلی آشنایی ندارند، جالب و جدید است.

دره ایلارا

 این دره فوق‌العاده، توسط رودخانه ملندیز و در طول هزاران سال ایجاد شده است. دره ایلارا با طول ۱۴ کیلومتر، از زیباترین و آرام‌ترین مناطق کاپادوکیا محسوب می‌شود. از دیگر جاذبه‌های دیدنی این دره می‌توان به آثار باستانی مانند کلیساهای منحصر به فرد و غارهای سنگی باستانی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید

آشنایی با جاهای دیدنی شهر ازمیر در ترکیه (آدرس + عکس)

تپه عاشقان از جاهای دیدنی کاپادوکیا

تپه عاشقان یکی از جاذبه‌های محبوب توریست‌ها واقع در گورمه است که اکثرا هنگام طلوع یا غروب خورشید، از آن دیدن می‌کنند. ریشه نام‌گذاری تپه عاشقان به دلیل شباهت تپه‌های سنگی به جفت‌های عاشق است که در کنار یکدیگر نشسته‌اند!

صنایع دستی سنتی

 در خیابان‌های کاپادوکیا، فروشگاه‌های فرش و صنایع دستی سنتی زیادی مشغول به فعالیت هستند. این فروشگاه‌ها پر از فرش‌های دست‌بافت با الگوها و رنگ‌های متنوع هستند که معمولا توسط خانواده‌ها از نسل به نسل به ارث رسیده و اداره می‌شوند.

شهر زیرزمینی کیماکلی از جاهای دیدنی کاپادوکیا

 شهر زیرزمینی کیماکلی واقع در گورمه، یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین شهرهای زیرزمینی است که در دوران هیتیت ساخته شده است. از نظر باستان ‌شناسان، بیش از ۳۰۰۰ نفر در شهر زیرزمینی کیماکلی زندگی می‌کردند. کیماکلی در هشت طبقه ساخته شده که تنها چهار طبقه از این شهر برای عموم باز است و بیشتر مکان‌های جالب آن در طبقه سوم قرار دارد!

 نمایش‌های شبانه ترکی

نمایش‌های شبانه کاپادوکیا، اغلب فرهنگی است که با اجراهای متنوعی همچون رقص‌های پرشور “حلای” و  “بلی” آغاز می‌شود. برخی از این نمایش‌ها شامل مراسم معنوی سوفی نیز می‌شود که معمولا در مکان‌های مختلفی همچون رستوران‌ها و مراکز فرهنگی برپا می‌شوند.

موزه مو از جاهای دیدنی کاپادوکیا

 یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های این شهر، موزه بسیار عجیب و غریب مو بوده و همان‌طور که از اسمش پیداست، از مو ساخته شده است! این موزه در زیرزمین‌های یکی از فروشگاه‌های مشهور سرامیکی منطقه آوانوس واقع شده است. موی بیش از ۱۶۰۰۰ زن از سراسر جهان، همراه با یادداشت‌هایی از نام و اطلاعات تماس آن‌ها در این موزه جای گرفته است.

داستان جالب این موزه از این قرار است که چز گالیپ، سرامیک ‌ساز ترک، به دلیل نقل مکان مجبور می‌شود با محبوب‌ترین دوستش وداع کند. دوستش دسته‌ای از موی خود را قیچی کرد و به عنوان یادگاری به او هدیه داد. بعد از این ماجرا، هر زنی که این داستان غم‌انگیز را شنید، به فروشگاه او آمد و دسته‌ای از موی خود را به او هدیه داد!

۳۸ سال بعد، این موزه یک مجموعه زیبا از شاخه‌ موهای متفاوت را جمع‌آوری کرده است. جالب است بدانید ورود به موزه مو رایگان است و همچنین اولین بازدیدکننده‌ای که در ماه‌های ژوئن و دسامبر وارد موزه می‌شود، می‌تواند ده مو را شانسی انتخاب کند و به این ده نفر، امکانات رایگان برای سفر به این شهر هدیه داده می‌شود!

موزه گورای در آوانوس

 موزه گورای ترکیه، اولین و تنها موزه زیرزمینی غار سرامیکی در جهان است. این موزه مجموعه‌های باستانی و مدرن از سرامیک‌ها، سفال‌ها و آثار هنری ترکیه را به نمایش می‌گذارد. در بخش باستانی، آثار سرامیکی و سفالی از دوران‌های مختلف تاریخی از قبیل دوره‌های هلنیستیک، رومی، بیزانسی و عثمانی به نمایش گذاشته می‌شود و در بخش مدرن، آثار هنرمندان معاصر را به نمایش می‌گذارند.

کلیسای تاریک یا کیلیسه کارانلیک

یکی از زیباترین کلیساها در منطقه کاپادوکیا، کلیسای دارک است که در غار سنگی ساخته شده و به خاطر نقاشی‌های رنگارنگ و خیره کننده‌اش بر روی دیوارها مشهور است. این کلیسا در داخل یک صومعه قدیمی واقع شده و به قرون وسطی باز می‌گردد و در یونسکو نیز ثبت جهانی شده است.

دریاچه نمک توز از جاهای دیدنی کاپادوکیا

 توز یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های نمک جهان بوده که در منطقه آناتولی مرکزی ترکیه واقع شده است. طبق تحقیقات علمی، رنگ این دریاچه در تابستان خیلی روشن است و در دیگر فصل‌ها، به دلیل گل‌دهی جلبک‌هایی که دارای خواص مفیدی هستند، به رنگ زیبای صورتی به چشم می‌خورد. در اکثر فصل‌ها، لایه‌ی ضخیمی از نمک به طول ۳۰ سانتیمتر در آن تشکیل می‌شود و منبع بیش از ۵۰ درصد نمک مصرفی ترکیه است.

کلیسای سلیمه

 کلیسای سلیمه بزرگ‌ترین ساختمان مذهبی در کاپادوکیا بوده که داخل یک صخره آتشفشانی است و به دلیل آثار تاریخی‌اش، به موزه تبدیل شد. این کلیسا شامل آثار باستانی با قدمتی از قرن‌های هشتم یا نهم قبل از میلاد است. ناگفته نماند که هنوز هم نشانه‌هایی از تمدن‌های اولیه از جمله هیتیت‌ها، آریایی‌ها، رومیان، اولین مسیحیان، ترکان سلجوقی و عثمانی‌ها در این مکان دیده می‌شود.

 موتور سواری ATV

یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با دیگر مناظر، تور ATV  در صحرا است. تور ATV گردشگران را به شاهکار معماری در اطراف دره گلاب، دره عشق و دره شمشیر می‌برد.

هنرهای سفالگری

 آوانوس یکی از مراکز اصلی سفالگری واقع در کنار رودخانه کیزیل‌ارماک  است که به دلیل دسترسی به خاک رس قرمز، نامش در زمینه سفال و سفالگری می‌درخشد. علاوه بر آوانوس، در مناطق دیگری مانند گورمه، اورگوپ و روستاهای کوچک‌تر نیز، صنایع سفالگری مرسوم است.

هتل‌های غار شکل از جاهای دیدنی کاپادوکیا

 این منطقه دارای چندین غار سنگی طبیعی است که در طول سال‌ها حفظ شده و بخشی از آن به خانه‌، کلیسا و هتل‌ تبدیل شده‌ است. این هتل‌ها در دل غارهای طبیعی ساخته شده و علت شهرت آن نیز به همین دلیل است.

بیشتر بخوانید

۱۰حقيقت درباره گوبکلی تپه در ترکیه

نکات جالب درباره شهر سنگی کاپادوکیا

  • طبق تحقیقات باستانی و رسومات مربوط به این شهر، یکی از رازهای جالب و پرسش برانگیز، این است که چرا در بیشتر نقاشی‌های این منطقه، چشم انسان‌ها از بین رفته است؟ این مسئله به دوران “ایکونوکلاسم” بازمی‌گردد، که در قرن‌های هشتم و نهم میلادی رواج داشت. ایکونوکلاست‌ها معتقد بودند که پرستش تصاویر و نقاشی‌های مذهبی ممنوع است و باید نابود شوند. آن‌ها تصور می‌کردند که این کار باعث نابینایی آن‌ها می‌شود و قدرت را از آنان می‌گیرد!
  • سیاره تاتوئین در فیلم‌ جنگ ستارگان در خاطرتان هست؟ منظره این شهر بسیار شبیه آن است. با توجه به تحقیقات انجام شده در تاریخ سینما، جورج لوکاس در واقع کاپادوکیا را به عنوان لوکیشن فیلمبرداری انتخاب کرده بود، اما مجوز لازم را نگرفت و به جای آن تونس را انتخاب کرد.
  • چرا در سنگ‌های این شهر، این همه حفره کوچک وجود دارد؟ بنابر تحقیقات محلی درباره کاپادوکیا، بسیاری از این حفره‌های کوچک در واقع جایگاه‌ نگهداری کبوترها بودند! نگهداری کبوترها یک سنت قدیمی در این مکان بوده است.

شهر صخره‌ای کاپادوکیا یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی است که دربارش خوانده‌ام! با وجود موزه‌ی مو، دریاچه صورتی رنگ توز، شهرهای زیرزمینی عجیب و غریب و دیدن کلیساهایی که با تابلوهای فریسکو تزیین شده‌اند، احساس می‌کنم وارد یک فیلم فانتزی شده‌ام تا واقعیت! شاید هیچ وقت فرصت بازدید از یک سیاره دیگر را نداشته باشیم، اما یک سفر به این شهر افسانه‌ای باعث می‌شود که فراموش کنیم در زمین هستیم!

سخن پایانی؛ جاهای دیدنی کاپادوکیا

شهر صخره‌ای ترکیه، یا همان کاپادوکیا، هرساله میزبان تعداد زیادی از توریست‌ها و گردشگران است. با وجود مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای که شامل سنگ‌های سفید آتشفشانی، دره‌های عمیق و غارهای سنگی است، به ‌عنوان یکی از عجایب طبیعی جهان شناخته شده و در در یونسکو نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین میراث جهان ثبت شده است. این منطقه دارای تاریخ و فرهنگ غنی بوده که کاملا در کلیساهای زیرزمینی و غارهای تاریخی‌اش مشهود است.

سوالات متداول

.

۱٫ موقعیت مکانی دقیق کاپادوکیا کجاست؟

این شهر در منطقه مرکزی آناتولی در کشور ترکیه واقع شده است.

۲٫ دلیل شهرت زیاد کاپادوکیا چیست؟

به دلیل منظره‌های طبیعی منحصر به فرد خود، از جمله برج‌های طبیعی و غارهای سنگی، به شهرت جهانی دست یافته است.

۳٫ بهترین زمان برای سفر به کاپادوکیا کدام فصل است؟

آب‌وهوای این منطقه گرم و خشک بوده، بنابراین بهترین زمان برای سفر به این شهر، فصل‌ بهار و پاییز است.

۴٫ چه برنامه‌های تفریحی گردشگری برای این سفر پیشنهاد می‌شود؟

مکان‌های ویژه و دیدنی این شهر شامل بالون هوایی تفریحی، ماشین‌های (ATV)، دره‌ها و تپه‌های صخره‌ای، موزه‌ها و آثار باستانی، شهرهای زیرزمینی و دریاچه نمک صورتی می‌شود.

۵٫ آیا هزینه‌ اقامت آن گران است؟

هزینه اقامت بستگی به نوع اقامتگاه، فصل، مکان و امکانات مورد نیاز شما دارد و متنوع است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید