معرفی شرکت هواپیمایی قطر

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در سه‌شنبه 5 دسامبر 2023
Loading...

قطر ایرلاین (Qatar Airways) یکی دیگر از هواپیمایی‌های فعال در ایران است که  به عنوان شرکتی نوپا و تقریباً دولتی در نوامبر ۱۹۹۳ در قطر تأسیس شد و اولین پرواز خود را با یک فروند بوئینگ ۷۶۷ که از شرکت هواپیمایی کویت اجاره گرفته بود، انجام داد. قطر ایرویز در اصل متعلق به خاندان آل ثانی بود ولی در سال ۱۹۹۷ توسط یک تیم مدیریتی جدید، دوباره سازمان‌دهی شد و ۵۰٪ درصد از سهام آن به سرمایه‌گذاران خصوصی فروخته شد. بعد از چند سال قطر ایرویز به یکی از رقابتی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی تبدیل شد.

این ایرلاین در حال حاضر روزانه به بیش از ۱۳۰ مقصد در سراسر دنیا ازجمله آفریقا، آسیای میانه، اروپا، خاور دور، آسیای جنوبی، خاورمیانه، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه، پروازهای مستقیم و غیرمستقیم دارد. دفتر مرکزی ایرلاین قطر در شهر دوحه قطر قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی دوحه، مرکز اصلی هواپیماهای این شرکت هواپیمایی است. قطر ایرویز از معدود شرکت‌های هوایی است که به‌طور مداوم به هر پنج قاره دنیا پرواز دارد. فروش بلیط هواپیماها و پروازهای  قطر ایرلاین، از ایران به مقصد دوحه به‌صورت مستقیم و برای دیگر مقصدهای پروازی به‌صورت غیرمستقیم از دوحه است.

تاریخچه

شرکت هواپیمایی قطر یا قطر ایرویز یکی از بزرگ‌ترین ایرلاین‌های حال حاضر دنیا به حساب می‌آید که در سال ۱۹۹۳ تأسیس و شروع به کرد. اولین پرواز این شرکت هواپیمایی توسط یک هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ انجام شد که از کشور کویت و شرکت کویت ایرویز اجاره شده بود. ایرلاین قطر ایرویز در ابتدا متعلق به خاندان آل ثانی در قطر بود اما در سال ۱۹۹۷ واگذار و با یک تیم مدیریتی جدید از آن زمان تا به امروز اداره می‌شود. عملکرد این ایرلاین به حدی درخشان بود که در عرض چند سال توانست به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در جهان تبدیل شود.

این شرکت هواپیمایی در سال ۲۰۱۰ توانست که بیش از ۱۷ مقصد را به فهرست مقاصد پروازی خود اضافه کند که شامل شهرهای کیف، بخارست، بوداپست، بروکسل، حلب، کپنهاگ، پوکت، آنکارا و مدینه بود. این شرکت در سال ۲۰۱۷ توانست عنوان طولانی‌ترین پرواز را به نام خود با برقراری خط پروازی بین شهر دوحه و اوکلند به نام خود ثبت کند. این شرکت هواپیمایی توانسته عنوان سریع‌ترین و جوان‌ترین ناوگان هواپیمایی در جهان را به خود اختصاص دهد و نام خود را به عنوان اولین مشتری هواپیمای ایرباس A350-1000 در جهان ثبت کند.

مقصدهای پروازی هواپیمایی قطر

مقاصد پروازی شرکت هواپیمایی قطر ایرویز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ایرلاین‌های دنیا به مقاصد مختلف در ۶ قاره جهان و در حدود ۱۴۰ شهر پرواز دارد و مسافران را در این مسیرها جابجا می‌کند. ۱۳ شهر در هند، ۱۱ شهر در آمریکا و همه شهرهای مهم و اقتصادی دنیا در فهرست مقاصد پروازی این ایرلاین قرار دارند. شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز،‌ اهواز و تبریز از مهم‌ترین شهرهای ایران هستند که در فهرست مقاصد پروازی این شرکت هواپیمایی قرار دارند. به طور کلی مقاصد پروازی قطر ایرویز در قاره‌های مختلف به شرح جدول زیر است:

نام قارهنام کشورها
آفریقاالجزایر، تونس، مراکش، نیجریه، سودان، اریتره، جیبوتی، اتیوپی، اوگاندا، کنیا، رواندا، تانزانیا، موزامبیک و آفریقای جنوبی
آسیا و اقیانوسیهاسترالیا، اندونزی، سنگاپور، مالزی، ویتنام، مالدیو، تایلند، میانمار، بنگلادش، فیلیپین، ژاپن، کره جنوبی، چین، نپال، هندوستان، سرلانکا، پاکستان و آذربایجان
اروپاترکیه، قبرس، یونان، ایتالیا، گرجستان، اسپانیا، سوئیس، اتریش، کرواسی، مجارستان، بلغارستان، رومانی، لهستان، آلمان، هلند، بلژیک، فرانسه، بریتانیا، دانمارک، سوئد ونروژ، روسیه
خاورمیانهعراق، کویت، بحرین، عربستان، لبنان ، اردن، یمن، امان، امارات، مصر، دوحه، برزیل، آرژانتین، ایالات متحده آمریکا وکانادا
آمریکاایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک، برزیل، آرژانتین

خدمات رفاهی هواپیمایی قطر

یکی از دلایلی که باعث شده قطر ایرویز به عنوان یکی از برترین شرکت‌های هواپیمایی در دنیا شناخته شود، به دلیل خدمات پروازی متنوع و با کیفیتی است که در طول پروازهای خود در سراسر جهان به مسافران ارائه می‌کند. یکی از خدمات جذابی که در کلاس‌های پروازی بیزینس و فرست کلاس به مسافران ارائه می‌شود یک پک لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برندهای ایتالیایی است که شامل نرم کننده لب، کرم ضد چروک، اسپری و غیره است. بسته خواب تهیه شده از پارچه‌های کتان به همراه دمپایی و صندل از دیگر امکاناتی است که در طول سفر در اختیار مسافران فرست کلاس و بیزیینس قرار می‌گیرد.

پذیرایی در هواپیما

یکی از ویژگی‌هایی که باعث تمایز قطر ایرویز با سایر ایرلاین‌های دنیا می‌شود، پذیرایی یا کیترینگ آن است. مسافران بیزینس و فرست کلاس این هواپیمایی از ۱۴ روز تا ۲۴ ساعت قبل از ساعت پرواز این امکان را دارند که غذای مورد علاقه خود را از بین منوی متنوع این ایرلاین انتخاب کرده و سفارش دهند. منوی غذایی در قطر ایرویز بسیار متنوع بوده و در تهیه آن از دستورات بهترین سرآشپزهای دنیا مانند گوردون رمزی استفاده شده است. در کلاس‌های پروازی فرست کلاس و برخی از کلاس‌های بیزینس به منظور پذیرایی از مسافران میزهای جداگانه در سوئیت‌ها وجود دارد. یکی از ویژگی‌های پذیرایی در قطر ایرویز جایگاه ویژه غذاهای عربی در منوی غذایی است.

ارتباط حین پرواز

در دنیای امروز اینترنت یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی به حساب می‌آید که دسترسی به آن یکی از امکاناتی است که شرکت هواپیمایی قطر برای مسافران خود در طول زمان پرواز در نظر گرفته است. در طول پروازهای این شرکت مسافران می‌توانند بر روی دستگاه‌های هوشمند خود به اینترنت رایگان و بدون محدودیت دسترسی داشته باشند و از آن برای ارتباط با خانواده، دوستان و همکاران استفاده کرده یا کارها و امور مختلف را که نیاز به اینترنت دارند، انجام دهند.

سرگرمی‌های داخل هواپیما

یکی از امکانات جذاب پروازهای شرکت هواپیمایی قطر دسترسی بدون حد و مرز به سرگرمی در حین پرواز است که در سطح کلاس جهانی قرار دارد. مسافران از طریق برنامه کاربردی Oryx One Play بر روی دستگاه‌های هوشمند خود و دسترسی به اینترنت در طول پرواز می‌توانند به هزاران عنوان فیلم و سریال‌ها روز دنیا و همچنین بازی‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مختلف دسترسی داشته و در طول مدت زمان پرواز با استفاه از آن سرگرم شوند.

بیشتر بخوانید

کترینگ غذایی در هواپیمایی قطر

ناوگان قطر ایرلاین

در حال حاضر در بین ایرلاین‌های مختلف فعال در دنیا می‌توان گفت که شرکت هواپیمایی قطر دارای جوان‌ترین و پیشرفته‌ترین ناوگان هوایی است. متوسط عمر هواپیماهای فعال این شرکت شش سال است که باعث شده لقب جوان‌ترین ناوگان را به خود اختصاص دهد. بر اساس آخرین آمار ناوگان این شرکت شامل هواپیماهای زیر است:

هواپیماتعدادظرفیت نشیمن
ایرباس A320-200۲۹۱۳۲
۱۴۴
ایرباس A330-200۵۲۶۰
ایرباس A330-300۸۳۰۵
ایرباس A350-900۳۴۲۸۳

ایرباس A350-1000۲۴۳۲۷
۳۹۵
ایرباس A380۱۰۵۱۷
بوئینگ ۷۳۷-۸ MAX۹۱۷۶
بوئینگ ۷۸۷-۸۳۰۲۵۴
بوئینگ ۷۸۷-۹۱۴۳۱۱
بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰LR۹۲۷۶
۲۷۲
بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER۵۷۳۵۴ ۳۵۸ ۴۱۲

کلاس های پروازی هواپیمایی قطر

فروش بلیط های هواپیماهای قطر ایرلاین در سه بخش اکونومی، بیزانس و فرست کلاس انجام می‌گیرد که بسته به نوع هواپیما میزان بار مجاز نیز در هر یک از آن‌ها متفاوت خواهد بود. قبل از خرید بلیط هواپیما بهتر است با خصوصیات و امکاناتی که در هریک از آن‌ها ارائه می‌گردد آشنا شوید.

اکونومی

ارزان‌ترین صندلی‌های هواپیمایی‌ها مربوط به کلاس اکونومی است که برای مسیرهای کوتاه مناسب هستند. صندلی‌های اکونومی هواپیمای قطر در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به عنوان بهترین صندلی در این کلاس پروازی شناخته شدند. کابین بخش اکونومی، بسته به نوع هواپیما می‌تواند دارای امکاناتی چون مانیتور و شارژر یو اس بی باشند. میزان بار مجاز برای حمل بسته در این کلاس پروازی ۳۰ کیلوگرم می باشد.

بیزینس

بعد از کابین فرست کلاس، راحت‌ترین کابین قطر ایرویز مربوط به بیزینس کلاس است. این نوع کلاس پروازی نیز در هواپیماهای مختلف این شرکت و مقاصد مختلف، دارای مشخصات متنوعی هستند. اما معمولا تمامی آنها دارای فضای باز و صندلی‌های تخت‌شو مجهز به ماساژور اند. اغلب صندلی‌های این بخش ۵۵ سانتی‌متر عرض داشته و به هنگام تخت‌شو کمی عریض‌تر می‌شوند. میزان بار مجاز برای حمل در کلاس بیزینس ۴۰ کیلوگرم می باشد.

فرست کلاس

کابین‌های درجه یک یا فرست کلاس قطرایرویز حدود دو متر فضا برای هر مسافر داشته و صندلی‌های آن امکان تبدیل شدن به تخت را دارند. صندلی‌های این کابین دارای سیستم ماساژ هستند و مسافران می‌توانند از سیستم مالتی‌مدیای تعبیه شده در این کابین استفاده نمایند. به علت تصمیمات که قطرایرویز قصد انجام آنها را دارد، مشخصات این نوع کابین برای هواپیماهای مختلف این شرکت، ممکن است متفاوت باشد. اما به هر حال آسایش و راحتی مورد انتظار شما از پرواز با کابین فرست کلاس را برآورده خواهد کرد. هر مسافر که قصد سفر با این کلاس پروازی را دارد می تواند تا سقف ۵۰ کیلوگرم بار همراه خود داشته باشد.

حوادث هواپیمایی قطر

با توجه به اینکه شرکت هواپیمایی قطر دارای جوان‌ترین ناوگان هوایی در جهان است، در طول فعالیت ۳۰ سال خود با حادثه هوایی جدی روبرو نشده است. در طول دوران فعالیت این ایرلاین هیچ حادثه سقوط منجر به آسیب، خسارت یا مرگ دیده نمی‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که این شرکت یکی از امن‌ترین ایرلاین‌های دنیا است که یکی از دلایل آن قوانین سختگیرانه در استخدام خلبان، خدمه پروازی و تکنسین‌های فنی است.

کلام آخر

شرکت هواپیمایی قطر که در حدود ۳ دهه از آغاز فعالیت آن در صنعت هوانوردی گذشته از معدود ایرلاین‌هایی است که تا به امروز هیچ حادثه منجر به آسیب و فوت از آن دیده نشده است؛ یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق جوان بودن ناوگان هواپیمایی این شرکت است به طوری که متوسط عمر هواپیماهای فعال آن در حدود ۶ سال است. استفاده از هواپیماهای جدید و مدرن و ارائه خدمات پروازی متنوع با سطح کیفیت جهانی از مهم‌ترین دلایلی است که این شرکت را در فهرست برترین شرکت‌های هواپیمایی در جهان قرار داده است. اگر می‌خواهید به مقاصد مختلف در قاره‌های جهان سفر کنید و یک سفر ایمن با خدمات با کیفیت و مدرن را تجربه کنید، شرکت هواپیمایی قطر بهترین گزینه است.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید