سفر به شهر افسون‌گر گرانادا

نوشته شده توسط : پونه مولایی در دوشنبه 15 جولای 2019
Loading...

سریال “خاطرات الحمرا” را دیده‌اید؟ اگر نه باید بگویم که حتماً ببینید چون با دیدن آن عاشق شهر گرانادا شده و بلافاصله برای سفر به آن اقدام می‌کنید. شهری باستانی که هنوز هم‌شکل و شمایل تاریخی خود را حفظ کرده و یادآوری از شکوه روزگاران کهن اندلسی است. معماری قلعه و کاخ‌های آن به دست مسلمانان اندلسی طراحی و ساخته‌شده است که در روزگاران قدیم در هنر حرف اول را می‌زدند.

از دیرباز تا کنون اسپانیا در عرصه جهانی درخشیده و از دل این رویارویی تاریخی؛ فرهنگی غنی و جاذبه‌های بیشماری در این سرزمین شکل گرفته است. البته اگر مسافر این کشور هستید باید یک خبر خوب بدهم و آن، این است که شما در تور اسپانیا مهمان پدیده‌های حیرت‌انگیز خواهید بود.

از مراسم‌ عجیب و غریب مثل فستیوال گوجه و گاوبازی گرفته تا جزایر رومانتیک، رستوران‌هایی با غذاهای مدیترانه‌ای و مراکز خرید لوکس در اسپانیا.

  شهر کوچک و جادویی گرانادا سفری در اعماق تاریخ اسپانیا و اوج شکوه آن را برای شما ترسیم خواهد کرد.

گرانادا، آیینه تاریخ اسپانیا

گرانادا شهری مرموز که عمده شهرت خود را مدیون الحمرا و روزگاری ست که مسلمانان اندلسی بر آن حاکم بودند. یک شهر بزرگ، اسرارآمیز و البته با بافت و معماری اسلامی ست که زندگی در خیابان‌های آن به سبک و سیاق عربی در جریان است و تاریخ نیاکان گذشته هنوز هم پا بر جاست.

شهری که در کوهپایه‌های سیرا به عنوان آخرین دژ به جای مانده از مسلمانان اندلسی به چشم می‌خورد. طاق‌هایی با نقش و نگار اسلیمی، چای خانه‌های عربی، کاخ و باغ‌های شگفت انگیزی که نمونه آن در اروپا پیدا نمی‌شود.

این شهر به دلیل فرهنگ غنی خود جز پر بازدیدترین شهرهای اسپانیاست و بهار و پاییز بهترین زمان سفر به این مکان است.

الحمرا یادگاری از نیاکان اندلسی

به شهر گرانادا که برسید، نجوای زیبای گیتارهایی که کنار خیابان نواخته می‌شود، به گوش می‌رسد. تقریبا تمام نوازندگان خیابانی یک قطعه محبوب الحمرا” از فرانسیس گوتا را برای گردشگرانی که به این شهر آمده‌اند می‌نوازند. کافی ست چشمانتان را ببندید و فقط با ملودی آن سفر خیالی خود را به کاخ الحمرا شروع کنید.

بعد از شنیدن نجوای موسیقی، کم کم خود را برای رسیدن به قطب مهم توریستی گرانادا آماده کنید. کاخ الحمرا اوج شکوه و زیبایی شهر که یادگاری از تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین است.

کاخ قدیمی الحمرا

الحمرا یکی از زیباترین کاخ‌های جهان اسلام است که در قرن شانزدهم میلادی توسط معماران مهاجر عرب (شمال آفریقا) ساخته شده است. الحمرا در زبان عربی به معنا سرخ و پر حرارت است. پس شکی نیست که آتش فریفتگی این کاخ هنوز هم دل گردشگران را می‌سوزاند.

الحمرا در واقع، سمبل شهر نام گرفته که دارای قدمتی طولانی است. این کاخ در بین باغ و حوضچه‌های زیبا محدود شده و زیبایی آن خیره‌کننده است.

این کاخ از چندین قصر و همچنین نهرهای آب تشکیل شده است. گرانادا سالیانی در تملک اعراب بود و آب برای مسلمانان صحرانشین، گوهری گران‌بها تلقی می‌شد که زین سبب در اطراف کاخ، نهرهایی از سرچشمه‌ها و جوبیارها کشیده شد. تزئین کاخ به کمک فواره‌ها و حوضچه‌ها تکمیل شده بود.

صدای زمزمه آب در کنار ترنم بلبلان باغ، لذت بودن در الحمرا را صد چندان کرده بود.

قسمت‌های گوناگون الحمرا

این کاخ شامل سه قسمت است:

  • قصر سلطنتی: جایی که سلطان به رتق و فتق امور جاری حکومت می‌پرداخت.
  • شبستان که بی‌شک زیباترین و منحصربه‌فردترین قسمت کاخ است. قصر مربعی شکلی که گنبد چوبی آن در طراحی بی‌نظیر و با خودنمایی باغ‌های سرسبز شبستان تصویر آن مجذوب کننده شده است. این قسمت مخصوص پذیرایی از میهمانان و سفیران بوده است.
  • حرم سرا شامل اتاق‌های زیبایی ست که حیرت‌انگیزترین طراحی سقف‌ها در این قسمت مشاهده می‌شود.

البته قسمت‌های دیگری هم در الحمرا وجود دارد ولی اجازه بازدید از آن میسر نیست.

مانند حمام‌های کاخ و زندان یا سیاه چاله که در زیرزمین محوطه قرار دارد که راز و رمزهای فراوانی را از این کاخ بر ما پنهان می‌کند.

بلیط ورودی به الحمرا را باید یک روز قبل خریداری کرده باشید تا امکان ورود به آن میسر شود.

با وجود اینکه الحمرا محبوب‌ترین جاذبه گرانادا است ولی جاذبه‌های این شهر تنها به این مکان محدود نمی‌شود و مکان‌های رازآلود متعددی در این شهر وجود دارد.

دو جاذبه‌ محبوب گرانادا

ژنرالیف

ژنرالیف به مجموعه باغ‌هایی که در نزدیکی الحمرا قرار دارد می‌گویند. این باغ‌ها از قرن چهاردهم میلادی تاکنون سبز مانده‌اند و در بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که یک اقامتگاه تابستانی بوده است.

در مسیرهای باریک آن گلدان‌های کوچک و بزرگی در کنار حوضچه‌های آب قرار گرفته‌اند و فضای این محل را عطرآگین کرده‌اند.

البایثین

بدون سر زدن به محله البایثین از گرنادا نروید. خانه‌های سفید پوش در انبوهی از گیاهان که در خیابان‌های پر پیچ و خم به زیبایی دیده می‌شوند.

جهت رزرو تور اسپانیا و اخذ ویزای توریستی اسپانیا با همکاران ما در بخش تور های خارجی در تماس باشید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید