مسابقات گاوبازی اسپانیا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 19 آگوست 2023
Loading...

درباره مسابقات گاوبازی در اسپانیا چه می‌دانید؟ شما هم جز کسانی هستید که فکر می‌کردید دستمال قرمز برای خشمگین کردن گاوها در مسابقات استفاده می‌شود؟! چقدر با قوانین و مراحل مسابقات گاوبازی در اسپانیا آشنایی دارید؟ برای پی بردن به رازهای این فستیوال پرطرفدار در اسپانیا با ما همراه باشید.

مسابقات گاوبازی اسپانیا

تفریحات هیجان‌انگیز اسپانیا، شیک‌ترین مراکز خرید اسپانیا، غذاهای لذیذ اسپانیایی، ساحل‌های رؤیایی مانند ساحل بارسلون و مالاگا همگی از جاذبه‌هایی هستند که گردشگران را برای خرید تور اسپانیا ترغیب می‌کنند. اما در کنار تمام این جاذبه‌های دوست‌داشتنی، فستیوال‌های اسپانیا نیز خود به تنهایی می‌توانند گردشگران زیادی را به سمت این کشور بکشانند. یکی از جذابترین فستیوال‌هایی که هر ساله در این کشور برگزار می‌شود و طرفداران زیادی نیز دارد، مراسم گاوبازی است که داستان‌های جالبی نیز درباره پیدایش آن وجود دارد. اگر شما هم از طرفداران این فستیوال هستید، برای آشنایی با قوانین آن با ما همراه باشید.

تاریخچه گاو بازی در اسپانیا

گاوبازی و دویدن گاوهای وحشی در اسپانیا تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد. تا جایی که می‌توان بر روی دیوارهای غارهای محل اقامت انسان‌های نخستین نقاشی‌های مربوط به رقابت انسان با گاو را مشاهده کرد. همچنین افسانه‌های زیادی از نبرد بین گاو و انسان و حتی رقص در مقابل گاوها نقل شده است. طبق نوشته مورخان اسپانیایی، قربانی کردن گاو از مراسم قدیمی و مذهبی اسپانیا بوده و با جشن و سرود برگزار می‌شده است.

امروزه این مراسم با فستیوال سنت فرمین ترکیب شده و مراسم گاوبازی به شکل امروزی را به‌وجود آورده‌اند. این فستیوال ملی، معروف به سنت فرمین هر ساله در تاریخ ۶ جولای به مدت ۷ روز در شهر پامپولنا اسپانیا برگزار می‌شود. مراسم از ساعت ۸ صبح روز اول آغاز شده و مردم در تمام شهر در حال تلاش برای فرار از دست گاوهای وحشی و عصبانی هستند.

بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا و همچنین دوستداران ورزش سنتی در اسپانیا برای شرکت در فستیوال سنت فرمین (مسابقات گاوبازی) به شهر پامپولنا سفر می‌کنند. نام مراسم گاوبازی به عنوان مراسم ملی کشور اسپانیا در سازمان ملی یونسکو به ثبت رسیده است.

مسابقات گاوبازی اسپانیاصحنه‌ای از فستیوال گاوبازی در شهر پمپلونا

انواع مسابقات گاو بازی در اسپانیا

مسابقات گاو بازی سنتی ‌ترین فستیوال در اسپانیا است. در واقع مردم اسپانیا فستیوال را جز فرهنگ و سنت خود می‌دانند. این مسابقات در برخی مناطق در خیابان‌ها و در برخی نیز در میدان‌های گاو بازی برگزار می‌شوند. هر چند که گروه‌های حمایت از حیوانات در چند سال اخیر تلاش‌های بسیاری برای متوقف کردن مسابقات کرده‌اند اما با توجه به پیوند جدایی ناپذیرمسابقات گاو بازی با فرهنگ اسپانیا این تلاش همچنان بی نتیجه مانده است.

اصلی ترین مراسم گاو بازی در شهر پامپلونا اسپانیا برگزار می‌شود. طبق تجربه شرکت کنندگان در این مسابقات، فستیوال گاو بازی جز هفت فستیوال معروف جهان بوده و هر گردشگر یک بارهم شده باید در آن شرکت کند.

بیشتر بخوانید …

معرفی شهر بارسلون اسپانیا

سنت فرمین کیست؟

اما سنت فرمین کیست و چرا مراسم به این نام معروف شده است؟ سنت فرمین از مبلغان مسیحیت بوده که توسط رومی‌ها به جرم تبلیغ برای مسیحیت گردن زده شده. سپس رومی‌ها بدن بدون سر او را به یک گاو وحشی بستند تا در شهر کشیده شده و تکه تکه شود. اما زنی پس از دیدن این صحنه لباس سفید پوشیده و برای متوقف کردن گاو به خیابان می‌رود. او به سختی با گاو مقابله کرده و تمام تلاش خود را برای نگه داشتن گاو می‌کند. به همین دلیل شرکت کنندگان در مسابقات گاوبازی برای زنده نگه داشتن یاد شجاعت زن، در تمام مدت لباس سفید می‌پوشند.

بیشتر بخوانید …

جاذبه های شهر سویل اسپانیا

مسابقات گاوبازی اسپانیا

در ابتدا تمام مردم با لباس‌های سفید و دستمال‌های قرمز به میدان اصلی شهر می‌روند و با تکان دادن دستمال‌های قرمز خواندن سرودهای مذهبی را آغاز می‌کنند و در انتها فریاد زنده باد سنت فرمین سر می‌دهند. سپس عده‌ای با طبل و سایر آلات موسیقی به جمعیت ملحق شده و شروع به نواختن می‌کنند. ساز و رقص و آواز تا مدت‌ها ادامه پیدا می‌کند. این قسمت از مراسم غرش و یا به اسپانیایی El Struendo نام دارد.

یکی از مراسم مهم که در طی فستیوال برگزار می‌شود، تندیس گردانی است. این مراسم در ساعت ۱۰ صبح انجام می‌شود. در طی آن ۸ مجسمه غول‌پیکر که نماد شاه و ملکه چهار قاره و نژاد مختلف هستند در خیابان‌های شهر به حرکت درمی‌آیند. سپس صدای ناقوس کلیسای شهر به صدا درمی‌آید و مردم برای انجام مراسم دعای مخصوص به کلیسا می‌روند. بعد از دعا رقص سنتی Joto (رقص مخصوص مراسم) همراه با موسیقی به صورت گروهی انجام می‌شود.

مسابقات گاوبازی اسپانیامراسم سنت فرمین

مراحل مختلف مسابقه گاو بازی اسپانیا

پس انجام مراسم مقدماتی در روز اول، رأس ساعت ۸ صبح روز بعد مراسم اصلی آغاز می‌شود:

ساعت ۸ صبح، در حالی که جمعیت هیجان‌زده در خیابان‌های قدیمی شهر منتظر گاوها هستند، پس از صدای شلیک درب اسطبل باز شده و ۶ گاو عصبانی به همراه ۶ گوساله میان جمعیت رها می‌شوند. شرکت‌کنندگان درحالی که از دست گاوها فرار می‌کنند آن‌ها را به سمت استادیوم اصلی برگزاری مراسم هدایت می‌کنند. متأسفانه در طی این مسیر برخی از شرکت‌کنندگان دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. به همین دلیل نیروهای امدادی زیادی را در خیابان‌ها می‌توان دید. پس از رسیدن گاوها به استادیوم، آن‌ها را تا آماده شدن ماتادورها یا همان گاو بازان حرفه‌ای در محل مخصوص نگه‌داری می‌کنند. در طی این مدت مسابقات باستانی مختلف مانند بلند کردن سنگ، خرد کردن چوب، رقص‌های محلی و… توسط ورزشکاران در استادیوم برگزار می‌شود.

مسابقات گاوبازی اسپانیامراسم آغازین فستیوال گاوبازی

رقابت ماتادورها در مسابقه گاو بازی

پس از اتمام مسابقات باستانی، نوبت به ماتادورها است که رقابت خود با گاوها را آغاز کنند:

در اسپانیا به ماتادور، ال ترو (به معنای قاتل) هم گفته می‌شود. هر ماتادور یک گروه به نام کوادریلا دارد که از ۶ نفر تشکیل شده و او را در نبرد با گاو نر همراهی می‌کنند. مسابقه گاوبازی در ۳ مرحله و با به صدا درآمدن شیپور آغاز می‌شود:

در مرحله اول گروه گاو بازان به میدان وارد شده و طی حرکات تمرین شده رقص مقابل گاو را انجام می‌دهند. در این مرحله ماتادور اصلی در خارج از میدان ایستاده و رقص گروهش را نگاه می‌کند و هم‌زمان نیز قدرت و مهارت حریف خود را زیر نظر می‌گیرد.کواردیلاها با در دست داشتن پارچه‌های زرد و صورتی گاو را تحریک کرده و او را خشمگین می‌کنند. تماشاچیان نیز با هیجان زیاد گاو نر و کوردیلاها را تشویق می‌کنند.

میدان گاو بازی اسپانیا | مرحله دوم مسابقات

در مرحله دوم، دو جنگجو با اسب و نیزه وارد میدان شده و گاو را با نیزه‌های خود زخمی می‌کنند. با این کار گاو عصبانی‌تر شده و با خشم بیشتری گاو بازان را دنبال می‌کند. هدف از این کار خسته کردن گاو و آماده‌سازی میدان برای ورود ماتادور اصلی است.

مسابقات گاوبازی اسپانیاجدال قدرت ماتادور و گاو در میدان مسابقات

در مرحله سوم ماتادور اصلی با تشویق جمعیت وارد میدان شده و هنر گاوبازی خود را به نمایش می‌گذارد. در بدو ورود ماتادور ابتدا با گاو چشم در چشم می‌شود. سپس با حرکات مخصوص دستمال قرمزش را مقابل حریف تکان داده و حیوان زخمی را وادار به جنگیدن می‌کند. سپس با رقص مخصوص حیوان زخمی را برای از دست دادن خون وادار به حرکت می‌کند. این کار هیجان تماشاچیان و استادیوم را تا حد زیادی بالا می‌برد.

مسابقات گاوبازی اسپانیاماتادور با گاو زخمی چشم در چشم می‌شود

و در آخر، طی یک فرصت مناسب ماتادور شمشیر خود را در کتف حیوان فرو می‌کند. بعد از ضربه کواردیلاها مجدداً وارد میدان شده و رقص مرگ را مقابل گاو انجام می‌دهند تا گاو گیج شده و در نهایت نقش بر زمین شود. بعد از کشته شدن حیوان، ماتادور قسمتی از دم یا گوش او را به عنوان غنیمت نزد خود نگه می‌دارد. گاو کشته شده به قصابی برده می‌شود و گوشت آن برای پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید …

تجربیات دیگران در سفر به اسپانیا {نکاتی برای تجربه‌ی سفری ایده‌آل}

چرا درمسابقات گاوبازی از دستمال قرمز استفاده می‌کنند؟

اکثر افراد فکر می‌کنند استفاده از دستمال قرمز در مسابقات گاوبازی برای خشمگین کردن گاو می‌باشد. اما این یک باور غلط در میان مردم است. گاوها کوررنگی دارند و رنگ دستمال تأثیری در مغز آن‌ها ندارد. پس چرا در مسابقات گاوبازی از دستمال قرمز استفاده می‌کنند؟ دستمال قرمز به این دلیل استفاده می‌شود تا خون پاشیده شده از گاو خیلی مشخص نباشد.

خواندن دعا بعد از مسابقات گاوبازی

پس از پایان مراسم، در نیمه شب روز هفتم مردم با در دست داشتن شمع به میدان اصلی رفته و سرود انتهای مراسم را به نام Pobre de mi  می‌خوانند.

ممسابقات گاوبازی اسپانیامراسم دعا بعد از اتمام فستیوال گاوبازی

گاوبازی مرگبار در اسپانیا

مسابقات گاو بازی اسپانیا همیشه هم به خوبی خوشی تمام نمی‌شود. در بیشتر مواقع گاوبازان به شدت زخمی شده و پیش آمده که  برگزاری این مسابقات منجر به مرگ ماتادور شده است. از این رو فستیوال گاوبازی چه از سوی حامی حیوانات و چه از سوی سایر مردم بارها و بارها مورد انتقاد قرار گفته است. خطرناک‌ترین گاو بازی اسپانیا در شهر پامپلونا برگزار شد که چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت.

نحوه شرکت در فستیوال گاوبازی اسپانیا

مراسم گاوبازی از جاذبه‌های اصلی اسپانیا به شمار می‌رود، به همین دلیل در تاریخ ۶ جولای بسیاری از گردشگران از سراسر دنیا به اسپانیا و شهر پاپلونا سفر می‌کنند. بنابراین تمامی هتل‌های شهر به سرعت رزرو می‌شوند. اگر جز افرادی هستید که به مسابقات گاوبازی علاقه دارید و می‌خواهید در مراسم یک هفته‌ای شرکت کنید. حتماً از قبل رزرو هتل خود را انجام دهید. در غیر اینصورت مجبور خواهید شد در هتل‌های خارج از شهر اقامت کنید.

همکاران ما در واحد تورهای خارجی تور اسپانیا را برای علاقه مندان به شرکت در مسابقات گاو بازی اسپانیا رزرو می‌کنند. گرفتن وقت سفارت اسپانیا، مشاوره جهت تکمیل مدارک، رزرو بلیط هواپیما، رزرو هتل در نزدیکی محل برگزاری مسابقات و توضیح درباره نحوه حضور در فستیوال گاو بازی در اقدامات کارشناسان ما در این زمینه هستند.

بیشتر بخوانید …

۲۰ تا از جذاب‌ترین مکان های تفریحی اسپانیا

قوانین بازی گاو بازی در اسپانیا

  • در ابتدای مسابقه ۶ گاو نر به صورت جفت به ۳ ماتادور اختصاص داده می‌شود.
  • قیمت‌های متفاوتی برای صندلی‌های داخل یا خارج از آفتاب وجود دارد.
  • اولین گاو نر با اشاره مدیر مسابقات می‌تواند وارد میدان گاو بازی شود.
  • طبق رسوم معمولاً گاوبازان مسن‌تر که بخشی از تیم ماتادور را تشکیل می‌دهند به‌ صورت جداگانه به سمت گاو می‌دوند.
  • در مسابقات شخصی به نام تورو وجود دارد. تورو می‌تواند گاو نر را به یک فرد یا مخاطب تقدیم کند.
  • اگر یک ماتادور زخمی شود و مجبور شود میدان را ترک کند تا به بیمارستان مراجعه کند، ماتادورهای باقی‌مانده وظیفه دارند تا گاو نر را بکشند.
  • در صورت کشته شدن گاو در جریان مسابقات، لاشه گاو توسط اسب‌های مهار شده از میدان بیرون کشیده شده و سپس برای فروش در مغازه‌های قصابی یا بازار محلی توزیع می‌شود.

زمان برگزاری فستیوال گاو بازی اسپانیا

‌ماه های می تا ژوئن آغاز مسابقات گاو بازی اسپانیا است. این مسابقات معمولا ۳ هفته به طول انجامیده و در طی این مدت به صورت روزانه برگزار می‌شود. مسابقات از ۷ بعدازظهر آغاز و معمولا تا ۳ بعد از نیمه شب ادامه دارد. قیمت بلیط مسابقات گاو بازی به جایگاه صندلی بستگی دارد. صندلی‌هایی که در سایه قرار گرفته‌اند بهای بیشتری نسبت به صندلی‌هایی که در آفتاب قرار گرفته‌اند دارند. برای خرید بلیط می‌توانید به صورت آنلاین اقدام کنید. صندلی‌های سایه خیلی سریع فروخته می‌شوند.

محل برگزاری مسابقات گاو بازی اسپانیا

سالن‌های مسابقات گاو بازی اسپانیا به صورا آمفی تئاتر‌های روباز ساخته می‌شوند. این میدان ها که بخشی از تاریخ و فرهنگ اسپانیا را معرفی می‌کنند در بین مردم این کشور بسیار ارزشمند هستند. در اینجا با معروفترین محل های برگزاری مسابقات گاو بازی آشنا می‌شویم:

میدان Las Ventas

این میدان در شهر مادرید قرار گرفته و با آجرهای صورتی یکی از زیباترین میدان های گاو بازی شناخته می‌شود. بیشتر ماتادورهای حرفه‌ای مسابقه در میدان Las Ventas را تجربه کرده‌اند.

میدان گاوبازی Maestranza

جنوب شهر مادرید میزبان میدان گاوبازی Maestranza است. این میدان دومین میدان مهم مسابقات گاو بازی به شمار آمده و ارزش تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی دارد. علاوه بر این شرکت کنندگان می‌توانند از موزه گاو بازی این مکان بازدید کنند.

میدان کوردوبا

شهر کوردوبا یکی از اصلی‌تری میدان های گاو بازی اسپانیا را در خود جای داده است. این میدان نیز وسایل گاو بازی در در محل موزه نگه داری کرده و در بین شرکت کنندگان در مسابقات جایگاهی ویژه دارد.

سوالات متداول

در مسابقات گاو بازی اسپانیا چه اتفاقی می‌افتد؟

این جشن سالانه بیش از یک میلیون بازدید کننده دارد. مردم می‌آیند تا گاوهای نر عظیم الجثه، ماتادورها و جدال هیجان انگیز بین این دو را تماشا کنند.

چرا سن فرمین در اسپانیا برگزار می‌شود؟

سن فرمین را اولین اسقف پامپلونا می دانند. از نظر مذهبی، این جشن به یاد شهادت سنت فرمین و توسط اسقف پدرو دی آرتاخونا از سال ۱۱۸۶ برگزار شد.

برای مشاهده قیمت و خرید تور اسپانیا از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور اسپانیا
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی

نظرات شما عزیزان

  • مصطفی
    مصطفی ارسال شده در 3 سال پیش

    حالا کافی بود این مراسم تو بین ما ایرانی ها میبود!!
    واااای که حقوق حیوانات تو ایران رعایت نمیشه! حالا باز جالبرتش خودمون بودیم که هی میگفتیم این چه رسم زشتیه بین ما ایرانی ها و این حرفا!
    عجب دنیاییه

    پاسخ
    • سارا احمدی
      سارا احمدی ارسال شده در 3 سال پیش

      درکشور اسپانیا هم نقدهای زیادی از این فستیوال شده و حامیان حقوق حیوانات مخالف برگزاری فستیوال گاو بازی هستند.

      پاسخ

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید