راهنمای حمل و نقل عمومی در سریلانکا

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در دوشنبه 1 مارس 2021
Loading...

موتورهای سه چرخ رنگارنگ که یک کابین کوچک را بر روی دوش خود حمل می‌کنند، صحنه‌ای جذاب است که در بدو ورود به سریلانکا با آن روبه‌رو خواهیم شد. این وسیله‌های جالب در حمل و نقل عمومی سریلانکا نقشی اساسی را برعهده دارند. برای آشنایی بیشتر با راه‌های رفت و آمد در کشور شلوغ سریلانکا تا انتهای مطلب ما  را همراهی کنید.

آشنایی با وسایل رفت و آمد درون شهری از بایدهای هر سفر است. چرا که شما برای گشت و گذار در شهر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری ناگزیر به استفاده از تاکسی، مترو و … هستید. در همین راستا این مطلب را به راهنمای حمل و نقل عمومی در سریلانکا اختصاص داده‌ایم. اگر تور سریلانکا را برای تعطیلات خود انتخاب کرده‌اید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

حمل و نقل عمومی در سریلانکا

.

توک توک یا اتو ریکشا

توک توک سواری یا استفاده از این وسیله جذاب برای حمل و نقل عمومی در سریلانکا از یکی جاذبه‌های سفر به این کشور خوش آب و رنگ و شاد به شمار می‌رود. در سریلانکا به توک توک اتو ریکشا هم می‌گویند.

توک توک‌ها موتورهای سه چرخی هستند که با یک اتاقک کوچک سقف دار پوشش داده شده و در سیستم رفت و آمد شهری بیشتر مناطق سریلانکا از جمله بنتوتا، کلمبو و کندی نقشی فعال را ایفا می‌کنند. این وسیله جالب برای گردشگران نوعی تفریح و سرگرمی نیز به حساب می‌آید.

توک توک‌ها در تمام نقاط به رنگ‌های آبی، نارنجی، سبز و قرمر دیده شده و دسترسی به آن‌ها بسیار راحت است. کرایه توک توک مبلغ ثابتی ندارد و بیشتر به صورت نوافقی بین راننده و مسافران تعیین می‌شود.

برخی از توک توک‌ها به تاکسی متر مجهز بوده و مبلغ کرایه را با توجه به آن دریافت می‌کنند. کرایه این موتورهای سه جرخ با توجه به مسیر بین ۵ تا ۲۵۰ روپیه متغیر است.

همچنین شما می‌توانید با مبلغ حدود ۲۰ ذلار یک توک توک را برای کل روز اجاره کرده و اختیار داشته باشید.

اتوبوس‌های محلی

اتوبوس محلی از وسیله‌های حمل و نقل عمومی در سریلانکا است که بیشتر توسط ساکنان سریلانکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتوبوس‌های محلی ارزانترین وسیله رفت و آمد در شهرهای سریلانکا به شمار رفته و تقریبا در بیشتر نقاط ایستگاه دارند. از آنجایی که اتوبوس‌های این کشور تجهیزات ویژه‌ای نداشته و در اغلب ساعات روز شلوغ و پر مسافر هستند کمتر مورد استقبال گردشگران قرار گرفته‌اند. در واقع شاید تنها ۱ درصد از مسافران سریلانکا اتوبوس را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنند.

توک توک و تاکسی از وسیله‌های معمول حمل و نقل برای گردشگران تور سریلانکا محسوب می‌شوند.

تاکسی در سریلانکا

تاکسی‌ها گران‌ترین وسیله‌های حمل و نقل عمومی در تما دنیا هستند و سریلانکا نیز از این قضیه مستثنی نیست. هر چند که استفاده از تاکسی در بین محلی‌های این کشور خیلی مرسوم نیست اما در بین گردشگران تور سریلانکا بسیار پرطرفدار است.

تاکسی‌های سریلانکا ظاهری بسیار جالب دارند. بیشتر این وسیله‌ها سایزهای کوچک داشته و به رنگ طوسی دیده می‌شوند. همچنین تاکسی‌ها را می‌توان از نشانه‌ای که بر روی سقف خود قرار داده‌اند از سایر اتومبیل‌ها تشخیص داد.

هر چند که تاکسی را می‌توانید در مقابل هتل‌ها و سایر مناطق گردشگری سریلانکا پیدا کنید اما بخش پذیرش هتل نیز در این زمینه سرویس‌‍دهی کرده و امکانات لازم را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

با توجه به شلوغی همیشگی خیابان‌های سریلانکا به ویژه شهر کلمبو (پایتخت این کشور) تاکسی را می‌توان از امن‌ترین، بهترین و پرطرفدارترین راه حمل و نقل عمومی ‌در سریلانکا دانست.

قطارهای محلی و منطقه‌ای

تصویر حرکت قطار در بین مزارع سرسبز برنج و طبیعتی شگفت‌انگیز بیشترین تصویری ست که از سریلانکا و جاذبه‌هایش در صفحات مجازی دیده می‌شود. از این رو در معرفی وسایل حمل و نقل عمومی سریلانکا نمی‌توان به قطارهای این کشور اشاره نکرد.

البته قطار نه وسیله‌ای برای رفت و آمد درون شهری، بلکه به عنوان یکی از گزینه‌های حمل و نقل برون شهری در سریلانکا به شمار می‌رود. بیشتر ساکنان این کشور برای سفرهای خود به ویژه از مبدا کلمبو به سایر شهرها مانند کندی و بنتوتا از قطار استفاده می‌کنند.

قطارهای سریلانکا به انواع درجه یک، دو و سه تقسیم‌بندی می‌شوند. اگر شما هم قصد سفر با قطار را در سریلانکا دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما از قطارهای درجه یک استفاده کنید. چرا که قطارهای درجه دو و سه بسیار شلوغ بوده و از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار ندارند.

ترانسفر از فرودگاه تا هتل محل اقامت

گردشگران برای انتقال از فرودگاه به هتل یا مرکز شهر کلمبو سه گزینه تاکسی، مینی ون و قطار را پیش رو دارند. استفاده از قطار در بین گردشگران مرسوم نیست. از این رو دو گزینه تاکسی و مینی ون را بررسی می‌کنیم.

تاکسی‌های فرودگاه را دقیقا در قسمت بیرونی فرودگاه کلمبو می‌توان دید. این تاکسی‌ها به صورت ۲۴ ساعت و در ۷ روز هفته فعال هستند و به طور متوسط در مدت زمان ۴۵ دقیقه گردشگران را به هتل محل اقامتشان می‌رسانند.

مینی ون‌ها از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی در سریلانکا هستند که وظیفه انتقال مسافران از فرودگاه به هتل را بر عهده دارند. کرایه مینی ون‌ها تقریبا با تاکسی برابر است و شما می‌توانید از طریق بادجه‌های فرودگاه این وسیله را رزرو کنید.

مسافرانی که تعدادشان بیشتر از ۴ نفر است از مینی ون‌ها به جای تاکسی برای ترانسفر به هتل استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید …

سریلانکا کجاست؟

بایدها و نبایدهای ضروری هنگام سفر به سریلانکا

معرفی جذاب‌ترین شهرهای سریلانکا

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید