تفریحات مجردی ارمنستان

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در شنبه 14 اکتبر 2023
Loading...

ارمنستان در پناه کوه آرارات قرار گرفته و به اندازه قدمت خود زیبا و تماشایی ست. گردشگران این کشور می‌توانند در طول سفر از غذاهای متنوع و لذیذ، مراکز خرید با برندهای معروف جهانی و بازدید از صومعه‌های کوهستانی لذت ‌برند، اثر ذوق هنری مردم ارمنستان بر روی همه چیز از آهنگ‌های ملی تحسین‌برانگیز گرفته تا سوغاتی‌های دست‌ساز رنگارنگ دیده می‌شود. این کشور حتی برای کسانی که به تنهایی سفر می‌کنند هم جاذبه‌های مخصوص به خود را دارد. اگر جز این دسته از افراد هستید مطالعه مطلب تفریحات مجردی ارمنستان را از دست ندهید.

تفریح در پارک های آبی ارمنستان

پارک آبی ایروان در بین ۱۰۰ جاذبه برتر ارمنستان جای گرفته و امتیاز ۳٫۴۹ را دارد. گشت و گذار در این پارک را می‌توان در میان لیست تفریحات مجردی ارمنستان قرار داد.

سرسره، استخر، جکوزی و انواع تفریحات دیگر از جاذبه‌های پارک آبی ارمنستلن هستند. خود این مجموعه ترکیبی جذاب از یک رودخانه طبیعی با پارک آبی ست که در سواحل آن یک برج کوچک و محوطه ای برای گردشگران وجود دارد. مجسمه‌های فیل‌ها و فواره‌ها را می‌توانید از درون تماشا کنید.

در پارک آبی یک کافه، یک رستوران که غذاهای اروپایی، روسی، ارمنی و آسیایی ارائه می دهد قرار دارد. عصرها می توانید از شرکت در برنامه موسیقی زنده یا دیدین نمایش لیزری لذت ببرید.

از ۱ ژوئن تا اواسط سپتامبر پارک آبی ایروان قابل استفاده می‌باشد. این پارک بسیار امن بوده غریق‌های نجات در همه جا آماده کمک به بازدیدکنندگان هستند.

تفریحات آبی در دریاچه سوان

بزرگترین دریاچه قفقاز با ارتفاع ۱۸۹۹ متر از سطح دریا یکی از مرتفع ترین دریاچه های واقع در جهان به شمار می‌رود. این دریاچه بخشی از پارک ملی سوان، یکی از چهار منطقه حفاظت شده در ارمنستان است

دریاچه سوان ۳ درصد کشور را به خود اختصاص داده، ۲۸ رودخانه به دریاچه می ریزد اما تنها یک رودخانه به نام هرازدان از آن خارج می شود. دریاچه سوان به خاطر انواع گیاهان و جانوران از جمله معروف ترین قزل آلای سوان شناخته شده است.

اما طبیعت زیبا و مناظر تنها دلیل بازدید از دریاچه سوان نیست، شما می توانید بناهای شگفت انگیزی را نیز در اینجا بیابید.

بازدید از قبرستان نوراتوس متعلق به قرون وسطی را هنگام گشت و گذار در دریاچه از دست ندهید. برخی از زیباترین خاچکارها، سنگ‌های صلیب حکاکی شده ارمنی که هر کدام داستان شخصی را که در آنجا دفن شده است می گوید از دیدنی‌های تور ارمنستان در دریاچه سوان هستند.

علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، تفریحات آبی هم بخش پرطرفدار سوان هستند. این جاذبه‌ها شامل اسکیت سواری بر روی آب در زمستان، قایق سواری، ماهیگیری و غیره هستند که تفریحات مجردی در ارمنستان را تشکیل می‌دهند.

اسکیت سواری روی یخ از تفریحات مجردی در ارمنستان

در فصل زمستان زمانی که آب یخ می‌بندد دریاچه سوان حال و هوایی دیگر به خود می‌گیرد. کسانی که به تفریحات زمستانه علاقه دارند به هیچ عنوان نباید اسکیت سواری بر روی یخ‌های سوان را از دست بدهند. این تفریح در میان مسافران مجرد بسیار پرطرفدار است. البته لازم به یادآوری ست که برای لذت بردن از این تفریح بهتر است از قبل کمی اسکیت بلد باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی هتل ۴ ستاره ماریوت ایروان ارمنستان

زیپ لاین و صخره نوردی در طبیعت

داشتن کوه‎‌های بلند و سرسبز از ویژگی‌های کشور ارمنستان هستند و زیب لاین سواری بر فراز این کوه‌ها جز پرطرفدارترین تفریحات مجردی ارمنستان به شمار می‌روند. اگر اهل ورزش‌های هیجان انگیز و پر جمب و جوش هستید می‌توانید با رفتن به ارتفاع ۳۰۰ متری از سطح زمین چالش برانگیزترین زیب لاین عمرتان را تجربه کنید. البته تله کابین ها هم در رسیدن به این نقطه گردشگران را یاری می‌کنند. کوه‌های ارمنستان در کنار زیب لاین و تله کابین سواری، امکان صخره نوردی را هم برای گردشگران فراهم کرده‌اند.

در صورتی که مبتدی هستید اما نمی‌خواهید صخره نوردی بر فراز کوه را از دست بدهید می‌توانید از مربی‌های مجربی که در آنجا حضور دارند کمک بگیرید. تجهیزات صخره نوردی هم در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.  همچنین یک سالن تخصصی نیز تعبیه شده که در آن می‌توانید تمرینات لازم را  انجام داده یا به قول ورزشکاران قبل از کوه نوردی خودتان را گرم کنید.

آفرود و موسیقی از پرطرفدارترین تفریحات مجردی در ارمنستان

طبیعت بکر ارمنستان جان می‌دهد برای یک آفرود سواری مهیج! بدون شک این مرحله نیز جز تفریحات مجردی ارمنستان است که طرفداران بسیاری دارد. گردشگران می‌توانند سوار بر ماشین‌های شاسی بلند در دل طبیعت ارمنستان گشت و گذار کرده و اوج هیجان را تجربه کنند. در این مسیر از کنار دریاچه‌های پر آب، تپه‌های سرسبز و جنگل‌های پر درخت عبور خواهید کرد.

موسیقی بخش جدایی ناپذیر جاذبه‌ها در ارمنستان است. اگر اهل رقص و موسیقی‌های سنتی و پاپ هستید حتما بخشی از سفر خود را به حضور در کنسرت‌ها یا اپراها اختصاص دهید. در این کنسرت‌ها معروفترین هنرمندان ارمنستان اجرا دارند. البته میدان معروف جمهوری نیز بعد از غروب آفتاب میزبان نوازندگان و هنرمندان خیابانی با موزیک‌های شاد می‌باشد. در برخی از روزهای سال هم شاهد برگزاری بزرگترین فستیوال‌های موسیقی خواهیم بود. این فستیوال‌ها هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی ارمنستان می‌کشاند.

باشگاه سوارکاری

باشگاه سوارکاری آیرودزی از معروفترین باشگاه‌های سوارکاری در ارمنستان است که در شهر آشتارک قرار دارد. بسیاری از گردشگران مجرد که به دنبال تفرحات لوکس هستند، بخشی از اقامت خود در ارمنستان را به این باشگاه اختصاص می‌دهند. در این مجموعه هم می‌توان یک سواری جذاب با اسب‌های تندرو و اصیل را تجربه کرد و هم با کمک مربیان مجرا سواری یاد گرفت. بازدید و یادگیری نحوه غذا دادن و نگهداری از اسب‌ها نیز از دیگر امکانات باشگاه برای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به این حرفه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به ارمنستان | مدت اعتبار پاسپورت برای سفر به ارمنستان

شهربازی های ارمنستان و رفتن به پارک عشاق

بدون شک شهربازی‌ها از تفریحات مجردی ارمنستان هستند که اوج هیجان را به گردشگران هدیه می‌دهند. این مجموعه‌ها بهخاص‌ترین و هیجان انگیزترین وسیله‌های بازی مجهزشده‌اند. رستوران و کافه نیز از دیگر امکانات شهربازی‌های ارمنستان هستند.

پارک عاشقان یک مجموعه فضای سبز به مساحت ۲٫۵ است که در ایروان، ارمنستان و در خیابان باغرامیان قرار دارد. این پارک بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ به طور کامل بازسازی و در نوامبر ۲۰۰۸ با تلاش های نیکوکار آلبرت بوقوسیان، رئیس بنیاد بوقوسیان بازگشایی شد. نام پارک عشاق را می‌توان در میان لیست تفریحات مجردی ارمنستان قرار داد.

طبق افسانه‌ها از زمان‌های دور تا کنون عشاق قرارهای عاشقانه خود را در این مکان برنامه ریزی می‌کردند و به هیمن دلیل به “پارک عشاق” معروف شده است. قدم زدن در میان درختان سرسبز و گل‌های رنگارنگ از تفریحات می‌باشد که آرامش را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد.

تماشای شهر از کَسکِید

از معروفترین جاذبه‌های شهر ایروان که در میان مجردها و افرادی که به تنهایی سفر می‎‌کنند طرفداران بسیاری دارد می‌توان به کسکید اشاره کرد. این مکان به صورت پلکانی طراحی شده و دارای تعداد زیادی تراس برای دیدن شهر ایروان می‌باشد. بازدیدکنندگان با بالا رفتن از این پله‌ها می‌توانند چشم‌اندازی خارق‌العاده به شهر داشته باشند.

چندین مجسمه که همگی به دست هنرمندان ارمنی ساهته شده‌اند در کسکید وجود دارند که نمای این مکان را زیباتر کرده‌اند. در اینجا می‌توانید عکس‌های هنری بسیاری را در دوربین خود به ثبت رسانید. پس از بالا رفتن از پله‌ها و عکاسی می‌توانید به موزه هنر کافسجین بروید. در این موزه آثار ارزشمندی از هنرمندان معاصر ارمنستان به نمایش گذاشته شده است.

رستوران‌گردی در ارمنستان

قطعا برایتان جالب خواهد بود که بدانید رستوران گردی بخش اصلی تفریحات مجردی در ارمنستان را به خود اختصاص داده است. در ایراون رستوران های شگفت انگیز زیادی برای انتخاب وجود دارد. در حالی که آشپزی در ارمنستان مطمئناً تأثیرات زیادی از کشورهای همسایه مانند گرجستان، ترکیه و رومانی گرفته است اما سرآشپزان ارمنی  تمام این غذاها را با طعم اصیل خودشان ارائه می‌دهند.

در رستوران‌های شهر ایروان می‌توانید انوع غذاهای محلی و بین‌المللی را ببینید. برخی از این رستوران‌ها با فضای کوچک و صمیمی و برخی نیز با دکوراسیونی لوکس از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. اگر اهل رستوران گردی در سفر هستید حتما سری به این رستوران‌های معروف در ایروان بزنید:

  • برگر کینگ (شعبه دالما مال) Burger King (Dalma Garden Mall)|
  • رستوران گناتزواله | Genacvale Pandok Restaurant
  • کلاسیک برگر | Classic Burger
  • کافه شکلات کاسکاد | Cascade Chocolateria
  • رستوران ایرانی شیروان | Shirvan Persian Restaurant
  • رستوران کارونج | QARUNGE RESTAURANT

از غذاهای لذیذ محلی لذت ببرید

غذاهای ارمنی یکی از منحصربفردترین و سنتی ترین غذاهای دنیا به شمار می‌روند. این غذاها طیف گسترده‌ای از غذاهای غنی هستند که قدمت آن به هزاران سال قبل می رسد اما با تکنیک‌های امروزی ترکیب شده‌اند.

هر غذا تاریخ خاصی از ارمنستان باستان را منعکس می‌کند و نشان می‌دهد که ارمنی‌ها تا چه اندازه در تهیه نان، کباب و دیگر دستور العمل‌های خوشمزه مهارت داشتند  و هنوز هم دارند. این هنر در خانه ارمنی‌ها هم دیده می‌شود به طوریکه اگر به یک میهمانی دعوت شوید با غذاهای خانگی و یک رنگارنگ و اشتهاآور روبرو خواهید شد. در اینجا لیستی از غذاهای لذیذ محلی ارمنستان را می‌بینید:

  • غذای باستورما | Basturma
  • خوروواتس | Khorovats
  • خاشلاما | Khashlama
  • ماهی کبابی
  • دلمه | Dolma
  • مانته | Mante
  • لولا کباب | Lula Kebab
  • بورک پنیری | Cheese Borek

بیشتر بخوانید: لذیذترین دسرهای ارمنی که در سفر به ارمنستان باید بچشید

قهوه معروف ارمنی را بنوشید و از تفریحات مجردی ارمنستان لذت ببرید

کافه‌های ایروان به دنج بودن و سرو قهوه‌های لذیذ شهرت دارند. در واقع ارمنستان به ارائه قهوه‌های شرقی در دنیا معروف است. پس می‌توان این گزینه را به تفریحات مجردی ارمنستان اضافه کرد. کافیست که یک جرعه از قهوه ارمنی را بچشید بدون شک عاشق آن خواهید شد.

در سراسر ایروان کافه‌های متعددی وجود دارند که هم از نظر کیفیتی و هم از نظر دکوراسیون حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. پس چشیدن قهوه معروف ارمنی را در کافه‌های ایروان به هیچ عنوان از دست ندهید.

بازدید از صومعه های متعدد در ارمنستان

ارمنستان یکی از زیباترین کشورهای روی زمین است و در صدر فهرست مسافران بین المللی قرار دارد! این کشور نه تنها غذاهای عالی، مردمی میهمان نواز و مناظر طبیعی شگفت انگیز دارد، بلکه برای مسافران مذهبی نیز مقصدی خاص به شمار می‌رود چرا که این کشور صدها صومعه دارد. صومعه‌های ارمنستان را رقیبی برای صومعه‌های کشور پرتغال می‌دانند. این دو کشور برای کسانی که عاشق کاوش در مناطق  باستانی هستند یک مقصد رویایی است. پس اگر تنهایی سفر کرده‌اید و اهل گشت و گذار در میان صومعه‌های باستانی هستید این مکان‌ها را به لیست تفریحات مجردی ارمنستان اضافه کنید.

حال سوال اینجاست کسی که برای اولین بار است که به ارمنستان سفر می‌کند و با وجود صدها صومعه‌ زیبا، چگونه می‌تواند بهترین صومعه‌های ارمنستان را انتخاب کرد؟ در ادامه ما با معرفی بهترین صومعه‌ها به این سوال پاسخی کامل می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با قلعه‌های ارمنستان

بازدید از صومعه گغارد از تفریحات مجردی ارمنستان

کلیسای گغارد به معنای واقعی کلمه از کنار کوه کنده کاری شده است و از این رو یکی از خاص‌ترین صومعه‌های ارمنستان به شمار می‌رود. نام این کلیسا در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. گغارد یکی از بهترین تصاویر از یک صومعه  و معماری قرون وسطایی در ارمنستان را به نمایش می‌گذارد

این کلیسا یا صومعه مانند بسیاری از صومعه‌ها و کلیساهای ارمنی دارای  نمازخانه‌های متعدد و یک گاویت یا نارتکس زیبا می‌باشد. مجموعه کلیسای گغارد در میان صخره‌های بلند قرارد گرفته  و درست در پشت آن رودخانه‌ای  که برای بسیاری از ارامنه مقدس است می‌گذرد. دیوارهای دفاعی اصلی هنوز پابرجا هستند و کل مجموعه را بزرگ و با ابهت می‌سازند.

قدمت گغرد به قرن‌ها چهارم تا سیزدهم میلادی برمی‌گردد. ساختمان کلیسا ابتدا «آیریوانک» به معنای «صومعه غار» نامیده می‌شد، اما نامش از زمانی که یکی از بزرگترین گنجینه‌های ارمنستان  یعنی نیزه‌ای که گفته می‌شود پهلوی مسیح را سوراخ کرده  به این مکان آورده شد به گغارد به معنای «نیزه» تغییر یافت.

بازدید از معبد بت پرستی گارنی

این معبد در فاصله نه چندان دور از پایتخت قرار گرفته است و گردشگران می‌توانند آم را در لیست سفرهای یک روزه تفریحات مجردی در ارمنستان قرار دهند. معبد بت پرست گارنیوقف خدای خورشید میهر شده است. این مجموعه بهترین نمونه از بناهای تاریخی ارمنستان پیش از مسیحیت و تنها ساختمان به سبک کلاسیک در این کشور و اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

به گفته برخی از منابع این معبد در قرن اول پس از میلاد ساخته شده است، پس از تبدیل ارمنستان به کشوری مسیحی در اوایل قرن چهارم، معبد به عنوان خانه تابستانی خانواده‌های سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. شواهد تاریخی دیگر دال بر الین است که گارنی نه یک معبد بلکه یک مقبره است که از چندین فاجعه جان سالم به در برده، با این حال معبد گارنی در جریان زلزله قرن هفدهم ویران شد، اما مجددا با استفاده از سنگ‌های اصلی مورد بازسازی قرار گرفت. امروزه مرکز اصلی نئوپاگانیسم در ارمنستان و یکی از جاذبه های گردشگری اصلی این کشور می‌باشد.

صومعه نوراوانک

به شما اطمینان می‌دهیم که نوراوانک به یکی از مکان‌های مورد علاقه شما در بازدید از ارمنستان تبدیل خواهد شد. این کلیسا بازدیدکنندگان خود را تحت تاثیر قرار داده و در فهرست تفریحات مجردی ارمنستان جای گرفته است. مجموعه صومعه نوراونک در انتهای تنگه دراز و باریک قرار دارد و با صخره های مرتفعی از رنگ های زیبای نارنجی و قرمز احاطه شده است.

قدمت این مجموعه به قرن سیزدهم می رسد و اندکی پس از آن به مقر اسقفان سیونیک و مرکز مهم مذهبی و فرهنگی کشور تبدیل شد.

در این مجموعه می‌توانید از دوازده شی مختلف از جمله کلیسای دو طبقه سورب استواتساتسین، کلیسای سورب کاراپت و کلیسای کوچک سورب گریگور و همچنین خاچکارهای متعدد دیدن کنید. صومعه نوراوانکدر اثر زلزله سال ۱۸۴۰ تا حدی ویران و در قرن نوزدهم بازسازی شد.

بیشتر بخوانید: در تور ۳ شب و ۴ روز ارمنستان از چه جاذبه‌هایی بازدید کنیم؟

گالری ملی ارمنستان

گالری ملی ارمنستان بزرگترین موزه هنری این کشور است. این موزه که در میدان جمهوری ایروان واقع شده، عنوان یکی از برجسته ترین مکان های پایتخت را به خود اختصاص داده است. در NGA می‌توان مجموعه‌های قابل توجهی از هنر روسیه و اروپای غربی و بزرگترین مجموعه هنر ارمنی را مشاهده کرد.

درصورتیکه به هنر و اشیا عتیقه علاقه دارید بازدید از گالری ملی در ایروان را در لیست تفریحات مجردی ارمنستان قرار دهید.

شهرهای مناسب تفریحات مجردی ارمنستان

بیشتر گردشگران تور ارمنستان، شهر ایروان را برای اقامت در این کشور انتخاب می‌کنند. بدون تردید ایروان بیشترین جاذبه تاریخی و تفریحی ارمنستان را در خود جای داده است اما سفر به تین کشور تنمها در ایروان خلاصه نمی‌شود. گردشگران می‌توانند شهر گوریس با صخره‌های حیرت انگیز و قلعه‌های قدیمی که در کنار هم چیده شده‌اند، شهر تاریخی اشترک  با داستان‌های تاریخی و معماری‌های زیبا و حتی کمپ زدن در میان دشت‌ها را به فهرست تفریحات مجردی ارمنستان اضافه کنند. اما از آنجا که ایروان گل سرسبد مقاصد ارمنستان است و جاذبه‌های متنوع و سرگرم کننده‌ بیشتری دارد در ادامه بیشتر با حال و هوای این شهر شاد آشنا می‌شویم:

بازدید از ایروان

پایتخت و بزرگترین شهر ارمنستان جایی است که به احتمال زیاد سفر خود را به ارمنستان را از آن آغاز خواهید کرد.

حتی اگر ایروان قدیمی‌تر از رم باشد و اخیراً ۲۸۰۰مین سالگرد تولد خود را جشن گرفته باشد، قطعا یک شهر قدیمی کلاسیک با ساختمان‌های زیبا و گوشه‌های جذاب مانند آن پیدا نخواهید کرد. این شهر مقصد بسیار جذابی برای بازدید است!

ایروان را اغلب به دلیل توف آتشفشانی که در ساختن این مکان استفاده می‌کردند، «شهر صورتی» می‌نامند – بیشتر ساختمان‌های آن رنگ صورتی دارند.

ظاهر مدرن ایروان توسط الکساندر تومانیان در آغاز قرن بیستم طراحی شد. او به دقت مرکز شهر را با خیابان های وسیع، میدان ها و فضاهای سبز طراحی کرد. امروز هم می‌توانید معماری شگفت انگیز شهر را ببینید.

هنگام بازدید از ایروان بازدید از میدان جمهوری (با فواره های آوازخوان)، مجموعه Cascade و Tsitsernakaberd – مجموعه یادبود نسل کشی ارامنه را از دست ندهید.

در ادامه می‌توانید با گشت و گذار در خیابان‌های سنگ فرش شده و نشستن در کافه‌های دنج و دیدن زندگی روزانه مردم محلی تفریحات مجردی در ارمنستان و بازدید از ایراون را به پایان برسانید.

سخن پایانی

طول پرواز کوتاه، امکان سفر زمینی، نیاز نداشتن به دریافت ویزا و وجود جاذبه‌های مهیج و متنوع ارمنستان را به یکی از مقاصد پرطرفدار سفر برای گردشگران ایرانی تبدیل کرده است. حتی اگر اهل تنهایی سفر کردن هم باشید این کشور سورپرایزهای ویژه‌ای را برایتان در نظر دارد. در این مطلب با لیست کامل تفریحات مجردی ارمنستان آشنا شدید. در انتها کافیست جهت اطلاع از قیمت تور ارمنستان و جزییات سفر با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

برای مشاهده قیمت و خرید تور ارمنستان از ستاره ونک کلیک کنید.

خرید تور ارمنستان
کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
مطالعه و نوشتن همیشه از موضوعات مورد علاقه من بوده‌اند. در همین راستا چند سالی ست که در زمینه تولید محتوا در حوزه گردشگری فعال هستم. نوشتن درباره آداب و رسوم سرزمین‌های دور و توصیف جاذبه‌هایشان از کارهایی ست که هر نویسنده به خصوص من را به وجد می‌آورد.
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید