غذاهای محلی کیش، لذیذترین غذاهای جنوبی

نوشته شده توسط : دیبا عباسی در پنج‌شنبه 5 مارس 2020
Loading...

گشت‌وگذار در کیش را می‌توان از تفریحات ساحلی یا مراکز خرید جزیره شروع کرد، اما این تمام ماجرا نیست! در پس چهره‌ی مدرن کیش اصالت و سنتی دیرینه نهفته است که حتی زرق و برق دنیای امروزی هم قادر به پنهان کردنشان نیستند و برای رسیدن به این سنت‌ها چه چیزی می‌تواند لذت‌بخش‌تر از امتحان غذاهای محلی کیش باشد؟ غذاهایی که دل گردشگران جزیره را ربوده و گوشه‌ای فرهنگ مردم میهمان‌نواز جنوب را آشکار می‌کنند.

گشت‌وگذار در کیش را می‌توان از تفریحات ساحلی یا مراکز خرید جزیره شروع کرد، اما این تمام ماجرا نیست! در پس چهره‌ی مدرن کیش اصالت و سنتی دیرینه نهفته است که حتی زرق و برق دنیای امروزی هم قادر به پنهان کردنشان نیستند و برای رسیدن به این سنت‌ها چه چیزی می‌تواند لذت‌بخش‌تر از امتحان غذاهای محلی کیش باشد؟ غذاهایی که دل گردشگران جزیره را ربوده و گوشه‌ای فرهنگ مردم میهمان‌نواز جنوب را آشکار می‌کنند. (خرید بلیط تهران کیش)

مطالب مرتبط

بهترین مکان‌های گردشگری در جزیره کیش

.

غذاهای محلی کیش

برنج مجبوس

یک غذای لذیذ با طعمی بی‌نظیر که در بیشتر مجالس رسمی سرو می‌شود. برنج مجبوس از محبوب‌ترین غذاهای محلی کیش است که علاوه بر طعمی عالی، ظاهری اشتهاآور دارد. برای تهیه این غذا برنج را با گوجه فرنگی، رازیانه، زیره، فلفل سیاه، میخک، پوب دارچین و ادویه‌های مخصوص عربی مخلوط کرده و می‌پزند.

در کنار این برنج مقوی بر حسب سلیقه سرآشپز  ماهی یا مرغ طعم‌دار شده سرو می‌شود. مجبوس را می‌توانید در رستوران‌های بین‌المللی و رستوران‌های محلی کیش به عنوان غذای اصلی سفارش دهید. مطمئن باشید بار یک بار امتحان کردنش عاشق آن شده و طعمش را فراموش نخواهید کرد.

سمک مشوی

طرفداران غذاهای دریایی بدون تردید عاشق طعم سمک شوی خواهند شد. سمک شوی یک نوع غذای اصیل عربی است که پایه اصلی آن را ماهی‌های خلیج فارس تشکیل می‌دهند. برای تهیه این غذا ماهی را بسته به این این که شما کبابی  ترجیح می‌دهید یا سرخ شده با ادویه‌های عربی طعم‌دار کرده و آماده سرو می‌کنند. این غذا بعد از طعم‌دار شدن به‌قدری لذیذ می‌شود که حتی کسانی که غذاهای دریایی را دوست ندارند هم نمی‌توانند از آن صرف نظر کنند.

سمک شوی را به عنوان یکی از لذیدترین غذاهای محل کیش به همراه مخلفاتی مانند زیتون، شور و … در رستوران‌های کیش سرو می‌کنند.

هریسه

طرفداران حلیم در تور کیش می‌توانند غذای مورد علاقه خود را پیدا کرده و از میل کردن آن لذت ببرند. هریسه نوعی حلیم جنوبی است که از پختن غلات و حبوبات به همراه شیر تهیه می‌شود. برخی نیز برای مقوی‌تر شدن به آن گوشت یا شکر اضافه می‌کنند.

قدمت هریسه به‌قدری زیاد است که حتی ابن‌بطوطه نیز در سفرنامه خود نوشته: “در جنوب ایران معمولا به مسافر غذایی به نام هریسه می‌دهند که مرکب از گوشت و گندم و روغن می‌باشد.” این غذای لذیذ جنوبی در سال ۹۵ به عنوان میراث نامملوس استان بوشهر به ثبت مای رسبد اما از آنجایی که در بیشتر شهرهای جنوبی پخت می‌شود می‌توان آن را در میان غذاهای محلی کیش هم به شمار آورد.

مطالب مرتبط

تفریحات جالب و هیجان‌انگیز در کیش

.

مرقوق

مرقوق نوعی خورشت مخصوص جنوبی است که تا سال‌ها طعم آن را زیر زبانتان حس خواهید کرد. این خورشت با مخلوطی از سبزیجات و گوشت قلم تهیه می‌شود. ابتدا بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل سبز، سیب زمینی، پیاز و سیر را هرکدام به صورت جداگانه تفت داده و سپس با گوشت مخلوط می‌کنند. در انتها نیز خمیرهای گوله شده مخصوصی داخل آن ریخته و به این ترتیب فیبر را نیز به خاصیت غذا اضافه می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که فوت کوزه‌گری سرآشپز برای خوش عطر کردن غذا استفاده از ادویه‌های عربی می‌باشد.

این خورشت خوش طعم و بسیار مقوی به عنوان غذای اصلی همراه با برنج سرو می‌شود.

محمر

یک غذای دریایی دیگر البته این بار با طعمی شیرین که طرفداران ویژه خود را دارد. ترکیب این غذا را برنج و ماهی تشکیل می‌دهند. اما برنج محمر برنجی شیرین شده و ماهی آن نیز با ادویه‌های عربی طعم‌دار شده است. اگر خوردن غذاهای شیرین باشید بی شک ترکیب این دو بریتان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

محمر به عنوان یکی از غذاهای محلی کیش بیشتر در میهمانی‌های رسمی سرو شده و شما هم می‌توانید آن را در رستوران‌های محلی سفارش دهید.

قلیه ماهی

افراد خوش اشتها با نام قلیه ماهی آشنایی دارند. این خورشت را شاید نتوان یکی از غذاهای محلی کیش به شمار آورد اما خوش‌پخت‌ترین آن را در رستوران عمو اکبر این جزیره می‌توان نوش جان کرد.

قلیه ماهی از اصیل‌ترین غذاهای جنوبی است که در سراسر ایران محبوبیت ویژه‌ای دارد. برای تهیه این غذا ماهی را با سبزجات جنوبی تفت داده و سپس به آن چاشنی‌های معطر اضافه می‌کنند. نتیجه به دست آمدن خورشتی لذیذ است که عطر و طعمی بی‌نظیر دارد. خورشت قلیه ماهی با برنج سرو می‌شود.

هرچند که این غذا را در بیشتر رستوران‌های کیش می‌توان پیدا کرد اما اگر از یک محلی رستوران خوب  برای سرو قلیه ماهی را سوال کنید بی شک رستوران محلی و باصفای عمو اکبر را به ما پیشنهاد می‌دهد.

مطالب مرتبط

۵ رستوران موزیکال در جزیره کیش

.

بهترین رستوران‌های کیش برای تست بهترین غذاهای جنوبی

جزیره کیش رستوران‌های بسیار زیادی دارد که برخی پر زرق و برق و برخی هم ساده و محلی هستند. اما هر کدام را که انتخاب کنید خواهید دید که غذاهای محلی کیش با یک سروگردن بالاتر در میان منو رستوران خودنمایی می‌کنند در ادامه با تعدادی از رستوران‌های این جزیره آشنا می‌شویم.

رستوران میرمهنا

آدرس: کیش، خیابان فردوسی، خیابان انتظامی

رستوران شاندیز صفدری

آدرس: کیش، جاده جهان، بین کشتی یونانی و کلبه هور

رستوران سنتی پوریا

آدرس: کیش، میدا پردیس، هتل پارمیس کیش

رستوران سنتی بابا قدرت

آدرس: کیش، خیابان رودکی، طبقه زیرین هتل پارمیدا

رستوران نهنگ سفید

آدرس: میدان سنایی، پشت بازار مریم

مطالب مرتبط

با چه ایرلاین‌هایی به کیش برویم؟

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید