سفر و سوغاتی را نمی‌توان از هم جدا کرد. پس چه بهتر که سوغاتی را از بین هنرهای بومی و صنایع دستی مقصد انتخاب کنیم چرا که صنایع دستی هر کشور یا شهر روح فرهنگی همان شهر را در خود دارد و با هر بار دیدنش خاطرات خوش سفر برایمان زنده می‌شود. از این رو در ادامه می‌خواهیم به کشور همسایه ایران، آذربایجان سفر کرده و با سوغاتی‌های باکو، پایتخت زیبای این کشور آشنا شویم.

آذربایجان تنها ۲۰۰ سال است که از خاک ایران جدا شده پس طبیعی ست که مردم این کشور ریشه‌های فرهنگی مشترک فراوانی را با ایرانیان داشته باشند و همین اشتراک فرهنگی سوغاتی‌های باکو، پایتخت آذربایجان را به سوغاتی‌های اصیل ایرانی نزدیک می‌کند.

همچنین دو عامل اشتراک فرهنگی و نزدیکی آذربایجان به ایران باعث شده تا بسیاری از ایرانیان تور باکو را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب کنند. پس اگر شما نیز قصد سفر به این شهر زیبا را دارید خرید این سوغاتی‌ها را فراموش نکنید. (خرید بلیط هواپیما تهران باکو)

مطالب مرتبط

سفر به بهشت جدا افتاده از ایران،جمهوری آذربایجان

.

بهترین سوغاتی‌های باکو

.

روسری کلاقه‌ای و کلاه سنتی مردانه

در ابتدای آشنایی با سوغاتی‌های باکو برای اینکه تعادل را رعایت کرده باشیم یک سوغاتی زنانه و یکی سوغاتی مردانه را معرفی می‌کنیم.

روسری کلاقه‌ای سوغاتی زیبا و ارزشمند است که هر بانویی را خوشحال می‌کند. این روسری با طراحی بته  جقه بر روی پارچه ابریشمی تهیه می‌شود و جالب است بدانید که طرح آن به عنوان میراث فرهنگی آذربایجان در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. روسری ابریشمی طرح‌ها و رنگ‌های مختلف دارد و می‌توان آن را به راحتی با هر لباسی هماهنگ کرد.

و اما کلاه سنتی مردانه، سوغاتی بسیار زیبا و البته اصیل برای آقایانی است که در فصل سرما از کلاه استفاده می‌کنند. این کلاه‌ها از پشم گوسفند ساخته شده و کاملا مناسب برای سرمای شدید و استفاده در برف هستند. نام آذری کلاه عرق چین است و جالب است بدانید که زمانی جز لباس رسمی مردان آذربایجان محسوب می‌شد.

استکان‌های کمرباریک آذری

استکان‌های کمر باریک بخشی از فرهنگ مشترک ایران و آذریابجان را نشان می‌دهد. این استکان‌ها که در ایران معمولا با نام شاه عباسی معروف هستند، در آذربایجان Armudy  نام داشته و از معروف‌ترین سوغاتی‌های باکو به شمار می‌روند. آرمودوها با توجه به طرح و جنسی که دارند دارای تنوع قیمتی می‌باشند. مثلا اتکان‌هایی که در ساخت آن‌ها نقرع یه کار رفته و طراحی ریزتری دارند ارزشمندتر بوده و با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند. نکته جالب و البته علمی در مورد استکان‌های کمرباریک اینست که چون به ظاهری گلابی شکل دارند چای در ذاخل آن‌ها بیشتر از سایر استکان‌ها گرم می‌ماند.

تخته نرد

یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های تاریخ بشری در بین محبوب‌ترین سوغاتی‌های باکو جای گرفته است. “تخته نرد” بازی محبوب مردان آذری می‌باشد که نه تنها در آذربایجان بلکه در سایر کشورها هم طرفداران ویژه خود را دارد. اما تخته نرد را علاوه بر بازی می‌توان یک اثر هنری هم به حساب آورد و از آن برای دکوراسیون خانه استفاده کرد. اکثر تخته‌نردهای باکو دست ساز بوده و با تصاویری از قلعه‌ها و سایر آثار تاریخی آذربایجان طراحی شده‌اند و همین بر ارزش فرهنگی و مالی این بازی سنتی می‌افزاید.

این تخته‌نردها را می‌توان در بازارهای سنتی باکو به عنوان سوغاتی ارزشمند از دیار آذربایجان تهیه کرد.

فرش دست‌باف آذری

فرش‌های دست بافت از سوغاتی‌های پرطرفدار باکو هستند که شیوه بافت مخصوص و منحصربه‌فرد خود را دارند. این فرش‌ها با نقش و نگار سنتی آذری در اندازه‌های مختلف بافته می‌شوند. اکثر گردشگران قالیچه‌های کوچک را به عنوان یادگاری انتخاب کرده و خریداری می‌کنند.

برای خرید این قالیچه‌های کوچک زیبا می‌توانید به بافت قدیمی باکو بروید. در آنجا ده‌ها فروشنده را می‌بینید که فرش‌های رنگارنگ خود را روی زمین پهن کرده و می‌فروشند و جالب اینجاست که هر چقدر فرش قدیمی‌تر و پاخورده‌تر باشد ارزش بیشتری دارد. اگر می‌خواهید فرشی از برند خاص آذربایجان را خریداری کنید بهتر است به بازار فرش فروش‌ها رفته و سراغ برند کهنه‌کار آذرخالچه را بگیرید. آذرخالچه یکی از زیباترین طرح‌ها و رنگ‌های فرش را دارد و به نوعی معرف فرش آذری در دنیا می‌باشد.

رومیزی بته جقه

یک سوغاتی فاخر که طرح ملی آذربایجان را در دل خود دارد و بسیار اصیل و منحصربه‌فرد می‌باشد. “رومیزی بته جقه”، قبل از معرفی این سوغاتی یادآور می‌شویم که بته جقه طرح سنتی آذری است و در بیشتر صنایع دستی این کشور مانند لباس زنان، روسری و حتی پتوهای دست دوز دیده می‌شود. این طرح از این رو بسیار ارزش دارد که شبیه به زبانه‌های آتش (تعبیری از نام آذربایجان) می‌باشد.

رومیزی‌های بته جقه پارچه‌هایی زخیم هستند که با نخ‌های ظریف طلا قلاب‌دوزی شده و به عنوان صنایع‌دستی بسیار ارزشمند در تزیینات خانه استفاده می‌شوند. شما هم اگر به دنبال خرید سوغاتی فاخر برای عزیزانتان هستید رومیزی بته جقه بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید انتخاب کنید.

ظروف مسی

ظروف مسی شامل سماور، کاسه، بشقاب و … از دیگر سوغاتی‌های باکو هستند که هم به عنوان وسایل تزیینی و هم قابل استفاده در آشپزخانه کاربرد دارند. این ظروف که با طرح‌های بسیار زیبا تزیین شده‌اند توانسته‌اند توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کنند. با اینکه تمام این ظروف زیبا هستند اما بیش از همه سماور مسی با اندازه و طرح خارق‌العاده‌اش جایگاه ویژه‌ای در بین سوغاتی‌های باکو پیدا کرده است.

این ظروف مسی زیبا را می‌توانید از بازار سنتی باکو خریداری کنید.

مطالب مرتبط

معرفی مراکز خرید باکو

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
دیبا عباسی
ارسال نظر
ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید