پرتغال، سرزمین شهد و شیرینی

نوشته شده توسط : پونه مولایی در چهارشنبه 23 اکتبر 2019
Loading...

اگر دچار بیماری دیابت هستید، به پرتغال سفر نکنید! سفر به این کشور تنها بیماری شما را تشدید می‌کنند. چون اینجا سرزمین شیرینی و کیک‌های باستانی است. کجا را بهتر از پرتغال برای خوردن انواع خوراکی‌های شیرینی می‌توان پیدا کرد که طعم بهشتی داشته باشد.

اگر از شیرینی بدتان می‌آید یا پرهیز از خوردن آن  را دارید، پس بی‌خیال سفر به پرتغال شوید. اینجا دنیای شیرینی‌هاست که بوی آن‌ها دل شما را به ضعف می‌اندازد.

قرن‌هاست که آشپزان زبردست، آسمانی‌ترین شیرینی‌ها را می‌پزند و خوشمزگی آن‌ها طمع بهشت را می‌دهد.

در ادامه با بهترین شیرینی‌های پرتغالی آشنا می‌شویم.

شیرینی‌های پرتغالی

یکی از اغواکننده‌ترین چیزها که در پرتغال همه را  از راه به در می‌کند؛ شیرینی‌های لذیذ است. محال ممکن است، کسی  به این کشور سفر کند و یک‌بار هم فریب یکی از این خوراکی خوشمزه را نخورد و یواشکی مشغول خوردن آن در یک قنادی یا کافه نشود.

مردم پرتغال معمولاً مقاومتی در برابر شیرینی‌ها ندارند و به شکل افراطی غرق در خوردن آن‌ها می‌شوند. شما چطور؛ توان مقابله دارید؟

تاریخچه دسرهای آسمانی

برای پی بردن به دستور پخت این خوراکی باید به قرن پانزدهم میلادی برگشت که مصادف با دوران طلایی دریانوردی پرتغالی‌ها بود. در این عصر طلایی کشور در جست‌وجوی زمین، پول و  قدرت موج به موج در دریاها سفر می‌کرد تا به مقصد جدیدی برسد. با سفر به مقصدهای جدید، تجارت و رونق اقتصادی شکل گرفت و راه ورود انواع ادویه‌های عجیب‌وغریب از سراسر آسیا و آفریقا به پرتغال باز شد.

جعبه‌های ادویه به‌محض ورود به کشور به صومعه‌سراها پیشکش می‌شود تا خیراتی برای روح کاشفان دریایی شود. راهبان رفته‌رفته، با استفاده از شکر و آرد شروع به پخت‌وپز کردن و توانستن شیرینی‌های مخروطی را بپزند. آن‌ها دارچین، وانیل، نارگیل را به زرد تخم‌مرغ و آرد اضافه می‌کردند که از خلاقیت‌های آن‌ها خوراکی‌های خوشمزه‌ای خلق شد.

جالب است بدانید دستور پخت این شیرینی‌ها هنوز هم‌تغییر نکرده و آن‌ها را به همان شیوه قرون گذشته می‌پزند.

.

شیرینی لوبیا

این شیرینی دقیقا پر از لوبیا است و جز تارتارت های پفکی و شیرین است که از زرد تخم‌مرغ، کرم بادام و لوبیا درست می‌شود.

در اوایل قرن نوزدهم این شیرینی فقط در شهر ساحلی تورس پخته می‌شد اما الانه در تمام کشور پرتغال پخته می‌شود. این خوراکی برای کودکان بسیاری مغذی است.

توپ برلین

اگر از طرفداران دونات هستید، توپ برلین هم شما را راضی می‌کند. این شیرینی از خمیر شیرین همراه با کرم زرد تخم‌مرغ و شکر درست می‌شود.

کنار ساحل یا خیابان دکه‌های چرخ‌دار بسیاری وجود دارد و توپ برلین را می‌فروشند که بوی آن وسوسه کننده است. بعد از خوردنش انگشتانتان به هم می‌چسبد که یا باید بشورید یا لیسشان بزنید!

مطالب مرتبط

آیا برنامه‌ای برای سفر به غربی‌ترین کشور اروپا ندارید؟

سفر به زیباترین سواحل لیسبون، پرتغال

.

کیک ویفری (Bolo De Bolacha)

این کیک از بیسکویت‌های ماریا، کره، زرد تخم‌مرغ و قهوه درست می‌شود. این کیک بسیار مغذی و خوشمزه ست و تقریباً هر رنج سنی از خوردن آن لذت می‌برد.

این کیک لایه به لایه درست می‌شود که در هر لایه بیسکویت‌های آغشته به قهوه، کره، شکر و کره زرد تخم‌مرغ اضافه می‌شود.

چیزکیک

تا حالا چند بار چیزکیک خورده‌اید؟ هرچقدر هم که خورده‌اید در پرتغال هم یک‌بار آن را امتحان کنید چون طمع و مزه‌ای آن متفاوت‌تر خواهد بود.

سرادورا

این کیک بسیار شبیه به کیک ویفری است.

این شیرینی اصالتاً برای ماکائو است که جزی از مستعمره پرتغال بوده و به این کشور آورده شده است. امروزه در همه کافه و قنادی شهرهای پرتغال به خوشمزه‌ترین دستور پخت، آماده می‌شود.

 سرادورا در زبان پرتغالی معنی خاک‌اره می‌دهد که از بیسکویت، خامه و شیر غلیظ درست می‌شود.

میستا الگارویا

یک دسر شیرین دیگر که از هویج، بادام و انجیر درست می‌شود. مخلوط غلیظی از این سه ماده در این دسر وجود دارد. روی این دسر مملو از بادام‌های تازه و طرد است و لایه وسطی آن شامل مخلوط هویج و انجیر می‌باشد.

در تمام پرتغال این دسر پخته می‌شود اما در مناطق جنوب این کشور خوردن آن مرسوم‌تر است.

پای بادام (Torta De Amêndoa)

بادام‌زمینی را باید عنصر اصلی اکثر دسرهای پرتغالی دانست چون در اغلب آن‌ها پیدا می‌شود.

پای بادام هم ازجمله کیک‌های سنگین و مفید است که از ترکیب بادام‌زمینی، شکر، تخم‌مرغ و آرد درست می‌شود.

بابا کاملوی

یک دسر ساده پرتغالی است که از تخم‌مرغ و شیر غلیظ پخته می‌شود. گول سادگی آن را نخورید و حتماً امتحانش کنید چون بی‌نهایت خوشمزه است.

شیرینی بالشی

یک شیرینی پفکی که به‌قدری زیبا پخته می‌شود و شاید اصلاً دلتان نخواهد آن را بخورید. توپ‌های خمیری شکل که از تخم‌مرغ، خامه، بادام و شکر پرشده است.

راز خوشمزگی این شیرینی از سال ۱۸۶۲ تابه‌حال محفوظ ماند. در سال‌های جنگ جهانی دوم خانواده‌ها آن را به‌عنوان یک ماده غذایی می‌پختند. دستور پخت آن را باید از لابه‌لای کتاب‌های قدیمی پیدا کنید.

نان خدا (Pão de Deu)

این شیرینی بیشتر در سفره صبحانه یا به‌عنوان میان وعده  استفاده می‌شود که مزه ترش مانندی دارد. پرتغالی‌ها در کنار آن پنیر و ژامبون هم می‌خورند. این نان از ترکیبات عرق نیشکر، وانیل و لیموترش درست می‌شود.

نان خدا درگذشته در روزهای مقدس و برای معالجه بیماران پخته می‌شد و کودکان سرگردان در خیابان‌ها درب خانه‌ها را می‌زدند و تقاضای یک کیک کوچک را می‌کردند.

برای رزرو تور پرتغال با همکاران بخش فروش در آژانس هواپیمایی ستاره ونک تماس بگیرید.

کپی برداری از مطالب آژانس هواپیمایی ستاره ونک صرفا با ذکر منبع بلامانع است.
از این مطلب خوشتان آمد؟ به اشتراک بگذارید.
پونه مولایی

نظرات شما عزیزان

ارسال نظر

ثبت نام
عضو هستید؟ وارد شوید

رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ کلیک کنید

ورود به پنل کاربری
عضو نشده‌اید؟ ثبت نام
فراموشی رمز عبور

برای ورود به سایت کلیک کنید